رفتار با کودک طلاق تا از اعتیاد و نابودی او جلوگیری کنید

نوشته شده برای at آگوست 22, 2022
163 0

سنین بین 2 تا 4 سالگی بدترین سن بچه ها برای طلاق در نظر گرفته می شود، زیرا این زمانی است که والدین بیشترین نقش را در رشد آن ها دارند.

بعد از 3 سالگی، به نظر می‌رسد که احتمال آسیب‌های عاطفی طلاق در حدود 11 سالگی به اوج خود می‌رسد. در این سن آن ها وابستگی عمیقی به والدین و خانواده به عنوان یک واحد ایجاد کرده اند. در عین حال، آن ها عمیقاً خودمحور هستند، که باعث می شود فروپاشی خانواده را درونی کنند.

درگیری والدین به ویژه اگر در مقابل کودکان اتفاق بیفتد بسیار آسیب زا می شود. بدترین حالت آن  زمانی است که والدین از طریق کودک با یکدیگر ارتباط برقرار کنند یا از کودک برای آسیب زدن به یکدیگر استفاده می کنند. اگر درگیری میان زوجین بسیار شدید باشد حتی می توان گفت که طلاق به نفع کودک می باشد.

کودک طلاق

بدترین چیز برای یک بچه این است که بعد از طلاق، یکی از والدین از رابطه خارج شود. طبیعی است که کودکی که والدینش غایب است از خود می پرسد: «مشکل من چیست که تو مرا دوست نداری؟» و مشکل را به خودش مرتبط می داند.

وقتی کودک به بلوغ می‌رسد، پتانسیل بیشتری برای پذیرش و درک طلاق والدین دارد.حتی در برخی از موارد نوجوانان مدافع طلاق والدینشان بوده اند و عاقلانه تر از والدین خود رفتار می کنند.

در طول طلاق، والدین اغلب چنان درگیر احساسات غم، خشم، ترس و سردرگمی می شوند که به سختی می تواند احساسات خود را مدیریت کنند، چه رسد به احساسات فرزندانشان.

کمک به کودکان بزرگسال برای مقابله با طلاق

راه های زیادی وجود دارد که والدین می توانند به فرزندان بزرگسال خود کمک کنند تا با طلاق کنار بیایند. اولاً، والدین باید بدانند که طلاق آن ها بر فرزندان آن ها تأثیر می گذارد. اولین کار این است که باید به آنچه کودکانشان می گویند گوش دهند. تحقیقات نشان می دهد که شنیده شدن به بهبودی فرد کمک می کند.

جشن‌ها و سنت‌هایی برای تعطیلات، تولد، فارغ‌التحصیلی، عروسی و تولد وجود دارد که ممکن است هرگز به عنوان یک خانواده تکرار نشوند، بچه های بالغ آسیب هایی را تجربه می کنند بنابراین از تحقیر والد دیگر و استفاده از فرزند بزرگسال خود به عنوان محرم درد و دل خود بپرهیزید. علاوه بر این از تلاش برای وادار کردن آن ها به انتخاب طرف خودداری کنید و آن ها را به طرف خود نکشید زیرا ممکن است احساس گناه نسبت به والد دیگر پیدا کنند.

بچه های طلاق در بزرگسالی

افرادی که والدینشان درگیر طلاق بوده اند در بزرگسالی نسبت به زندگی مشترک دید خوبی ندارند. این نگرش باعث می شود که رابطه سالم و موفقی را تجربه نکنند.

چالش هایی که فرزندان طلاق در بزرگسالی با آن روبرو می شوند

از بسیاری جهات، فرزندان والدین طلاق می توانند احساس کنند که سال ها از زندگی خود را از دست داده اند. اثرات طلاق بر والدین و فرزندان ویرانگر است و باعث تضعیف رابطه والدین و فرزندان می شود . کودکان نوپا که والدین آن ها طلاق گرفته اند ممکن است مشکل خواب را تجربه کنند.

مشکلات مربوط به اعتماد

برخورد با طلاق والدین در بزرگسالی برای افرادی که به تازگی وارد بزرگسالی شده اند اعصاب خردکن است.  یکی از اثرات روانی طلاق بر کودکان این است که اغلب با مسائل اعتماد دست و پنجه نرم می کنند.

مشاوره برای فرزندان طلاق تنها راه برای اطمینان از بهبودی آن ها از اثرات مخرب طلاق است، مشاوران قادر به ایجاد روابط پایدار و رضایت بخش می باشند.

اعتیاد| تاثیر طلاق بر فرزند دختر

یکی از چالش های اصلی طلاق این است که فرزندان طلاق اغلب دچار آسیب های روانی می شوند.

فرزندان طلاق نسبت به همسالان خود که بخشی از خانواده های شاد هستند، بیشتر مستعد سوء مصرف مواد می شوند. تلاش برای پر کردن خلاءهای عاطفی و معنوی، ممکن است باعث شود فرزندان برای رهایی به الکل و مواد مخدر روی آورند.

اضطراب و استرس کودک طلاق

تجربیات نامطلوب دوران کودکی با چالش های سلامت جسمی و روانی در بزرگسالی مانند اضطراب و افسردگی مرتبط است که می تواند تمام روابط آینده او را تحت تاثیر قرار دهد.

چیزهایی که بچه های بزرگ طلاق می خواهند شما بدانید

ما نمی خواهیم وسط رابطه شما باشیم

فرزند شما می تواند مشکلات شما را درک کند و می فهمد که شما درگیر احساس ترس، سردرگمی، عصبانیت، یا ناراحتی می کنید. اما نباید وارد رابطه شما شوند و شما نباید آن ها را وارد رابطه خود کنید.

ما هنوز نیاز داریم که پدر و مادر ما باشید

شاید درگیری های جدیدی داشته باشید اما باید به یاد داشته باشید که هنوز پدر و مادر هستید و در قبال فرزندان خود وظایفی دارد

لطفا فرزندان خود را در شرایطی قرار ندهید که احساس کنند فراموش شده اند و نمی توانند مانند قبل والدین خود را کنارشان داشته باشند. بنابراین سعی کنید در مورد این موضوع با همسر خود صحبت کنید.

راهی برای صحبت کردن با یکدیگر پیدا کنید

با همسرتان در مورد مشکلاتی که فرزندانتان با آن ها روبرو شده اند صحبت کنید اگر مشکل را نمی توانید حل کنید از مشاور کمک بگیرید زیرا  طلاق ممکن است برای فرزندتان سخت تر از چیزی باشد که تصور می کنید.

لطفا تمام تلاش خود را بکنید، با هم صحبت کنید، کنار یکدیگر باشید و برای تربیت و کمک به فرزند خود تمام تلاش خود را بکنید.

تاثیر طلاق بر فرزند پسر

طلاق غم انگیز و دردناک است البته برخی از طلاق ها برای سلامتی و رفاه طرفین و حتی کودکان ضروری است. کودکان ممکن است با طلاق از آزار عاطفی یا فیزیکی بیشتر در میان طرفین حفظ شوند.

اگر متوجه شدید که زخم های قدیمی به وضعیت فعلی ذهنی و عملکرد فعلی شما آسیب می رساند، کمک بگیرید. اگرچه رها کردن گذشته کار آسانی نیست، بهترین توصیه این است که درک کنید چه احساسی دارید، با یک درمانگر معتبر و آموزش دیده صحبت کنید و به خودتان زمان بدهید تا بهبود پیدا کنید.

ارتباط طلاق با سطوح پایین اکسی توسین

غلظت اکسی توسین ادرار در افرادی که طلاق والدین را تجربه کردند در مقایسه با افرادی که تجربه طلاق نداشتند به طور قابل توجهی کمتر بود. در واقع، غلظت اکسی توسین در بزرگسالانی که والدینشان در دوران کودکی طلاق گرفته اند، به طور متوسط یک سوم افرادی بود که والدینشان طلاق نگرفته بودند.

شرکت‌کنندگانی که والدینشان طلاق گرفته بودند والدین خود را به‌عنوان کمتر دلواپس‌تر و بی‌تفاوت‌تر یاد کرده. و متأسفانه بیشتر احتمال داشت که توسط پدرانشان مورد آزار و اذیت روحی و جمسانی قرار گرفته باشند.

منبع : بدترین سن بچه ها برای طلاق| بهترین برخورد با کودک طلاق 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: رفتار با کودک طلاق تا از اعتیاد و نابودی او جلوگیری کنید. آخرین ویرایش: آگوست 13, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=10768

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *