چرا نیمکره چپ مغز زبان را بهتر از سمت راست متوجه می شود؟

چرا نیمکره چپ مغز زبان را بهتر از سمت راست متوجه می شود؟

656 0

باتوجه به گزارش منتشر شده توسط محققان از دانشگاه Ruhr-Universität Bochum و Technische Universität Dresden در ناحیه مغز، planum temporale بیشترین سیناپس در نیمکره چپ نسبت به نیمکره راست است که برای پردازش سریع سخنرانی شنوایی ضروری است. در حال حاضر شواهد فراوانی از سلطه نیمکره چپ وجود دارد؛ با این حال، فرایندهای اساسی در سطح عصبی هنوز به طور کامل درک نشده است.

شکل جدیدی از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) در ترکیب با اندازه گیری الکتروآنسفالوگرافی (EEG)، امکان سنجی بینش را به ریز ساختار planum temporale با سرعت پردازش گفتار شنوایی ایجاد کرده است. تیم تحت رهبری دکتر سباستین اوککلنبورگ، پاتریک فریدریش، کریستوف فرنز، پروفسور دکتر hc Onur Gündürkün و دکتر اهران ژنس، یافته های خود را در مقاله ای منتشر شده در مجله علمی Science Advances از 11 جولای 2018، را نشان می دهد.

تسلط زبان در نیمکره چپ

با استفاده از یک آزمایش ساده، محققان می توانند در مورد پردازش سخنرانی شنوایی، دقیقا در مورد نیمکره چپ برتری نشان دهند، هنگام بازی کردن دو هجای مختلف به عنوان مثال “دا” و “Ba” به گوش چپ و راست شخص از طریق هدفون می رسد ، اکثر مردم اعلام می کنند که فقط هجا را در گوش راست شنیده اند. دلیل این امر این می باشد که زبان که از طریق گوش راست درک می شود در نیمکره چپ پردازش می شود. هنگامی که موج مغزی با استفاده از EEG اندازه گیری می شود، متوجه می شود که نیمکره چپ پرونده های شنیداری را سریعتر اداره می کند.

سباستین اوککلنبورگ از واحد تحقیقاتی بیوپسیولوژی در بوخوم می گوید: “محققان مدتهاست تعیین کرده اند که یک منطقه مغزی که برای پردازش گفتار شنوایی مهم است، یعنی planum temporale، در نیمکره چپ غالبا بزرگتر از راست است.” محققان فرانکفورت در مغز افرادی که فوت کرده اند و بدنشان را به علم اهدا کرده اند، بعدا کشف کردند که سلول های عصبی در planum temporale چپ، شمار بیشتری از سیناپس های نورونی را نسبت به نیمکره راست دارند. روش اندازه گیری جدید، بینش های تا به حال غیر ممکن را آسان می کند.

اهران جنس، همچنین یکی از اعضای واحد تحقیقاتی بیوپسیولوژی است، توضیح می دهد: “با این حال، قبلا درک نشده است که این ساختار نامتقارن عامل تعیین کننده برای برتری نیمکره چپ است که در مورد پردازش شنوایی سخن می گوید.” از آنجایی که یک روش شمارش تعداد سیناپس های عصبی در انسان های زنده تا آن زمان اخیرا وجود نداشت، این تعداد نمی توانست به طور قطعی با عملکرد پردازش گفتار شنوایی مرتبط باشد. محققان این شکاف را با کمک به اصطلاح نیتریت پراکندگی جهت گیری و چگالی تصویرسازی بسته کرده اند.

با استفاده از این تکنولوژی MRI بسیار خاص، روانشناسان بیولوژیک، اندازه گیری تراکم و مکان فضایی نوریت های تمپلار پلوم را در تقریبا 100 شرکت کننده آزمون، اندازه گیری کردند. در عین حال، از اندازه گیری EEG برای تحلیل سرعت پردازش اطلاعات گفتار شنیداری در نیمکره چپ و راست در همان افراد استفاده شد.

سرعت بیشتر به عصبانیت بیشتر کمک می کند

نتیجه: شرکت کنندگان آزمون که قادر به پردازش سخنرانی شنوایی در نیمکره چپ با سرعت بالا بودند، تعداد بسیار زیادی از نوریست های بسته بندی شده چگالی در چارچوب ساعت چنار بود. به دلیل این ریزساختار، پردازش صدای شنیداری در نیمکره چپ سریع تر است؛ این افراد نیز احتمالا قادر به رمزگشایی آنچه که در دقت بالاتر زمان می شنوند، رمزگشایی می کنند، “نتیجه Ocklenburg است. Genç اضافه می کند: “به نظر می رسد چگالی اتصال بیشتر به نظر می رسد یک مولفه مهم برای برتری زبانی نیمکره چپ ما است.”

منبع:

موارد ارائه شده توسط روهر دانشگاه بوخوم. 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر دلارام رسولی مکرمی. تاپ نیوز: چرا نیمکره چپ مغز زبان را بهتر از سمت راست متوجه می شود؟. آخرین ویرایش: آگوست 31, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=3008

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *