پوست نوزاد، آشنایی با حساسیت ها و مراقبت از پوست نوزاد

نوشته شده برای at آوریل 3, 2023
399 0

پوست نوزاد، آشنایی با حساسیت ها و مراقبت از پوست نوزاد

مراقبت کردن از پوست نوزادان یکی از دغدغه های بسیاری از مادران می باشد زیرا نوزادان در ابتدا پوست بسیار حساسی دارند و این مسئله باعث می شود تا نسبت به بزرگسالان و در برابر عوامل محیطی آسیب پذیری بیشتری از خودشان نشان دهند در نتیجه باعث به پوست آن ها بیشتر رسیدگی کرد و به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

نوزادان زمانی که به دنیا می آیند ممکن است پوستی قرمز داشته باشند و یا لکه ها و چرک هایی روی پوست شان باشد و مادران نگران این موضوع هستند در حالی که این مسئله در بسیاری از موارد طبیعی می باشد و با گذشت چند هفته آن لکه ها ناپدید می شود، با این حال در صورتی که متوجه شدید این مشکلات شدیدتر شده است و با مراقبت هایی که بیان می کنیم حل نمی شود در این خصوص باید از متخصص کودک کمک بگیرید تا در این خصوص شما را راهنمایی کند.

مشکلات رایج و روش های مراقبت از پوست نوزاد

والدین در بسیاری از موارد انتظار دارند که نوزادی که به دنیا می آید پوستی نرم و لطیف دارد اما بر خلاف نظر آن ها در برخی از موارد نوزادان در دوران نوزادی یا همان سال های اولیه زندگی خود با مشکلات پوستی مختلفی رو به رو می شوند که از جمله این مشکلات می توان به قرمزی، دچار شدن به جوش های ریز روی صورت، خشکی پوست و سایر مشکلات پوستی اشاره کرد.

در ادامه این مقاله در مورد مشکلات رایج پوستی نوزادان و روش های مراقبت از آن ها مطالبی را بیان می کنیم.

آکنه دوران نوزادی

تقریبا حدود ۴۰ درصد از نوزادان در سنین ۲ تا ۳ هفتگی دچار آکنه یا همان جوش های بسیار ریزی بر روی صورت خود می شوند این مشکل ممکن است تا ۴ یا ۶ ماهگی کودک ادامه داشته باشد و جوش های به وجود آمده در بسیاری از موارد به خاطر هورمون های مادر می باشد که هنوز در جریان خون کودک حضور دارد و باعث تحریک چربی های پوست کودک می شود.

این جوش ها باعث درد و ناراحتی کودک نمی شوند و در صورتی که خودتان آن را دستکاری نکنید و کودک را راحت بگذارید، نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که از صابون، لوسیون ها و اسکراب ها برای درمان این جوش ها استفاده نکنید ، تنها کاری که در این شرایط باید انجام دهید این است که دو یا سه بار در روز پوست نوزاد را با آب بشویید و بعد با ملایمت آن را خشک کنید.

پوسته پوسته شدن سر

شاید بر روی پوست سر نوزادتان پوسته های زردرنگی را مشاهده کرده باشید که در بسیاری از اوقات شبیه شوره می باشد و التهاب های قرمزی رنگی را به وجود می آورند، این مسئله یکی از مشکلات پوستی رایج در میان نوزادان می باشد و در بسیاری از اوقات در ۳ ماه اول بروز پیدا می کند اما این مشکل ممکن است تا پایان یک سالگی وجود داشته باشد.

علت بروز این پوسته ها فعالیت بیش از حد غده های چربی می باشد که به خاطر هورمون های مادر در خون نوزاد وجود دارد این غده باعث چرب شدن پوست سر می شود و لایه های خشک اولیه ریزش کرده و به صورت پوسته یا شوره خودش را نشان می دهد.

پوسته شدن پوست سر نوزاد مشکل خاصی به حساب نمی آید و برای کودک ناراحتی خاصی را ایجاد نمی کند اگر به دنبال مراقبت بیشتر و یا درمان زودتر این مشکل می باشید می توانید از روغن های گیاهی استفاده کنید و با استفاده از آن ها پوست سر نوزاد را به صورت ملایم ماساژ دهید، این کار باعث می شود تا لایه های مرده ریزش کرده و از بین برود و این شرایط به سرعت تسریع یابد.

در این خصوص می توانید از پزشک اطفال کمک بگیرید تا شامپوی مخصوصی برای درمان این مشکل در اختیار شما قرار دهد تا در هنگام حمام کردن نوزاد از آن استفاده کنید.

اگزمای دوران نوزادی

در بسیاری از موارد مشکلات پوستی باعث به وجود آمدن آزار و اذیت برای نوزاد نمی شود اما این موضوع در مورد یک بیماری استثنا می باشد که آن اگزما نام دارد. هنگامی که نوزاد گرفتار اگزما می شود پوستش دچار التهاب و قرمزی شده و احساس خارش زیادی بر روی بدن او ایجاد می شود.

این مشکل ابتدا از صورت نوزاد شروع شده و بعد به سایر قسمت های بدن نوزاد گسترش می یابد و هم چنین اگزما باعث برجستگی های آبدار می شود و احتمال ترکیدن آن زیاد است در این صورت باعث درد و ناراحتی زیادی در نوزاد می شود.

در این شرایط هنگامی که کودک را به حمام می برید از آب بسیار گرم استفاده نکنید و مدت زمان زیادی او را در حمام نگه دارید و بعد از حمام کردن هم از مرطوب کننده های ضد آلرژی که باعث تسکین ناراحتی نوزاد و کاهش علائم اگزما می شود استفاده نمایید برای این که سریع تر این مشکل را حل کنید می توانید از متخصص اطفال کمک بگیرید تا با مشاهده مشکل پوستی کودک پماد یا داروهای لازم را برای او تجویز نماید.

پوست نوزاد

خشکی پوست

خشکی پوست مشکل رایجی در بین نوزادان می باشد و این مشکل برای نوزادانی که دیرتر از موعد به دنیا آمده است بیشتر دیده می شود، این مسئله در نوزادان مشکل نگران کننده ای نمی باشد و با هیدراته نگه داشتن بدن کودک می توان با این مشکل مقابله کرد یعنی باید به این اطمینان برسید که نوزاد به اندازه کافی شیر می خورد و از طریق بدنش آب کافی دریافت می کند یا خیر.

اگر بعد از حمام از لوسیون های مرطوب کننده استفاده کنید می تواند در بهبود این مشکل مفید باشد اما باید به این نکته توجه کنید که بیش از اندازه از صابون استفاده نکنید زیرا باعث خشکی هر چه بیشتر پوست نوزاد می شود.

در صورتی که مشاهده کردید بر روی پوست صورت نوزاد لکه های خشکی وجود دارد و شروع به پخش شدن کرده اند و یا باعث بی قراری کودک شده اند در این موقعیت باید با پزشک اطفال مشورت کنید و در این خصوص از او راهنمایی بخواهید.

توصیه های کلی برای مراقبت از پوست نوزاد

پوست نوزاد نسبت به بزرگسال از حساسیت بالایی برخوردار می باشد و در صورتی که هیچ مشکلی نداشته باشد اما باید به برخی از نکات ضروری توجه کرد که در ادامه این مقاله به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

  1. پرهیز از قرار دادن نوزاد در برابر نور مستقیم آفتاب

در شش ماه اول زندگی نوزاد نباید در تابش مستقیم نور خورشید قرار گیرد و اگر در این دوران مجبور شدید در هوای گرم و تابش نور آفتاب فرزندتان را با خود به بیرون ببرید حتما از کلاه نخی، شلوار و زیرپوش آستین بلند و نخی برای مراقبت از پوست نوزادتان استفاده کنید.

  1. استفاده از لباس های مناسب فصل برای مراقبت از پوست نوزاد

یکی دیگر از مواردی که بر روی سلامت پوست نوزاد تاثیر بسیاری دارد پوشاندن لباس مناسب فصل بر تن نوزاد می باشد به طور مثال پوشاندن لایه های زیاد لباس در فصل تابستان باعث ایجاد تعرق در نقاط مختلف بدن نوزاد  نظیر پشت گردن، زیر بغل و نواحی اطراف پوشک می شود و التهابات پوستی ناراحت کننده برای نوزاد به وجود می آورد در این شرایط باید سعی کنید در گرما از لباس های گشادتری بر تن فرزندتان استفاده کنید تا هوا به خوبی در آن جریان داشته باشد.

  1. استفاده از محصولات پوستی ارگانیک

استفاده کردن از لوسیون، کرم ها و پودرهایی که حاوی مواد شیمیایی هستند ممکن است برای نوزاد آلرژی زا باشند و باعث بروز واکنش های آلرژیک در پوست او شوند، در این شرایط باید برای مرطوب کردن بدن نوزاد تا جایی که می توانید از محصولات ارگانیک مانند روغن های طبیعی استفاده کنید.

  1. استفاده از پودر بچه برای مراقبت از پوست نوزاد

در صورتی که از پودرهای تالک استفاده کنید به جلوگیری از تعرق زیاد کودک و به وجود آمدن مشکلاتی مانند قرمزی و عرق سوز شدن کودک کمک می کند، اما باید در انتخاب این پودر دقت بسیاری داشته باشید و محصولاتی را انتخاب کنید که به طور اختصاصی به کودک مربوط شود در صورتی که پودرها رایحه دار و یا حاوی مواد شیمیایی باشند باعث تحریک پوست نوزاد می شوند و واکنش آلرژیک را در او ایجاد می کنند.

  1. عوض کردن به موقع پوشک نوزاد

یکی از مهم ترین کارهایی که در جهت مراقبت از پوست نوزاد انجام می شود عوض کردن به موقع پوشک نوزاد می باشد در صورتی که تاخیری در عوض کردن پوشک بچه به وجود آید باعث ایجاد التهاب در پوست کودک شده و سوزش و ناراحتی زیادی را به همراه خواهد داشت، استفاده از پودر بچه، دستمال مرطوب و شستن به موقع کودک برای مراقبت هر چه بهتر لازم می باشد.

منبع : پوست نوزاد، آشنایی با حساسیت ها و مراقبت از پوست نوزاد

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: پوست نوزاد، آشنایی با حساسیت ها و مراقبت از پوست نوزاد. آخرین ویرایش: اکتبر 25, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=7609

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *