مراقبت از نوزاد یک ماهه و جلوگیری از مرگ

251 0

مراقبت از نوزاد یک ماهه

مراقبت از نوزد یک ماهه بسیار اهمیت دارد زیرا نوزاد در ابتدای زندگی خود می باشد و بسیار حساس و ضعیف است و به راحتی بیمار می شود، نیاز های اصلی نوزاد یک ماهه شامل نیاز های جسمی و روانی می باشد که مواردی از جمله تغذیه صحیح، دفع ادرار و مدفوع، حمام کردن و برقراری ارتباط عاطفی را شامل می شود.

هر چند والدین در ماه اول زندگی نوزاد به بهداشت جسمی و روانی کودک بیش تر توجه داشته باشند فرزند با مشکلات کمتری در آینده رو به رو خواهد شد، بسیاری از مادران که تجربه اول آن ها است و جوان و بی تجربه هستند ممکن است در شیوه مراقبت از نوزاد با مشکلاتی رو به رو شوند که البته این مسئله بسیار طبیعی می باشد، در ادامه این مقاله به راه های صحیح مراقبت از نوزاد یک ماهه می پردازیم و هم چنین مراجعه به مشاور کودک نیز می تواند در زمینه مراقبت از نوزاد کمک کننده باشد.

اهمیت مراقبت از نوزاد یک ماهه در چیست؟

مراقبت صحیح از نوزاد در یک ماهه ابتدای زندگی بسیار مهم می باشد و این یک ماه نقش بسیار مهمی در سرنوشت زندگی کودک دارد زیرا بدن او در این یک ماه بسیار ضعیف است و از نظر جسمانی و روانی تا حد زیادی به مادر نیاز دارد.

در این شرایط نحوه ای که مادر یا سایر مراقبین به نیاز های نوزاد پاسخ می دهند می تواند در شکل گیری سبک دلبستگی کودک نقش بسیاری داشته باشد، هم چنین باید در این دوران بیش از هر زمان دیگری مراقب نحوه تغذیه کردن کودک، خواباندن او، تعویض پوشک و مواردی از این قبیل باشید زیرا نوزاد تازه به محیط خارج از رحم قدم گذاشته است و هنوز با آن محیط سازگار نشده است و به همین دلیل نیاز دارد تا خودش را با شرایط وفق دهد و برای کودک باید زمان بیشتری بگذارید.

همچنین در کنار این مسائل بیان شده به دلیل این که آمار مرگ و میر در یک ماهه اول در نوزادان زیاد است و احتمال سندروم مرگ ناگهانی نوزاد وجود دارد باید در این زمان مراقبت از نوزاد دو چندان شود و بسیار مهم می باشد.

مراقبت صحیح از نوزاد یک ماهه

نیاز های کلی و فیزیولوژیک نوزاد یک ماهه شامل مواردی مانند تغذیه، ادرار و مدفوع و حمام کردن می باشد و هم چنین نوازاد یک ماهه نیاز های دیگری هم دارد که در ادامه این مقاله به نکات مهمی در مورد هر یک خواهیم پرداخت.

با مراجعه به مشاوره کودک می توانید به آگاهی کاملی نسبت به نیاز ها و شیوه های صحیح مراقبت از نوزاد برسید که به سلامت جسمی و روانی کودک کمک بسیاری می کند.

تغذیه نوزاد

  • بلافاصله بعد از زایمان به نوزاد شیر بدهید زیرا این عمل باعث می شود تا شیر مادر بیشتر شود.
  • شیر روز های اول ( آغوز) که زرد رنگ می باشد را حتما به نوزاد بدهید زیرا برای او بسیار مفید و مغذی می باشد و نوزاد را در برابر بیماری ها ایمن می کند.
  • پس از این که به نوزاد شیر دادید او را به صورت ایستاده در آغوش بگیرید و کمر او را ماساژ دهید تا باد معده اش خالی شود. ( برای مراقبت بهتر از کودک باید نحوه آروغ گرفتن نوزاد را یاد بگیرید.)
  • پس از شیر دهی نوزاد را به پهلوی راست بخوابانید تا شیر به ریه های نوزاد وارد نشود و احتمال ورود شیر به ریه ها به حداقل برسد.
  • برای شیر دادن به نوزاد از هر دو سینه خود استفاده کنید.
  • تا حد امکان سعی کنید از شیر خود به نوزاد بدهید و زمانی که از نوزاد دور هستید شیر خودتان را بدوشید، شیر دوشیده شده شش ساعت در فضای اتاق و دو روز در یخچال سالم می ماند.
  • به تعداد دفعات ادرار و مدفوع نوزاد در طول روز توجه کنید که آیا شیر مادر برای او کافی می باشد یا خیر، شش تا هفت بار دفع کردن ادرار و مدفوع در روز طبیعی است.
  • برای مراقبت صحیح از نوزاد تا شش ماه اول فقط از شیر خود به نوزاد بدهید و از دادن سایر غذاهای کمکی به نوزاد خودداری کنید.
  • هنگامی که می خواهید به نوزاد شیر بدهید نوزاد را در بغل بگیرید و سر او را کمی بالاتر بیاورید.
راقبت از نوزاد یک ماهه، مدفوع نوزاد

مدفوع نوزاد در ۲۴ ساعت تا پنج روز اول سیاه رنگ و چسبیده می باشد و هنگامی که نوزاد با شیر مادر تغذیه کند مدفوع او به تدریج شل، زرد و یا قهوه ای می شود و زمان و تعداد دفعات مدفوع نوزاد مشخص نمی باشد و بستگی به تغذیه نوزاد دارد.

هنگامی که نوزاد مدفوع می کند پوشک او را سریع عوض کنید و نگذارید پوشک کثیف مدت زمان زیادی بر روی تن کودک باشد و نکته ای که باید بدانید این است که اگر نوزاد تا ۴۸ ساعت اول مدفوع نکرد حتما به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر به صورت متعادل به نوزاد شیر می دهید اما متوجه شدید که اجابت مزاج نوزاد افزایش یافته است و به اسهال دچار شده در این صورت باید حتما به پزشک مراجعه کنید عوامل مختلفی بر روی اسهال نوزادان تاثیر می گذارد که از جمله آن می توان به دچار شدن به عفونت ها، حساسیت غذایی یا دارویی که از طریق شیر مادر به فرزند منتقل داد می شود اشاره کرد، هم چنین قرار گرفتن در محیط تنش زا می تواند یکی از عوامل اسهال باشد.

مراقبت از نوزاد یک ماهه، حمام کردن نوزاد

بهترین زمان حمام نوزاد دو روز یک بار یا سه روز یک بار می باشد و اگر نوزاد را زیاد حمام ببرید پوست او خشک می شود، دمای آب برای حمام کردن نوزاد باید نزدیک به ۵۰ درجه باشد تا پوست نوزاد اذیت نشود.

هم چنین بهتر است در زمان حمام کردن از سر و صورت نوزاد شروع کنید و بعد پایین تنه او را بشویید و هم چنین دمای اناق و حمام باید گرم باشد تا نوزاد بعد از حمام کردن سرما نخورد و دچار لرز نشود.

 

واکسیناسیون

واکسن زدن نوزاد اهمیت بسیاری دارد زیرا نوزاد از بیماری هایی مانند کزاز، سیاه سرفه، هپاتیت، سرخک، سرخچه، فلج اطفال و غیره محافظت می کند، واکسن جنبه درمانی ندارد و برای پیشگیری از بیماری های شایع که در کودکان می باشد استفاده می شود پس بهتر است واکسیناسیون نوزاد را جدی بگیرید.

مراقبت از ناف نوزاد

ناف نوزاد در یک ماه اول بسیار حساس می باشد بند ناف ۷ تا ۱۵ روز بعد از تولد جدا می شود در این زمان باید بهداشت نوزاد رعایت شود تا ناف عفونت نکند و مشکلی برای او ایجاد نشود، باید روزانه با دقت ناف نوزاد را بشویید و همیشه پوشک نوزاد را پایین تر از ناف ببندید تا ناف نوزاد آلوده نشود و زمانی که ناف نوزاد ورم کرد و قرمز شد و ترشحات چرکی از آن خارج شد حتما به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت از نوزاد یک ماهه، لباس پوشاندن نوزاد

لباس پوشاندن نوزاد یکی از نکات مهمی است که در فصل های تابستان و زمستان باید به آن توجه بسیاری شود، این مسئله بر روی مقاومت بدن کودک تاثیر می گذارد و در آسیب پذیری او بر روی انواع بیماری ها تاثیر بسیاری دارد.

برای مثال والدین اگر در فصل سرد بیش از اندازه کودک را بپوشانند و محیط خانه را بیش از اندازه گرم کنند به طور ناخواسته آستانه تحمل کودک را در برابر هوای سرد کاهش می دهند و همین امر باعث می شود تا فرزندشان در برابر بیماری های فصلی نظیر سرماخوردگی آسیب پذیری بیشتری داشته باشد و سریع سرما خورد و بیمار شود.

همچنین بدن نوزاد به خصوص در یک ماه اولیه تولد در هوای گرم و مرطوب بسیار آسیب پذیر می باشد و در صورتی که نتوانید دمای بدن نوزاد را از طریق لباس های مناسب پایین بیاورید خطر مواجه با گرما زدگی برای او بیشتر می شود در این هنگام سعی کنید پا و سر نوزاد را خنک نگه دارید و از انداختن پتوی ضخیم بر روی کودک بپرهیزید و هم چنین تعداد لباس های نوزاد را کم کنید.

برقراری ارتباط عاطفی با نوزاد

زمانی که نوزاد بیدار است سعی کنید با او بازی کنید و او را در آغوش بگیرید و محبت و حمایت خود را به او نشان دهید تا از این طریق دلبستگی نوزاد به شما  شکل بگیرد و افزایش یابد، همچنین برطرف کردن نیازهای عاطفی فرزندتان در این دوره اهمیت بسیاری دارد و می تواند در رشد هیجانی او در کلیه دوره ها تاثیر بسیاری بگذارد.

بسیار اهمیت دارد که در این دوران متناسب با نیاز های نوزاد به او پاسخ دهید نه آن طور که خودتان احساس می کنید، به طور مثال به علائمی که از نوزاد دریافت می کنید بیشتر توجه کنید و با توجه به آن علائم به نیاز های کودکتان پاسخ دهید.

زمانی که کودک تان گریه می کند همان زمان به سمت او بروید و اگر احساس کردید که گرسنه است او را در آغوش کشیده و به او شیر دهید همچنین شیر دادن را زمانی که می بینید کودک بازیگوش تر شده است و دیگر بی قراری نمی کند متوقف کنید.

این امر به کودکتان نشان می دهد که به او توجه می کنید و نیاز های او در اولویت قرار دارد و به خوبی به آن ها رسیدگی می شود.

منبع : مراقبت از نوزاد یک ماهه و جلوگیری از مرگ

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: مراقبت از نوزاد یک ماهه و جلوگیری از مرگ. آخرین ویرایش: سپتامبر 8, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=7153

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *