دندان قروچه رنج می برند. آتل تخلیه و نایت گارد چیست

آتل تخلیه و نایت گارد برای درمان دندان قروچه

161 0

بسیاری از بیماران کلینیک دندانپزشکی ما حتی بدون اطلاع از دندان قروچه رنج می برند. آتل تخلیه و نایت گارد چیست؟ آنها هنگام خواب دندان های خود را به هم فشار می دهند و با درد فک از خواب بیدار می شوند و کم کم دندان های خود را فرسوده می کنند و نیاز به آتل دارند.

با توجه به شلوغی زندگی ما در قرن بیست و یکم، حضور مداوم شبکه های اجتماعی و ارتباط بیش از حدی که امروزه ما را احاطه کرده است، استرس و اضطراب بسیار رایج است.

این دو عامل هستند که می توانند بر استفاده از اسپلینت های دندانی به دلایلی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم تأثیر بگذارند.

چه زمانی استفاده از اسپلینت تخلیه توصیه می شود؟

آتل برای کسانی است که دندان های خود را به هم فشار می دهند یا به هم می سایند، درد فک و/یا گردن دارند، هنگام باز و بسته کردن دهان خود احساس ناراحتی می کنند یا متوجه سفتی در عضلات فک می شوند.

بنابراین، در این موارد باید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا وضعیت سلامت دندان خود را بررسی کنید و در صورت لزوم، یک آتل متناسب با خود بسازید :

اگر هنگام بیدار شدن از خواب فک شما درد می کند.
اگر وقتی دهان خود را باز می کنید، فک شما درد می کند یا شما را آزار می دهد.
اگر هنگام گاز گرفتن یا جویدن صدای کلیک می شنوید.
اگر وقتی دهانتان را زیاد باز می کنید، فکتان درد می کند.
اگر هنگام بیدار شدن از خواب مکرر گردن یا سردرد دارید.

درد فک یکی از شایع ترین دلایلی است که باعث می شود اسپلینت گذاشته شود.

اسپلینت تخلیه چیست و چه کاربردی دارد؟

بسیاری از مواقع، زمانی که می‌خوابیم یا حتی بیدار هستیم، اگر در شرایط استرس‌زا قرار می‌گیریم یا لحظاتی مضطرب را پشت سر می‌گذاریم، تمایل داریم دندان‌های بالا و پایین خود را به هم فشار دهیم.

این باعث می‌شود که هم گردن و هم فک در تنش قرار داشته باشند و بعداً درد یا ناراحتی خاصی در آن نواحی ایجاد شود.

این دستگاه از رزین و پلاستیک سفت ، آتل تخلیه، برای اندازه گیری دهان هر بیمار با هدف از بین بردن دردها یا ناراحتی های ناشی از استرس های روزمره ساخته شده است.

از اسپلینت دهانی استفاده می شود تا به جای تخلیه کشش انباشته شده در دندان و متحمل شدن عوارض جانبی، کشش را بر روی آتل خالی کنیم که وظیفه محافظت از بایت و محافظت از سایش قطعات دندانی ما را بر عهده دارد.

به لطف آتل های تخلیه TMJ (مفصل گیجگاهی فکی) می توانید از مشکلات تنش ناشی از استرس جلوگیری کنید، شب ها بهتر استراحت کنید و درد گردن، گوش یا سردرد را از بین ببرید یا کاهش دهید.

دندانپزشک در بازدیدهای دوره ای شما از کلینیک دندانپزشکی، کارآیی اسپلینت را بررسی می کند تا ببیند بر اساس بایت شما و موقعیت دندان های شما تنظیمی لازم است یا خیر.

علاوه بر این، هنگامی که آتل را به خانه می برید، دندانپزشک به شما یک پوشش برای نگهداری آن و یک برس مخصوص می دهد که با آن می توانید بهداشت مناسب این وسیله را برای دندان قروچه حفظ کنید.

بسیار مهم است که همانطور که هر روز از دهان خود مراقبت می کنید و دندان های خود را مسواک می زنید، از آتل ترشحی نیز مراقبت کنید و طبق دستور دندانپزشک آن را بشویید تا از تجمع باکتری هایی که بعداً می توانند به دهان شما منتقل شوند، جلوگیری کنید.

چه مدت باید از اسپلینت تخلیه استفاده کرد؟

بستگی به نوع دندان قروچه یا مشکل شما دارد. اگر زمان گذرا باشد زیرا لحظات اضطراب یا استرس بیشتری را پشت سر می گذارید، می تواند به این هدف عمل کند. با این حال، افرادی هستند که همیشه هنگام خواب دندان های خود را به هم فشار می دهند و برای جلوگیری از آن باید هر شب از آتل استفاده کنند.

آیا می توان آن را در داروخانه خریداری کرد؟

ما آن را توصیه نمی کنیم. آتل برای دندان قروچه باید در کلینیک دندانپزشکی با در نظر گرفتن اندازه های دهان هر بیمار ساخته شود.

آیا اسپلینت دندان ها را حرکت می دهد؟

خیر، اسپلینت دندان ها را تکان نمی دهد. این فقط به تخلیه تمام تنش روی آن و بهبود استراحت شبانه کمک می کند.

در صورت شکستن اسپلینت دهان چه باید کرد؟

اگرچه معمول نیست که این اتفاق بیفتد، اما اگر آتل ترشحی شما به دلایل مختلف شکست، می توانید به کلینیک دندانپزشکی که آن را انجام داده اید مراجعه کنید تا به شما راه حل بدهند و یک راه حل جدید درست کنند.

اگر ارتودنسی داشته باشم می توان از آن استفاده کرد؟

خیر. اگر از بریس استفاده می‌کنید، نمی‌توانید از اسپلینت تخلیه استفاده کنید زیرا با درمان ارتودنسی سازگاری ندارد، زیرا وظیفه حرکت دندان‌های شما را انجام می‌دهد.

اگه خیلی فشارم بده چیکار کنم؟

اگر اسپلینت دهانی بسیار سفت است و شما را آزار می دهد، باید به کلینیک دندانپزشکی محل قرارگیری آن مراجعه کنید تا دندانپزشک تنظیمات مناسب را انجام دهد و آن را به بهترین شکل ممکن با بایت شما تنظیم کند. به این ترتیب ما اطمینان حاصل می کنیم که آتل به خوبی جا می گیرد و آن ناراحتی ها از بین می روند.

دندان قروچه

دندان قروچه (TMJ) مخفف مفصل گیجگاهی فکی است که مفصلی است که درست در جلوی گوش ها، یکی در هر طرف سر قرار دارد و به ما امکان جویدن، باز کردن دهان، خمیازه کشیدن و صحبت کردن را می دهد.

زمانی که مفصل گیجگاهی فکی به خوبی کار نمی کند، باعث ایجاد اختلالات دردناک و اختلال در عملکرد مفاصل می شود که باید در اسرع وقت درمان شود تا مشکل جدی تر نشود.

دندان قروچه و نایت گارد

اختلالات TMJ

علائم اختلال TMJ عبارتند از:

  • درد مزمن صورت.
  • درد فک
  • گردن درد.
  • ناراحتی هنگام باز و بسته کردن دهان.
  • مشکل در جویدن.
  • درد و سفتی در عضلات فک.

علل مختلفی برای این اختلالات TMJ وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از: مال اکلوژن، تغییر موقعیت دندان ها، استرس، اضطراب، قروچه یا فشردن دندان ها ( براکسیسم )، ساییدگی غضروف و آرتریت روماتوئید.

اگرچه بهترین شناخته شده در مورد درمان دندان قروچه، آتل یا آستین ترشحی است، اما راه حل های بیشتری وجود دارد که می تواند انجام شود و می تواند باعث شود که از سرگیجه، سردرد یا درد فک و غیره رنج نبرید.

درمان این اختلالات TMJ دشوارتر است، هر چه مشکل مزمن تر باشد، بنابراین توصیه می کنیم به محض مشاهده اولین علائم، به کلینیک دندانپزشکی  مراجعه کنید.

درمان اختلالات TMJ می تواند محافظه کارانه یا جراحی باشد :

  • درمان محافظه کارانه برای موارد خفیف تر که تغییرات گذرا هستند و شامل ساخت اسپلینت های ترشحی سفارشی و انجام جلسات فیزیوتراپی و روان درمانی است اندیکاسیون دارد.
  • اگر تغییرات ادامه داشته باشد و با درمان محافظه کارانه قابل کنترل نباشد، درمان جراحی اندیکاسیون دارد. در این صورت باید به جراحی فک و صورت متوسل شد .

دندان قروچه، چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

گاهی اوقات، به خصوص زمانی که می خوابیم، بدون اینکه متوجه شویم فک های خود را به هم فشار می دهیم و هنگام دندان قروچه صدایی آزاردهنده تولید می کنیم.

تقریباً 70 درصد از جمعیت اسپانیا از این آسیب شناسی رنج می برند، این آسیب شناسی در حدود 18 سالگی ظاهر می شود و معمولاً در حدود 40 سالگی فروکش می کند، اگرچه برخی از کودکان نیز هنگام بیرون آمدن دندان ها و قرار دادن آنها از آن رنج می برند.

دندان قروچه چیست؟

این یک حرکت غیرارادی است که شامل فشردن فک است که باعث ساییدن دندان ها و ایجاد مشکلات لثه و سایش دندان می شود.

این می تواند روز یا شب اتفاق بیفتد، اگرچه در شب شایع تر است و مکان یابی آن دشوارتر است زیرا ما از آن آگاه نیستیم، اما به دلیل علائمی که بعداً در مورد آن صحبت خواهیم کرد، می توانیم نشانه هایی داشته باشیم.

دندان قروچه خطرناک نیست، اگرچه بسته به شدت آن متفاوت است زیرا می تواند باعث درد، مشکلات دندانی و اختلالات TMJ شود.

علل دندان قروچه

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند باعث دندان قروچه شود، مانند عوامل روانی، عوامل خارجی یا داخلی:

  • اضطراب یا استرس شایع ترین علت است. مواجهه با موقعیت هایی که باعث اضطراب ما می شود و نمی دانیم چگونه کنترل کنیم، می تواند باعث ایجاد تنش در فک و اصطکاک در دندان ها شود. بیشتر در شب رخ می دهد و باعث خواب نامناسب و بیدار شدن با فک درد یا سردرد می شود.
  • مال اکلوژن _ زمانی که دندان ها در یک راستا قرار نگیرند، گویی حرکات فک به دنبال تناسب آن ها بوده است.
  • کراس بایت یا انواع دیگر گزش ها . زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌ها متناسب نیستند و در حین فشردن حرکات جانبی انجام می‌شود.
  • مشکلات دندان . فقدان یا شکستن یک قطعه دندانی باعث می شود که دندان ها به طور ناخودآگاه ساییده شوند.
  • بیماری پریودنتال . وضعیت لثه ها نیز بر ظاهر دندان قروچه تأثیر می گذارد.

چگونه بفهمم بروکسیست هستم؟

شما می توانید برای اولین بازدید رایگان خود به کلینیک دندانپزشکی ما در آلیکانته مراجعه کنید و از این طریق می توانیم سلامت دندان های شما را بررسی کنیم. اگر برخی از این علائم را دارید، ممکن است به دلیل دندان قروچه باشد :

  • سردرد، گردن، شانه ها و/یا دندان ها، پس از بیدار شدن از خواب.
  • حساسیت دندان
  • پوشیدن دندان فشردن مداوم دندان ها می تواند باعث آسیب به آنها شود. 
  • التهاب لثه و حساسیت دندان.
  • احساس تنش عضلانی هنگام بیدار شدن از خواب.
  • بیخوابی.

برخی از افراد دندان قروچه می کنند و هیچ علامتی ندارند ، فقط متوجه می شوند که دندان قروچه هستند زیرا کسی آنها را در شب شنیده است. 

میزان شدت دندان قروچه تحت تأثیر شدت فشردن دندان‌ها، زمان، میزان استرس و تراز بودن یا نبودن دندان‌ها از جمله عوامل دیگر است.

درمان دندان قروچه

برای درمان دندان قروچه، باید به منشا مشکل مراجعه کنید، که گاهی اوقات نیاز به درمان چند حرفه ای دارد، زیرا حرفه های دیگری (مانند فیزیوتراپی و روان درمانی) نیز وجود دارد که به از بین بردن علائم کمک می کند. 

با در نظر گرفتن اینکه شایع ترین علت دندان قروچه اضطراب و استرس است، در مرکز مشاوره ستاره ایرانیان راه حلی برای مدیریت اضطراب ارائه کنیم، اما علائم را باید از کلینیک دندانپزشکی درمان کنید.

در کلینیک دندانپزشکی آلیکانته ما علل دندان قروچه ناشی از مال اکلوژن را حل می کنیم، سایر علل دندان قروچه حل نمی شوند، اما درمان های مختلفی که استفاده می کنیم آن را کاهش داده و از درد و آسیب به دندان ها جلوگیری می کند.

راه حل هایی که ما در کلینیک دندانپزشکی خود به شما ارائه می دهیم عبارتند از :

  1. اسپلینت‌های تخلیه، که محافظ‌های دندانی هستند که با رزین ساخته شده‌اند و برای خواب استفاده می‌شوند، اگرچه می‌توان آن‌ها را در طول روز نیز گذاشت. آنها در قوس بالایی قرار می گیرند و مزایای زیر را دارند:
    1. آنها از آسیب به دندان جلوگیری می کنند.
    2. پس از چند روز استفاده از آنها، متوجه می شوید که درد فک، گوش یا سردرد کاهش می یابد.  
    3. این آتل‌ها دندان قروچه را از بین نمی‌برند، اما فک را آرام‌تر می‌کنند و مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) را تسکین می‌دهند.
  1. ارتودنسی هنگامی که علت دندان قروچه، مال اکلوژن یا کراس بایت باشد، درمان ارتودنسی توصیه می شود تا قطعات در یک راستا و متناسب باشند و از فشار جلوگیری شود.
  2. پروتز در آن سوراخ هایی که دندان در آنها وجود ندارد یا در قطعات بسیار خراب است، همچنین از اسپلینت تخلیه استفاده می کند تا این پروتزهای جدید خراب نشود.

عواقب دندان قروچه

دندان قروچه می تواند باعث درد در سر، گردن، صورت، گوش ها، فک، دندان ها شود… عواقب بسیار متنوعی دارد، اما می تواند برای سلامت دهان و دندان ما مضر باشد. به همین دلیل لازم است در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید و مشکل را از ابتدا درمان کنید .

برخی از این پیامدها به شرح زیر است :

  • حساسیت دندان و لثه ملتهب
  • سایش دندان
  • اختلالات TMJ
  • و اگر چه اضطراب و استرس دلایل اصلی دندان قروچه هستند، اما پیامدهایی نیز هستند که منجر به بی خوابی نیز می شود.
بازنشر(Cite this article as):
گروه محتوایی دکتر آزمندیان. تاپ نیوز: آتل تخلیه و نایت گارد برای درمان دندان قروچه. آخرین ویرایش: فوریه 6, 2023. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=12362

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *