اصول تربیت کودک : هر کودکی منحصر به فرد است

نوشته شده برای at 9:31 ب.ظ
90 0

هر کودکی شخصیت خاص خود را دارد و در مراحل مختلف رشد رفتارهای متفاوتی دارد، اصول تربیت کودک به شما یاد می دهد که چگونه در سنین مختلف رفتار درستی با فرزند خود داشته باشید.

والدین باید با احساس امنیت، خودآگاهی، الگوی شناختی، تعامل اجتماعی، قوانین و هنجارهای فرزندان خود روبرو شوند و یاد بگیرند که فرزندان خود را بپذیرند. تا حدودی پذیرش والدین زمینه ساز سعادت زندگی کودک خواهد بود.

در ادامه اصول تربیتی کودک ذکر شده است که والدین با رعایت آن می توانند آینده فرزند خود را تنظیم کنند.

اصول تربیت کودک

لازم نیست کامل باشید

همه ما اشتباه می کنیم و کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند، زیرا همه (به خصوص کودکان) ناقص هستند. بنابراین، در فرآیند تربیت فرزندان، به عنوان والدین، نباید کورکورانه به دنبال کمال باشید.

هرگاه کودکی مرتکب اشتباهی شود، والدین به شدت شکایت می‌کنند «چرا تو اینگونه هستی؟ بچه‌های دیگر اینقدر خوب رفتار می‌کنند، اما چرا تو نمی تونی خودت رو کنترل کنی؟ تو خیلی بچه بدی هستی! برای پدر و مادرت باعث خچالت میشی! ما واقعا از به دنیا آوردنت پشیمانیم!» علاوه بر این جملات ضرب و شتم نیز باعث می شود که کودک دچار تخریبی شود که حتی تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا میکند.

از خود بپرسید آیا این کارها واقعا برای کودکان خوب است؟

ما به عنوان پدر و مادر باید متوجه باشیم که اشتباه کردن بچه ها بسیار طبیعی است. بچه ها همیشه در حال آزمون و خطا هستند و با این کار یاد می گیرند که چگونه باید با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند. بنابراین رفتار خوب و درک شما از این امر می تواند باعث پیشرفت کودکتان شود.

بنابراین طبق اصول تربیت کودک، وقتی کودکان مرتکب اشتباه می شوند، والدین باید به جای اینکه اشتباهات فرزندانشان را بزرگ کرده و بی وقفه نق بزنند، با این اشتباهات برخورد متفاوتی دارند.

اشتباهات کودکان معمولا به دو دسته تقسیم می شود. یکی اینکه بزرگترها باید فوراً اصلاح کنند، مانند عدم توجه به بهداشت، قلدری به ضعیفان، ندانستن مراقبت از اموال عمومی و غیره.

دیگری اشتباهاتی است که بچه ها بتوانند خودشان را اصلاح کنند، مثلاً چگونه خود را با شرایط وفق دهند، ارتباط آن ها محیط زیست، زندگی، شکست ها و غیره، والدین باید فرزندان خود را به امتحان و آزمون و خطا در این موارد تشویق کنند.

کودکان برای رشد نیاز به “اشتباه” دارند

اصول تربیت کودک بیان می کند که شکست مادر موفقیت است، کودکان در فرآیند بزرگ شدن به اشتباه می پردازند و اغلب به منظور تصحیح اشتباهات و پیشرفت مستمر، به منظور رشد و بهبود خود ادامه می دهند. اگر والدین فرصت اشتباه را برای کودکان فراهم نکنند، کودکان تنبل می شوند، از تلاش می ترسند یا به والدین خود وابسته می شوند. مهمتر از آن اینکه اگر کودک اشتباهی مرتکب نشود، نه می‌داند چه چیزی اشتباه است، نه می‌داند چگونه اشتباه را اصلاح کند و دلیل این که چرا باید اشتباه را اصلاح کند.

شاید دیدگاه «تشویق کودکان به اشتباه» مورد مخالفت اکثر والدین قرار گیرد، زیرا این دیدگاه را غیر معقول می دانند. در واقع، تشویق تنها یک وسیله است و پرورش “درک” کودکان هدف واقعی است. مطالعات نشان داده است که درک بسیاری از کودکان از اشتباهات ناشی می شود. لازم به یادآوری است که «اشتباهات» ذکر شده در اینجا به اشتباهات اصولی از جمله نقض قوانین و مقررات مربوط نمی شود.

هر پدر و مادری امیدوار است که فرزندشان عالی، باهوش و کامل باشد و همیشه خوش رفتار و مطیع باشد یا به ندرت مرتکب اشتباه شود. با این حال، چنین آرزویی خوب و محبت آمیز نیست، بلکه اشتباه و خودخواهانه است. والدین در اصول تربیت کودکان نباید بر اساس ترجیحات شخصی خود بر رشد فرزندان تأثیر بگذارند، بلکه باید نیازهای رشدی کودکان را اساس قرار دهند و به رشد و اتحاد جسمی و روحی آن ها کمک کنند.

هر کودکی باید در دوران کودکی اشتباهات بیشتری انجام دهد و والدین باید در این مورد مدارا کنند، اشتباه کردن در دوران کودکی این است که اطمینان حاصل شود که کودکان پس از پا گذاشتن به جامعه، اشتباهات خطرناک کمتری انجام خواهند داد.

تربیت کودک از بدو تولد

وقتی کودکان اشتباه می کنند، به راهنمایی فعال والدین نیاز دارند

در واقع وقتی بچه ها در ابتدا اشتباه می کنند، اگر بدانند که اشتباه کرده اند، برای اصلاح آن سخت تلاش می کنند. اشتباهات آن ها فقط به این دلیل است که کودکان تجربه زیادی در روند رشد ندارند و پس از مواجهه با چیزی که هرگز اتفاق نیفتاده است، در مقابل چیزهای جدید ضرر می کنند.

کودک تمایل به انجام کارها دارد، اما نمی داند چگونه آن را انجام دهد، چگونه با آن برخورد کند. در این زمان، کودک به طور غریزی از خود محافظت می کند و احتمالاً به همین دلیل اقدامات نامناسبی انجام می دهد و در نتیجه  دیگران را آزار می دهد.

در چنین شرایطی والدین باید دلایل را تجزیه و تحلیل کنند و با کمک اصول تربیت کودک فرزندان خود را برای یافتن راه صحیح یاری یا راهنمایی کنند. اگر فقط کورکورانه کودکان را مورد انتقاد و اتهام قرار دهید، باعث از دست دادن اعتماد به نفس آن ها می شود، آن ها از ته دل معتقدند که بچه بدی هستند و فکر می کنند که هرگز تغییر نخواهند کرد. به این ترتیب، آن دسته از کودکان با رفتار خوب، بدون دلیل از سوی والدین خود به عنوان فرزندان بد تعریف می شوند و این ویژگی را تا بزرگسالی با خود حفظ می کنند.

“اشتباهات” منعکس کننده انعطاف پذیری

دوران کودکی بهترین زمان برای یک فرد است، زمانی که کودکان به احتمال زیاد آموزش می بینند و بیشترین انعطاف پذیری را دارند. والدین باید از این زمان طلایی استفاده کنند تا فرزندان خود را به درستی در فکر راهنمایی کنند و در عین حال اجازه دهند برخی از اشتباهات را مرتکب شوند.

اشتباه کردن بچه ها بد نیست، تا حدی خوب است. کودک به دلیل ناآگاهی خود مرتکب اشتباه می شود، والدین می توانند از این فرصت استفاده کنند و او را به خوبی تربیت کنند، این نوع آموزش قطعا به او کمک می کند که در آینده با ورود به جامعه دچار اشتباهات مشابه نشود.

والدین ابتدا متوجه می شوند که چرا فرزندانشان مرتکب اشتباه شده اند و سپس به دنبال فرصت هایی برای برقراری ارتباط با آن ها و تصحیح رفتار آن ها می گردند. در طول فرآیند ارتباط سعی کنید آرام باشید و «دلیل رفتار آن ها را درک کنید». کودک کم کم یاد می گیرد که یک فرد کامل باشد و کارها را به درستی انجام دهد و می تواند سالم و با اعتماد به نفس بزرگ شود. کاری که والدین باید انجام دهند این است که چگونه عوامل نامطلوب و منفی در روند «اشتباهات» فرزندانشان را به عوامل مساعد، مثبت و اصول تربیت کودک تعویض کنند.

اصول تربیت کودک

شما نمی توانید اجازه دهید فرزندانتان اشتباه کنند، چشم بپوشند یا آن ها را نادیده بگیرید؛ اما همیشه نمی توانید گفتار و کردار فرزندانتان را تنظیم کنید و هرگز اجازه اشتباه به فرزندانتان را ندهید. هر دو رویکرد افراطی و اشتباه است. به یاد داشته باشید والدین اولین معلمان فرزندان هستند و هر گفتار و کردار والدین آموزشی برای کودکان است.

اصول تربیت کودک بیان می کند که کودکان می توانند از طریق اشتباهات پیشرفت کنند، از طریق تجربه رشد کنند و از طریق رشد به استعداد تبدیل شوند. بنابراین، وقتی والدین زمان یا فضایی را به فرزندان خود می‌دهند تا تلاش کنند و «اشتباه کردن» را تجربه کنند، به فرزندان خود کمک می‌کنند تا باهوش‌تر شده و در نتیجه سریع‌تر و زودتر با استعداد شوند.

سن کودک

سن کودکی که با او صحبت می کنید نقش بسیار زیادی در نحوه صحبت کردن با او دارد. لحن پیش فرض شما با آن ها باید از کودکی تا بزرگسالی تغییر کند و این تغییر در هر سن با توجه به رشد شناختی آن ها می باشد.

به عنوان مثال، ما تمایل داریم هنگام صحبت با نوزادان و کودکان نوپا از لحن های آموزشی ملایم تری استفاده کنیم اما گاهی اوقات می خواهیم با لحن های آزاردهنده یا شدیدتر برای نوجوانان چیزی را به آن ها نشان دهیم و جای تعجب نیست که به نظر می رسد نوجوانان به ما تندتر پاسخ می دهند.

کودکان این روزها نسبت به نسل های قبلی به اطلاعات بیش تری دسترسی بیشتری دارند، اما ممکن است نتوانند محتوای مصرفی خود را به طور کامل درک کنند. آنها ممکن است در سنین پایین تر در مورد موضوعات حساس سؤالاتی داشته باشند فقط به این دلیل که در معرض اطلاعات قرار گرفته اند.

صحبت کردن با فرزندانمان در مورد همه موضوعات در سطح مناسب سن مهم است. تقریباً هر موضوعی را می توان به قطعات کوچکتر تقسیم کرد تا درک آن برای کودکان ما آسان تر باشد.

سن تقویمی تنها نکته مورد اهمیت نیست. سن رشد نیز کلیدی است که باید برای اصول تربیت کودک آن را نی لحاظ کنید.

فرزند خود را بشناسید |اصول تربیت فرزند از دیدگاه اسلام

خودتان و فرزندتان را بشناسید و بدانید در مورد چه چیزی صحبت می کنید. اغلب اوقات، سؤالات بچه ها در عجیب ترین زمان ها مطرح می شود.

آیا فرزند شما از آن دسته بچه هایی است که سوالات زیادی می پرسند؟ آیا آن ها باید خودشان چیزهایی را پیدا کنند؟ و همیشه کنجکاو هستند که کاربرد وسایل را بدانند؟

پاسخ دادن به سوالاتی از این دست می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید چگونه با آن ها صحبت کنید. برخی از کودکان به والدین نیاز دارند که آن ها را به جنب و جوش تحریک کنند به این منظور باید از اصول تربیت کودک آگاه باشید.

منبع : اصول تربیت کودک : هر کودکی منحصر به فرد است

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: اصول تربیت کودک : هر کودکی منحصر به فرد است. آخرین ویرایش: فوریه 6, 2023. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=12495

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *