هر فرد یک آناتومی مغز منحصر به فرد دارد

هر فرد یک آناتومی مغز منحصر به فرد دارد

750 0

مطالعاتی که توسط محققان دانشگاه زوریخ نشان داده شده است، مانند اثر انگشت، دو نفر از آناتومی مغز مشابهی ندارند. این عمل منحصر به فرد، نتیجه ترکیبی از عوامل ژنتیکی و تجربیات زندگی فردی است.

اثر انگشت در هر فرد منحصر به فرد است و همانطور که هیچ دو اثر انگشت یکسان نیستند، آنها به روش تأیید هویت برای پلیس، مقامات مهاجرت و تولید کنندگان گوشی های هوشمند به طور یکسان تبدیل شده اند. اما در مورد تابلو مرکزی داخل سر ما چگونه است؟ آیا امکان پیدا کردن یک مغز از ویژگی های آناتومی مشخص وجود دارد؟ این سوال مطرح شده توسط گروه کار با Lutz Jäncke، UZH استاد روانشناسی عصبی است. در مطالعات قبلی، Jäncke تا به حال توانسته است نشان دهد که تجربیات فردی و شرایط زندگی بر روی آناتومی مغز تاثیر می گذارد.

تجارب علامت خود را در مغز نشان می دهد

برای مثال، نوازندگان حرفه ای، گلف بازان و یا بازیکنان شطرنج، ویژگی های خاصی در مناطق مغز دارند که برای فعالیت های ماهرانه بیشتر آنها استفاده می کنند. با این حال، حوادث کوتاه مدت نیز می توانند در رد پای مغز قرار بگیرند و اگر، مثلا، بازوی راست هنوز در دو هفته نگه داشته شود، ضخامت قشر مغز در مناطقی که مسئول کنترل بازوی immobilized شده است، کاهش می یابد. ” Jäncke توضیح می دهد: ما مشکوک بودیم که تجربیاتی که بر روی مغز اثر می گذارند با ساختار ژنتیکی ارتباط برقرار می کنند تا در طول سال ها هر فرد یک آناتومی کاملا انفرادی مغز ایجاد کند.”

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی مبنایی برای محاسبات فراهم می کند

به منظور بررسی فرضیه های خود، Jäncke و تیم تحقیقاتی او، مغز نزدیک به 200 سالمند را با استفاده از سه بُعدی تصویربرداری رزونانس مغناطیسی در طول دو سال بررسی کردند. بیش از 450 ویژگی تشریحی مغز، از جمله موارد بسیار عمومی مانند حجم کل مغز، ضخامت قشر و حجم مواد خاکستری و سفید، مورد بررسی قرار گرفت. برای هر یک از 191 نفر، محققان توانستند ترکیبی از ویژگی های خاص تشریحی مغز را شناسایی کنند، که در آن دقت تشخیص حتی برای ویژگی های آناتومیک مغزی عمومی بیش از 90 درصد بود.

ترکیب شرایط و ژنتیک

Lutz Jäncke می گوید: “با مطالعه ما می توانیم تأیید کنیم که ساختار مغز افراد بسیار فردی است.” “ترکیبی از اثرات ژنتیکی و غیر ژنتیکی به طور واضح بر عملکرد مغز، بلکه آناتومی آن تاثیر می گذارد.” با این وجود جایگزینی سنسورهای اثر انگشت با اسکن MRI در آینده بعید است. MRI ها نسبت به روش اثبات شده و ساده گرفتن اثر انگشت بسیار گران و وقت گیر هستند.

پیشرفت در علوم اعصاب

جنبه مهمی از یافته های این تحقیق برای Jäncke این است که آنها منعکس کننده تحولات بزرگ در این زمینه در سال های اخیر هستند: “فقط 30 سال پیش ما فکر کردیم که مغز انسان دارای ویژگی های فردی یا خصوصی نیست. شناسایی شخصی از طریق ویژگی های تشریحی مغز غیر قابل تصور بود ” در همین حال تصویربرداری رزونانس مغناطیسی بسیار بهتر شده است، همانطور که نرم افزار مورد استفاده برای ارزیابی اسکن مغزهای دیجیتال شده مورد استفاده قرار گرفته است. Jäncke می گوید این به لطف پیشرفتی است که ما اکنون بهتر می دانیم.

منبع:

موارد ارائه شده توسط دانشگاه زوریخ 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر دلارام رسولی مکرمی. تاپ نیوز: هر فرد یک آناتومی مغز منحصر به فرد دارد. آخرین ویرایش: سپتامبر 1, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=3057

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *