برخورد با اشتباهات کودک، بهترین واکنش در برابر اشتباهات کودکان

نوشته شده برای at 6:29 ب.ظ
285 0

یکی از مهم ترین دغدغه های والدین، نحوه برخورد با اشتباهات کودک می باشد، زیرا کودکان با رفتارهای اشتباه خود بزرگ می شوند و شخصیت آن ها از این طریق شکل می گیرد و کودکان با اشتباه کردن، رفتارهای درست و صحیح را یاد می گیرند اما رفتار های والدین در این زمینه مهم می باشد و باعث یادگیری درست و یا غلط در کودکان می شود.

اگر با کودک رفتار اشتباه صورت گیرد آسیب های جدی بر روی شخصیت او می گذارد که یکی از آن ها کمبود اعتماد به نفس می باشد در برخورد با اشتباهات کودک باید اصولی را رعایت کنید تا با رعایت آن ها به بهترین نحوه به کودک خود پاسخ دهید و او را تربیت کنید.

در ادامه این مقاله به بررسی کامل برخورد با اشتباهات کودک می پردازیم و تا حدودی اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می دهیم.

اشتباهات کودکان و بر خورد با آن ها

اشتباه کردن یک امر معمول و عادی برای رشد و پرورش کودکان می باشد و هیچ کودکی نیست که کارهایش را بدون نقض و مطالبق با انتظار والدین انجام دهد و همه آن ها گهگداری اشتباهاتی دارند، اما آن چه اهمیت دارد نحوه بر خورد والدین با اشتباهات می باشد، زیرا این اشتباهات باعث عبرت آمیزی و تغییر رفتار صحیح کودکان می شود.

مغز کودکان پیام های منفی را درک نمی کند مثلا زمانی که کودک گریه می کند و جیغ می زند به او بگویید “جیغ نزن” به ندرت به حرف های شما گوش می دهد و احتمال دارد شما احساس کنید که با شما لجبازی می کند در حالی که این طور نمی باشد و لازم است که شما نحوه بیان خود را با او تغییر دهید مثلا در برخورد با جیغ زدن به او بگویید ” لطفا آرام تر صحبت کن “.

برخورد با اشتباهات کودک، تنبیه و فریاد زدن ممنوع

فریاد زدن بر سر کودک به اندازه تنبیه بدنی و کتک زدن مخرب می باشد و بر روی شخصیت و اعتماد به نفس فرد آسیب جدی وارد می کند، این کار نتیجه آنچنانی ندارد زیرا داد زدن نتیجه معکوس دارد و کودک توجه آنچنانی به حرف والدین نمی کند.

کودکانی که به هر دلیلی حتی برای اشتباهات کوچک تنبیه می شوند دچار کمبود اعتماد به نفس شده و با احساس گناه و سرزنش رشد می کنند و بزرگ می شوند.

نحوه صحیح برخورد با اشتباهات کودک

همان طور که بیان شد اشتباه کردن در کودکان یک امر عادی می باشد و بدون اشتباه کردن کودک بزرگ نمی شود و چیزی را یاد نمی گیرد اگر با اشتباهات کودکان به صورت اصولی و درست برخورد شود می توان به درستی اشتباهات کودکان را تصحیح کرد و گامی بزرگ در جهت تربیت صحیح کودکان برداشت.

این اصول شامل موارد زیر می باشد.

برخورد با اشتباهات کودک، داد نزدن

بهتر است که قدرت خود را از طریق تحکم صدا به کودک نشان دهید و از داد و فریاد کشیدن خودداری کنید، زیرا فریاد کشیدن تاثیرات منفی بر روی کودک می گذارد و باعث بی توجهی او می شود، شما باید در این هنگام محکم و با قدرت صحبت کنید اما هرگز داد و فریاد نکشید و زمانی که کودک اشتباهی انجام می دهد در برخورد با اشتباه باید خم شوید تا به قد کودک برسید سعی کنید بالای سر کودک نایستید زیرا ترکیب قد بلندی و محکمی صدایتان برای کودک ترسناک و وحشتناک می شود.

برخورد با کودک به اندازه اشتباهش

دقت داشته باشید که متناسب با اشتباهات کودک با او برخورد کنید و به او پاسخ دهید مثلا اگر اشتباه کودک این است که روی تخت می پرد، نیاز به دعوای جدی و سختی نمی باشد و فقط یک تذکر کوچک برای اشتباه او کافی است زیرا اگر برخورد بزرگ و جدی انجام دهید باعث می شود تا کودک در مقابل آن ها مقاوم شود و زمانی که لازم است به طور جدی با او برخورد داشته باشید دیگر فایده ای نداشته باشد.

برخورد با اشتباهات کودک، تشکر از کودک

زمانی که کودک به حرف شما توجه کرد و کار اشتباه خود را متوقف نمود از او تشکر کنید و به این ترتیب او متوجه می شود که کار درست هم به اندازه کار اشتباه پیامد هایی دارد و از انجام آن لذت می برد و زمانی که از کودک تشکر می کنید باعث می شود تا اعتماد به نفس او افزایش یابد.

 

خودداری از هشدار های متعدد

اگر کودک به حرف و هشدارهای شما گوش نداد و به آن ها توجهی نکرد دیگر هشدارهای خود را تکرار نکنید زیرا بسیاری از کودکان دوست ندارند مورد امر و نهی قرار بگیرند و بعد از مدت کوتاهی بعد از شنیدن هشدار خودشان کار خود را متوقف می کنند و در صورتی که شما به هشدار های خود ادامه دهید کودک به حرف های شما توجه نمی کند و از آن دست نمی کشد و در این حالت شما لحظه به لحظه عصبی تر خواهید شد.

برخورد با اشتباهات کودک، پذیرفتن عذر خواهی کودک

زمانی که کودک بعد از کار اشتباهش از شما عذر خواهی کرد شما باید عذرخواهی او را بپذیرید و موضوع را تمام کنید و ادامه ندهید. احتمال دارد اگر او را نبخشید بیشتر او تنبیه خواهد شد و و باعث می شود تا از کار اشتباهش عبرت بگیرد، اما این کار اشتباه می باشد و به غرور کودک لطمه وارد می کند و باعث می شود تا به تدریج کودک از عذرخواهی فرار کند و احساس کند عذرخواهی کردن هیچ فایده ای ندارد و دیگر آن را انجام نمی دهد.

قبول اشتباهات کودک

باید به این نکته توجه کنید که هیچگاه اشتباهات کودک خود را به گردن دیگران نیندازید مثلا نگویید پسر من نبود و پسر همسایه این کار را انجام داده است احتمال دارد شما به خاطر محافظت از فرزندتان و یا آرام کردن او این عبارات را بگویید اما باید این نکته را در نظر بگیرید که این برخورد باعث می شود تا کودک مسئولیت پذیر نشود  و هیچوقت نمی تواند مسئولیت کارهای خود را به درستی بر عهده بگیرد.

برخورد با اشتباهات کودک، سخن آخر

به طور معمول زمانی که والدین شما عصبی و ناراحت می شوند که احساس می کنند کودک شان رفتاری بی ادبانه انجام داده است و یا بی احترامی کرده است و یا کاری را مطابق میل شما انجام نداده و اشتباهاتی صورت گرفته است در این زمان شما باید با خودتان فکر کنید که هنوز کودک شما به طور کامل رشد نکرده است و کارهایش از سر بی ادبی نمی باشد و قصد ندارد شما را ناراحت و خجالت زده نماید، او به خاطر این که رشد نکرده و مغزش به طور کافی پرورش نیافته است این رفتار ها را انجام می دهد و اگر شما به این شکل فکر کنید انتظارات شما پایین می آید و کمتر عصبی خواهید شد.

همچنین می توانید از روانشناس و مشاور کمک بگیرید و سبک های فرزند پروری را بیاموزید در این حالت نحوه تربیت بهتری برای خود انتخاب خواهید کرد.

مرکز مشاوره در زمینه های مختلف روانشناسی اعم از خانواده، ازدواج، اعتیاد، جنسی، کودک، مشاوره، شغلی، تحصیلی و غیره خدمات جامع روانشناسی را انجام می دهد.

همچنین مشاوران به صورت تلفنی، اینترنتی به مراجعان امکان می دهد تا از خدمات بهره مند شوند و در کمترین زمان از بروز ترین متخصصین استفاده کنند.

سوالات متداول

بهترین شیوه برخورد با اشتباهات کودک چیست؟

والدین لازم است از تنبیه بدنی و فریاد زدن بر سر کودک خودداری کنند. بنابراین باید توجه داشته باشید که رفتار شما باید با توجه به نوع رفتار اشتباه کودک باشد و سعی کنید تا رفتار عاطفی قوی میان خود و فرزندتان تشکیل دهید تا کودک به صورت صحیح از شما حرف شنوی داشته باشد و در هنگامی که کودک اشتباه خود را پذیرفت باید سعی کنید رفتار درستی با کودک داشته باشید و برای این منظور می توانید از مشاور کودک کمک بخواهید تا به شما کمک کند راهکارهای صحیح و مناسبی را انجام دهید.

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: برخورد با اشتباهات کودک، بهترین واکنش در برابر اشتباهات کودکان. آخرین ویرایش: ژوئن 8, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=6167

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *