مصرف الکل در دوران شیردهی

نوشته شده برای at 9:19 ب.ظ
360 0

 

مصرف الکل در دوران شیردهی، تاثیر الکل بر شیر مادر

آیا مصرف الکل در دوران شیردهی خطرناک می باشد؟ آیا مصرف الکل در این دوران می تواند پیامد های خاصی برای نوزاد داشته باشد؟ اکثرا پزشکان و متخصصان سلامت در مورد مصرف الکل در دوران شیردهی هشدار می دهند زیرا الکل از طریق شیر مادر جذب می شود و به نوزاد انتقال داده می شود و می تواند در روند رشد نوزاد اختلالات بسیاری بگذارد، که این اختلالات شامل اختلالات شناختی، رفتاری و گوارشی می باشند.

در این مقاله در مورد مصرف الکلی در دوران شیردهی و عوارض آن مطالبی بیان شده است و هم چنین می تواند از مشاوره کودک کمک بگیرید او راهکار های مورد نیاز و اقدامات پیشگیرانه برای سلامت کودک در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید سلامت کودک خود را تضمین نمایید.

تاثیرات مصرف الکل در دوران شیردهی

الکل جز موادی می باشد که سوء مصرف آن تاثیرات مخربی بر روی فرد می گذارد و در صورتی که فرد در دوران شیردهی از الکل استفاده کند نوزاد نیز درگیر تاثیرات مخرب الکل قرار می گیرد، در ادامه این مقاله به توضیحات بیشتری در این باره می پردازیم.

مصرف الکل در دوران شیردهی، تاثیر الکل بر شیر مادر

شیر مادر مانند خون الکل مصرف شده را به خود جذب می کند و همان زمانی که نیاز است تا الکل از خون خارج شود برای خارج شدن الکل از شیر مادر لازم می باشد، اگر قبل از زمان خارج شدن الکل، کودک از شیر مادر تغذیه کند در این صورت الکل بر روی  نوزاد تاثیرات مخربی می گذارد.

الکل اگر وارد شیر مادر شود طعم ناخوشایندی به شیر می بخشد و باعث می شود تا اختلالاتی در جسم و ذهن کودک به وجود آید، زمان مصرف الکل شیر مادر رقیق می شود و ماهیچه هایی که مربوط به خارج شدن شیر می باشند ضعیف شده و میزان شیر تولید شده کاهش می یابد.

تاثیر الکل بر رفتار مادر

علاوه بر این که الکل بر روی شیر مادر تاثیر می گذارد بر روی رفتار و خلق مادر نیز اثر می گذارد و باعث می شود تا در اکثر مواقع مادر با کودک خود بد رفتاری کند، از آن جایی که رفتار مادر با نوزاد نقش به سزایی در شکل گیری شخصیت و سبک دلبستگی او دارد این رفتار باعث می شود تا در آینده پیامد های ناگواری برای فرد به همراه داشته باشد.

عوارض مصرف الکل در دوران شیردهی بر نوزاد

  • تاثیر بر رشد کودک:

مصرف الکل باعث می شود تا رشد کودک کند شود و علاوه بر این باعث می شود تا رشد کودک آن طور که باید صورت نگیرد. الکل در زمینه رشد سیستم عصبی و ذهنی تاثیر بسیاری می گذارد و رشد را به شدت کند می کند این مسئله در نهایت می تواند منجر به عقب ماندگی کودک شود.

  • کم آبی در کودک:

شاید مادر متوجه نشود که کودک نیاز به شیر دارد و یا احتمال دارد مادر تا خارج شدن الکل از شیرش به کودک شیر ندهد در این صورت کودک دچار مشکل کم آبی می شود.

  • تغییر در الگوی خواب کودک:

زمانی که الکل از طریق شیر مادر جذب می شود و کودک تغذیه می کند به سرعت خوابش می برد اما در خواب آرامش ندارد و در خواب به شدت بی قراری می کند و به راحتی نمی توانید او را از خواب بیدار کنید.

 

  • تغییر رفتار کودک:

کودک ممکن است به دلیل شیری که تغذیه کرده است و دارای الکل بوده تغییر رفتار هایی داشته باشد هم چنین ممکن است به دلیل رفتار بدی که والدین با او دارند دچار تغییراتی در رفتار شده باشد.

  • دل درد:

الکل به دلیل ترکیبات مضری که دارد می تواند عوارضی مانند دل درد در کودک ایجاد کند.

  • مشکلات قلبی:

الکل بر روی سیستم قلبی عروقی تاثیر می گذارد و باعث فشار خون بالا و ضربان بالا می شود.

  • مشکلات گوارشی:

اتانولی که در الکل وجود دارد باعث می شود تا روده کودک نتواند ویتامین ها را جذب کند و معده او دچار تورم می شود.

  • آسیب به کبد:

کبد نوزاد هنوز نارس می باشد و الکل در رشد آن اختلالاتی ایجاد می کند.

  • سندروم مرگ ناگهانی نوزاد:

مصرف الکل در دوران شیردهی رابطه مستقیم با این سندروم دارد و احتمال دارد باعث مرگ نوزاد شود.

این نکته را در نظر بگیرید که شیر مادر یکی از نیاز های اولیه و اساسی کودک به شمار می آید و تاثیر زیادی بر روی رشد کودک دارد اما الکل باقی مانده می تواند خطرات بسیاری بر روی کودکان به وجود آورد پس بهتر است الکل را ترک کنید تا به رشد و سلامت فرزندتان کمک کرده باشید.

 

چه مدت زمانی طول می کشد تا الکل از سیر مادر خارج شود؟

برای دفع و خارج شدن یک پیمانه الکل از بدن و شیر مادر به ۲ تا ۳ ساعت زمان نیاز می باشد و به همین نسبت اگر تعداد پیمانه ها بیشتر باشد زمان دفع الکل از شیر نیز افزایش می یابد، الکل بعد از آن هم به طور کامل الکل از شیر خارج نمی شود و مقداری از آن در شیر مادر باقی مانده و عوارض خود را بر جای می گذارد.

در صورتی که آگاهی و اطلاعات خود را درباره فواید شیر برای کودک بالاتر ببرید متوجه خواهید شد که الکل موجود در شیر تا چه اندازه تاثیرات شیر را از بین می برد و به رشد کودک آسیب وارد می کند.

مصرف الکل در دوران شیردهی، ناتوانی در ترک

اگر دچار اعتیاد به مصرف الکل شده اید و قادر نیستید آن را ترک کنید رعایت نکات زیر ضروری می باشد.

  • قبل از مصرف الکل به کودک تان شیر بدهید و مقداری از شیر ها را برای بعد ذخیره کنید تا در زمان گرسنگی نوزاد از آن استفاده کند.
  • الکل به میزان کمی مصرف کنید.
  • بعد از مصرف الکل حدود ۲ تا ۳ ساعت به کودک خود شیر ندهید و بعد از ۲ الی ۳ ساعت اگر خواستید به نوزاد شیر بدهید شیر خود را حتما یک بار تخلیه کنید این کار ها عواقب و مضرات الکل را از بین نمی برد ولی میزان آن را کاهش می دهد.

در صورتی که میزان مصرف الکل کم بود می توانید از این روش ها استفاده کنید و زمانی که میزان مصرف بیشتر شد با پزشک مورد نظر مشورت کنید.

امروزه روش های دارویی و غیردارویی زیادی برای ترک انواع اعتیاد وجود دارد و با مراجعه به روانشناس می توانید با بهترین روش ترک الکل آشنا شوید و آن را ترک کنید تا سلامت شما و کودک تان ارتقاء باید.

آشنایی با مراکز مشاوره

مرکز مشاوره ستاره ایرانیان در زمینه های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، جنسی، کودک، مشاوره شغلی و تحصیلی خدماتی ارائه می کند و متخصصین که در این مراکز حضور دارند خدمات را به صورت حضوری و تلفنی با بالاترین سطح کیفیت ارائه می کنند.

منبع : مصرف الکل در دوران شیردهی

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: مصرف الکل در دوران شیردهی. آخرین ویرایش: می 22, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=5971

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *