تأثیرات استرس بر صورت | علائم+درمان

نوشته شده برای at 7:06 ب.ظ
339 0

تمام افراد هر از گاهی احساس استرس می کنند، اما اگر این استرس و اضطراب مزمن شود، می تواند عواقب جدی بر سلامتی جسمانی و روانی شما داشته باشد. اضطراب و استرس می تواند می تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد، بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر منفی بگذارد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد.

در این مقاله به تاثیر استرس و اضطراب به صورت پرداخته می شود، استرس می تواند رد پایی از خود در صورت شما به جای بگذارد. خشکی پوست، چین و چروک و آکنه تنها برخی از اثرات آن می باشد. به خواندن ادامه دهید تا بفهمید استرس چه تأثیرات دیگری بر روی صورت و زیبایی شما می گذارد.

استرس چگونه بر چهره شما تاثیر می گذارد؟

همان طور که گفته شد استرس مزمن می تواند از دو طریق در صورت شما نمایان شود. اول، هورمون هایی که بدن شما هنگام استرس ترشح می کند می تواند منجر به تغییرات فیزیولوژیکی شود. علاوه بر این احساس استرس ممکن است منجر به عادت های بدی مانند دندان ساییدن یا گاز گرفتن لب شود که در طولانی مدت باعث خشکی لب و ساییدگی دندان ها می شود.

اگر نگران تاثیر اضطراب بر زیبایی خود هستید این مطلب را از دست ندهید، در انتهای مقاله راه های مناسب برای کنترل اضطراب و استرس ذکر شده است.

آکنه از عوارض استرس

وقتی احساس استرس می کنید، بدن شما مقدار زیادی هورمون کورتیزول تولید می کند. کورتیزول باعث می شود بخشی از مغز شما که تحت عنوان هیپوتالاموس شناخته می شود هورمونی به نام هورمون آزاد کننده کورتیکوتروفین (CRH) تولید کند. تصور می شود CRH باعث تحریک غدد چربی می شود. چربی این غدد باعث بسته شدن منافذ پوست و ایجاد آکنه می شود.

اگرچه بسیاری از افراد اعتقاد دارند که استرس باعث ایجاد آکنه می شود، اما مطالعات محدودی وجود دارد که ارتباط میان استرس و اکنه را بررسی کرده است.

پوست زیر چشم

احتمالا تاکنون تورم یا یا پف زیر پلک را تجربه کرده اید. این مشکل به مرور زمان و افزایش سن با با ضعف عضلات حمایت کننده اطراف چشم ایجاد می شود. آویزان شدن پوست در اثر از بین رفتن قابلیت ارتجاعی آن نیز می تواند در ایجاد این امر تاثیر داشته باشد.

محققان دریافته اند که استرس ناشی از کمبود خواب به طور کلی علائم پیری را افزایش می دهد، از این علائم می توان به ایجاد خطوط ریز زیر چشم و کاهش قابلیت ارتجاعی آن اشاره کرد این امر خود باعث ایجاد تورم یا پف شدید زیر پلک می شوند.

پوست خشک از عوارض استرس بر پوست

پوست از لایه های مختلفی ایجاد شده است و لایه شاخی لایه بیرونی پوست شما می باشد. این لایه حاوی پروتئین و لیپید است که نقشی اساسی در مرطوب نگه داشتن سلول های پوست شما دارد. همچنین این لایه به عنوان سدی عمل می کند که از لایه پوست زیرین محافظت می کند. وقتی لایه شاخی شما آنطور که باید کار نمی کند، پوست شما خشک شده و درگیر خارش می شود.

تحقیقات نشان داده است که استرس باعث ایجاد اختلال در این لایه و ایجاد خشکی و خارش در پوست صورت می شود بنابراین به مرور زمان سلامتی پوست را به خطر می اندازد.

علاوه بر این، در موارد غیر طبیعی بالا بودن سطح کورتیزول باعث نازک شدن پوست صورت می شود. کورتیزول منجر به تجزیه پروتئین های پوستی می گردد که باعث می شود پوست تقریباً نازک به نظر برسد و به همین دلیل به راحتی آسیب می بیند.

جوش از مشکلات استرس

حتما تاکنون متوجه شده اید که استرس توانایی تضعیف سیستم ایمنی بدن را دارد. ضعف سیستم ایمنی بدن منجر به عدم تعادل باکتری ها در روده و پوست شما می شود که به عنوان ناتراز شدن همزیستی شناخته می شود. وقتی این عدم تعادل روی پوست شما ایجاد شود، می تواند منجر به قرمزی پوست شود.

چین و چروک ناشی از استرس

استرس باعث تغییر پروتئین های موجود در پوست می شود و خاصیت ارتجاعی آن را کاهش می دهد. از دست دادن قابلیت ارتجاعی می تواند منجر به ایجاد چین و چروک شود.

استرس همچنین ممکن است منجر به خم شدن مکرر ابرو شود که می تواند در ایجاد چین و چروک نقش داشته باشد.

سفیدی و ریزش مو

تحقیقات نشان می دهد که استرس در سفیدی و شکنندگی مو نقش دارد. با این حال، اخیراً دانشمندان دلیل آن را فهمیده اند. سلول هایی به نام ملانوسیت، رنگدانه ای به نام ملانین تولید می کنند که به موهای شما رنگ می بخشند.

ثابت شده است که فعالیت عصبی سمپاتیک ناشی از استرس می تواند باعث از بین رفتن سلول های بنیادی ایجاد کننده ملانوسیت شود.

استرس مزمن همچنین می تواند چرخه رشد موها را مختل کرده و منجر به بیماری به نام ریزش موی تلوژن افلوویوم شود. ریزش موی تلوژن افلوویوم باعث ریزش مقدار زیادی از موها می شود.

ناخن

استرس زیاد می تواند ناخن ها را ضعیف و شکننده کند. ناخن های سالم به ویتامین ها و مواد معدنی مانند پروتئین، بیوتین، سیلیس، منیزیم، روی و آهن نیاز دارند. دکتر لیما-ماریبونا می گوید: “استرس باعث می شود بدن ما مواد مغذی مورد نیاز خود را به دشواری جذب کند، بنابراین استرس باعث شکنندگی و تضعیف ناخن می شود.”

بسیاری از افراد هنگامی که احساس اضطراب پیدا می کنند ناخن های خود را می جوند که در برخی شرایط منجر به عفونت یا پارونیشیا می شود بنابراین بسیار مهم است که استرس و اضطراب خود را کنترل کنیم.

تاخیر در بهبود طبیعی زخم

در مواجهه با استرس شدید، اپیدرم شما می تواند بسیار ضعیف شود و خطر ابتلا به عفونت و عوامل بیماری زای محیطی افزایش می یابد. این امر همچنین توانایی طبیعی پوست در بهبود زخم ها، جای زخم ها و آکنه  را کاهش می دهد.

راه های دیگری که استرس بر صورت شما تأثیر می گذارد

راه های دیگری که استرس می تواند بر صورت شما تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • آسیب به دندان. بسیاری از افراد هنگام احساس استرس یا اضطراب دندان قروچه می کنند. با گذشت زمان، این امر باعث آسیب دائمی دندان های شما می شود.
  • آسیب به لب ها، بسیاری از افراد هنگامی که احساس اضطراب پیدا می کنند لب های خود را می جوند یا پوست آن را می کنند که باعث آسیب به بافت لب می شود.

درمان استرس و اضطراب

حتما تاکنون متوجه آسیب های استرس و اضطراب شده اید، استرس گاهی اوقات دلایل خارجی و گاهی دلایل داخلی دارد اما به طور کلی استرس قابل کنترل می باشد. راه های زیر به شما کمک می کند تا استرس خود را درمان یا کنترل کنید:

  • برای فعالیت های آرامش بخش وقت بگذارید. زمان بندی برای فعالیت هایی که باعث می شوند احساس آرامش داشته باشید به شما کمک می کند تا در صورت مشغله زیاد، استرس خود را کاهش دهید.
  • عادت های خوب زندگی را حفظ کنید. داشتن رژیم غذایی سالم و همچنین خواب زیاد به بدن شما کمک می کند تا استرس را بهتر کنترل کند.
  • ورزش کنید. ورزش می تواند به شما در کاهش سطح هورمون استرس کمک کند و به شما اجازه دهد تا ذهن خود را از استرس دور کنید.
  • با دیگران صحبت کنید. صحبت با یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا روانشناس به بسیاری از افراد کمک می کند تا با استرس مقابله کنند. این کار باعث می شود تا درک کنید که تنها نیستید و دیگران نیز از تجربه های خود در مورد اضطراب به شما می گویند، البته توصیه می شود که حتما با روانشناس در مورد اضطراب خود صحبت کنید.
  • از مصرف مواد مخدر و الکل خودداری کنید. استفاده مداوم از داروها و مشروبات الکلی می تواند استرس شما را تشدید کند، اگرچه در کوتاه مدت ممکن است به عنوان راه حل عمل کنند اما به مرور باعث اعتیاد و افزایش استرس فرد می شوند.

تأثیرات استرس بر صورت

علامت و نشانه استرس بیش از حد

1. آکنه از علائم استرس

آکنه یکی از بارزترین نشانه های استرس شدید و بیش از حد می باشد. بیش تر افراد هنگامی احساس استرس می کنند، تمایل دارند بیشتر صورت خود را لمس کنند. این کار می تواند باعث گسترش باکتری ها و ایجاد آکنه شود.

علاوه بر استرس، سایر دلایل ایجاد آکنه شامل تغییرات هورمونی، باکتری و مسدود شدن منافذ پوست می باشد.

2. سردرد از نشانه های اضطراب

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که استرس می تواند منجر به سردرد شود، وضعیتی که با درد در ناحیه سر یا گردن مشخص می شود.

از دیگر عوامل ایجاد سردرد می توان به کمبود خواب، مصرف الکل و کمبود آب بدن اشاره کرد.

3. درد مزمن

درد مزمن که دلیل جسمی خاصی نداشته باشد می تواند ناشی از استرس و اضطراب زیاد باشد. به طور کلی استرس و اضطراب باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن می شود و به همین دلیل می تواند باعث ایجاد بیماری یا دردهای مزمن شود.

4. کاهش انرژی و بی خوابی

خستگی مزمن و کاهش سطح انرژی نیز می تواند ناشی از استرس طولانی مدت باشد. از دیگر عواملی که ممکن است در کاهش سطح انرژی نقش داشته باشند می توان به کمبود آب بدن، کاهش قند خون، رژیم غذایی نامناسب یا تیروئید کم کار اشاره کرد.

5. مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی مانند اسهال و یبوست نیز می تواند ناشی از مقادیر بالای استرس باشد. همچنین به خاطر داشته باشید که بسیاری از عوامل دیگر مانند رژیم غذایی، کم آبی بدن، سطح پایین فعالیت بدنی، عفونت یا داروهای خاص می توانند باعث مشکلات گوارشی شوند.

6. افسردگی از علائم اضطراب

برخی مطالعات نشان می دهد که استرس مزمن ممکن است در ایجاد افسردگی نقش داشته باشد. به یاد داشته باشید که این مطالعات ارتباط بین اضطراب و افسردگی را نشان می دهند، اما این امر لزوماً به این معنی نیست که استرس باعث افسردگی می شود و نیاز است که تحقیقات بیشتری در مورد نقش استرس در ایجاد افسردگی صورت بگیرد.

علاوه بر استرس، سایر عوامل موثر در ابتلا به افسردگی شامل سابقه خانوادگی، سطح هورمون ها، عوامل محیطی و حتی داروهای خاص می باشند.

7.بالارفتن ضربان قلب

ضربان قلب بالا و افزایش ناگهانی ضربان قلب نیز می تواند از علائم استرس بیش از اندازه باشد. البته باید دقت داشته باشید که بالا رفتن ضربان قلب به طور کلی امری طبیعی است اما اگر احساس می کنید که این امر بیش از اندازه می باشد باید از مشاور برای کنترل استرس خود کمک بگیرید.

ضربان قلب بالا ممکن است به دلیل فشار خون بالا، بیماری تیروئید، برخی بیماری های قلبی و استفاده از نوشیدنی های حاوی کافئین یا الکل نیز ایجاد شود.

8. عرق کردن از نشانه های اضطراب

قرار گرفتن در معرض استرس همچنین ممکن است باعث تعریق بیش از حد شود. علاوه بر این تعریق بیش از حد نیز می تواند ناشی از اضطراب، خستگی، گرما، مشکلات تیروئید و استفاده از داروهای خاص باشد.

منبع : تأثیرات استرس بر صورت | علائم+درمان 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: تأثیرات استرس بر صورت | علائم+درمان. آخرین ویرایش: می 23, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=5977

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *