افزایش مسئولیت پذیری در کودکان با ترفندهای باورنکردنی متخصص کودک

نوشته شده برای at 6:13 ب.ظ
371 0

افزایش مسئولیت پذیری در کودکان با ۴ ترفند علمی

برای افزایش مسئولیت پذیری در کودکان چه باید کرد؟ بسیاری از مفاهیم اخلاقی، ارزش های اجتماعی و ویژگی های رفتاری باید در سنین کودکی آموزش داده شود و یکی از آن ویژگی ها مسئولیت پذیری می باشد که در سنین بزرگسالی از اهمیت بالاییی برخوردار می باشد، در واقع فردی که شخصیت پذیر است به رشد شخصیت کودک و بهداشت جسمی و روانی او بسیار کمک می شود.

بسیاری از والدین در جلسات مشاوره خانواده و مشاوره کودک شرکت می کنند و دنبال راهکارهایی هستند تا بتوانند ویژگی مسئولیت پذیری را در کودکشان افزایش دهند و آن را تقویت نمایند در این مقاله راهکارهایی که باعث افزایش مسئولیت پذیری می شود بیان می شود و در این خصوص می توان از مشاور روانشناسی کمک گرفت تا تحت نظر روانشناس و متخصصان این ویژگی در کودک افزایش یابد.

راهکارهایی برای افزایش مسئولیت پذیری در کودکان

دغدغه بسیاری از والدین این است تا راهکارهای عملی پیدا کنند تا بتوانند به وسیله آن ها کودکانی مسئولیت پذیری را تربیت نمایند در ادامه این مقاله به راهکارهایی که به وسیله متخصصین روانشناس کودک بیان می شود اشاره می کنیم.

در صورتی که راهکارهای عمومی بر روی رفتارهای کودکتان تاثیری ندارند در این زمینه می توانید از مشاور و روانشناس و متخصص کودک کمک بگیرید تا شرایط فرزندتان را مورد بررسی قرار دهد و راه حل های اختصاصی تری را در اختیار شما قرار دهد، هم چنین در این دوره چیزهایی که لازم است به کودک تان آموزش دهید را یاد می گیرید.

  1. مسئولیت پذیری با شرکت دادن کودک در کارهای خانه

کوچک بودن فرزندتان به این معنی نمی باشد که او قادر نیست کارهای خانه را انجام دهد و نمی تواند در هیچ کدام از کارها به شما کمک کند، یکی از راه هایی که می توانید به وسیله آن مسئولیت پذیری کودکان را افزایش دهید انجام دادن کارهای ساده مانند خرید کردن، تمیز کردن خانه، غذا پختن و غیره می باشد.

شما می توانید در انجام این کارها کودک تان را درگیر کنید و باعث افزایش عزت نفس و استقلال در او شوید هم چنین این رفتار شما باعث می شود تا کودک تان را برای پذیرفتن مسئولیت ها قبول داشته باشید و او را باور کنید.

  1. افزایش مسئولیت پذیری در کودکان با وضع قوانین

شما نباید از فرزندتان انتظار داشته باشید که بدون این که به او بگویید کارهایش را انجام دهد شما باید به فرزندتان کمک کنید تا وظایفش را بشناسد و به درستی آن ها را انجام دهد و هم چنین با قوانین محیط های مختلف مانند خانه و مدرسه آشنا شود، هر چقدر این قوانین به صورت درست و واضح تری برای کودکتان تعریف شده باشد بهتر می تواند به این قوانین پاسخ دهد، به طور مثال برای این که فرزندتان تکالیف مدرسه اش را به درستی انجام دهد باید برای او زمان خاصی در نظر بگیرید و بعد به او اجازه دهید تا کارهای مورد علاقه اش بپردازد.

هم چنین برای صرف وعده های غذایی کودک زمان مشخصی داشته باشید و به او بیاموزید که خودش باید غذای خود را میل کند، درصورتی که در خانه شما قوانین منظمی وجود داشته باشد باعث افزایش مسئولیت پذیری فرزندتان می شود.

باید این نکته را در نظر بگیرید که قوانین نباید خشک و تغییرناپذیر باشند بلکه باید از انعطاف درست و کافی برخوردار باشند تا در صورتی که نیاز است با توجه به نیاز های کودک تغییراتی در آن به وجود آید.

۳٫ مسئولیت پذیری در کودکان را تشویق کنید

زمانی که کودک می تواند وظایفش را به درستی انجام دهد و به خوبی مسئولیت هایش را می پذیرد به سادگی از این مسئله نگذرید و این رفتارش را مورد تشویق قرار دهید و در بعضی وقت ها کودک برای انجام وظایفش پیش قدم می شود که این مسئله بسیار اهمیت دارد.

به عنوان مثال زمانی که شما درگیر کارهای خانه می باشید و او پیشنهاد می دهد که از خواهر و برادر کوچک خود مراقبت می کند با گفتن جملاتی مانند به تو افتخار می کنم باعث افزایش روحیه مسئولیت پذیری کودک را تقویت کنید، این کار نقش بسیار مهمی در تقویت روحیه کودک دارد.

برخی از والدین و خانواده ها به تشویق کلامی اهمیت نمی دهند و آن را نادیده می گیرند در حالی که یکی از روش های موثر برای تربیت کودک تقویت و تشویق کلامی می باشد، والدین باید این نکته را در نظر بگیرند که چه چیزهایی باید در کودک شان تقویت کنند و چه چیزهایی به او بیاموزند.

۴٫افزایش مسئولیت پذیری در کودکان، به جای سرزنش یادآوری کنید

به عنوان مثال وقتی فرزندتان مسئولیت های خود را به طور دائم به تعویق می اندازد و آن ها را انجام نمی دهد، بسیاری از والدین با جملاتی مانند تکالیفت را انجام ندادی یا چرا هیچ وقت کارها را به درستی انجام نمی دهی تلاش می کنند تا کودک خود را ترغیب کنند تا کارهایش را به درستی انجام دهد در این حالی که استفاده از این جملات سرزنش و اجبار را نشان می دهد و کودک نسبت به این جملات جبهه می گیرد و مقاومت می کند در این صورت تلاش نمی کند تا مسئولیت پذیری را به خوبی یاد بگیرد.

یکی از اصول پایه و مهم در مهارت های فرزند پروری حفظ ارتباط عاطفی مناسب با کودک می باشد و از روش های تاثیر گذاری است، در این شرایط بهترین راه حل این است که وظایف کودک تان را به او یادآوری کنید و از نظر عاطفی سعی کنید او را حمایت کرده و پشتیبانش باشید .

به عنوان مثال اگر فرزندتان تکالیفش را انجام نداده است و اصرار دارد که او را به پارک ببرید در این حالت می توانید به او بگویید “که خیلی دوست دارم تو را به پارک ببرم اما تو باید اول تکلیفت را به درستی انجام بدهی تا زمان بیشتری بتوانیم در پارک بمانیم “در این موارد آن چیزی که اهمیت دارد این است که به فرزندتان بفهماند که شما در کنار او است نه در جبهه مقابل او.

۵٫ نوشتن برنامه برای افزایش مسئولیت پذیری در کودکان

نوشتن برنامه روزانه از همان سنین کودکی لازم می باشد زیرا باعث می شود فرزندتان با نظم آشنا شود و آن را در سنین بالاتر خواه یا ناخواه این مهارت را می آموزد، در ابتدا می توانید در نوشتن برنامه های روتین به همسرتان کمک کنید، برای این کار می توانید یک کاغذ بردارید و کارهایی که کودکتان لازم است آن ها را در طول روز انجام دهد را بنویسید و ساعت های روز آن را در ستون مقابلش یادداشت کنید.

برنامه های کودک در طول روز می تواند شامل تفریحات، وظایف کودک در خانه و درس خواندن او باشد، بر اساس نظر روانشناسان داشتن برنامه به کودک کمک می کند تا استرس او کاهش یابد و هم چنین نظم را به خوبی یاد بگیرد و از این طریق به درستی می تواند زمان خود را مدیریت نماید.

۶٫به کودک خود هرگز نگویید بی مسئولیت

در صورتی که کودک تان کارهایش را به درستی انجام نمی دهد هرگز او را به اسم بی مسئولیت خطاب نکنید و باید سعی کنید این مهارت را در او تقویت کرده و افزایش دهید، به عنوان مثال در صورتی که وسایلش را در مدرسه جا می گذارد به او بگویید بیشتر حواسش باید و در مورد این مسئله دقت بالاتری داشته باشد.

زیرا اگر فرزندتان را بی مسئولیت خطاب کنید او به این باور می رسد که بی مسئولیت می باشد و تغییر دادن این نگرش در کودک بسیار سخت خواهد بود.

در صورتی که این راهکارها مناسب نبود و نتوانست باعث افزایش مهارت مسئولیت پذیری در کودکتان شود در این شرایط می توانید از مشاور کودک کمک بگیرید تا بتوانید به خوبی این مهارت را در کودک تان تقویت نمایید، در این خصوص می توانید از مرکز مشاوره ستاره ایرانیان کمک بگیرید تا به صورت تلفنی و حضوری در این خصوص خدماتی را به شما ارائه دهند.

منبع : افزایش مسئولیت پذیری در کودکان با ترفندهای باورنکردنی متخصص کودک

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: افزایش مسئولیت پذیری در کودکان با ترفندهای باورنکردنی متخصص کودک. آخرین ویرایش: جولای 25, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=6755

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *