بایدها و نبایدهای دوران عقد که کسی به شما نمی گوید

نوشته شده برای at 11:57 ب.ظ
305 0

دوران عقد دورانی بین نامزدی و شروع زندگی مشترک است که می تواند یکی از دوره های بسیار شیرین و جذاب و به یاد ماندنی برای زوجین باشد، اما متاسفانه گاهی برخی از زوجین به این دلیل که از فلسفه این دوران آگاه نیستند و نمی دانند که دقیقا در این دوران باید چگونه رفتار کنند و چه کاری انجام دهند بنابراین با مشکلات زیادی مواجه می شوند. در این مقاله به بررسی باید ها و نبایدهای دوران عقد پرداخته می شود که بسیار مهم است.

در صورتی که نوع رفتار ما در این دوره می تواند تاثیر بسزایی در زندگی آینده ما داشته باشد، بنابراین بسیار مهم است که با یکسری از اصول و قواعد رفتاری در این دوران آشنا شویم تا بتوانیم آگاهانه رفتار کنیم و از این دوران نهایت استفاده و لذت را ببریم.

به همین منظور قصد داریم در این مقاله به بایدها و نباید های دوران عقد  بپردازیم، اما قبل از پرداختن به این مسئله نیازمند این هستیم که با چرایی وجود دوران عقد و در واقع فلسفه این دوران بیشتر آشنا شویم.

فلسفه دوران عقد و فواید آن

همانطور که اشاره کردیم برخی از افراد از فلسفه دوران عقد آگاه نیستند و نمی دانند که سپری کردن دوران عقد چه فوایدی دارد، برخی تصور می کنند که این دوران برای کسب شناخت زوجین از یکدیگر است تا اگر با یکدیگر به توافق نرسیدند از هم جدا شوند، اما چنین تصوری تا حدودی نادرست است به این دلیل که در دوران عقد، عقد رسمی بین زن و شوهر جاری شده است و ازدواج زن و مرد ثبت شده است.

بنابراین اگر چه در صورت وجود عدم تفاهم این دوران می تواند زمان مناسب تری نسبت به بعد از شروع زندگی مشترک، برای جدایی باشد اما با توجه به اینکه ازدواج دختر و پسر ثبت شده است و به صورت رسمی زن و شوهر محسوب می شوند بازهم جدایی در این دوران مشکلات خاص خودش را دارد به همین دلیل بهتر آن است که دوران نامزدی که دوره ای قبل از جاری شدن عقد رسمی است را دوران کسب شناخت بدانیم.

دوران نامزدی دوره ای است بین خواستگاری تا عقد رسمی که در این دوران دختر و پسر با اطلاع و آگاهی خانواده ها با یکدیگر در ارتباط هستند تا بتوانند شناخت مطلوبی از هم کسب کنند و در صورت داشتن تفاهم با یکدیگر ازدواج کنند، در این دوران چون عقد رسمی بین دختر و پسر صورت نگرفته و هنوز بسیاری از اطرافیان از ارتباط بین دختر و پسر آگاهی ندارند، جدایی بسیار آسان تر است و بهترین راه در صورت عدم تفاهم جدا شدن و امتناع کردن از ازدواج است.

فواید دوران عقد

  • یکی از مهمترین فواید دوران عقد ایجاد آمادگی بین دختر و پسر برای شروع زندگی مشترک است.

دختر و پسر هر دو در دوران مجردی در خانه پدری شان سکونت داشته اند و طبیعتا وابسته خانواده خود هستند و ممکن است آمادگی جدا شدن سریع از خانواده خود را نداشته باشند، که این مسئله در مورد دختر بیشتر صدق می کند. دوران عقد فرصتی است که دختر و پسر بتوانند برای مستقل شدن از خانواده و شروع زندگی مشترکشان آماده شوند.

در واقع دوران عقد دوران پیش آمادگی و مقدمه ای برای شروع زندگی مشترک است.

  • مسئله مهم دیگر این است که دختر و پسر در دوران نامزدی بیشتر ارتباط دو نفره داشته اند و خیلی با خانواده و اقوام یکدیگر آشنا نشده اند، بنابراین وارد شدن یکباره به اقوام همسر می تواند باعث ایجاد احساس معذب بودن در فرد شود، دوران عقد می تواند فرصتی باشد که فرد بتواند قبل از شروع زندگی مشترک با خانواده و اقوام خانواده همسر بیشتر آشنا شود و راحت تر با آن ها ارتباط بگیرد.
  • از طرفی یکی دیگر از فواید دوران عقد این است که خانواده دختر برای خرید جهیزیه خیلی تحت فشار قرار نمی گیرند و فرصت بیشتری دارند و همچنین خانواده پسر نیز زمان بیشتری برای فراهم کردن مقدمات عروسی دارند و این یکی از فواید مهم دوران عقد است.
  • آمادگی برای رابطه جنسی کامل نیز می تواند از جمله فواید دوران عقد باشد. بسیاری از دختر خانم ها آمادگی و آشنایی کافی با روابط جنسی کامل را ندارند و با توجه به اینکه در دوران عقد زن و شوهر محدودیت های دوران نامزدی را برای ارتباط با یکدیگر ندارند می توانند با نزدیک شدن بیشتر با یکدیگر برای برقراری رابطه جنسی کامل با یکدیگر آمادگی پیدا کنند.
  • نکته قابل توجه این است که اگر چه مبنای کسب شناخت، دوران نامزدی است اما دوران عقد نیز باعث کسب شناخت بیشتر زوجین از یکدیگر و اطلاع از جزئیات شخصیتی فرد مقابل است و باعث می شود که فرد قبل از شروع زندگی مشترک اطلاعات کافی را از خلق و خو و ویژگی های شخصیتی همسر خود پیدا کند.

همچنین با توجه به اینکه دوران عقد فرصت مناسبی برای ایجاد صمیمت بین دختر و پسر است می تواند باعث ایجاد و افزایش عشق و علاقه بین دختر و پسر شود و همین امر سبب می شود که دختر و پسر زندگی زناشویی خود را با عشق و با آمادگی بیشتر شروع کنند.

چه کارهایی را باید در دوان عقد انجام دهیم؟

یادتان باشد که شما در حال سپری کردن دوران عقد هستید تا بتوانید عشق و علاقه بیشتری را بین خودتان و همسرتان تجربه کنید و آمادگی بیشتری برای شروع زندگی مشترک به دست بیاورید، بنابراین نیاز است که کارهایی را در راستای این هدف مهم انجام دهید.

  • برای دیدار همسرتان شور و اشتیاق نشان دهید

درست است که شما و همسرتان زندگی مشترکتان را در حال حاضر شروع نکرده اید اما شما زن و شوهر رسمی یکدیگر هستید و نباید از ابراز محبت به یکدیگر خودداری کنید، بنابراین سعی کنید برای دیدن همسرتان شور و اشتیاق نشان دهید، از ابراز احساسات تان به او دریغ نکنید و هر کاری را که فکر می کنید باعث ایجاد صمیمیت بیشتر بین شما می شود را انجام دهید. خجالت کشیدن و فاصله گرفتن از همسر در این دوران به هیچ عنوان توصیه نمی شود بلکه نیاز است که شما با همسر خود راحت باشید و از ارتباط با او لذت ببرید.

سعی کنید از خصوصیات مثبت او تعریف کنید، راه های انتقاد سازنده را یاد بگیرید، قربان صدقه او بروید و تا حد ممکن با او شوخی کنید و جو بینتان را شاد نگه دارید. البته دقت کنید که در هنگام شوخی نهایت احترام را رعایت کنید.

  • در حضور یکدیگر لباس مناسب بپوشید و آراسته باشید

لباس پوشیدن مناسب، آراسته بودن، عطر زدن، تمیز بودن و توجه به بهداشت فردی علاوه بر اینکه می تواند سبب میل و کشش زن و مرد به یکدیگر شود می تواند نشان دهنده احترام به طرف مقابل و در نتیجه تاثیر گذاری بسیار مثبت در روابط بین زوجین شود.

  • در پذیرش و کنار آمدن با نقاط ضعف طرف مقابل صبور باشید

دقت کنید که هر چند در دوران نامزدی شما سعی کرده اید که همدیگر را بشناسید اما در هر حال، در دوران نامزدی روابط بین دختر و پسر رسمی تر از دوران عقد است و ممکن است شما در دوران عقد با خصوصیاتی از همسرتان روبرو شوید که به هیچ عنوان در دوران نامزدی با آن برخورد نکرده باشید، گاهی اوقات ممکن است این خصوصیات برای شما غافلگیر کننده و ناخوشایند باشد بنابراین سعی کنید ناامید نشوید و بدانید که شما با فردی ازدواج کرده اید که در یک خانواده دیگر بزرگ شده و رشد کرده و طبیعتا تفاوت هایی با شما دارد.

همچنین افراد نقاط ضعف و قوت هایی دارند، بنابراین شما به زمان نیاز دارید تا بتوانید به نقاط ضعف و قوت همسرتان پی ببرید، به همین منظور نیاز است که صبور باشید و به محض مشاهده رفتاری ناخوشایند از جانب همسرتان ناامید نشوید تا به مرور بتوانید ایشان را بیشتر بشناسید و برخی از تفاوت های رفتاری شان را بپذیرید.

  • صادق باشید از بایدهای دوران عقد

صداقت مهمترین اصل برای حفظ رابطه عاطفی و زناشویی است. بنابراین سعی کنید حتما در این دوران با همسر خود صادق باشید و مسائل مهم و مربوط به خودتان که می تواند در زندگی مشترکتان تاثیر گذار باشد را با ایشان درمیان بگذارید و از او پنهان نکنید. صداقت داشتن می تواند اعتماد طرف مقابل را بیشتر کند.

  • به حریم خصوصی خانواده همسرتان احترام بگذارید

یادتان باشد که خانواده همسر شما هنوز به اندازه کافی با شما به عنوان عضوی از خانواده راحت نشده اند و ممکن است با شما رودربایستی داشته باشند. بنابراین حضور سرزده شما به منزلشان می تواند باعث ایجاد ناراحتی و معذب بودن در آن ها شود، بنابراین سعی کنید به حریم خصوصی خانواده همسرتان احترام بگذارید و بدون هماهنگی قبلی به منزلشان نروید.

  • مطالعه کنید

با مطالعه کتاب های مفید و سودمند پیرامون مسائل ازدواج، سعی کنید اطلاعات و آگاهی تان را بالا ببرید تا بتوانید رفتارهای مناسبی در این دوران داشته باشید و از این طریق صمیمیت بین فردی تان را افزایش دهید.

باید ها و نبایدهای دوران عقد

در دوران عقد از انجام چه کارهایی باید اجتناب کنیم؟

  • در رفت و آمد به خانه پدری همسرتان افراط و تفریط نکنید

سعی کنید در رفت و آمد به خانه همسرتان از افراط و تفریط خودداری کنید و جانب اعتدال را در این امر رعایت کنید.

ارتباط زیاد و رفتن زیاد به خانه پدری همسر سبب می شود که حرمت بین شما و خانواده همسرتان از بین برود و اختلاف و ناراحتی زیادی بوجود بیاید و ارتباط کم و سرد می تواند باعث ایجاد سوء تفاهم شود و باعث شود که خانواده همسرتان احساس کنند شما با آن ها خصومتی دارید و تمایل به ارتباط با آن ها ندارید. بنابراین سعی کنید در این امر میانه رو باشید و از افراط و تفریط خودداری کنید. می توانید آخر هفته ها را برای رفتن به خانه پدری همسرتان در نظر بگیرید.

  • رفتارها و شوخی های نابجا نکنید

از شوخی های بی معنی و ناراحت کننده که باعث خدشه دار شدن رابطه شما و همسرتان می شود خودداری کنید و به طور کلی سعی کنید در هر شرایطی احترام همسر و خانواده همسرتان را نگه دارید.

  • درگیر رسم و رسومات تجملاتی نشوید

برخی از افراد در دوران عقد به شدت درگیر رسم و رسومات تجملاتی می شوند و انتظارات غیر واقع بینانه ای برای برگزاری مراسم عروسی از همسر خود دارند، برخی از آقایان و خانواده شان نیز توقعات غیر معقولانه ای در مورد تهیه جهیزیه از خانواده دختر دارند، غافل از اینکه این موارد نه تنها باعث خوشبختی نمی شود بلکه می تواند مشکلاتی را نیز ایجاد کند بنابراین سعی کنید شرایط را در نظر بگیرید و انتظارات واقع بینانه و متناسب با شرایط همسرتان داشته باشید.

  • دوران عقد را طولانی نکنید

هرچند که نمی توان زمان مشخصی را برای دوره عقد مشخص کرد اما مطلوب آن است که این دوره بین 6 تا 9 ماه طول بکشد و بیش از این طولانی نشود. طولانی تر شدن دوران عقد می تواند سبب خستگی و دلزدگی شود و منجر به این شود که زوجین شور و اشتیاق اولیه را برای شروع زندگی مشترک نداشته باشند و در این بین صمیمیت و رفت و آمد بیشتر می تواند سبب ناراحتی خانواده ها شود، بنابراین بسیار مهم است که از طولانی شدن این دوران جلوگیری کنید.

  • رابطه جنسی خود را کنترل کنید

یکی از مهمترین دغدغه افراد در دوران عقد چگونگی و حدود رابطه جنسی در این دوران است و در حال حاضر نظرات متفاوتی در مورد رابطه جنسی بین زوجین در این دوران قرار دارد.

طبیعی است که در این دوران رابطه جنسی سطحی و معاشقه بین دختر و پسر صورت بگیرد اما تصمیم گیری در مورد داشتن رابطه جنسی کامل بستگی به تمایل دو طرف و شرایط فرهنگی و خانوادگی آن ها دارد. برخی از خانواده ها داشتن ارتباط جنسی کامل را در دوان عقد امری بسیار ناپسند و غیر قابل پذیرش می دانند، بدیهی است که در چنین شرایطی برقراری رابطه جنسی کامل با همسر می تواند به خصوص برای دختر استرس زا باشد، ضمن اینکه احتمال بارداری ناخواسته و مشکلات بعد از آن  نیز در صورت وجود سکس کامل وجود دارد.

از طرفی در صورت برقراری رابطه جنسی ممکن است که پسر دیگر تلاشی برای شروع زندگی مشترک نکند و همین امر سبب طولانی شدن دوران عقد و اذیت شدن دختر شود.

به همین دلیل بهتر آن است که اگر خانواده زوجین، پذیرش بالایی نسبت به رابطه جنسی کامل بین زوجین در دوران عقد ندارند، زوجین از داشتن رابطه کامل در این دوران خودداری کنند و سعی کنند رابطه ای سطحی داشته باشند تا بتوانند بعد از شروع زندگی مشترک با آرامش خاطر بیشتری با یکدیگر رابطه برقرار کنند اما در هر حال در مورد این مسئله قانون نوشته شده و غیر قابل تغییری وجود ندارد و زوجین می توانند بر اساس شرایط خود در اینباره تصمیم بگیرند، اما در صورت تصمیم برای داشتن رابطه جنسی کامل نیاز هست که رابطه جنسی محافظت شده داشته باشند و بدون استفاده از کاندوم برای برقراری رابطه جنسی اقدام نکنند.

منبع : بایدها و نبایدهای دوران عقد که کسی به شما نمی گوید 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: بایدها و نبایدهای دوران عقد که کسی به شما نمی گوید. آخرین ویرایش: جولای 14, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=6668

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *