زندگی با خانواده همسر |چگونه در صلح کنار یکدیگر زندگی کنیم

نوشته شده برای at 7:42 ب.ظ
302 0

در زمان های گذشته زندگی کردن با خانواده همسر مشکل بزرگی نبود و بسیاری از خانواده ها و زوجین با این مسئله به خوبی کنار می آمدند، اما امروزه این امر مانند گذشته عادی به نظر نمی رسد و ممکن است زوجین را نگران کند، در این مقاله به راه هایی برای سازش و زندگی کنار خانواده همسر  مطرح شده است.

اما با گذشت زمان و به دلیل تغییر نگرش جوانان در طی نسل ها، این موضوع به مشکل چالش برانگیزی تبدیل شد و امروزه زوج ها ترجیح می دهند در آپارتمان هایی به صورت جداگانه زندگی کنند و زندگی مستقلی داشته باشند  اما در بعضی موارد به خاطر دلایلی ممکن است مجبور شوند تا با خانواده همسرشان زندگی کنند در صورتی که مشکلی در میان آن ها به وجود آید ریشه در باورهای غلط زوجین و خانواده های آن ها از یکدیگر دارد، و با وجود این باورهای اشتباه، مشکلات کوچک بسیار بزرگ دیده می شود و زندگی کردن را برای افراد سخت خواهد کرد، در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع و بررسی راه های درست و غلط برخورد با خانواده همسر می پردازیم.

در صورتی که شما با این مشکلات رو به رو هستید می توانید از مشاور خانواده کمک بگیرید تا در حل این مشکلات به شما کمک کنند هم چنین در این زمینه روانشناس می تواند در کنار شما باشد و به شما کمک نماید.

مشکلات زندگی با خانواده همسر

عدم وجود حریم خصوصی

بزرگ ترین مشکلی که زوجین را در زندگی با خانواده همسر اذیت می کند دخالت های دیگران در زندگی مشترک  و زناشویی آن ها خواهد بود، زوج هایی که با خانواده همسرشان در زیر یک سقف زندگی می کنند ممکن است حس کنند که حریم خصوصی ندارند و به خوبی نمی  توانند از مرز های شان محافظت نمایند و به همین دلیل مشکلاتی در زندگی آن ها به وجود می آید.

در این شرایط ممکن است اشتباهاتی را انجام دهید اولین اشتباه این است که احترام بین طرفین از بین برود و وارد مشاجره با خانواده همسرتان شود در این صورت مورد بی احترامی قرار خواهید گرفت و از ارزش های شما کاسته می شود، اشتباه بعدی این است که از کارهای خانواده همسرتان به همسرتان شکایت کنید و آن ها را مقصر بدانید و از همسرتان بخواهید تا میان شما و خانواده اش یکی را انتخاب کند در این حالت کار درستی را انجام نداده اید و او را در شرایط سخت و پرفشاری گذاشته اید.

هنگامی که این رفتارها را داشته باشید ارزش شما در پیش همسرتان پایین می آید و در زندگی شخصی تان با مشکلاتی رو به رو خواهید شد بهتر است برای این طور مسائل از مشاور متخصص کمک بگیرید تا در این خصوص راهنمایی های لازم را انجام دهد.

راه های صحیح برخورد با خانواده همسر

حفظ زندگی مشترک موفق هدف بسیاری از شماست، در همه زندگی های مشترک و زناشویی اختلاف وجود دارد ولی آن چیزی که مشکل را تبدیل به بحران می کند نداشتن مهارت برای حل مشکل می باشد، برای این که از مشکلات بزرگ در طول زندگی با خانواده همسرتان جلوگیری کنید باید نکات زیر را در نظر بگیرید و در این خصوص آگاهی کسب نمایید، همچنین برای حل مشکلات حاد زندگی می توانید از مشاور متخصص کمک بگیرید تا راهکارهای لازم را در اختیار شما بگذارد.

زندگی با خانواده همسر، چند ترفند برای برقراری صلح

1. زندگی با خانواده همسر، خانواده شوهر را خوب بشناسید

سعی کنید با آداب و رسوم و فرهنگ خانواده همسرتان آشنا شوید و در مورد آن ها شناخت پیدا کنید، بسیاری از مشکلات به خاطر اختلاف فرهنگی های بسیار کوچک به وجود می آید و در صورتی که در مورد فرهنگ خانواده آن ها آگاهی داشته باشید می توانید خودتان را با آن ها هماهنگ کنید و از به وجود آمدن مشکلات جلوگیری نمایید، ممکن است در این حالت میزان وابستگی شما به خانواده بعد از ازدواج افزایش نماید باید این مسئله را به صورت دقیق و صمیمانه با روانشناس خانواده مطرح کنید و بتوانید بخوبی تعادل را برقرار سازید.

2. حفظ احترام واجب است

مهم ترین چیزی که خانواده و بزرگتر ها از شما انتظار دارند حفظ احترام می باشند، در صورتی که خانواده همسرتان از شما درخواستی داشت و شما مایل به انجام آن نبودید لزومی ندارد که به اجبار آن را انجام دهید و یا عدم رضایت تان را با مشاجره کردن نشان دهید بلکه می تواند با احترام به خواسته آن ها جواب رد بدهید.

در بسیاری از مواقع خانواده ها فقط به دنبال تایید و احترام شما می باشند و در صورتی که تایید را بگیرند کاری به شما نخواهند داشت و در این حالت با احترام با خانواده همسرتان برخورد کنید تا علاقه همسرتان به شما بیشتر شود و زندگی مشترک خوبی داشته باشید.

3. کامل بودن را کنار بگذارید

بسیاری از عروس ها در ابتدا قصد دارند خود را کامل و بی عیب نشان دهند این کار انرژی زیادی از آن ها می گیرد و باعث می شود تا نتوانند خودشان را به شکلی که هستند به دیگران نشان دهند و این امر باعث می شود همیشه نگران باشند.

به خاطر داشته باشید که هیچ کس کامل نیست و شما نیز مانند هر انسان دیگری عیب هایی دارید که بسیار عادی می باشد و نباید سعی داشته باشید چیزی که نیستید را نشان دهید و توقع دیگران را بالا ببرید. زیرا بعدا ممکن است به دو رو بودن متهم شوید.

4.قاطع باشید

قاطع بودن به این معنی نیست که با دیگران درگیر شوید بلکه به این معنی می باشد که بر ارزش های خود بمانید و کوتاه نیاید. لازم نیست در این هنگام بی ادبی باشید. به یاد داشته باشید که ارزش های شما چیزهایی هستند که شخصیت شما را تعریف می کنند.

5. زندگی با خانواده همسر، دیدگاه تان را عوض کنید

همه انسان ها در زندگی شان نقاط قوت و ضعف دارند و در صورتی که به زندگی آن ها بدون قضاوت و تعصب نگاه کنید خواهید توانست نقاط مثبت را در زندگی تان را پیدا کنید و متوجه خواهید شد به آن بدی که شما فکر می کنید نیستند و خوبی هایی نیز دارند.

در حالتی که این طرز فکر را داشته باشید برخورد شما با خانواده همسرتان تغییر خواهد کرد و در صورتی که شما برخورد خوبی با آن ها داشته باشید آن ها نیز برخورد خوبی با شما خواهند داشت و بسیاری از دعواها که به خاطر خانواده در میان شما و همسرتان صورت می گیرد ممکن است به خاطر داشتن دید مثبت کاهش یابد و مشکلات در زندگی زناشویی شما به حداقل برسد.

6.حفظ اطلاعات خصوصی

اگر چه شما موظف هستید که به خانواده همسرتان احترام بگذارید باید حد و مرز هایی که در میان شما وجود دارد را مشخص کنید و لازم نیست تا در زندگی تان تمامی اطلاعات روزمره و خصوصی زندگی تان را فاش کنید در صورتی که این اطلاعات را بیان کنید دخالت های بیجایی در زندگی تان ایجاد خواهد شد که همه این ها می تواند با مراجعه به روانشناس و مشاوره به درستی حل شود زیرا او به حرف های شما گوش می دهد و راه حل های مناسبی را در اختیار شما قرار می دهد.

7. هرگز به دنبال تایید نباشید

به خاطر داشته باشید که شما به تایید دیگران نیازی ندارید، اگر به دنبال این هستید که دیگران، حتی نزدیک ترین افراد به شما، شما را تایید کنند یا از شما تعریف کنند، اعتماد به نفس پایینی دارید که ممکن است به شما آسیب برساند.

بخاطر داشته باشید که ما هیچ گاه نمی توانیم تمام افراد را راضی نگه داریم، اگر سعی کنید همه را راضی کنید در انتها خودتان ناراضی می شوید.

8. به دنبال عیب دیگران نگردید

همان طور که گفته شد همه انسان ها عیب هایی دارند، انسان موفق کسی است که به جای معایب خصوصیات مثبت دیگران را ببینید. اگر همیشه به دنبال عیب دیگران بگردید احتمالا آغازگر دعواها نیز خواهی بود و این امر زندگی شما را در خطر می اندازد.

 

9. از یک مشاور کمک بگیرید

در صورتی که بعد از ازدواج بخواهید با خانواده همسرتان زندگی کنید مشکلات فراوانی خواهید داشت که بهداشت جسمی و روانی شما را تهدید می کند اگر چه این مشکلات به مرور زمان می تواند کاهش یابد اما در دوران ابتدایی آسیب هایی را به همراه خواهد داشت که در بلند مدت این آسیب ها نشان داده می شوند، به همین دلیل بسیار مهم می باشد تا در حوزه خانواده و برای حل مشکلات آن از مشاور و روانشناس کمک بگیرید زیرا در سلامت روان شما نقش بسیار مهمی دارد.

در این زمینه مشاوره راهکارهای مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد و همه جوانب را به درستی مورد بررسی قرار می دهد تا به شما در بهبود ارتباط و کاهش مشکلات هنگام زندگی با خانواده همسر کمک کرده باشد.

در صورتی که تمایل دارید از مشاوره بهره ببرید و به خاطر زندگی با خانواده همسرتان یا به دلایل دیگر نمی توانید به روانشناس و مشاوره به صورت حضوری مراجعه کنید در این حالت می توانید از مشاوره تلفنی بهره ببرید تا راهکارهای لازم را در اختیار شما قرار دهند.

سوالات متداول

آیا کمک مالی شوهر به خانواده اش می تواند آسیب زا باشد؟

بله، در صورتی که شوهر نتواند اولویت بندی درستی در زندگی اش داشته باشد و به خواسته های همسرش توجه نکند این مسئله برای او آسیب زا خواهد بود و در هنگامی که مرد بدون اطلاع به همسرش این کار را انجام دهد و زمانی که همسرش تصمیم به گفت و گو درباره این موضوع دارد به حرف های او توجه نکند و به جانبداری از خانواده اش بپردازد در این حالت مشکلات زندگی مشترک آن ها بیشتر از قبل خواهد شد و برای آن ها آسیب زا خواهد بود.

موثرترین راه های برخورد با خانواده همسر چیست؟

باید سعی کنید نسبت به خانواده همسرتان شناخت کاملی به دست آورید و حریم خصوصی زندگی تان را در هر شرایطی بتوانید حفظ کنید و هم چنین باید این نکته را در نظر داشته باشید که احترام به بزرگتر همیشه واجب می باشد و با تغییر در دیدگاه و نگرش خود می توانید جلوی بسیاری از این مشکلات را بگیرید و آن ها را کاهش دهید، هم چنین می توانید در این خصوص از روانشناس و مشاور کمک بگیرید تا راهکارهای صحیح را در اختیار شما قرار دهند و درباره این موضوع رفتار درستی داشته باشید.

منبع : زندگی با خانواده همسر |چگونه در صلح کنار یکدیگر زندگی کنیم 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: زندگی با خانواده همسر |چگونه در صلح کنار یکدیگر زندگی کنیم. آخرین ویرایش: ژوئن 28, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=6456

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *