طراح زندگی خود باشید | چگونه کنترل زندگی خود را به دست بگیریم؟

نوشته شده برای at 11:20 ق.ظ
254 0

طراح زندگی خود باشید، چگونه کنترل زندگی خود را به دست بگیریم؟

زندگی شامل موقعیت ها و شرایط ثابت و متغیر می باشد که شما در طول زندگی و در هر شرایطی می توانید طراح زندگی خود باشید، برخی از آن موقعیت ها را نمی توانید تغییر دهید اما بعضی اوقات فرصت دارید تا از زنجیره محدود کننده خود خلاص شوید و زندگی تان را در جهتی که دوست دارید هدایت کنید و پیش ببرید.

طراحی زندگی یعنی عواملی که متغیر هستند را کنترل کنید و در جهت رسیدن به خواسته های خود آن ها را به کار بگیرید، همچنین طراحی زندگی شامل اصول و مراحلی می شود که با دانستن آن اصول می توانید طرحی خوب برای خود بسازید و از آن طریق مسیر آینده خود را مشخص کنید.

علاوه بر این ها طراحی سبک زندگی یکی از مهم ترین مهارت ها در زندگی می باشد که می توانید آن مهارت ها را از طریق مشاوره روانشناسی فرا بگیرید.

در ادامه این مقاله به بررسی کامل طراحی زندگی می پردازیم.

چرا لازم است تا طراح زندگی خود باشید؟

لحظات زندگی سرشار از اتفاقاتی می باشد که انسان نمی تواند آن ها را کنترل کند و هیچ تضمینی وجود ندارد که زندگی شما چطور پیش خواهد رفت و بسیاری از موقعیت ها و شرایط مانند خانواده، محل تولد و اتفاقات دوران کودکی را نمی توانید کنترل کنید و آینده قابل پیش بینی نمی باشد.

ولی می توانید تصمیم بگیرید از نقطه ای که اکنون قرار گرفته اید شروع به کنترل و طراحی زندگی خود کنید.

در واقع تنها عاملی که می توان آن را کنترل کرد طراحی شیوه و سبک زندگی امروز می باشد که می تواند مسیر زندگی آینده شما را مشخص کند.

به عنوان مثال اگر خانواده تان در شهر کوچکی زندگی می کنند دلیل نمی شود شما هم تا آخر عمر در آن شهر کوچک زندگی کنید و سبک زندگی والدین تان را در پیش گیرید، شما می توانید مکان زندگی و طراحی زندگی خود را تغییر دهید و در آن مسیری که دوست دارید پیش بروید.

با انجام مراحل زیر طراح زندگی خود باشید

برای آن که بتوانید زندگی خود را آن طور که دوست دارید و با قدرت طراحی کنید باید مراحل طراحی زندگی را به صورت گام به گام بشناسید و اصول اولیه آن را رعایت کنید، این مراحل به شرح زیر می باشند:

  1. طرح ریزی

همانطور که ساخت خانه نیاز به یک طرح اولیه دارد برای این که طراحی زندگی شما به درستی انجام شود نیاز به یک طرح مشخص می باشد.

شما باید در مرحله اول اهداف و خواسته های خود را مشخص کنید و آن ها را برای خود تعریف کنید و ببینید در کجا قرار دارید و به کجا می خواهید برسید و بعد از آن می توانید زندگی شخصی، روابط دوستانه و عاطفی و شغل و غیره را بر اساس اهداف خود مشخص کنید.

  1. تمرکز و اعتقاد

بعد از این که طرح خود را مشخص کردید باید افکار خود را به خوبی بشناسید و ذهنتان را متمرکز کنید و تلاش کنید تا ذهنیت مثبتی داشته باشید و آن را در جهت رسیدن به هدف حفظ کنید در این صورت با تمام قدرت طرح زندگی خود را پیش ببرید و شانس و موفقیت شما در زندگی افزایش می یابد.

شما باید به توانایی خود برای رسیدن به عمل مطمئن باشید و ذهن خود را برای رسیدن به عمل آماده کنید و بر روی آن چه که می خواهید متمرکز نمایید، زیرا آن چه که قبل از عمل کردن مهم می باشد تلاش ذهنی شماست.

در ابتدا باید ذهنتان را شرایط هدف قرار دهید و طوری وانمود کنید که کنترل و طراحی زندگی خود را به طور کامل در اختیار خودتان قرار دارد در این صورت اقدامات و فعالیت هایی که انجام می دهید نتیجه بخش خواهد بود.

  1. اقدام کردن

پس از این که طرح خود را مشخص کردید و ذهنتان متمرکز بر روی طرح شد شما آمادگی لازم برای اجرای طرح را دارید.

 

مثلا احتمال دارد با توجه به طرح، اولین اقدام شرکت در کلاس ها باشد تا سطح مهارت شما در آن حرفه مورد نظر افزایش یابد و هر اقدام دیگری که برای کامل کردن طرح زندگی انجام دهید گامی برای رسیدن به اهداف شما خواهد بود.

در این زمینه به دست آوردن اطلاعات و مطالعه مقالات مربوط کمک بزرگی به شما می کند.

  1. نظارت بر طرح و اصلاح مداوم آن

طرح اولیه شما باید متناسب با شرایط و موقعیت جدید باشد و در صورت نیاز می توانید آن را اصلاح کنید،  زمانی که به موفقیت های کوچکی می رسید که برای رسیدن به موفقیت های بزرگ تر طراح تان را اصلاح کنید.

به عنوان مثال احتمال دارد شما طرح تان را برای کارآموزی در یک کار آماده کرده باشید ولی الان زمان آن رسیده است که درخواست ارتقا بدهید، اصلاحاتی که بر روی طرح انجام می شود گام هایی است که در جهت کامل شدن طرح صورت می گیرد.

هم چنین اگر احساس می کنید که طرح اولیه دچار اشکالاتی می باشد و یا اشتباه است و باعث می شود شما از مسیر رسیدن به هدف تان دور کند آن را اصلاح کنید و تغییرات لازم را انجام دهید.

طراح زندگی خود باشید، نکات کلیدی

برای این که بتواند طرح خود را برای زندگی مشخص کنید و در این مسیر به خوبی پیش بروید لازم است به نکات زیر توجه کنید:

  • اهداف و خواسته های خود را به طور کامل مشخص کنید چرا که بدون هدف موفقیت چشم گیری برای شما ایجاد نخواهد شد.
  • برای این که به هدف تان برسید در بعضی مواقع لازم است ریسک کنید ولی در بدترین شرایط قبل از ریسک کردن یک ارزیابی کلی از موقعیت های پیش روی خود داشته باشید.
  • به زمان توجه کنید و به این نکته دقت کنید که عمر شما محدود است و فقط یک بار و در زمانی محدود زندگی می کنید، پس این که اشتباه کنید و بخواهید از اول کار خود را شروع کنید راحت نخواهد بود.
  • سعی کنید کنجکاو باشید و چیز های جدیدی را یاد بگیرید و از یاد گرفتن نترسید، کنجکاوی ذهن نقش بسیار مهمی در کامل شدن طرح زندگی و رسیدن به اهداف و خواسته های شما دارد.

مرکز مشاوره روانشناسی

برای طرح زندگی خود می توانید از روانشناس کمک بگیرید و او به شما کمک می کند تا نقاط ضعف و خواسته های زندگی خود را به درستی تشخیص دهید و بر این اساس به طراحی زندگی مورد علاقه و سالم خود بپردازید.

بسیاری از افراد به خاطر دلایل متعددی مانند کمبود وقت، مسائل مالی یا معذب بودن در حضور روانشناس از شرکت در جلسات حضوری خودداری می کنند، مرکز مشاوره این امکان را برای افراد مهیا کرده است تا به صورت تلفنی و اینترنتی با صرف وقت و هزینه کم تر از خدمات مشاوره بهره مند شوند.

منبع : طراح زندگی خود باشید | چگونه کنترل زندگی خود را به دست بگیریم؟

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: طراح زندگی خود باشید | چگونه کنترل زندگی خود را به دست بگیریم؟. آخرین ویرایش: فوریه 6, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=8557

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *