نورفیدبک در کودکان و نقش آن در درمان اختلالات مربوط به کودکان

نوشته شده برای at 6:35 ب.ظ
205 0

نورفیدبک در کودکان و نقش آن در درمان اختلالات مربوط به کودکان

نوروفیدبک یک روش درمانی جدید در روانشناسی می باشد و طرفداران بسیاری دارد و در درمان اختلالات عصبی رشدی از جمله بیش فعالی و اختلالات طیف اوتیسم بسیار کمک کننده می باشد.

در این روش با استفاده از کامپیوتر، امواج مغزی کودک بر روی صفحه نمایش داده می شود و سپس به کودک آموزش داده می شود که این امواج را به شکل مورد نظر کنترل کند.

در واقع هدف کلی از نوروفیدبک در کودکان، آموزش خود تنظیمی به آن ها می باشد، پزشکان این روش را توصیه می کنند زیرا این روش غیرتهاجمی و بدون دارو می باشد و هیچ عوارضی برای کودک ندارد.

زمانی که در این شرایط قرار گرفتید قبل از انجام نوروفیدبک از مشاوره کودک کمک بگیرید تا با اطمینان خاطر بیشتری بتوانید از این روش استفاده کنید.

نوروفیدبک در کودکان چیست؟

نوروفیدبک یک روش درمانی جدید و غیرتهاجمی می باشد و به کودکان کمک می کند تا با اصلاح و تعادل امواج مغزشان آرام شود و در مدرسه بتوانند تمرکز بیشتری داشته باشند و در این صورت شب ها سریع تر و راحت تر می خوابند.

نوروفیدبک به معنی آموزش مغز توسط خود مغز می باشد و روش ایمن برای تنظیم و بهینه سازی امواج مغزی به حساب می آید، انسان در حالت عادی نسبت به امواج مغزی اش آگاهی ندارد و نمی تواند آن را کنترل کند.

اما در طی جلسات درمانی نوروفیدبک فرد یاد می گیرد که چطور این امواج را در بهینه ترین حالت ممکن تنظیم و مدیریت نماید، به زبان ساده تر نوروفیدبک فرد را قادر به دیدن دنیای درون مغزش می کند.

جلسات نوروفیدبک چطور برگزار می شوند؟

در جلسه نوروفیدبک در ابتدا شرح حال مراجعه پرسیده می شود و بعد کودک بر روی صندلی مخصوص نوروفیدبک می نشیند و متخصص سنسورهایی را بر روی نقاط مختلف سر او قرار می دهد.

وظیفه این سنسورها این است که فعالیت های الکتریکی و امواج مغز را ثبت می کند در این حالت کودک باید آرام باشد و به صفحه نمایشی که رو به رویش قرار دارد توجه نماید.

در صفحه نمایش کامپیوتر به طور معمول از فیلم، تصویر یا بازی های رایانه ای مخصوص استفاده می شود و کودک باید بدون دخالت دست و با استفاده از امواج مغزی اش بازی را هدایت کند.

این مسئله باعث می شود تا کودک به روش نوروفیدبک علاقه نشان دهد و آن را دنبال کند با توجه به بازخوردهایی که کودک دریافت می کند به مرور زمان یاد می گیرد که امواج مغزی اش را کنترل کند  و بهترین عملکرد را از خود نشان دهد.

نکته ای که باید به آن توجه کرد تعداد جلسات درمانی می باشد برای این که جلسات اثربخش و مفید باشند پیشنهاد می شود که به طور معمول ۲ یا ۳ بار در هفته و به مدت ۲ تا ۳ ماه کودک تحت درمان قرار گیرد.

کاربردهای نوروفیدبک در کودکان

نوروفیدبک یک روش غیرتهاجمی و بدون دارو می باشد و کودک را آماده می کند تا در آینده موفقیت تحصیلی داشته باشد، هم چنین مشکلات رفتای او کاهش می یابد و مدت زمان و کیفیت خواب او افزایش می یابد.

نکته ای که باید در ارتباط با روش نوروفیدبک به آن توجه کرد برای درمان اختلالات کودکان نظیر بیش فعالی و اوتیسم و هم چنین برای مشکلات رفتاری کودکان مانند پرخاشگری و لجبازی موثر می باشد و مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور تخصصی در بسیاری از موارد متخصصین جهت درمان و کاهش علائم کودکان که با اختلالات کمبود توجه و بیش فعالی رو به رو هستند از روش نوروفیدبک استفاده می کنند، هم چنین در موارد دیگری هم از نورفیدبک استفاده می کنند که شامل موارد زیر می شود:

 

نکته ای که روش نوروفیدبک باید به آن توجه شود این است که این روش درمانی در کودکان محدودیت هایی دارد و به نوعی دوای درد هر نوع بیماری محسوب نمی شود.

بازگشت علائم بیماری

یکی از سوالاتی که معمولا در مورد روش های نوروفیدبک برای کودکان مطرح می شود این است که آیا این روش درمانی اثر قطعی دارد  و یا پس از مدتی علائم بیماری مجددا باز خواهد گشت؟

زمانی که از روش درمانی نوروفیدبک استفاده می شود کودک یک مهارت جدید را آموزش می بیند و تا زمانی که کودک از این تکنیک ها استفاده می کند می تواند از بازگشت علائم بیماری جلوگیری کند اما زمانی که جلسات درمان به درستی انجام نشود و به طور کامل طی نشود و یا مهارت هایی که به دست آورده است را استفاده نکند.

احتمال بازگشت علائم بسیار زیاد می باشد و این اتفاق مخصوصا در کودکان با اختلال نقص توجه و بیش فعالی بیش تر رخ می دهد.

عوارض نوروفیدبک در کودکان

با توجه به تحقیقاتی که در سال های گذشته در ایران و در کشور های جهان در مورد عوارض نوروفیدبک بیان شده است خوشبختانه عوارض جانبی خاصی برای این روش درمانی وجود ندارد این مسئله نشان دهنده این است که درمان نوروفیدبک می تواند یک روش موثر و کم خطر برای کودکان باشد.

برای این که بتوانیم از روش نوروفیدبک در درمان بیماری های خود استفاده کنیم علاوه بر کم خطر یا بی خطر بودن، موفقیت این روش درمانی توسط تحقیقات علمی معتبر بسیار شناخته شده است.

منبع : نورفیدبک در کودکان و نقش آن در درمان اختلالات مربوط به کودکان

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: نورفیدبک در کودکان و نقش آن در درمان اختلالات مربوط به کودکان. آخرین ویرایش: ژانویه 19, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=8427

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *