نگذارید احساس تنهایی در رابطه عاطفی شما را خفه کند

240 0

با احساس تنهایی در رابطه عاطفی چه کنیم؟ ( راه حل کاربردی)

حس تنهایی در رابطه عاطفی یک مسئله آزاردهنده می باشد که بسیاری از زوجین با آن رو به رو می شوند این احساس تنهایی در حالی که شما در کنار یکدیگر هستید می تواند به علت های مختلفی به وجود آمده و به مرور شکل گرفته باشد.

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث احساس تنهایی می شود کمبود مهارت های ارتباطی می باشد.

کمبود مهارت های ارتباطی در برخی از موارد ریشه در وجود خود فرد دارد که باید این مسئله مورد بررسی و درمان قرار گیرد. در صورتی که شما درگیر این مشکل می باشد در ادامه این مقاله توضیحات جامعی در مورد این موضوع بیان شده است که مطالعه آن می تواند برای شما مفید باشد.

در انتهای متن می توانید در مورد موارد زیر پرسش و پاسخ و مشاوره رایگان انجام دهید:

  • تنهایی اجتماعی چیست
  • درمان تنهایی
  • رهایی از تنهایی
  • عوارض تنهایی شدید
  • تنهایی و افسردگی
  • روانشناسی تنهایی
  • علت احساس تنهایی

احساس تنهایی در رابطه عاطفی

احساس تنهایی در رابطه عاطفی زمانی به وجود می آید که شما و فرد مقابل تان در یک مکان و در کنار یکدیگر زندگی می کنید اما نمی توانید با یکدیگر ارتباط برقرار کنید و هر دو شما از این که نمی توانید ارتباط فیزیکی و روانی مناسبی را با یکدیگر ایجاد کنید احساس ناخوشایندی دارید.

نداشتن دوست صمیمی و خوب هم می تواند مزید بر علت باشد بالاخره باید در زندگی کسی باشد که آدم با او احساس راحتی و درد دل کند.

همه این دلایل باعث می شود تا شما و همسرتان روز به روز از یکدیگر دورتر شوید و صمیمیت عاطفی شما و شریک تان بیش از پیش کمرنگ تر شود و در میان شما سردی و فاصله بیشتری به وجود آید.

در این شرایط شما به تدریج احساس تنهایی در کنار یکدیگر خواهید داشت و باید در این شرایط بر احساس تنهایی تان غلبه کنید زیرا شما با فردی رابطه عاطفی دارد و تنهایی برای شما و طرف مقابل دشوار خواهد بود.

احساس تنهایی در رابطه عاطفی: دلایل اصلی

به وجود آمدن احساس تنهایی با وجود آن که در کنار یکدیگر هستید یکی از رایج ترین احساسات در بین مردم جهان می باشد البته در این زمینه تفاوت های جنسیتی وجود دارد، به طور مثال این احساس ناخوشایند در زنان بیشتر از مردان تجربه می شود که در ادامه این مقاله به برخی از دلایل اصلی این مشکل اشاره می کنیم:

  1. خشونت خانگی

متاسفانه خشونت خانگی در بین بسیاری از خانواده ها دیده می شود و افراد خانواده به جای آن که مشکلاتشان را با گفت و گو سالم و صمیمانه حل نمایند از روش های پرخاشگرانه کلامی مثل تهدید کردن، ترساندن و هم چنین از روش های پرخاشگرانه غیرکلامی مانند کتک زدن و پرت کردن اشیاء استفاده می کنند.

این رفتارها باعث می شود تا آسیب های روحی و روانی بسیاری بر روی زنان ایجاد شود و در رابطه آن ها شکاف هایی به وجود آید که ترمیم کردن آن به زمان و مداخلات بسیاری نیاز دارد، زوج هایی که در این شرایط زندگی می کنند و از نظر عاطفی از یکدیگر دور شده اند و در بسیاری از موارد در کنار یکدیگر احساس تنهایی و نا رضایتی می کنند.

  1. مشغله های زیاد کاری و زندگی

داشتن مشغله های زیاد باعث می شود تا فاصله عاطفی میان زوجین افزایش یابد و احساس تنهایی در میان آن ها زیاد شود. زوجینی که هر دو شاغل هستند و به طور همزمان کار می کنند در زمان با هم بودن احساس خستگی می کنند و نمی توانند زمان مناسبی را برای هم اختصاص دهند در نتیجه ارتباط صحیح و عمیقی میان آن ها شکل نخواهد گرفت.

برای این که از به وجود آمدن این مشکلات پیشگیری کنید باید میان کار و روابط عاطفی تان تعادل برقرار کنید و برای رابطه تان ارجحیت و اهمیت و احترام قائل باشید.

  1. عدم وجود حمایت های عاطفی

تصور کنید که حال مادرتان خوب نمی باشد و شما به خاطر مادرتان دچار اضطراب و نگرانی شده اید اما در این شرایط همسرتان هیچ تلاشی برای آرام کردن شما و کاهش اضطرابتان نمی کند و در این شرایط شما ترجیح می دهید که ساکت بمانید و احساسات خودتان را با او در میان نگذارید.

در واقع زوجینی که در شرایط سخت نمی توانند در کنار یکدیگر باشند و رابطه عاطفی مناسبی را با یکدیگر داشته باشند و از یکدیگر به خوبی حمایت کنند مسلما بیشتر در کنار یکدیگر احساس تنهایی خواهند کرد.

 

  1. عدم وجود تماس جسمی کافی

در صورتی که تماس جسمانی مناسب و روابطه جسمانی صمیمانه ای برقرار کنید نه تنها به سلامت جسمانی شما کمک می شود بلکه بر روی ذهنم شما نیز تاثیری بسیاری خواهد گذاشت، اگر این تماس های جسمی در میان شما کاهش یابد فاصله عاطفی میان شما عمیق تر شده و روز به روز از یکدیگر دور تر خواهید شد.

  1. شبکه های اجتماعی

بر اساس تحقیقات انجام شده افرادی که بیشتر وقتشان را در شبکه های اجتماعی می گذرانند بیش از سایرین دچار احساس تنهایی در رابطه عشقی می شوند.

زیرا در شبکه های اجتماعی روابط افراد به صورت اغراق شده می باشد و فرد زندگی خود را با آن ها مقایسه می کند اگر چه ممکن است رابطه خوب و سالمی داشته باشد اما با این وجود احساس تنهایی می کند.

  1. ویژگی های شخصیتی

در بسیاری از موارد مشکل خاصی در رابطه زن و شوهر وجود ندارد و احساس تنهایی در وجود فرد می باشد و جز ویژگی های شخصیتی او است در این حالت برای رابطه کار خاصی نمی توان انجام داد.

چون مشکلی در رابطه وجود ندارد در این حالت باید فرد به درون خود رجوع کند و ریشه مشکلش را به درستی شناسایی نماید، شروع یک رابطه عاطفی برای این که احساس تنهایی اش را پر کند راهکار مناسبی نمی باشد زیرا این کار بر تنهایی او می افزاید و احساس تنهایی شدت می یابد.

چگونه بفهمم احساس تنهایی ریشه در رابطه عاطفی دارد یا ویژگی های شخصیتی؟

برای این که مسئله را به خوبی تشخیص دهید باید به طور واضح با شریک عاطفی خود در مورد این موضوع صحبت کنید و از احساس تنهایی تان بگویید، اگر او اقدامات صحیحی را بیان کرد اما شما باز هم احساس تنهایی کردید باید به درون خودتان نگاه کنید و روابط گذشته و روحیات خودتان را مورد بررسی قرار دهید.

اگر احساس کردید که شریک عاطفی تان در گذشته بیشتر وقت برای شما می گذاشته و یا هر دو شما اکنون احساس تنهایی می کنید در این حالت در رابطه شما مشکلاتی به وجود آمده است و باید برای درمان آن اقداماتی را انجام دهید در این خصوص می توانید از مشاور و روانشناس کمک بگیرید تا احساس تنهایی شما را تشخیص دهند و درمان احساس تنهایی در رابطه عاطفی به سرعت انجام گیرد.

احساس تنهایی در رابطه عاطفی چه راه حلی دارد؟

برای احساس تنهایی در رابطه عاطفی نباید منتظر زمان بمانید تا این مسئله به صورت خودکار حل شود بلکه باید آگاهانه تصمیم بگیرید تا جو به وجود آمده از بین برود و فضای صمیمانه و عاطفی در میان شما ایجاد شود برای کمک به این کار در ادامه این مقاله راهکارهایی بیان شده است:

  1. ارتباطات کلامی تان را تقویت کنید

برای بهبود مشکلات میان زوجین، ارتباط کلامی تاثیر بسیاری دارد و لازم می باشد البته نیازی نیست به دنبال موضوع خاصی باشید و در مورد آن با او صحبت کنید همین که بتوانید تجربیات روزانه خود را با او درمیان بگذارید و با دقت به حرف های یکدیگر گوش دهید برای شروع یک رابطه کلامی مناسب کافی می باشد.

در این خصوص می توانید تلاش کنید موضوعات مورد علاقه همسرتان را پیدا کنید و در طول روز در مورد آن ها با یکدیگر صحبت کنید.

  1. حامی مشکلات یکدیگر باشید

برای این که بتوانید در زندگی حامی یکدیگر باشید نه تنها در مورد مشکلات بزرگ بلکه در مورد مسائل کوچک روزمره باید توجه خودتان را به او نشان دهید این موضوع یک طرفه نمی باشد، بلکه زن و مرد و یا هر دو باید نقش تکیه گاه و حمایتگر مناسبی برای یکدیگر داشته باشند در این صورت فشار زندگی به دوش یک نفر نخواهد بود و باعث به وجود آمدن احساس تنهایی در رابطه زوجین نمی شود.

  1. تلاش کنید تا نقطه نظرات یکدیگر را درک کنید

این انتظار را داشته باشید که همسرتان در مورد مسائل مختلف نظرات متفاوتی نسبت به شما داشته باشد و قرار نیست که همیشه افکار همسرتان مانند شما باشد گاهی میان شما اختلاف نظر هایی وجود دارد و شما باید دست از قضاوت عجولانه این اختلاف نظرها بردارید.

در این شرایط باید کمی تامل کنید و تلاش کنید تا از نگاه و دید همسرتان به قضایا توجه نمایید، این کار باعث می شود تا درک و همدلی بیشتری نسبت به یکدیگر داشته باشید و بتوانید نقطه نظرات یکدیگر را درک کنید.

  1. خاطرات خوبتان را مرور کنید

اگر با یکدیگر در مورد خاطرات مشترک و شیرین حرف بزنید در این حالت خاطرات خوش مجددا در ذهن شما مرور می شود و احساسات مثبتی از آن خاطرات در شما ایجاد می شود این کار باعث می شود تا صمیمیت در میان شما به وجود آمده و روز به روز افزایش یابد هم چنین به شما کمک می کند تا ارتباط نزدیک تری با یکدیگر داشته باشید.

احساس تنهایی در رابطه عاطفی، حرف آخر

در صورتی که زوجین در روابط عاطفی احساس تنهایی کنند از لحاظ جسمانی و روانی به شدت با آن درگیر می شوند و مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و اعتماد به نفس پایین در زندگی آن ها به وجود می آید. در مواقعی که این احساس تنهایی بسیار شدید باشد فرد برای فرار از آن  به سوء مصرف مواد و الکل روی می آورد، در حالتی که این احساس ها برای زوجین آزار دهنده باشند و نتوانند به صورت درست و صحیح آن را مدیریت کنند باید از روانشناس کمک بگیرند.

استفاده از خدمات زوج درمانی و خانواده درمانی توسط روانشناسان ارائه می شود و در بهبود روابط عاطفی میان زوجین تاثیر می گذارد.

در این زمینه مرکز مشاوره ستاره ایرانیان از کادری مجرب و متخصص تشکیل شده است که به صورت تلفنی و حضوری پاسخ گو می باشند و در این خصوص می توانند خدمات باارزشی را ارائه دهند.

منبع: نگذارید احساس تنهایی در رابطه عاطفی شما را خفه کند

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: نگذارید احساس تنهایی در رابطه عاطفی شما را خفه کند. آخرین ویرایش: نوامبر 16, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=7800

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *