۱۰ مشکلات نوجوانان با والدین + راه حل قطعی

نوشته شده برای at 7:23 ب.ظ
112 0

مشکلات نوجوانان با والدین، مشکلات بین والدین و فرزندان، اختلاف بین والدین و فرزندان دختر و پسر شما در حال رشد و پیدا کردن استقلال خود می باشد. علاوه بر این توانایی‌های تفکر انتقادی و همدردی او نیز در حال بهبود است و می‌تواند مسائل را از دیدگاه دیگران راحت‌تر ببیند و درک کند. در سن ۱۶ سالگی، نوجوان اغلب مشغول کشف و پرداختن به علایق و فعالیت های خود می باشد.

کودکان در این گروه سنی ممکن است مشکلات نوجوانان با والدین زیر را نشان دهد. بنابراین نگران نباشید و در صورت مشاهده این موارد رفتار بدی نشان ندهید.

  • نگرانی بیشتری در مورد شکل بدن، ظاهر و لباس.
  • بدخلقی شدید بخصوص با والدین
  • نشان دادن علاقه زیاد به گروه های دوستی
  • نادیده گرفتن والدین
  • استرس ناشی از تکالیف و شرایط مدرسه
  • مشکلات غذا خوردن (پرخوری یا کم خوری)
  • افسردگی و اضطراب زیاد که ممکن است باعث رفتار های نگران کننده ای مانند اعتیاد شود.

حل مشکلات نوجوانان با والدین

ممکن است وسوسه شوید که فرزندتان را نزدیک نگه داشته و او را کنترل کنید.

با این حال، والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که چگونه استقلال داشته باشند و ارتباط نوجوان با والدین را باز نگه دارند تا فرزندان بتواند سوالاتی بپرسد و در مورد تصمیمات مهم زندگی اطلاعات لازم را دریافت کند.

شاید به نظر برسد که نوجوان نمی خواهد از شما بگیرد اما در تصمیم گیری های خود نیاز به یک راهنما دارد، همین تضاد حل مشکلات نوجوانان با والدین را دشوار می کند. بنابراین هنگامی که برای مشورت پیش شما آمد به خوبی و بدون قضاوت به حرف های او گوش دهید و به خاطر داشته باشید که نباید مشکلات او را کوچک و بی اهمیت نشان دهید.

۱. به او اجازه دهید اشتباه کند.

به او بگویید که همه انسان ها اشتباه می کند ولی به او بفهمانید که برخی از اشتباهات صدمه های جبران ناپذیری به همراه دارند. می توانید برای نزدیک شدن به آن ها از خاطرات خود یا تجربیاتی که شنیده اید برای آن ها بگویید تا هم منظور خود را بهتر بیان کنید هم به آن ها نزدیک تر شوید.

توجه داشته باشید که عادی است که نوجوانان ۱۶ ساله بیشتر به همسالان خود توجه کنند تا والدینشان، اما کودکانی که در خانواده خود به خوبی پرورش یافته باشند به تلاش های والدین برای حفظ ارتباط پاسخ می دهند. به یاد داشته باشید که تنبیه فقط نوجوان را از شما دور می کند، بنابراین برای بهبود مشکلات نوجوانان با والدین بهتر است که به مشاور مراجع کنید زیرا نوجوان بهتر به حرف مشاور گوش می دهد.

۲.احساساتی نشوید

برای بهبود مشکلات نوجوانان با والدین به خود یادآوری کنید که آنچه او می گوید و انجام می دهد بازتابی از رفتار شما نیست. ممکن است از رفتار او خوشتان اما نباید آن را جدی بگیرید یا ناراحت شوید.

۳.دوستان نوجوان خود را ملاقات کنید و بشناسید.

حتما با دوستان فرزند خود ارتباط برقرار کنید به احتمال زیاد فرزند شما از این کار خوشش نخواهد آمد ولی می توانید او را برای شام یا ناهار دعوت کنید و کمی با او آشنا شوید. بهتر است شماره او را نیز داشته باشید یا با خانواده او نیز آشنا شوید. حل مشکلات نوجوانان با والدین  سخت می باشد و کودک شما ممکن است مانع شود که با دوستان او ارتباط برقرار کنید اما شما باید راه خود را پیدا کنید.

۴.مشکلات نوجوانان با والدین، به رشد نوجوان خود احترام بگذارید

نوجوانان هنوز نیاز به تربیت دارند، اما بیش تر از آن به تعادلی بین نظم، راهنمایی و حمایت نیازمند هستند. وقتی والدین می گویند زمان ما همه چیز سخت تر بود، باعث می شوند که نوجوان نتواند در مورد احساسات خود صحبت کند. به یاد داشته باشید که نوجوان از شما می خواهد که با آن ها بیشتر شبیه بزرگسالان رفتار کنید.

۵. برای نوجوان خود مرز ایجاد کنید

نوجوانان سرکش و خشمگین به قوانین مشخصی نیاز دارند که در صورت شکستن این قانون با پیامدهای واضحی روبرو شوند. برای مشکلات نوجوانان با والدین با او گفتگو کنید تا بدانند وقتی قوانین گفته شده زیر پا گذاشته می شوند، چه انتظاری داشته باشند.

برای مشکلات نوجوانان با والدین توضیح دهید که این قوانین کمک می کند تا او را ایمن و از آسیب دور نگه دارید. عشق خود را به فرزندتان ابراز کنید. حتی نوجوانان عصبانی می خواهند بدانند که والدینشان آن ها را دوست دارند و به آن ها اهمیت می دهند.

۶. از نوجوان خود انتظارات معقول داشته باشید

انتظار کامل بودن از نوجوانان معقول نیست، برای بهبود مشکلات نوجوانان با والدین باید درک کنید که مغز نوجوان تا اواسط دهه ۲۰ به طور مداوم در حال رشد و تغییر است. بنابراین، اطلاعات را بسیار متفاوت پردازش می کند. علاوه بر این هورمون ها می توانند شرایط را پیچیده تر کنند.  بنابراین والدین نوجوانان عصبانی باید انتظارات متناسب با سن نوجوان خود را داشته باشند و نه بیشتر.

۷. مشکلات نوجوانان با والدین، فعالیت های مشترک

نوجوانان علایق زیادی دارند که می توان از آن ها به عنوان وسیله ای برای ارتباط با آن ها استفاده کرد. شاید نوجوانان شما به نوشتن، هنر، خیاطی یا آشپزی علاقه دارند. آن ها در کلاسی که دوست دارد ثبت نام کنید و با آن ها در کلاس ها شرکت کنید.

۸. اضطراب آن ها را درک کنید

بهبود مشکلات نوجوانان با والدین اهمیت زیادی دارد. همه ما نوجوان بوده ایم و سردرگمی و تغییراتی را که باید با آن سازگار شویم را درک می کنیم. با درک کردن آن ها یک خروجی و منبعی برای آرامش برای آن ها فراهم می کنیم. بیشتر اوقات، متوجه خواهید شد که می توانید با ناامیدی آنها ارتباط برقرار کنید و در این هنگام با توصیه های مناسب می توانید به آن ها کمک کنید.

نوجوان سالم

برای اطمینان از سلامتی نوجوان خود حتما موارد زیر را در خانه رعایت کنید:

  • نوجوان خود را به فعالیت بدنی تشویق کنید. برای بهبود مشکلات نوجوانان با والدین می توانید او را در کلاس های مختلف یا باشگاه ثبت نام کنید فقط پیش از آن حتما بگذارید او نظر بدهد و برای او تصمیم گیری نکنید.
  • زمان صرف غذا برای خانواده ها بسیار مهم است. غذا خوردن در کنار یکدیگر به نوجوانان کمک می کند تا انتخاب های بهتری در مورد غذاهایی که می خورند داشته باشند، وزن سالم را افزایش می دهد و به اعضای خانواده شما فرصت می دهد تا با یکدیگر صحبت کنند.
  • تلویزیون را از اتاق خواب نوجوان خود دور نگه دارید و محدودیت‌هایی را برای زمان استفاده از صفحه نمایش، از جمله تلفن‌های همراه، رایانه، لپ تاب، بازی‌های ویدیویی، و سایر دستگاه‌ها تنظیم کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که کودک شما هر شب به میزان توصیه شده می خوابد: برای نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال، ۸ تا ۱۰ ساعت در هر شبانه روز.

علل تعارض نوجوانان با والدین

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند در بروز مسائل خشم و سرپیچی در نوجوانان نقش داشته باشد. برخی از نوجوانان برای یادگیری نحوه مدیریت سالم احساسات و مقابله با استرس به کمک بیشتری نیاز دارند بنابراین بهبود مشکلات نوجوانان با والدین اهمیت زیادی دارد و می تواند کمک زیادی به آن ها کند.

سایر نوجوانان خشم شدید را به عنوان نشانه ای از یک مشکل سلامت روان، تجربه زندگی آسیب زا یا صرفاً از استرس و فشارهای دوران نوجوانی تجربه می کنند. برخی از محرک های رایج خشم شدید در نوجوانان عبارتند از:

  • عزت نفس پایین
  • قلدری یا فشار مداوم و ناسالم همسالان
  • تعارض درون خانواده
  • رویداد آسیب زا
  • مرگ یکی از عزیزان
  • مسائل مربوط به فرزندخواندگی
  • سوء مصرف مواد
  • طلاق
  • تجاوز 
  • غم و اندوه

مشکلات نوجوانان با والدین 

نوجوانان درباره چه چیزی دروغ می گویند و چرا؟

نوجوانان ممکن است در مورد اینکه با چه کسی معاشرت میکنند، چه کار می‌کردند، کجا بودند دروغ بگویند. اگر در زندگی آنها اتفاق بیفتد، این احتمال وجود دارد که در مورد آن به شما دروغ بگویند. این بدان معناست که آن ها تلاش زیادی می کنند تا واقعیت را از شما مخفی کنند.

بهبود مشکلات نوجوانان با والدین در سال های اولیه شروع می شود. نوجوانانی که دلیل قوانین را در خانواده خود می فهمند، کمتر احتمال دارد که آن ها را زیر پا بگذارند. والدینی که روشی مقتدرانه و نه اقتدار گرایانه به نظم و انضباط دارند.

خانواده ای ایجاد می کنند که در آن نوجوانان از گفتن حقیقت نترسند، حتی زمانی که  حقیقت ناراحت کننده است. آن ها متوجه می شوند که رفتارهای ناخواسته نتایجی به همراه دارد. آن ها بر اساس منطق تصمیم می گیرند و به جای تنبیه و سرزنش با شما صحبت خواهد کرد.

آن ها ممکن است اعتراف کنند که دروغ گفته اند، به خصوص اگر احساس می کنند که شما را با عشق و درک به آن ها گوش می دهید، می شنوید و پاسخ می دهید.

۱۰ مشکلات نوجوانان با والدین

۱. رابطه جنسی، عشق در سن ۱۶ سالگی، الکل و مواد مخدر

اگر متوجه شدید که دوستان و همکلاسی‌های فرزندتان در چنین فعالیت‌هایی افراط می‌کنند بهتر است مداخله ای انجام دهید، معتاد شدن به این کارها آسان است. سوء مصرف مواد اغلب می تواند منجر به افسردگی، نارسایی کبد و سایر بیماری های مزمن شود، ترک اعتیاد به الکل و مواد مخدر ممکن است دشوار باشد. در این شرایط بهترین کار این است که از مشاور کمک بگیرید زیرا نوجوان علاقه ای به گوش دادن به والدین خود ندارد.

روانشناسان همچنین می گویند که نوجوانانی که به طور منظم با والدین خود شام می خورند، در فعالیت های مدرسه شرکت می کنند و اجازه ندارند تا اواخر شب پرسه بزنند، کم تر درگیر این موارد می شوند.

۲. افزایش استفاده از رسانه های اجتماعی

طبق مرکز آمار ۷۳ درصد از نوجوانان در سال ۲۰۱۵ به تلفن های هوشمند دسترسی داشتند و بیش از ۹۲ درصد نوجوانان هر روز با استفاده از تلفن های هوشمند خود وارد شبکه های اجتماعی می شوند.

استفاده از وسایل ارتباطی و رسانه های اجتماعی بد نیست. در واقع داشتن تلفن همراه برای نوجوانان ضروری است تا والدین بتوانند محل حضور آن ها را پیگیری کنند.

با این حال، استفاده از وسایل ارتباطی مانند اینستاگرام می تواند به اعتیاد تبدیل شود و سبک زندگی و نگرش کودک شما را تحت تاثیر قرار دهد، به طور مثال فرزند شما ظاهر خود را با دیگران مقایسه می کند و کم کم دچار افسردگی یا اضطراب می شود.

در این شرایط بهترین کار این است که نحوه استفاده آن ها از اینترنت را بررسی کنید. همچنین، آنها را تشویق کنید تا در مورد کارهایی که آنلاین انجام می دهند صحبت کنند.

۳. مشکلات نوجوانان با والدین، نوسانات خلقی

نوسانات خلقی در نوجوانان رایج است، به طوری که آن ها گاهی شاد و گاهی اوقات بداخلاق هستند. همه چیز می تواند آن ها را مضطرب و عصبی کند.

نوسانات خلقی گاهی اوقات نشان دهنده افسردگی می باشد. والدین می توانند با در نظر گرفتن شدت و مدت نوسانات خلقی متوجه افسردگی فرزند خود بشوند.

اگر احساس می کنید که سلامت روان نوجوان شما در خطر است، او را نزد روانشناس برده و در مورد نگرانی های خود با مشاور صحبت کنید.

۴. مشکلات نوجوانان با والدین، پرخاشگری

نوجوان شما ممکن است اغلب به دلایلی غیرقابل درک عصبانی شود. باید بدانید که خشم یک احساس طبیعی انسانی است و در بین نوجوانان رایج می باشد. اما اگر آن ها خشم خود را به درستی هدایت نکنند، می تواند به پرخاشگری تبدیل شود و منجر به خشونت شود که می تواند برای آن ها و دیگران خطرناک باشد.

۵. دروغ گفتن یا پنهان کردن حقایق

برای والدین بسیار سخت است که متوجه شوند فرزندشان به آن ها دروغ گفته است یا همه چیز را نمی گویند. حقیقت این است که حس استقلال آن ها باعث میشود که گفتن همه چیز را غیر ضروری بدانند. همچنین، ترس از قضاوت و تنبیه شدن ممکن است نوجوان شما را مجبور به دروغ گفتن کند.

۶. سرپیچی از قوانین و مشاجره

نوجوانان سرکش هستند و ممکن است همیشه نخواهند کاری را که شما به آن ها می گویید انجام دهند. وقتی نوجوانان با شما بحث می کنند و از اطاعت قوانین سر باز می زنند، آن ها را تنبیه نکنید، زیرا باعث لجبازی آن ها می شود و بیشتر قوانین را زیر پا می گذارند. آن ها ممکن است از انجام کارهای خانه امتناع کنند و همیشه با هم صحبت کنند.

۷. تغییرات شدید در ظاهر

یکی از کارهای نوجوان که باعث مشکلات نوجوانان با والدین می شود، تغییر شدید در ظاهر خود است، ممکن است فرزند شما سبک لباس پوشیدن خاصی را انتخاب کند، اصرار داشته باشد که چیزی جز لباس های مارک دار نپوشد و  بدون مشورت با شما مدل موهای خود را تغییر دهد. دختران ممکن است شروع به استفاده از آرایش کنند، در حالی که پسرها ممکن است مدل موهای خود را تغییر دهند و خالکوبی کنند.

۸. کاهش ارتباطات

نوجوان آنقدر که شما می خواهید با شما صحبت نمی کند. همچنین، ممکن است به نظر برسد که نوجوان شما بیشتر با دوستانش خوش می گذراند تا با شما. در حالی که ممکن است بخواهید در مورد هر اتفاقی که در زندگی فرزندتان می افتد بدانید، این درخواست برای یک نوجوان منطقی نیست.

۹. صرف زمان بیشتر با دوستان

حس هویت نوجوانان بر اساس افرادی است که با آن ها معاشرت می کنند. اگر به نظر می رسد که به جای اینکه با شما در خانه وقت بیشتری را با دوستان خود می گذرانند، به این دلیل است که می خواهند با آن ها هماهنگ شوند. مشکل زمانی است که نوجوان شما زمان بیشتری را با افرادی می گذراند که شما آن ها را تایید نمی کنید با افرادی که فکر می کنید می توانند بر نوجوان شما تأثیر منفی بگذارند وقت می گذرانند.

۱۰.بلاتکلیفی | مشکلات نوجوانان با والدین

برای حل مشکلات نوجوانان با والدین باید بدانید که آن ها در اکثر مواقع احساس بلاتکلیفی پیدا می کنند. نوجوانان به دلیل تغییرات فیزیکی و عاطفی که از سر می گذرانند اغلب گیج و بلاتکلیف هستند. بلاتکلیفی نیز ممکن است نشانه افسردگی و اضطراب باشد البته همیشه اینگونه نیست.

 

مشکلات دوران نوجوانی دختر

علاوه بر رفتارهایی که در بالا ذکر شد، دختران نوجوان در معرض برخی دیگر از عوامل استرس زا نیز هستند که آن ها را در معرض خطر ابتلا به اختلالات خوردن، مشکلات اضطرابی و سوء مصرف مواد قرار می دهد.

دختران نوجوان از نظر عاطفی و جسمی آسیب پذیر بوده و می توانند تحت تأثیر عوامل استرس زا داخلی مانند تغییرات هورمونی و استرس های بیرونی مانند فشار همسالان و فشار تحصیلی قرار گیرند. کاهش مشکلات نوجوانان با والدین به شما کمک می کند تا خطر ابتلا به اختلالات را کاهش دهید.

رشد جسمانی نوجوان

پسران و دختران با ورود به سنین نوجوانی سطوح متفاوتی از بلوغ فیزیکی را از خود نشان می دهند که شامل موارد زیر می باشد، برای روانشناسی نوجوانان بهتر است که این علائم را بشناسید:

دختران

  • رشد قد ادامه دارد، اما با سرعت کمتری نسبت به قبل.
  • رشد سینه
  • موهای ناحیه تناسلی ضخیم می شوند.
  • موهای زیر بغل ضخیم می شود.
  • چربی در باسن، پاها و معده افزایش می یابد.
  • دوره های قاعدگی منظم می شود و بارداری امکان پذیر می شود.

پسران

  • رشد سریع قد و وزن.
  • عضلات پر می شوند و قدرت به طور چشمگیری افزایش می یابد.
  • موهای ناحیه تناسلی و زیر بغل ظاهر و ضخیم می شوند.
  • موهای بدن افزایش می یابد.
  • آلت تناسلی و بیضه ها بزرگ می شوند.
  • انزال شبانه رخ می دهد.

روانشناسی نوجوانان دختر و پسر:

  • افزایش اشتها
  • نیاز به خواب افزایش می یابد.
  • پوست چرب
  • عرق کردن افزایش می یابد.
  • رشد سریع ممکن است باعث کلافگی و عدم هماهنگی شود.
  • تمایلات و خیالات جنسی افزایش می یابد.

رشد فکری نوجوان

  • مهارت های بحث کردن بهبود می یابد.
  • می آموزد که از استدلال قیاسی استفاده کند.
  • تمرکز بر آینده توسعه می یابد.
  • یاد می گیرد واقعیت را از عقاید تشخیص دهد.
  • می آموزد که اعتبار منابع مختلف اطلاعات را ارزیابی کند.
  • می تواند عواقب گزینه ها و انتخاب های مختلف را پیش بینی کند.

نتیجه گیری 

حل مشکلات نوجوانان با والدین به عواملی که گفته شد بستگی دارد. به یاد داشته باشید که رشد نوجوان تحت تأثیر عوامل زیادی، از جمله ژنتیکی، اجتماعی و فرهنگی، قرار دارد و هر کودک با سرعت خودش رشد می کند. شما می توانید با حمایت از فرزندتان و گوش دادن به نگرانی های او به او کمک کنید تا تغییرات بزرگ را پشت سر بگذارد.

منبع : ۱۰ مشکلات نوجوانان با والدین + راه حل قطعی

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: ۱۰ مشکلات نوجوانان با والدین + راه حل قطعی. آخرین ویرایش: دسامبر 16, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=11816

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *