اتساع شکم (شکم متورم)

نوشته شده برای at 1:42 ب.ظ
242 0

اتساع شکم (شکم متورم)

شکم متورم به طور غیر طبیعی به سمت بیرون متورم می شود. شما می توانید تفاوت را ببینید و اندازه گیری کنید، و گاهی اوقات می توانید آن را احساس کنید. گشاد شدن شکم می تواند به دلیل نفخ ناشی از گاز باشد، یا می تواند به دلیل تجمع مایع، بافت یا محتویات گوارشی باشد. می تواند مزمن یا حاد باشد.

مواد داخل شکم باعث تورم می شوند.

اتساع شکم چیست؟

شکم متورم به طور قابل اندازه گیری بیش از اندازه طبیعی خود متورم می شود. اغلب با احساس نفخ همراه با گاز به دام افتاده یا محتویات گوارشی همراه است. با این حال، اتساع شکم همیشه ناشی از فرآیندهای گوارشی نیست. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی شکم متسع را برحسب “پنج” تشخیص می دهند: نفخ (گاز)، جنین (بارداری)، مدفوع (مدفوع به دام افتاده)، مایع (به دلایل مختلف) یا چربی.

شکم متورم ممکن است بسیار ناراحت کننده باشد، یا ممکن است به سادگی علامتی باشد که شما و پزشکتان به صورت بصری مشاهده می کنید. ممکن است حاد باشد – یک اتفاق ناگهانی و غیر معمول – یا مزمن – چیزی که به طور مکرر اتفاق می افتد و به روشی قابل پیش بینی برطرف می شود. اتساع مزمن شکم همراه با احساس نفخ ناراحت کننده اغلب به یک مشکل گوارشی مربوط می شود.

علل احتمالی

اتساع شکم نشان دهنده چیست؟

شکم متسع یا یک مشکل ارگانیک یا عملکردی است. یک مشکل ارگانیک را می توان با شواهد فیزیکی توضیح داد، مانند یک بیماری. مشکلات عملکردی قابل مشاهده اما غیرقابل توضیح هستند.

علل ارگانیک

علل ارگانیک اتساع شکم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بارداری.
  • قاعدگی که باعث احتباس آب می شود.
  • افزایش قابل توجه وزن اخیر، که تمایل دارد به عنوان چربی داخل شکمی ذخیره شود و ممکن است هضم را محدود کند.
  • انسداد روده کوچک یا بزرگ که باعث تجمع گاز و مواد زائد می شود.
  • فلج جزئی معده ( گاستروپارزیس ) که باعث تجمع محتویات گوارشی می شود.
  • برخی از بیماری های گوارشی باعث ایجاد گاز و نفخ می شوند، از جمله رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک (SIBO) ، بیماری سلیاک، نارسایی پانکراس برون ریز (EPI) و بیماری های التهابی روده (IBD) .
  • التهاب پوشش داخلی شکم ( پریتونیت ).
  • تجمع مایع در شکم ناشی از بیماری کبدی ( آسیت ).
  • بزرگ شدن اندام در اثر التهاب یا رشد.
  • خونریزی داخلی ( خونریزی داخل شکمی ).

علل عملکردی

دلایل عملکردی شکم متورم به مشکلات گوارشی منجر می شود که باعث تجمع گاز و/یا محتویات گوارشی می شود. علل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گاز ناشی از سوء هاضمه عملکردی ، عدم تحمل غذایی یا سندرم روده تحریک پذیر (IBS) .
  • یبوست که باعث تجمع مدفوع و پشتیبان شدن محتویات گوارشی می شود.
  • احتباس ادرار که باعث تجمع ادرار می شود.
  • اختلال در انقباضات عضلانی درگیر در هضم ( انسداد کاذب روده ) که باعث برگشت محتویات گوارشی می شود.
  • ضعف عضلات شکم که باعث افتادگی محتویات شکم به سمت بیرون و پایین می شود (انتروپتوز).

 

مراقبت و درمان

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی چگونه اتساع شکم را درمان می کنند؟

اگر به دنبال مراقبت های پزشکی برای شکم متورم خود هستید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما برای شناسایی علت تلاش می کند. آنها با پرسیدن سوالاتی در مورد علائم و معاینه شکم شما شروع می کنند تا ببینند کجا متسع شده است. محل انحنای بیرونی، خواه در سراسر حفره شکمی یکنواخت باشد یا در یک ناحیه خاص مشخص تر باشد، به آن ها کمک می کند تا تعیین کنند کدام اندام ها درگیر هستند و فهرست علل احتمالی را محدود کنند. همچنین ممکن است آن ناحیه را با دستان خود احساس کنند یا به آن ضربه بزنند و به صدایی که ایجاد می کند گوش دهند تا وجود مایعات، گازها یا جامدات را تعیین کنند.

اندام های داخلی شکم را می توان به دو صورت توپر یا توخالی طبقه بندی کرد. اندام های جامد شامل کبد ، طحال ، کلیه ها ، آدرنال ها، پانکراس ، تخمدان ها و رحم است. اینها می توانند به دلیل التهاب یا رشدهایی مانند تومور، آبسه یا کیست بزرگ شوند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است بتواند احساس کند که آنها بزرگ شده اند، یا ممکن است برای تشخیص نیاز به دیدن تصویری از اندام های داخلی داشته باشند. یک رشد بزرگ ممکن است از طریق پوست قابل لمس باشد. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی وضعیت شما را با آزمایش‌های تصویربرداری تأیید می‌کند، سپس بسته به شرایط، آزمایش‌ها و درمان‌های اضافی را دنبال می‌کند.

اندام های توخالی شکم شامل معده ، روده کوچک ، کولون، کیسه صفرا ، مجاری صفراوی، لوله های فالوپ، رحم و مثانه است. این اندام ها تنها در صورتی قابل لمس هستند که متسع شده باشند. اگر ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما بتواند هر یک از آنها را احساس کند، بلافاصله می‌دانند مشکل کجاست. مانند اندام های جامد، اندام های توخالی می توانند در اثر التهاب یا رشد بزرگ شوند. اما آنها همچنین می توانند با محصولات هضم – گاز، شیره های گوارشی، مدفوع و ادرار – یا با بارداری، در مورد رحم – یا به ندرت با خونریزی داخلی متورم شوند. آزمایش های تصویربرداری این موضوع را روشن می کند.

یکی دیگر از دلایل اتساع شکم، تجمع مایع در پوشش داخلی حفره شکمی است که صفاق نامیده می شود. این بافت ها می توانند در اثر عفونت (پریتونیت) ملتهب شوند یا در نتیجه وضعیتی به نام آسیت با مایع پر شوند. آسیت معمولاً یک عارضه جانبی اسکار کبد ( سیروز ) است، زمانی که فشار روی رگ‌های خونی در کبد ( فشار خون پورتال ) مایع را وارد حفره شکمی می‌کند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اغلب می توانند مایع داخل صفاق را از معاینه فیزیکی تشخیص دهند، اما سونوگرافی شکم حساس تر است.

چگونه شکم متورم را درست می کنید؟

اگر شکم منبسط شده شما یک علت ارگانیک داشته باشد، درمان برای آن علت بسیار خاص خواهد بود. ممکن است به معنای مدیریت بیماری، عفونت، رشد، انسداد یا آسیب باشد. یک مورد حاد زمانی برطرف می شود که علت زمینه ای درمان شود. یک مورد مزمن ممکن است به صورت مکمل با دیورتیک ها (برای مایعات)، ملین ها (برای یبوست) یا کپسول های زغال فعال (برای گاز) درمان شود.

اگر اتساع عملکردی شکم دارید و علت آن ناشناخته است، ممکن است برای مدیریت آن تلاش و خطا انجام شود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است آزمایش تنفس هیدروژن را برای کمک به تعیین علت گاز اضافی روده توصیه کند. آنها همچنین ممکن است به شما توصیه کنند که تغییرات رژیم غذایی، پروبیوتیک ها یا آنزیم ها را برای بهبود فرآیندهای گوارشی امتحان کنید. اگر آنها به ضعف عضلانی به عنوان دلیل مشکوک باشند، ممکن است تمرینات شکم یا لگن را پیشنهاد کنند.

برای جلوگیری از اتساع شکم در خانه چه کار کنم؟

اگر علت را بدانید، پیشگیری آسان تر است. اگر متوجه شدید که بعد از غذا خوردن اتساع شکم رخ می دهد، ممکن است بتوانید عادات غذایی خود را برای جلوگیری از آن تغییر دهید. مثلا:

  • حساسیت های غذایی را شناسایی کنید و رژیم غذایی خود را متناسب با آن تغییر دهید.
  • مقدار کمتری را آهسته تر بخورید. بین وعده های غذایی بیشتر صبر کنید.
  • آب بیشتری بنوشید و فیبر بیشتری بخورید تا از تجمع مواد زائد جلوگیری کنید.
  • آنزیم های گوارشی و پروبیوتیک ها را قبل از غذا امتحان کنید.

چه زمانی با دکتر تماس بگیرید

چه زمانی باید نگران گشاد شدن شکم باشم؟

در صورت اتساع شکم خود به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

  • بدتر می شود و از بین نمی رود.
  • همراه با درد شدید شکم است.
  • همراه با علائم بیماری مانند تب، استفراغ یا خونریزی است.
  • یک مشکل مزمن است و شما علت آن را نمی دانید.

یادداشتی از کلینیک کلیولند

شکم متورم اغلب یک مشکل موقتی است که با هضم غذا مرتبط است، اما می تواند ناراحت کننده باشد و گاهی اوقات می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی باشد. نیازی به رنج کشیدن در سکوت نیست. اگر مشکل گوارشی دارید، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به شما کمک کند تا دلایل و استراتژی‌های مدیریت آن را در خانه محدود کنید. اگر یک بیماری حاد دارید که در حال بهبود نیست، باید به دنبال مراقبت باشید تا علل جدی را رد کنید. گاهی اوقات یک علامت نعمتی است که شما را به درمان یک بیماری غیرقابل مشکوک سوق می دهد – یا به سادگی یک عدم تحمل غذایی را کشف کنید.

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: اتساع شکم (شکم متورم). آخرین ویرایش: آوریل 16, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=8920

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *