اضطراب رابطه | ۲۰ نشانه که نمی دانید

نوشته شده برای at اکتبر 29, 2022
137 0

اضطراب رابطه می تواند ناشی از مشکلاتی باشد که در رابطه خود دارید: ممکن است نگران این باشید که آیا رابطه شما دوام خواهد داشت یا خیر، ممکن است مطمئن نباشید که می توانید به شریک عاشقانه خود اعتماد کنید.

حتی ممکن است با مسائل تعهدی دست و پنجه نرم کنید. همه این نگرانی ها می توانند به اضطراب رابطه یا وسواس در رابطه منجر می شود.

اضطراب رابطه چیست؟

اضطراب رابطه وقتی برای اولین بار شروع به قرار ملاقات با کسی می کنید، مطمئناً کمی اضطراب را احساس خواهید کرد. پس از مدتی که با هم بودید، این احساسات معمولاً به مرور زمان شروع به فروکش می‌کنند.

با این حال، مواقعی وجود دارد که ممکن است شخص هنوز در رابطه احساس اضطراب بیش از حد داشته باشد، به طوری که به رابطه خود آسیب وارد کند.

اضطراب رابطه در صورت درمان نشدن منجر به موارد زیر می شود:

  • فقدان انگیزه، چه از نظر شخصی و چه از نظر شغلی
  • ناراحتی عاطفی برای یک یا هر دو شریک زندگی
  • خستگی عاطفی
  • خستگی مفرط
  • مشکلات فیزیکی مانند ناراحتی معده، سردرد، گردن و تنش عضلانی

نشانه های اضطراب رابطه

۱٫ مقایسه رابطه خود با دیگران

اگر اضطراب رابطه دارید، ممکن است وسوسه شوید که رابطه فعلی خود را با روابط گذشته، رابطه دوست یا نسخه ایده آل مقایسه کنید.

این نوع رفتار باعث می شود که شریک زندگی یا رابطه شما به موفقیت نرسد. برای کنار آمدن با این موضوع، انرژی خود را به جای مقایسه کردن، روی رابطه خود متمرکز کنید.

۲٫ مدام فکر می کنید که طرف مقابل قصد جدایی دارد

ترس از اینکه شریک شما بخواهد از هم جدا شود به طور معمول کاملاً بی اساس است و می تواند استرس غیرضروری را به رابطه وارد کند.

به طور معمول علائم واضحی وجود دارد که نشان می دهد رابطه خوب پیش نمی رود یا اینکه شریک زندگی شما ناراضی است و ممکن است بخواهد به رابطه پایان دهد. اگر بدون هیچ نشانه ای احساس کنید که همسرتان قصد جدایی دارد احتمالا به اضطراب رابطه مبتلا هستید.

۳٫ تجزیه و تحلیل بیش از حد کلمات

افراد مبتلا به اضطراب رابطه، اغلب چیزهای کوچکی را که شریک زندگیشان می گویند را نیز فراموش نمی کنند. مهم است که شریک زندگی خود را در قبال چیزهایی که می گویند مسئول بدانید، اما مطمئن شوید که نظرات را بیش از حد تجزیه و تحلیل نکنید.

۴٫ از دست دادن خوشی، اضطراب رابطه

افراد مبتلا به اضطراب رابطه اغلب آنقدر نگران پیش آمدن اوضاع بد هستند که تمام لحظات خوب را در رابطه از دست می دهند.

همه روابط جدی سختی هایی دارند، به همین دلیل است که لذت بردن از لحظات خوب بسیار مهم است. تمرکز بر حضور در رابطه و عدم نگرانی در مورد آینده به شما کمک می کند تا با اضطراب رابطه کنار بیایید.

۵٫ وابستگی از نشانه های اضطراب رابطه

گاهی اوقات اضطراب رابطه می تواند ناشی از دلبستگی باشد. چهار نوع مختلف از سبک دلبستگی وجود دارد که از ایمن تا ناامن‌تر را شامل می‌شود. اگر سبک دلبستگی ناایمن دارید، ممکن است احساس کنید که نیاز دارید از ترس اینکه او شما را ترک کند به او بچسبید.

۶٫ سازگاری بیش از حد با شریک زندگی خود

افراد مبتلا به اضطراب رابطه اغلب منعطف هستند و خود را با شریک زندگی تطبیق می دهند. در حالی که سازش در رابطه مهم است، اما باید از سمت هر دو طرف باشد. اگر تمام خواسته ها و نیازهای شریک زندگی تان را برآورده کنید، نیازهای شما نادیده گرفته می شود که می تواند منجر به مشکلات دیگری در رابطه شما شود.

۷٫ اضطراب مربوط به رابطه جنسی

صمیمیت جنسی با شریک زندگی مطمئناً می تواند باعث ایجاد اضطراب شود! اما با بررسی صمیمیت جنسی به عنوان یک زوج، این احساسات اضطراب باید فروکش کند.

 

اگر احساس شما فروکش نکند شما در حال تجربه اضطراب رابطه هستید بنابراین با شریک زندگی خود در مورد آنچه که باعث اضطراب شما می شود صادق باشید تا بتوانید با هم از آن عبور کنید و مطمئن شوید که رابطه جنسی برای هر دوی شما لذت بخش است.

۸٫ زیر سوال بردن احساسات شریک زندگی

زمانی که تصمیم گرفتید در یک رابطه به یکدیگر متعهد شوید، نباید به احساسات شریکتان نسبت به خود شک کنید. در عوض، سعی کنید به احساسات او اهمیت بدهید و از آن قدردانی کنید.

چگونه بر اضطراب رابطه غلبه کنیم؟

خوشبختانه اضطراب رابطه قابل درمان است و هنگامی که بتوانید آن را شناسایی و تصدیق کنید، می توانید راه هایی برای غلبه بر آن پیدا کنید.

با مشاور صحبت کنید، درمان اضطراب رابطه

درمان می تواند برای هر نوع استرسی عالی باشد. هم درمان فردی و هم زوج درمانی زمانی که یک یا هر دو نفر در یک رابطه اضطراب را تجربه می کنند موثر بوده است. درمانگران می توانند به شما در مقابله با اضطراب رابطه کمک کنند، بنابراین می توانید اضطراب خود را درمان کرده و بر ایجاد ارتباط قوی تر با شریک زندگی خود تمرکز کنید.

روی افکار خود تمرکز کنید

مدیریت نحوه تفکر می تواند اولین قدم برای غلبه بر اضطراب رابطه باشد. به خصوص اگر افکار منفی یا مسائل مربوط به عزت نفس را تجربه می کنید، اگر تمایل دارید در مورد انگیزه ها و مقاصد شریک زندگی خود فرضیاتی داشته باشید، می توانید یاد بگیرید که چگونه فکر خود را تغییر دهید تا رابطه خود را بهتر کنید.

از آنجایی که اضطراب رابطه اغلب نتیجه نگرانی مداوم و بیش از حد است، رویکردهای درمانی مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) می تواند در ایجاد مهارت هایی برای بهبود رابطه شما بسیار موفق باشد.

علائم جسمانی خود را مدیریت کنید

خودمراقبتی همیشه یک تمرین عالی است، صرف نظر از اینکه در چه وضعیت ذهنی هستید. ضروری است که یاد بگیرید علائم جسمی خود را با شناختن آن ها کنترل کنید.

اگر متوجه شدید که ضربان قلب شما افزایش یافته است، تنفس سریع، تکنیک های تمرکز حواس مانند تنفس عمیق، مدیتیشن و حتی ورزش همگی را تمرین کنید. خواب کافی و تغذیه سالم راه های دیگری هستند که می توانید واکنش های فیزیکی را که به اضطراب دارید مدیریت کنید.

روی اعمال خود تمرکز کنید

آگاهی از رفتار خود به این معنی است که می توانید آن را تغییر دهید.

به عنوان مثال، اگر می‌دانید که مشکلاتی با اعتماد دارید باید یاد بگیرید که انرژی خود را تغییر دهید. فراتر از آن، می توانید دریابید که چرا به شریک زندگی خود اعتماد ندارید. یافتن راه های مفید و سالم برای مقابله با کمبود اعتماد می تواند در بسیاری از جنبه های زندگی به شما کمک کند.

ارتباط مثبت را تمرین کنید

ارتباط ضعیف ممکن است یکی از بزرگترین عوامل استرس در رابطه می باشد. درمان نیز می تواند به این امر کمک کند. توانایی برقراری ارتباط موثر می‌تواند اضطراب را کاهش دهد، زیرا یاد می‌گیرید که چگونه آن را قبل از اینکه از کنترل خارج شود برطرف کنید.

منبع : اضطراب رابطه | ۲۰ نشانه که نمی دانید

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: اضطراب رابطه | ۲۰ نشانه که نمی دانید. آخرین ویرایش: اکتبر 29, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=11534

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *