افسردگی پس از طلاق و جدایی را درمان کنیم

نوشته شده برای at 7:35 ب.ظ
476 0

روش های درمان افسردگی پس از طلاق و جدایی توضیح داده شده است. تنظیم زندگی پس از طلاق ممکن است چند هفته یا حتی سال ها طول بکشد. در طی این مدت، افراد احساسات متفاوتی را تجربه می کنند، همچنین ممکن است در خطر ابتلا به برخی از اختلالات، از جمله اختلال استرس پس از سانحه و افسردگی قرار بگیرند.

به خاطر داشته باشید که افسردگی ناشی از حوادث آسیب زا مانند طلاق با افسردگی بالینی متفاوت می باشد. در بعضی از افراد، افسردگی پس از طلاق می تواند با رفتارهای دیگری مانند موارد زیر بروز پیدا کند:

  • نادیده گرفتن مسئولیت ها
  • اجتناب از ملاقات با خانواده و دوستان
  • عملکرد ضعیف در محل کار به دلیل عدم تمرکز
  • دعوا یا پرخاشگری

طلاق ممکن است برنامه های شخص را به هم بریزد، به شکل که فرد دیگر نمی داند به چه امیدی باید زندگی کند و برای چه چیزی باید تلاش کند.

طلاق ارزش شخصی و هویت فرد را به چالش می کشد و روابط با دیگران را تغییر می دهد، پس از طلاق فرد بسیاری از دوستان خود را از دست می دهد و به همین دلیل گوشه گیر می شود.

علائم افسردگی پس از جدایی

افسردگی معمولا با غم و اندوه شناخته می شود اما علائم جسمانی و روانی بسیاری دارد که شامل موارد زیر می باشد، به خاطر داشته باشید که برای ابتلا به افسردگی حتما پنج مورد از موارد زیر را باید تجربه کنید:

  • از دست دادن اشتها
  • از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلاً از آن ها لذت می بردید
  • مشکل پرخواب یا بی خوابی
  • تحریک پذیری
  • خستگی
  • گریه های مداوم و بی دلیل
  • مشکل در تمرکز
  • احساس ناامیدی و بدبینی
  • فکر به خودکشی یا اقدام به آن

نکته حائز اهمیت در اینجا این است که زنان و مردان به طور متفاوتی افسردگی را تجربه می کنند.

افسردگی در زنان غالباً با غم، بی ارزشی و احساس گناه همراه است، این درحالی است که علائم افسردگی در مردان شامل تحریک پذیری، کم خوابی، استفاده از مواد مخدر و پرخاشگری است. به طور کلی، زنان بیشتر احتمال دارد افسردگی بعد از شکست عشقی را تجربه کنند.

 

اختلاف در طلاق

اختلاف در مورد طلاق و بحث بر سر آن سلامت روحی و جسمانی زوجین را تحت تاثیر قرار می دهد. سطح بالای استرس و اضطراب قطعاً منجر به اختلالات روانی می شود و زندگی و عملکرد روزانه افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

علاوه بر این، اختلاف بر سر طلاق و درگیری های آن به روحیه کودکان نیز صدمات جبران نشدنی وارد می کند بنابراین بهتر است در این شرایط از مشاور طلاق کمک بگیرید تا به شما کمک کند بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

مراحل روحی پس از طلاق

بیش تر افراد پس از طلاق این 5 مرحله روحی را تجربه می کنند. در ادامه به اختصار به توضیح این موارد پرداخته شده است.

به خاطر داشته باشید که طی کردن تمام این مراحل برای رسیدن به آخرین گام ضروری می باشد:

مرحله 1: انکار و انزوا

در ابتدای برخورد با شوک طلاق افراد ممکن است همه چیز را انکار کنند یا سعی کنند که واقعیت را در ذهن خود تغییر دهند. این مرحله بسیار عادی است اما فرد باید برای رسیدن به آخرین مرحله از آن عبور کند.

مرحله2:خشم

در برهه ای از زمان فرد متوجه می شود که دیگر نمی تواند به انکار ادامه دهد و زندگی او، آرزوهای او و تمام تلاش او در زندگی به هدر رفته است. در این حالت فرد درگیر خشم شدیدی می شود.

این عصبانیت و خشم در صورت کنترل نشدن می تواند به دیگران یا به خود شما آسیب بزند بنابراین اگر نمی توانید آن را مدیریت کنید یا به مرحله بعدی برسید باید به روانشناس مراجعه کنید.

مرحله3: گول زدن

در این حالت فرد سعی می کند خودش یا دیگری را گول بزند به طور مثال او می گوید که دیگر به همسرش گیر نمی دهد، تلفن او را چک نمی کند، با او دعوا نمی کند یا هر چیز دیگری.

در بیش تر موارد این وعده ها کاملا پوچ و بی اساس هستند و تضمین کننده زندگی موفق نمی باشند.

افسردگی پس از طلاق و جدایی

مرحله4: افسردگی

این مرحله همان طور که گفته شد مانند عزاداری برای مرده است، در این حالت افراد احساسات متفاوتی را تجربه می کنند که ممکن است در کنترل کردن آن ناتوان باشند. بنابراین بهتر است که در همان ابتدا و پیش از شدید شدن افسردگی به روانشناس مراجعه کنند.

افسردگی پس از قطع رابطه هم شامل زنان و هم مردان می شود، بنابراین بهتر است که افراد  حداقل تا یک سال پس از طلاق حالات و احساسات خود را ارزیابی کنند و در صورتی که این احساسات زندگی شخصی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد به مشاور مراجعه کنند.

مرحله5: پذیرش

در آخرین مرحله فرد می پذیرد که رابطه او به طلاق کشیده شده است و می داند که تصمیم درستی گرفته و با خودش به صلح می رسد. رسیدن به پذیرش سخت است اما آرامشی که فرد پس از آن پیدا می کند او را وارد مرحله جدیدی از زندگی می کند.

اشتباهات بعد از جدایی

اشتباهات و خطاهای زیر پس از طلاق باعث ایجاد اختلال در مراحل گفته شده می شود و پذیرش طلاق را برای شما دشوار تر می سازد. این مشکلات حتی باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی نیز می گردند:

استفاده از مراحل طلاق برای انتقام از همسرتان

وقتی کسی به ما آسیب می رساند، تقریباً هرکاری می کنیم تا ما نیز به او آسیب بزنیم. در طلاق نیز فرد آسیب دیده برای جبران احساست لطمه خورده خود ممکن است از همکاری و ادامه مذاکرات خودداری کنیم. اما آیا این کار به او کمک می کند؟

عصبانیت و کینه گذشته را حفظ نکنید زیرا این کار تنها به شما آسیب می زند. سعی کنید که نگاه شما به آینده باشد نه به گذشته. اگر در هضم اتفاقات گذشته مشکل دارید بهتر است که از مشاور و روانشناس کمک بگیرید.

دخالت دیگران

افراد پیرامون شما شاید قصد خوبی داشته باشد اما ممکن است شما را به اشتباه بکشانند یا از آب گل آلود ماهی بگیرند، اگر نیاز به راهنمایی دارید می توانید از مشاور حقوقی یا روانشناس کمک بگیرید، اما لازم نیست به حرف دیگران گوش دهید و به آن ها اجازه دهید برای زندگی شما تصمیم بگیرند.

 

نادیده گرفتن سلامت جسمی و عاطفی خود

به هیچ عنوان در دوره طلاق از سلامت خودتان قافل نشوید، در صورت غفلت سیستم ایمنی بدن شما ضعیف می شود و احتمال افسردگی و اختلالات دیگر افزایش می یابد.

فعالیت های که در ادامه ذکر می شوند به شما در این راه کمک می کنند.

چگونه با افسردگی بعد از طلاق کنار بیاییم؟

برای رهایی از افسردگی پس از جدایی همیشه اولین گام مراجعه به روانشناس است، اما رعایت نکات زیر نیز می تواند به شما در بهبود روحیه تان کمک کند:

روزانه ورزش کنید

همیشه به افراده افسرده گفته می شود که ورزش کنند، این کار با بهبود روحیه و افزایش هورمون های شادی باعث سرزندگی افراد می شود.

غذای سالم بخورید

سعی کنید تمام مواد مغذی را در برنامه غذایی خود قرار دهید، علاوه بر این آب زیادی بنوشید.سلامت جسمانی شما باعث می شود که بدن شما بهتر بتواند با عوارض جسمانی افسردگی مقابله کند.

به خودتان اهمیت بدهید

به آرایشگاه، سالن های زیبایی، خرید یا هر جایی که دوست دارید بروید. هرگز فراموش نکنید که باید به خودتان اهمیت بدهید و هیچ چیزی به اندازه سلامتی و روحیه شما اهمیت ندارد.

خواب کافی

خواب کافی و با کیفیت در کنترل افسردگی نقش زیادی دارد.

اگر در خوابیدن مشکل دارید یا کابوس می بینید بهتر است که به مشاور مراجعه کنید.

کیفیت خواب شما به طور مستقیم بر سلامتی جسمانی و روحیه شما تاثیر می گذارد و نباید از آن قافل شوید.

کمک بگیرید

سعی کنید با دیگران در مورد احساسات خود صحبت کنید، اگر احساس می کنید که نیاز به کمک متخصص دارید می توانید از مشاور کمک بگیرید. مشاور به طور تخصصی به شما کمک می کند تا احساسات خود را درک کنید و آن را بپذیرید.

زمانی را به غم اختصاص دهید

برای رهایی از غم ابتدا لازم است که آن را بپذیرید، البته این بدین معنی نیست که همیشه باید غمگین باشید. اما لازم است که برای رابطه از دست رفته خود اشک بریزید و ناراحت شوید.

به خاطر داشته باشید که رابطه از دست رفته مانند مرگ اشخاص دردناک است.

 

روابط اجتماعی خود را بهبود ببخشید

این کار باعث می شود که وارد جامعه شوید و با دیگران ارتباط برقرار کنید. در ابتدا این کار ممکن است سخت باشد یا دیگران شما را قضاوت کنند، اما نگران نباشید و تنها به پیشرفت روابط خود فکر کنید.

به برد یا باخت فکر نکنید

پس از طلاق فشار زیادی بر هریک از زوجین وارد می گردد که کدام یک پس از طلاق موفق تر می شوند، اطرافیان نیز ممکن است این نگرانی را تشدید کنند.

برای جلوگیری از این موضوع با تمام دوستان مشترک خود قطع رابطه کنید. از فضای مجازی شماره، اکانت و هر چیز مشترکی را پاک کنید تا دیگر هیچ خبری از همسر قبلی خود نشنوید.

بسیاری از افراد تصور می کنند که می توانند با همسر سابق خود دوست بمانند ولی این کار شما را عقب می کشد و قدرت پیشرفت را از شما می گیرد.

زندگی بعد از شکست عشقی برای مرد و زن بسیار دشوار می شود. ممکن است آن ها با حرف زدن با یکدیگر سعی کنند دلتنگی پس از طلاق را جبران کنند، اما این امر بسیار زیانبار می باشد.

سرگرمی مورد علاقه خود را پیدا کنید

هر فرد یک علاقه خاص در زندگی خود دارد که ممکن است تا کنون آن را پیدا نکرده باشد اما جای نگرانی نیست. با استفاده از اینترنت و ویدئوهای آموزشی می توان هر کاری را یاد گرفت فقط باید به دنبال علایق خود بگردید و ناامید نشوید.

منبع : افسردگی پس از طلاق و جدایی را درمان کنیم 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: افسردگی پس از طلاق و جدایی را درمان کنیم. آخرین ویرایش: ژانویه 14, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=5158

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *