ترک هروئین | بهترین روش های ترک اعتیاد به هروئین

نوشته شده برای at 5:31 ب.ظ
299 0

بهترین روش های تترک هروئین چیست و آیا می توانم رها شم؟

یکی از سخت ترین نوع ترک در میان مواد مخدر، ترک هروئین می باشد زمانی که فرد به هروئین اعتیاد پیدا می کند سموم بسیاری وارد بدنش می شود که به کبد و کلیه های او آسیب می رساند، این دو اندام به دلیل این که سموم ناشی از مصرف هروئین را دفع می کنند دچار آسیب شدیدی می شوند.

هم چنین اعتیاد به هروئین باعث بالا رفتن چربی  و فشار خون می شود و عوارض جسمانی و روانی بسیاری برای فرد مصرف کننده دارد به همین دلیل باید هر چه زودتر درمان آن آغاز شود، برای این که در مورد بهترین روش های ترک هروئین آگاهی کسب کنید باید این مطلب را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید.

روش های ترک اعتیاد به هروئین

هروئین از ماده خشخاش تولید می شود و رنگ آن سفید یا قهوه ای می باشد این ماده اعتیادآوری شدیدی دارد و به سرعت در چربی حل شده و به مغز آسیب می رساند، هم چنین مصرف هروئین عوارض و آسیب های جسمانی و روانی بسیاری دارد و به روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که عبارت اند از روش تدخینی، تزریقی و از راه بینی.

برخی از مشاغل و امور پزشکی از هروئین به عنوان ماده ضد درد استفاده می کنند البته توجه داشته باشید که خرید و فروش این ماده غیرقانونی و حکم کیفری دارد، هم چنین این ماده می تواند باعث گسترش بیماری هایی مانند HIV یا هپاتیت شود.

تنها کافی است که یک بار هروئین را مورد استفاده قرار دهید به خاطر اثرات خوشایندی که دارد فرد به صورتی غیرارادی تمایل دارد تا دوباره آن را مورد استفاده قرار دهد این جاست که وابستگی اتفاق می افتد و ترک را دشوار می کند.

چهار روش متداول برای ترک اعتیاد به هروئین وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

  1. روش ترک اعتیاد به هروئین با استفاده از دارو
  2. ترک سنتی به روش ناگهانی یا سقوط آزاد
  3. ترک اعتیاد به هروئین به صورت نیمه سریع
  4. ترک اعیتاد به هروئین به صورت ترک تدریجی

روش ترک اعتیاد به هروئین با استفاده از دارو

مهم ترین دارویی که برای ترک اعتیاد به مواد مخدر از جمله هروئین استفاده می شود متادون نام دارد که برای ترک مواد مخدری مانند تریاک و شیره ، مورفین استفاده می شود، مصرف متادون برای ترک اعتیاد به هروئین ارزشمند تر می باشد.

زیرا طول عمر بیش تری در بدن دارد یعنی دیگری نیازی نیست که برای مخفی کردن نشانه های خماری هر چند ساعت دارو یا هروئین استفاده کنید، به همین خاطر از متادون به عنوان جایگزین استفاده می شود تا فرد بتواند بدون نیاز به مواد مخدر به زندگی خود بپردازد.

یکی از سختی های که ترک اعتیاد به هروئین دارد، علائم جسمانی آن می باشد در این شرایط برای کاهش علائم جسمانی ترک هروئین، متادون نقش بسیار مهمی دارد، ترک هروئین به وسیله ی متادون به این صورت است که فرد تحت نظر متخصص و درمانگر شروع به مصرف متادون به جای هروئین می کند.

در ابتدا دوز دارو به صورت افزایشی مورد استفاده قرار می گیرد و به مرور زمان مصرف هروئین در مدت زمان شش ماه کاهش می یابد تا به طور تدریجی فرد این ماده را کنار بگذارد.

تذکر: از مصرف خودسرانه متادون خودداری کنید زیرا این دارو اعتیاد آور می باشد و به جای این که ترک را برای شما آسان تر کنند دردسرهای جدیدتری را ایجاد می کنند.

ترک هروئین سنتی و ناگهانی، درمان یابویی

ترک هروئین به روش سنتی و یا بستن و زندانی کردن معتاد ( روش سقوط آزاد یا به بیان بهتر یابو درمانی، زور درمانی، شلاق درمانی و طناب درمانی) صورت می گیرد در این روش فرد مصرف کننده یکباره مصرف مواد را قطع می کند و از دارو و مواد جایگزینی استفاده نمی کند.

به دلیل این که فرد به صورت ناگهانی مصرف مواد را قطع می کند عکس العمل آشکار فرد، یک تا دو هفته طول می کشد این دارو بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود.

ایراد اصلی این روش این است که شوک جسمی و روحی شدیدی به فرد وارد می شود و فشار زیادی به فرد وارد می شود.

امروزه تقریبا این روش منسوخ شده زیرا ترک ماده به این روش صحیح نمی باشد و احتمال بازگشت بسیار زیاد است، چون در این روش وابستگی روانی فرد از بین نمی رود و به ریشه های اصلی ابتلا به اعتیاد پرداخته نمی شود.

مدت زمان درمان سنتی به روش سقوط آزاد

پاکسازی بدن از هروئین به طور کامل تقریبا دو ماه زمان نیاز دارد و بعد از گذراندن سختی های دو هفته اول مشکلات زیر در بیماران شدت می یابد:

  • مشکلات بی خوابی
  • افسردگی
  • کم حوصلگی
  • کندذهنی
  • فراموشی
  • تنبلی
  • عدم میل به زندگی

در این مدت فرد تمایلی به کار کردن ندارد و بازدهی کاری او به شدت کاهش می یابد.

در زمان ترک به دلیل عدم تعادل جسمی و روانی فرد نباید تصمیمات مهم و سرنوشت سازی را بگیرد و در روش سنتی شوک بدی به فرد بیمار وارد می شود و همین مسئله باعث می شود تا شخص درگیر آسیب های روانی زیادی شود.

افرادی که برای ترک اعتیاد هروئین از روش سقوط آزاد استفاده می کنند به ندرت به مرحله تعادل پایدار می رسند و به طور معمول دچار عدم تعادل در دراز مدت یا مشکلات عصبی می شوند، ترک اعتیاد به روش سنتی به دو حالت امکان پذیر است که عبارت اند از ترک نیمه سریع و ترک تدریجی.

ترک هروئین به روش سقوط آزاد به صورت ترک نیمه سریع

ترک هروئین به صورت نیمه سریع شبیه سقوط آزاد می باشد با این تفاوت که بعد از قطع فوری مصرف مواد مخدر در طول هفته اول، برای کاهش عوارض و درد های بیمار از دارو استفاده می شود در این روش زمان بازسازی سیستم های تولید مواد شبه افیونی نادیده گرفته می شود.

این روش  فرق چندانی با روش سقوط آزاد و عوارض آن ندارد به طور مثال در روش سقوط آزاد شخص از بالای ساختمان ده طبقه به پایین می پرد و در روش شبه سقوط آزاد کمی به شخص تخفیف داده می شود و از یکی دو طبقه پایین تر سقوط می کند.

 

ترک اعتیاد هروئین به روش سنتی به صورت تدریجی

چهارمین روش ترک هروئین، کاهش تدریجی آن می باشد که از زمان قدیم تا کنون مرسوم بوده است در روش تدریجی هر روز مقداری از هروئین را کم می کنند تا به تدریج مصرف مواد به صفر برسد.

به عنوان مثال مقداری از شیره یا تریاک را در ظرف آبی حل کرده و به جای مواد روزانه چند پیمانه مشخص از شربت تریاک را می خورند و به جای مقدار خورده شده آب می ریزند تا شربت رقیق تر شود بسیاری از معتادان برای ترک شان از روش ترک تدریجی استفاده می کنند و نتیجه می گیرند.

در میان روش های سنتی ترک تدریجی بیش از سایر روش ها مورد مقبولیت متخصصین بوده و نتیجه بخش می باشد.

از چه روشی برای ترک اعتیاد به هروئین استفاده کنیم؟

به طور کلی روش های پیشنهادی برای ترک اعتیاد، درمان های بلندمدت می باشد این روش ها مضرات جسمی و درمانی کمتری دارد و باعث می شود فرد به سمت ترک دائمی هدایت شود به طوری که در نهایت خود بیمار برای ترک عجله دارد و نسبت به مواد مخدر متنفر می شود.

در این شرایط مشورت گرفتن از مشاور روانشناس متخصص اهمیت بسیاری دارد و در حوزه اعتیاد مهم است.

متاسفانه روش هایی مانند کمپ ترک اعتیاد وجود دارد که در بلندمدت نتیجه بخش نمی باشد و فرد نتیجه ای نخواهید رسید و گاهی اوقات در برخی از کلینیک ها از روش های سم زدایی برای ترک اعتیاد استفاده می کنند  هم چنین روش ترک هروئین در خانه یکی دیگر از راه های ترک می باشد.

توجه داشته باشید که اعتیاد عوارض روانی بسیاری دارد و مانع به شمار می آید و به همین دلیل ترک آن با چالش های بسیاری رو به رو خواهد شد، در هر صورت در کنار هر درمانی باید از همراهی خانواده و مشاور استفاده کنیم و با مراجعه کردن به مشاور و مطرح کردن دغدغه های خود از پس مسائل و بحران ها برآید و دیگر با هر اضطراب و استرسی به سمت مصرف مواد مخدر نرود.

روش سقوط آزاد برای چه کسانی خوب است؟

هر یک از روش های ترک اعتیاد هروئین محاسن و معایبی دارد به عنوان مثال کسانی که از روش ترک سقوط آزاد استفاده می توانند و در ابتدای راه هستند و بدن شان هنوز درگیر این مواد شبه افیونی نشده است و از کار نیفتاده و به صورت تفریحی و تفننی استفاده می شود.

به خوبی جواب می دهد و بهترین روش می باشد اما همین روش برای بیمارانی که سالیان زیاد مواد مخدر استفاده می کنند و وابستگی بسیاری به آن دارند موثر نمی باشد و عوارض شدید و غیرقابل جبرانی برای فرد خواهد داشت.

برای شاغلان چه درمانی بهتر است؟

برای بیمارانی که به کار دائم مشغول هستند استفاده از روش سقوط آزاد میسر نمی باشد زیرا فرد تا ده ماه نمی تواند کار کند و در روش ترک اعتیاد نیمه سریع  اوضاع به همین صورت خواهد بود.

اما استفاده از روش های دیگری مانند داروهای جایگزین و بلند مدت برای شاغلین مناسب تر خواهد بود و بهترین و امن ترین گزینه است.

بوپرنورفین ( قرص ترک اعتیاد) چیست؟

داروی بوپرنورفین و یا ب ۲ یک داروی مسکن مخدر شبیه مورفین می باشد و مانند متادون در درمان داروی ترک به افراد کمک بسیاری می کند این دارو بیش تر برای درمان اعتیاد به مواد مخدر استفاده می شود.

در برخی از موارد در موارد درمانی نیز کاربرد دارد اما در صورتی که از بوپرنورفین استفاده نادرستی شود به همراه هروئین عوارض خطرناکی خواهد داشت و باعث تشنج و حتی مرگ فرد می شود و در صورتی که به صورت خودسرانه استفاده شود باعث شکل گیری اعتیاد جدید می شود.

ترک اعتیاد به هروئین با چه علائم جسمی و روانی همراه است؟

پس از این که فرد مصرف هروئین را ترک کرد علائم گوناگونی در او بروز می یابد که اصطلاحا به آن سندروم محرومیت یا علائم ترک گفته می شود این سندروم شامل نشانه های زیر می باشد:

  • درد عضلانی – استخوانی
  • بی خوابی
  • اضطراب و احساس بی قراری
  • عطسه
  • آبریزش بینی
  • خمیازه
  • اسهال
  • تهوع و استفراغ
  • بی اشتهایی
  • ضعف و بی حالی
  • پرش اندام ها
  • احساس سرما و گرما
  • لرز
  • تعریق
  • تپش قلب
  • ریزش اشک
  • شکم درد
  • هذیان گویی
  • پرخاشگری
  • وسوسه به مصرف مواد مخدر

توجه داشته باشید که شدت خماری و علائم فوق در بیماران متفاوت می باشد و در صورتی که مراقبت های درمانی به درستی صورت نگیرید تحمل درد خماری سخت و دشوار خواهد بود و این علائم مدتی بعد از ترک اعتیاد از بین خواهد رفت.

آیا ترک اعتیاد به هروئین می تواند سلامتی فرد را به مخاطره اندازد؟

ترک هروئین در صورتی که فرد تحت نظر پزشک و آزمایشات قرار نگرفته باشد و استاندارد مراقبت های پزشکی و پرستاری به خوبی رعایت نشود خطرناک است و در غیر این صورت سم زدایی مانعی نخواهد داشت.

سم زدایی از نظر علمی یعنی استفاده از روش هایی که به بیمار کمک می کند تا دوره ترک را با کمترین علائم و به صورت کنترل شده و بی خطر پشت سر بگذارد.

مشاوره ترک اعتیاد به هروئین تلفنی و حضوری

ترک هروئین بسیار سخت است و ترک آن بدون مشاوره و کمک از متخصص امکان پذیر نمی باشد و باعث مرگ و یا وارد شدن آسیب های شدید به بدن فرد می شود در این شرایط باید به متخصص ترک اعتیاد مراجعه شود زیرا درمان تحت نظر متخصص از اهمیت خاصی برخوردار است

منبع : ترک هروئین | بهترین روش های ترک اعتیاد به هروئین

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: ترک هروئین | بهترین روش های ترک اعتیاد به هروئین. آخرین ویرایش: دسامبر 9, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=8018

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *