تعیین حد و مرز در رابطه

نوشته شده برای at اکتبر 31, 2022
150 0

تعیین حد و مرز در رابطه امر بسیار مهمی باشد. شاید فکر کنید تعیین حد و مرز در رابطه صمیمیت شما را زیر سوال می برد.

اما اگر بدون قائده و قانون خاصی رفتار کنیم به روابطمان آسیب خواهیم زد و ممکن است آن روابط را نیز از دست بدهیم.

متاسفانه افراد هنگامی لزوم احتیاج به حد و مرز را درک می کنند که از همان ناحیه زخم خورده باشند و احساس کنند که دیگران در حال دخالت در زندگی آنان هستند اما نمی دانند چگونه باید در کمال احترام و منطق این حد و مرزها را وضع کنند.

شاید شما نیز ندانید باید در رفتار با هر کسی چه نوع حد و مرزی قائل شوید. ‌بهتر است در این مورد با یک مشاور مشورت کنید تا حد و مرز مناسب با آنان را به شما پیشنهاد دهد.

فایده ی تعیین حد و مرز در رابطه بین افراد

مرزهایی که تعیین می کنید در واقع مثل نرده هایی هستند که افراد دور خانه ی خود می کشند تا هر غریبه ای امکان ورود به آن را پیدا نکند. وقتی شما چنین نرده هایی را به دور خانه خود می کشید احساس امنیت بیشتری می کنید و شب ها خواب راحت تری خواهید داشت.

حد و مرزهایی که در روابط تعریف می شوند نیز شبیه چنین نرده هایی هستند که با استفاده از آنان امکان‌ ورود افراد به حریم خصوصی شما را سلب می کند.

وقتی شما حد و مرزهایی در رابطه تعریف می کنید در واقع در حال محافظت از هویت شخصی خود هستید.

همچنین این مرزها کمک می کند تا احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و بفهمید در زندگی چه نیازهایی دارید. اگر متوجه شوید که افراد در حال ورود به حریم خصوصی شما هستند و هیچ کاری برای دفاع از این حریم نکنید حس حقارت می کنید و اعتماد به نفستان تحلیل خواهد رفت.

روش های تعیین حد و مرز در رابطه ای که با شریک عاطفی خود دارید

۱_لازم است بدانید که وجود این مرزها کاملا ضروری می باشد:

مشخص کردن اولویت های شما و شریک عاطفیتان اولین قدم تعین حد و مرزهاست. این مرزها می توانند جسمی (وسایل شخصی، اندام، دفتر خاطرات، پول و اشیا قیمتی) و یا عاطفی ( عزت نفس، خاطرات و احترام به والدین) باشد.

۲_ دانستن مرزهای شخصی شما با خودتان :

حتما لازم است بدانید که در این زندگی دنبال چه چیزی هستید. برای این موضوع می توانید از احساسات و افکار خود نیز کمک بخواهید.

وقتی شما نسبت به یک چیز خاص احساس ناراحتی می کنید احتمالا لازم است برای آن مرزی قائل شوید تا آرامش روانی بیشتری داشته باشید. علاوه بر آن لازم است ارزش های غیر قابل مذاکره ای مثل باورهای دینی, خانواده و اصول اخلاقی را نیز در محدوده مرزهای خود قرار دهید.

۳_درباره مرزهایی که دارید مذاکره و گفت و گو کنید :

وقتی به اصطلاح تکلیفتان را با خودتان مشخص کردید باید ارتباط برقرار کنید. شریک عاطفی شما نمی تواتد ذهن شما را بخواند و یا آن را حدس بزند پس ضروری است که درباره مرزهایتان با همدیگر گفت و گو کنید و البته مهارت گوش دادن فعال را یادبگیرید و از آن بهره ببرید.

گفت و گوی شما باید منطقی، آرام و بدون پرخاش باشد و تا هنگامی که به پذیرش کامل مرزهای طرفین نرسیده اید گفت و‌گو را به پایان نرسانید.

علاوه بر آن لازم است زمان خاصی را جهت صحبت کردن درباره مرزهای همدیگر قرار دهید و آن را به همدیگر یاداوری کنید.‌ شما اجازه ندارید شریک عاطفیتان را تهدید کنید و او را بابت اشتباهاتش سرزنش کنید. اگر می خواهید درجه رابطه را بالا ببرید لازم است مهارت گفت و گو در رابطه عاطفی را بیاموزید.

۴_ عواقب و مسئولیت مرزهای خود را به عهده بگیرید

متعهد بودن و ماندن در یک چهارچوب  همیشه راحت و آسان نیست و باید در این زمینه مسئولیت پذیر باشید. اگر شما نتوانید به موضوعی پیایبند باشید نباید توقع داشنه باشید شریک عاطفی شما نیز سر موضع خود باقی بماند.

۵_به خودتان اعتماد کنید :

هیچکس بیشتر از شما از درونتان مطلع نیست پس نباید به کسی اجازه دهید تا برای شما تصمیم گیری کنید. مرزگذاری باعث می شود فردیت خودتان را به رسیمتی بشناسید و به آن احترام بگذارید.

درباره چه موضوعاتی می توانیم حد و مرز تعیین کنیم؟

۱_ انتظارات کلی:

باید بدانید از رابطه چه انتظاری دارید و رابطه عاشقانه چگونه تعریف می کنید؟ در چه موقعی رابطه شما به طور کامل تخریب می شود؟ و با ادامه و بحث و گفت و گو در باب این مسائل به یک نتیجه کلی برسید.

۲_آستانه ی تحمل شما تا چه می باشد؟

به شریک عاطفی خود بگویید در چه موقعی کنترلتان را از کف می دهید؟ به عنوان مثال شما از دروغ بیزار هستید پس به شریک عاطفی خود می‌گویید درباره ی دروغ گویی هیچ گونه اغماضی نخواهید داشت.

 

۳_ انتظارات جنسی :

این حق مسلم شماست که نیازهای جنسی شریک عاطفی خود را بدانید. ممکن است فرد مقابل از شما انتظاراتی داشته باشد که براورده کردن آن ها برای شما مقدور نیست. پس باید به موقع مطرح شوند تا قبل از شروع زندگی مشترک به مشکل حادی برخورد نکنید.

۴_اوضاع مالی :

پول یکی از مهم ترین عوامل دخیل در زندگی مشترک می باشد.‌اگر شما عاشق ترین زوج روی زمین هم باشید لازم است تا درباره مسائل مالی به یک توافق نسبی برسید.

۵_ تجربه ازدواج پیشین :

زندگی پیشین شما متعلق به شماست و شما مختار هستید به همسرتان این اجازه را بدهید که در این باره صحبت بکند یا خیر. اگر همسر شما جنبه ی صحبت در این باره را داشته باشد می‌توانید با او در این باره گفت و گو کنید.

۶_ میزان روابط خانوادگی :

انتظارات خانواده هر دوی طرفین نیز یکی از عوامل مهم در زندگی مشترک می باشد. لازم است تا در این مورد توافق هر دو طرفین اعلام شود و حد و مرزی برای این مورد تعریف شود.

۷_روابط دوستانه :

متاسفانه یکی از مشکلاتی که زندگی زوجین زیادی را به تباهی کشانده عدم رضایت با رفت و آمد دوستانه همسر می باشد. اگر با رفت و امد دوستانه همسر خود مشکلی دارید بهتر است در یک موقعیت مناسب با همسرتان صحبت کنید و با دلایل منطقی به او یاداوری کنید که دوست ندارید با چنین کسی رفت و آمد داشته باشید.

هر انسانی حق دارد با دوستان خود رفت و آمد کند و زمانی را صرف روابط دوستانه خود کند اما هنگامی که این روابط بر رابطه زناشویی زوجین لطمه وارد کند باید درباره ادامه چنین رابطه ای تجدید نظر کرد.

۸_اهداف پیش رو :

هیچکس نباید سد راه شما بشود. اگر درباره اهداف خود مطمئن هستید و تصمیم خود را گرفته اید باید با شریکتان صحبت کنید و به او بگویید تا سعی نکند شما را از تلاش در مسیر هدفتان سرد کند.

۹_فرزند :

نحوه ی تربیت فرزند وقتی به فرزند اوری مسئله ای بسیار مهم است که باید قبل از شروع زندگی مشترک درباره آن بحث و بررسی شود. باید منطقی در این باره صحبت کنید تا به یک نتیجه کلی برسید.

۰_ اختصاص دادن زمانی برای تنهایی :

هر زوجی احتیاج دارد زمانی را برای خود اختصاص دهد و در آن زمان از نظر روحی خود را رها کند. اگر تمایل دارید چنین زمانی را برای خود لحاظ کنید لازم است قبل از ازدواج با هگسر خود در این باره توافق کنید.

۱۱_ زمان :

زندگی ابعاد گسترده ای دارد و نمی توان همه ی ان را صرف روابط عاشقانه کرد. انتظارات بی جای شما می تواتد رابطه میان شما را سرد کند و مقدمات طلاق شما را فراهم‌کند.

۱۲_ رسانه های اجتماعی و فضای مجازی :

قبل از شروع زندگی مشترک باید درباره ی  نحوه استفاده  و میزان استفاده همسرتان از فضای مجازی را به او گوشزد کنید و به توافق برسید. تاثیرات مخرب ابزارهای رسانه جمعی را بر زندگی زوجین نمی‌توان نادیده گرفت.

کلام آخر تعیین حد و مرز

اگر پیش از شروع زندگی مشترک با شریک عاطفی خود حد و مرزی تعیین کنید می توانید از بروز بسیاری از سو تفاهمات و اختلاقات جلوگیری کنید.

نباید غیر منطقی عمل کنید و همه ی انتظارات شما باید کاملا منطقی و به حق باشد.‌ اگر نمی توانید منصفانه برای رابطه ی عاطفی خود حد و مرزی تعیین‌کنید بهتر است از یک مشاور خانواده مشورت بگیرید.

منبع : تعیین حد و مرز در رابطه

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: تعیین حد و مرز در رابطه. آخرین ویرایش: اکتبر 31, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=11563

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *