تفاوت اختلال پیش از قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی

103 0

فاوت اختلال پیش از قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی بسیار مهم می باشد اکثریت زنانی علائم قبل از قاعدگی را در یک یا دو هفته قبل از پریود تجربه می کنند.

این سندرم که به عنوان سندرم پیش از قاعدگی (PMS) شناخته می شود، می تواند شامل تغییرات خلق و خو، نفخ، خستگی، سردرد و گرفتگی عضلات باشد.

در اینجا باید توجه داشت که با وجود اینکه PMS لذت بخش نیست، فرد را ناتوان نمی کند و فرد هنوز قادر به انجام کارهای خود می باشد.

اما برای برخی از افراد، هفته ها و روزهای قبل از پریود ممکن است شخصیتی غیرقابل تحمل پیدا کنند. هنگامی که علائم شدید شده و زندگی روزمره فرد را بهم بریزد دیگر فقط PMS نیست.

این اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) است و بین ۳ تا ۸ درصد از زنان را در سال های باروری تحت تاثیر قرار می دهد. خوشبختانه، PMS و PMDD را می توان از طریق درمان مناسب مدیریت کرد.

‌‌‌ سندرم پیش از قاعدگی (PMS) چیست؟

PMS یا سندرم پیش از قاعدگی مجموعه‌ای از علائم فیزیکی و احساسی است که بسیاری از افراد در هفته‌ها و روزهای قبل از قاعدگی تجربه می‌کنند.

علائم فیزیکی PMS می تواند شامل سردرد، نفخ یا اسهال، گرفتگی عضلات و درد سینه باشد. از نظر احساسی، فرد مبتلا به PMS ممکن است تغییرات خلقی، غم یا تحریک پذیری را تجربه کند.

ویژگی اصلی سندرم پیش از قاعدگی چرخه‌ای بودن آن است. این بدین معناست که می توان انتظار داشت که علائم قبل از هر قاعدگی پس از تخمک گذاری شروع شود و با اولین روز پریود به پایان می رسد.

اگرچه سندرم پیش از قاعدگی بسیار رایج است، پزشکان و دانشمندان هنوز به طور کامل نمی‌دانند که چه چیزی باعث آن می‌شود و چرا افراد سندرم پیش از قاعدگی را به درجات مختلف تجربه می‌کنند.

اما احتمالاً به تغییرات استروژن و پروژسترون مرتبط است، دو هورمونی که در طول فاز لوتئال به شدت تغییر می‌کنند.

به نظر می رسد این تغییرات با علائم PMS مرتبط باشد. به عنوان مثال، ما می دانیم که سطوح بالای استروژن باعث درد سینه می شود و سردردهای قاعدگی با قطع استروژن مرتبط است.

PMDD چیست؟

PMDD یا اختلال نارسایی پیش از قاعدگی کمتر شایع است. PMDD یک اختلال افسردگی روانی قابل تشخیص است که در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم (DSM-5) آورده شده است.

علائم PMDD

۱۱ علامت PMDD وجود دارد و فرد برای اینکه مبتلا به آن تشخیص داده شود، باید حداقل پنج مورد از علائم زیر را تجربه کند. این علائم عبارتند از:

  • احساس افسردگی یا ناامیدی
  • احساس اضطراب یا سرگیجه
  • نوسانات خلقی شدید
  • احساس عصبانیت یا تحریک پذیری
  • کاهش علاقه به سرگرمی ها و دوستی ها
  • مشکل در تمرکز
  • خستگی
  • تغییر در اشتها یا هوس غذایی خاص
  • مشکل خواب
  • احساس از دست دادن کنترل
  • علائم فیزیکی شامل حساسیت سینه، سردرد، درد و نفخ

مانند PMS، آنچه PMDD را از سایر اختلالات خلقی متمایز می کند این است که به طور مداوم در فاز لوتئال رخ می دهد. اگر فردی علائم خود را در طول ماه و نه تنها قبل از پریود خود تجربه می کند، PMDD را تجربه نمی کند.

PMDD در طول یک یا دو هفته قبل از قاعدگی رخ می دهد و سپس یک یا دو روز پس از شروع قاعدگی متوقف می شود. در مقایسه با افسردگی عمومی، PMDD در نوسان است.

علائم فیزیکی که اغلب با PMDD همراه است، آن را از افسردگی عمومی جدا می‌کند، اگرچه همه افراد مبتلا به PMDD علائم فیزیکی را تجربه نمی‌کنند.

تفاوت های کلیدی بین PMS و PMDD چیست؟

علائم سندرم پیش از قاعدگی و PMDD ممکن است با هم همپوشانی داشته باشد و این می‌تواند تشخیص اینکه کدام یک را تجربه می‌کند، دشوار می‌کند.

با این حال  تفاوت اصلی بین PMS و PMDD در شدت علائم می باشد. PMDD، با زندگی روزمره تداخل می‌کند و می تواند بر بهره وری کاری، روابط و فعالیت های روزمره افراد تاثیر بگذارد.

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال نارسایی پیش از قاعدگی احساس می کنند که کنترل خود را از دست می دهند و تغییرات خلق و خوی آن ها شدیدتر از افراد مبتلا به PMS است و مدیریت احساسات را برای این افراد سخت می کند.

چه چیزی باعث PMDD می شود؟

مشخص نیست که چرا برخی افراد PMDD را تجربه می کنند در حالی که برخی دیگر PMS را تجربه می کنند، اما علت اصلی به تغییرات در استروژن و پروژسترون مرتبط است.

دلایلی که ممکن است فردی PMDD را تجربه کند هنوز در حال بررسی است، اما افرادی که آن را تجربه می‌کنند ممکن است نوسانات بیشتری در استروژن و پروژسترون داشته باشند تا افرادی که PMDD را تجربه نمی‌کنند.

اگر فردی اختلال خلقی دیگری (مانند اضطراب یا اختلال دوقطبی) داشته باشد، در معرض خطر بیشتری برای تجربه PMDD قرار دارد، اگرچه علت آن هنوز نامشخص است. البته دقت داشته باشید آزمایشی برای PMDD وجود ندارد.

چگونه PMDD را درمان کنم؟

اولین راه درمان PMDD داروهای ضد افسردگی است. مصرف دوز کم داروی ضد افسردگی یک درمان بسیار مؤثر برای PMDD است.

در واقع، طبق یک مطالعه قدیمی در سال ۲۰۰۸ روی بیش از ۲۹۰۰ زن نشان داده شده است که داروهای ضد افسردگی در درمان PMDD موثر می باشند، به ویژه زمانی که به طور مداوم مصرف شوند.

تغییر در عادات سبک زندگی در طول فاز لوتئال نیز می تواند به مدیریت PMDD کمک کند. این شامل ورزش کردن محدود کردن الکل و شرکت در فعالیت‌هایی است که باعث شادی می‌شود.

درمان خانگی سندرم پیش از قاعدگی

۱٫برای کاهش نفخ موز مصرف کنید

موز حاوی مقادیر زیادی پتاسیم و ویتامین B6 است که به جلوگیری از احتباس آب و نفخ کمک می کند. علاوه بر این، کمبود پتاسیم می تواند باعث گرفتگی عضلات شود.  با این حال، این درمان از نظر علمی ثابت نشده است.

۲٫طب سوزنی

طب سوزنی درمانی می تواند به بهبود سلامت عاطفی و علائم فیزیکی PMS کمک کند. طب سوزنی همچنین کیفیت زندگی را هم از نظر احساسی و هم از نظر جسمی بهبود می بخشد بنابراین بهتر است برای درمان با متخصص طب سوزنی مشورت کنید.

  1. ۲ هفته قبل از شروع قاعدگی مصرف کافئین خود را محدود کنید . افزایش سطح کافئین می تواند حساسیت سینه های شما را درست قبل از پریود بدتر کند.
  2. سعی کنید ۸ ساعت بخوابید تا خود را آرام و بدون خستگی نگه دارید.
  3. مصرف غذاهای فرآوری شده، محصولات لبنی و قندهای تصفیه شده را کاهش دهید.
  4. حتما آب کافی بنوشید، حدود ۶ تا ۸ لیوان در روز کافی می باشد.

روش مصرف: یک عدد موز را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر هر ماه درد یا علائم عاطفی مختلفی را تجربه می‌کنید که حواس‌تان را پرت می‌کند یا کارتان را مختل می کند، ارزش آن را دارد که آن را با پزشک مراقبت‌های اولیه یا متخصص زنان خود در میان بگذارید.

قبل از اینکه به پزشک مراجعه کنید، علائم خود را بنویسید و پیگیری کنید، از جمله اینکه چه زمانی شروع می شود و چه مدت طول می کشد. ردیابی علائم می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد که علائم در واقع به چرخه قاعدگی مرتبط است یا خیر.

منبع : تفاوت اختلال پیش از قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: تفاوت اختلال پیش از قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی. آخرین ویرایش: دسامبر 27, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=11893

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *