دلایل دعوای بین زوجین

نوشته شده برای at 9:45 ب.ظ
190 0

دعوای بین زوجین، انواع اختلافات و دعواهای بین زن و شوهر

دعوای بین زوجین گاهی اوقات باعث بهبود ارتباط و سبک زندگی زن و شوهر و گاهی باعث خراب شدن روابط زناشویی می شود. ارتباطی که افراد با همسرشان در جریان زندگی مشترک شان دارند یکی از تاثیرگذارترین روابط در طول زندگی آن ها می باشد.

این روابط بر روی میزان رضایت از زندگی، سطح بهداشت و سلامت روان فرد تاثیر می گذارد. در صورتی که فرد نتواند تعارضات و اختلاف نظرها را به درستی مدیریت کند و در این زمینه ناتوان باشد، درگیری ها و کشمکش های آزاردهنده ای در میان زوجین به وجود می آید. در صورتی که این اختلافات برای شما دردسرساز شود باید هر چه زودتر برای حل آن اختلافات اقداماتی را انجام دهید.

هم چنین در این خصوص می توانید از مشاوره خانواده کمک بگیرید تا مشکل شما را ریشه یابی کرده و به ارائه راهکارهای مناسب و کاربردی برای رفع آن بپردازند.

عوامل رایج در ایجاد دعوای بین زوجین

در میان زوجین اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد و همین امر باعث درگیری و کشمکش در میان زوجین می شود.

عواملی که در ایجاد دعوا و درگیری رایج هستند عبارت اند از ویژگی های شخصیتی، اختلاف در ازدواج و موضوعات اجتماعی. که در ادامه این مقاله به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

  1. دعوای بین زوجین، فقدان درک متقابل از خلق و خوی یکدیگر

بسیار مهم است که شما در جریان زندگی مشترک تان به شناخت دقیق و عمیقی از ویژگی های شخصیتی و خلق و خوی همسرتان دست یابید و به خوبی او را بشناسید.

اما چیزی که در این جا اهمیت دارد این است که درک متقابلی از خصوصیات همسرتان داشته باشید و همسرتان را آن طور که هست بپذیرید. به این صورت می توانید سبک زندگی خودتان را تغییر داده و به مرور آن را بهبود بخشید.

به جای این که سعی کنید همسرتان را بعد از ازدواج تغییر دهید بهتر است تلاش کنید تا یکدیگر را کامل کنید، توجه داشته باشید که تفاهم در زندگی مشترک به معنی خصوصیات مشترک و شبیه به هم نمی باشد بلکه به این معناست که شما تا حد چه می توانید تفاوت های یکدیگر را بپذیرید و با آن ها کنار بیایید.

در صورتی که درک درستی نسبت به یکدیگر نداشته باشید این امر باعث بی توجهی همسرتان به خواسته ها و نیازهای شما می شود.

  • مشکلات مالی دلیل بسیاری از دعواهای زوجین

در صورتی که زوجین نتوانند هزینه های زندگی را تامین کنند سختی های زندگی دو چندان خواهد شد، در این شرایط امنیت روانی زوجین به خطر می افتد، مشکلات اقتصادی بر خانواده تاثیرات منفی بسیاری می گذارد که ممکن است باعث فروپاشی خانواده شود در زیر نمونه هایی از این مشکلات را بیان کرده ایم:

  • تهدید سلامت روان
  • ایجاد عقده های روانی برای فرزندان
  • کاهش اعتماد به نفس
  • گرایش نوجوانان به رفتارهای ضد اجتماعی برای کسب درآمد
  1. تفاوت های فرهنگی و خانوادگی

شما باید به این نکته توجه کنید که ازدواج تنها پیوند دو نفر نمی باشد، بلکه رویدادی است که خانواده ها را هم درگیر کرده و باعث پیوند میان خانواده ها می شود به طوری که ارتباط نزدیکی با یکدیگر برقرار می کنند.

شما قبل از ازدواج باید به این نکته توجه داشته باشید و اختلاف سطح خانواده ها را برای ازدواج در نظر بگیرید.

این که دو خانواده از دو قشر کاملا متفاوت باشند اما بتوانند روابط سالم و با ثباتی با یکدیگر برقرار کنند به قدرت سازگاری و انعطاف پذیری اعضای خانواده ها بستگی دارد که تا چه حد بتوانند با تفاوت های یکدیگر کنار بیایند و یکدیگر را تحمل کنند.

در صورتی که زوجین به خاطر تفاوت های فرهنگی درگیر مشکلاتی شدند باید سعی کنند انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند در صورتی که هر فرد بر روی سنت ها و آداب رسوم خاص خود تمرکز داشته باشد باعث می شود دعواها و درگیری های بسیاری به وجود آید و دعواها با شدت بیشتری صورت گیرد.

در واقع تعصبات طرفین انسجام خانوادگی را از هم می پاشد و آن را مورد تهدید قرار می دهد و این مسئله بسیاری از زوجین را تا مرز جدایی و طلاق پیش می برد.

مدیریت این مسئله در برخی از اوقات بسیار پیچیده می شود به طوری فرد دچارکلافگی و سردرگمی می شود و ارتباط عاطفی با همسرش به طور کلی تحت تاثیر مسائل فرهنگی و خانوادگی قرار می گیرد.

در این شرایط توصیه می شود تا از مشاور خانواده کمک بگیرید تا در این خصوص شما را راهنمایی کند و برای حل تعارضات راهکارهایی را ارائه دهد.

  1. دعوای بین زوجین، درگیر شدن با آسیب های اجتماعی

آسیب های اجتماعی نظیر اعتیاد رفتاری همچون درگیری با اعتیاد، قماربازی و شرط بندی های بیمارگون باعث فروپاشی بسیاری از خانواده ها می شود.

بسیاری از این آسیب ها به خاطر مشکلات های عاطفی به وجود می آید. در این شرایط برخی از زوجین برای فرار از محیط هایی که ارتباطات عاطفی عمیق و سالمی در آن وجود ندارد به محیط های دیگری پناه می برند و درگیر مشکلات اجتماعی مختلف می شوند.

در صورتی که در معرض آسیب های اجتماعی قرار گرفتند به مرور زمان مشکلات مالی و مشکلات مرتبط با شغل همسر به سختی های زندگی مشترک آن ها افزوده می شود و با چالش های بسیاری رو به رو خواهند شد.

امروزه یکی از اساسی ترین مشکلاتی که زوجین را به جلسات مشاوره و دادگاه می کشاند اعتیاد همسر می باشد، در صورتی که شما رابطه عمیق و صمیمانه با همسرتان داشته باشید و بتوانید با یکدیگر به طور مسالمت آمیز گفتگو کنید خواهید توانست برای رفع اختلافات خود اقداماتی را انجام دهید و به بهبود کیفیت زندگی تان کمک کنید.

در غیر این صورت ممکن است به صورت غیر مستقیم همسرتان در برابر معضلات اجتماعی قرار گیرد و احتمال قرار گرفتن همسرتان در برابر معضلات اجتماعی بسیار زیاد خواهد بود.

تاثیر اختلافات و دعواهای زناشویی بر بروز خیانت زوجین

اختلاف نظر در زندگی مشترک وجود دارد و یک امر اجتناب ناپذیر است و تقریبا برای همه زوج ها به دفعات زیادی اتفاق افتاده است، اما چیزی که در این شرایط اهمیت دارد برخورد صحیح زمان دعوا با همسر و چگونگی بحث بر سر این اختلافات می باشد و این مسئله از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اگر شما همسرتان را به خاطر موضوعات مختلفی که با او اختلاف دارید مورد سرزنش و تحقیر قرار دهید در واقع باعث تخریب عزت نفس او شده اید. افرادی که در جریان تجربیات ناخوشایند، عزت نفسشان را از دست می دهند.

به طور مداوم در تلاش هستند تا باور از دست رفته را بازسازی کنند و عزت نفس خود را حفظ کنند در این شرایط آن ها ممکن است به دنبال روابط بروند که آن ها را مورد تایید و احترام قرار دهد. زیرا این روابط باعث می شود تا تصور تخریب شده افراد بهبود یابد.

زمانی که فرد درگیر این روابط می شود به مرور زمان احتمال خیانت عاطفی افزایش می یابد، اگر چه خیانت مورد تایید نمی باشد اما توجه داشته باشید که خیانت از گسست های رابطه با همسر خبر می دهد و در صورتی که فرد نسبت به این مسئله آگاهی داشته باشد می تواند مانع از طلاق به دلیل خیانت شود.

دعوای بین زوجین، حل و فصل اختلافات با همسر

بسیاری از افراد زمانی که در جلسات مشاوره شرکت می کنند سوال می پرسند که بهترین رفتار برای مواجهه با تعارضات و اختلافات در زندگی مشترک چه می باشد، برای پاسخ به این سوالات بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

  1. درگیر نکردن اشخاص دیگر

یکی از مسائلی که بر روی بهبود روابط عاطفی تاثیری نمی گذارد و ممکن است به شدت مشکلات بیفزاید درگیر کردن دائم خانواده ها یا اشخاص دیگر در روابط شخصی با همسر می باشد. یکی از بزرگ ترین اشتباهات زن و شوهر بعد از ازدواج، مشکلات با خانواده همسر و درگیر کردن آن ها با اختلافات می باشد.

اگر چه خانواده ها در برخی از موارد باید نقش حمایتگر را داشته باشند و به حل و فصل مشکلات بپردازند اما شما نباید به طور مداوم آن ها را درگیر هر نوع اختلافی کنید و تا جایی که می توانید باید به صورت مستقلانه و به عنوان دو فرد بالغ رفتار نمایید و گفتگو به دور از هیجان داشته باشید تا بتوانید مشکلات خود را به درستی رفع کنید.

به طور معمول دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی برای حل اختلافات زوجین نه تنها سودی ندارد بلکه ممکن است به خاطر تعلق خاطری که نسبت به یکی از زوجین دارند نتوانند بی طرفانه کمک کنند و راهکارهای آن ها عموما بی طرفانه نخواهد بود.

  1. دعوای بین زوجین، استفاده از مهارت های ارتباطی برای حل اختلاف نظرها

واکنش از روی خشم و عصبانیت منجر به واکنش های مشابه در همسرتان خواهد شد زیرا می خواهد در برابر شما از خودش دفاع کند به همین دلیل سعی کنید تا در هنگام عصبانیت بحثی را آغاز نکنید و چند دقیقه صبر کنید تا عصبانیت شما فروکش شود و بعد به حل و فصل مشکتان بپردازد و برای حل آن با یکدیگر گفتگو کنید.

در هنگام عصبانیت و به جای پرخاشگری، توهین و فحاشی می توانید از جملاتی مانند “الان به خاطر این موضوع عصبانی هستم و ترجیح می دهم در زمان مناسب تر راجع این موضوع صحبت کنیم” مکالمه را به زمان دیگری موکول کنید تا بتوانید آرامش خودتان را حفظ کنید و گفتگو خوبی داشته باشید.

برای این که رابطه سالمی با همسرتان داشته باشید باید سعی کنید با آرامش با همسرتان به گفتگو بپردازید و در صورتی که با او اختلاف نظر دارید باید به طور صمیمانه و با قاطعیت حرف هایتان را به او بگویید. هرگز برای آرام کردن همسرتان دروغ نگویید زیرا این امر اوضاع را بدتر کرده و مشکلات تان را بیشتر می کند.

برای پیشگیری از اختلافات زناشویی لازم است دقت بیشتری در رابطه داشته باشید و در مورد روابط زناشویی و اشتباهات زوجین بعد از دعوا اطلاعات خود را افزایش دهید.

تاثیر خدمات روانشناسی بر حل دعوای بین زوجین

بر اساس مطالبی که بیان شده است دعوای متعدد در میان زوجین باعث تخریب رابطه آن ها می شود و هم چنین اعضای خانواده را درگیر کرده و تاثیراث منفی می گذارد در این شرایط باید از روانشناس کمک بگیرید تا به بررسی شرایط و حل مشکلات بپردازد.

در صورتی که دعوا و اختلاف در میان زوجین به مدت طولانی باشد و زوجین نتوانند ارتباط موثر و موفقی با یکدیگر داشته باشند در این حالت کمک گرفتن از یک شخص بی طرف مانند درمانگر تاثیر بسیاری دارد و می تواند به خوبی مشکلات آن ها را ریشه یابی کند و مهارت های ارتباطی را بهبود بخشد.

در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان خدماتی را به صورت حضوری و تلفنی ارائه می دهند تا در این زمینه یاری تان کنند.

منبع : دلایل دعوای بین زوجین

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: دلایل دعوای بین زوجین. آخرین ویرایش: آوریل 17, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=8935

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *