روش آشتی کردن که رابطه شما را بهبود می بخشد

نوشته شده برای at 7:09 ب.ظ
326 0

بروز اختلاف و دلخوری در روابط مسئله نگران کننده ای نیست، یعنی اگر که بین شما و همسرتان اختلافی به وجود آمد، نباید همه چیز را تمام شده بدانید یا اینکه تصور کنید که رابطه تان از حالت نرمال و طبیعی خود خارج شده است، در این بین چیزی که نگران کننده است، عدم توانایی در حل تعارضات به صورت سازگارانه و عدم مهارت در گفت و گوی مسالمت آمیز است. در این مقاله راه های آشتی کردن و برقراری ارتباط بهتر را به شما می آموزیم.

برقراری روابط مختلف از جمله روابط عاطفی، اجتماعی و غیره برای انسان ها اهمیت زیادی دارد. در واقع انسان به سبب اجتماعی بودنش، به برقراری ارتباط با دیگران نیاز مبرم دارد و هر شخصی در طول زندگی خود ممکن است با افراد زیادی ارتباط برقرار کند.

در این بین برخی از روابط گذرا هستند و عمر آنها حتی به یک روز هم نمی رسد، مثل تعامل شما با کارمند بانک، فروشنده مغازه و غیره، برخی از روابط مثل رابطه همکاری ممکن است عمر محدودی داشته باشند و اگر روزی این روابط قطع شوند چندان برای شما مهم نباشند، اما همیشه روابطی هستند که برای فرد اهمیت زیادی دارند و فرد برای حفظ آن رابطه تلاش زیادی می کند. برخی از روابط دوستی ها و همچنین روابط عاطفی و حتی روابط فامیلی و خانوادگی می توانند از این دسته از روابط باشند، رابطه با اشخاصی که برای ما اهمیت فراوانی دارند و در واقع بخش مهمی از زندگی ما به وجود آن ها گره خورده است.

آیا تعارض و دعوا به معنای پایان زندگی مشترک است؟

شاید برخی به اشتباه تصور کنند که رابطه ی خوب و پایدار، رابطه ای است که افراد در آن هیچگونه تعارضی نداشته باشند و هیچگاه با هم بحث نکنند، اما این تصور کاملا اشتباه است. واقعیت این است که هیچ دو انسانی دقیق شبیه به هم نیستند، هر فردی شخصیت منحصر به فرد خود را دارد و دیدگاه افراد ممکن است در بسیاری از زمینه ها با یکدیگر متفاوت باشد.

حتی دو قلوهایی که همسان هستند و بیشترین شباهت ژنتیکی و محیطی را با یکدیگر دارند نیز از نظر شخصیت و دیدگاه، تفاوت هایی دارند و بعید می دانم اگر از پدر مادرشان بپرسید که دو قلوهای شما هیچگاه باهم دعوا نمی کنند پاسخ خیر بشنوید! طبیعتا بین دو قلوها نیز اختلافات و تعارضات متعددی به چشم می خورد و این مسئله، مسئله عجیبی نیست. بنابراین کاملا طبیعی است که بین زن و شوهر و بین دو دوست با وجود عشق و علاقه بسیار، اختلافاتی پیش بیاید و این اختلافات منجر به قهر و دلخوری شود.

روش آشتی کردن

حل تعارضات و دعواها

اگر شما نتوانید با دوست، همسر یا شریک عاطفی تان، در جهت حل تعارضاتتان گفت و گو کنید و به طور کلی روش آشتی کردن را بلد نباشید، آن زمان است که باید نگران باشید و این عدم توانایی را تهدیدی برای رابطه تان بدانید.

به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم مهارت گفت و گو و روش آشتی کردن را به شما بیاموزیم تا با بهره مندی از آن بتوانید در جهت حفظ روابطی که برایتان اهمیت دارند، گام بردارید.

  • روش آشتی کردن
  • در نظر گرفتن دیدگاه طرف مقابل

همانطور که پیشتر اشاره کردیم هر فردی منحصر به فرد است و طبیعتا دیدگاه منحصر به فرد خود را دارد و زمانی که شما با طرف مقابل تان دچار اختلاف می شوید و بر سر یک موضوع به تفاهم نمی رسید، نباید فقط از جانب خودتان به قضیه مورد بحث نگاه کنید و فقط دیدگاه خودتان را در نظر بگیرید. در واقع داشتن دید تک بعدی و خودخواهانه، باعث می شود که هیچگاه نتوانید با فرد مقابل تان به تفاهم برسید و رابطه خوبی با او برقرار کنید.

سعی کنید همانطور که به خودتان حق می دهید و دیگاه تان را در نظر می گیرید، یک بار هم از دیدگاه فرد مقابل به مسئله یا موضوع مورد بحث نگاه کنید تا بتوانید متوجه قصد و نیت و منظور او نیز بشوید، با این کار خیلی راحت تر به درک متقابل می رسید و احتمالا با یک بررسی اجمالی متوجه خواهید شد که در حال حاضر که سعی کردید دیدگاه فرد مقابل را هم در نظر بگیرید و یکبار هم از جانب ایشان به مسئله نگاه کنید، دیگر به مانند ابتدای بحث عصبانی نیستید و پذیرش بالاتر و بیشتری نسبت به اختلافتان در موضوع مورد بحث تان پیدا کرده اید. در واقع کم کم متوجه می شوید که دیگر بابت اختلاف پیش آمده، از فرد مقابل تان عصبانی نیستید و در عین حال که به خودتان حق می دهید می توانید به او نیز حق بدهید.

  • اشتباهتان را بپذیرید

در هنگام جر و بحث و دعوا چه تصوری از خود و دیدگاهتان دارید؟ آیا همیشه حق به جانب رفتار می کنید؟ آیا برایتان پیش آمده که بعد از جر و بحثی که بینتان پیش آمده تمام شواهد علیه شما باشد اما بازهم حاضر به پذیرش اشتباهتان نباشید؟ آیا معتقد هستید که این دیگران هستند که همیشه حق شما را می خورند؟

اگر چنین تفکراتی دارید متاسفانه در روابطتان با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد و هیچگاه نخواهید توانست روابط پایدار و با دوامی را تجربه کنید.

واقعیت این است که در اکثر مواقع در یک دعوا و جر و بحث، معمولا هر دو طرف نقش دارند و شما هم ممکن است که اشتباه کنید و باعث بروز اختلافات شده باشید، بنابراین سعی کنید شجاعت داشته باشید و اول از همه با خودتان صادق باشید و اگر اشتباهی کرده اید آن را بپذیرید و به دنبال این نباشید که همیشه نقش قربانی را به خود بگیرید.

در نظر گرفتن تمام جوانب و پذیرفتن مسئولیت اشتباهات و شجاعت برای اقرار به اشتباه می تواند باعث شود که فرد مقابل تان متوجه شود که شما دیدگاه خودخواهانه و یک جانبه ندارید و اگر اشتباه کنید می توانید آن را بپذیرید و در جهت جبران آن تلاش کنید.

  • برای صحبت کردن عجله نکنید

شاید بسیار این جمله را شنیده باشید که می گویند تصمیمات هیجانی نگیرید یا اینکه هیجانی رفتار نکنید. بله درست است هیجانی تصمیم گرفتن می تواند به شما و روابطتان آسیب زیادی بزند به این دلیل که در مواقع هیجانی، منطق جایگاهی ندارد.

زمانی که با فردی بحثتان می شود خشمگین می شوید، خشم نیز یک هیجان است و اگر شما به خودتان و فرد مقابل، برای فروکش شدن هیجان خشمتان فرصت ندهید و در همان لحظه، اصرار به صحبت کردن داشته باشید، احتمالا نتیجه مطلوبی دریافت نمی کنید.

بنابراین سعی کنید به خودتان و به فرد مقابل تان فرصت بدهید تا کمی آرام شوید و بتوانید با خودتان خلوت کنید و بعد برای صحبت کردن اقدام کنید.

قبل از اقدام برای صحبت کردن اگر سعی کنید دو روش قبل (در نظر گرفتن دیدگاه فرد مقابل و پذیرش اشتباه) را نیز در نظر بگیرید و به آنها عمل کنید، قطعا با آمادگی بیشتری می توانید شروع به صحبت و رفع دلخوری های تان بکنید.

همچنین اگر برای صحبت کردن عجله کنید، ممکن است با کوچکترین برخورد ناخوشایند و سرد طرف مقابل تان به هم بریزید و با خود بگویید که اشتباه کردم که برای صحبت کردن پیشقدم شدم، ولی اگر صبر کنید و خودتان را برای صحبت کردن و دریافت هر نوع واکنشی آماده کنید و نسبت به تصمیمتان برای گفت و گو و آشتی مطمئن باشید، هر واکنشی که دریافت کنید می توانید با آرامش بیشتری برخورد کنید و همچنین خودتان را بابت کاری که کرده اید (پیشقدم شدن برای آشتی)، سرزنش نمی کنید.

  • در هنگام صحبت کردن فقط انتقاد نکنید

این درست است که شما نیاز دارید با صحبت کردن در مورد مسئله مورد نظر دلخوری های تان را رفع کنید، البته که موضوع مورد بحث را نباید ناتمام رها کرد و نیاز است که در مورد آن گفت و گو صورت بگیرد و اگر شما در حین صحبت انتقادی از فرد مقابل دارید، باید به صورت دوستانه و در کمال احترام آن را بیان کنید، اما دقت کنید که هدف اصلی شما آشتی کردن است، نه انتقاد و گلایه صرف از طرف مقابل، بنابراین سعی کنید در عین حال که انتقاد می کنید به خصوصیات خوب طرف مقابل تان نیز اشاره کنید و بابت آنها از او تشکر کنید. چه بسا بهتر آن است که در ابتدا به خصوصیات خوب فرد اشاره کنید و بعد شروع به انتقاد کنید.

همچنین می توانید از روش ساندویچ نیز استفاده کنید، به این صورت که انتقاد کردن را بین دو خصوصیت خوب قرار دهید (ابتدا از فرد مقابل تعریف و تشکر کنید، سپس بابت رفتاری که انجام داده، از او انتقاد کنید و بعد مجددا از او تعریف کنید)، با این کار فرد متوجه می شود که شما علاوه بر اینکه بابت رفتار نادرستش از او دلخور شده اید، اما همچنان نسبت به خصوصیات خوب او بی توجه نیستید و از او قدر دانی می کنید، واضح است که در چنین شرایطی احتمال اینکه فرد اشتباهش را بپذیرید بسیار بیشتر است.

  • شنونده خوبی باشید

یادتان باشد که شما در حال گفت و گوی مسالمت آمیز با فرد مقابل تان هستید و اگر شما برای صحبت کردن اقدام کرده اید دلیل بر این نیست که فقط شما صحبت کنید، قطعا فرد مقابل تان نیز حرف هایی برای گفتن دارد و حتما او هم از شما دلخور است. بنابراین سعی کنید به او نیز فرصت صحبت کردن بدهید و به خوبی و با روی باز به صحبت های فرد مقابل تان گوش دهید.

در این بین احتمالا از شما نیز انتقادهایی می شود، یادتان باشد که شما قبل از صحبت کردن تلاش کرده اید که مسئله را از دید فرد مقابل تان نیز نگاه کنید و همینطور تمام تلاشتان را بکار برده اید که در خلوتتان رفتارتان را مورد بررسی قرار دهید و اگر اشتباهی دارید آن را بپذیرید، بنابراین اگر از شما انتقاد شد و آن انتقاد به جا بود از بیان پذیرش اشتباه و عذرخواهی نترسید و صراحتا و با روی گشاده از فرد مقابل تان عذر خواهی کنید.

سعی کنید در هنگام صحبت کردن از توجیه کردن رفتارتان و عدم مسئولیت خودداری کنید و فقط به صورت صادقانه،توضیحات لازم را در مورد مسئله مورد نظر، به فرد مقابل بدهید. اگر شما انتقاد پذیر باشید، نسبت به انتقادهای فرد مقابل جبهه نگیرید و توضیحات قانع کننده بدهید، می بینید که فرد مقابل تان چقدر آرام می شود و چه گفت و گوی لذت بخشی خواهید داشت.

 

  • انتظار عذرخواهی نداشته باشید

مطلوب ترین حالت این هست که در زمان گفت و گو، هر دو نفر، اشتباه خودشان را بپذیرند، در مورد مسئله مورد اختلاف بحث کنند و در نهایت از یکدیگر عذر خواهی کنند، اما دقت کنید که شما قبل از صحبت کردن، سعی کردید که دیدگاه فرد مقابل را نیز در نظر بگیرید.

در نظر گرفتن دیدگاه افراد در همه شرایط باید اتفاق بیفتد. دقت کنید که این شما هستید که خودتان را برای صحبت کردن آماده کرده اید و این شما هستید که برای صحبت کردن و عذرخواهی از فرد مقابل، مطمئن شده اید ولی تصمیم شما برای آشتی کردن، لزوما به این معنا نیست که حتما فرد مقابل هم باید چنین آمادگی داشته باشد و یا اینکه حتما او باید مانند شما فکر و رفتار کند، ممکن است او برای گفت و گو و آشتی کردن به زمان بیشتری نیاز داشته باشد، بنابراین اگر از او عذرخواهی کردید و چنین رفتاری را از فرد مقابل دریافت نکردید عصبانی و پشیمان نشوید، کافی است که سعی کنید دیدگاهش را در نظر بگیرید تا بتوانید رفتارش را بهتر درک و پذیرش کنید.

البته در این بین افرادی هستند که تحت هر شرایطی بسیار خودخواهانه رفتار می کنند و به هیچ عنوان حاضر به پذیرش اشتباه خود نیستند، طبیعی است که این مسئله در مورد چنین افرادی صدق نمی کند و نیاز است که در رابطه با چنین افرادی تجدید نظر کنیم و رفتاری منفعل نداشته باشیم. یادمان باشد که ما در حال تمرین برای گفت و گوی مسالمت آمیز هستیم نه تمرین برای رفتاری منفعل و سکوت در برابر رفتار نادرست، طبیعتا هر شرایطی رفتار مختص به خود را می پذیرد که پرداختن به تمام شرایط و رفتار مختص به آن، از حوصله این بحث خارج است.

  • گذشته را رها کنید

دقت کنید که شما در حال تلاش برای حل مسالمت آمیز مشکل بین فردیتان هستید، بنابراین نیاز است که در همین زمان در مورد آن مشکل صحبت کنید و پرونده آن را برای همیشه ببندید. در واقع شما با صحبت کردن با فرد مقابل تصمیم به بخشش یکدیگر گرفته اید بنابراین پرداختن به آن مسئله در زمان آینده کاری نادرست است. پس بعد از اینکه در مورد آن مسئله بخصوص گفت و گو کردید، آن را برای همیشه رها کنید و سعی کنید دیگر، در هیچ زمانی مسئله سابق را به بحث نکشانید.

  • به ترمیم رابطه تان بپردازید

گاهی اوقات پیش می آید که مسئله مورد بحث اثرات نامطلوب زیادی بر روابط ایجاد می کند و برخلاف تلاش هر دو نفر برای رفع دلخوری ها و فراموش کردن آن، این اتفاق نمی افتد و روابط افراد دچار خدشه می شود و علی رغم میل باطنی، آن اعتماد و صمیمت اولیه ایجاد نمی شود، گویا که حصاری بین دو نفر تشکیل شده که از بین بردن آن، کاری بسیار سخت است، در چنین شرایطی نیاز است که از نفر سومی به اسم مشاور کمک بگیرید. مشاوری که به صورت تخصصی، در حوزه روابط بین فردی و عاطفی فعالیت می کند و می تواند به رابطه شما و مشکلات آن دیدگاهی تخصصی داشته باشد، به صحبت های تان گوش دهد و به ترمیم رابطه و اعتماد بینتان کمک کند. بنابراین اگر حفظ رابطه برایتان اهمیت دارد، بهترین کاری که می توانید بکنید مراجعه به مشاور است.

برای این کار می توانید به مشاوران متخصص و مجرب مرکز مشاوره ستاره ایرانیان مراجعه کنید و از خدمات حرفه ای و روانشناختی این مرکز بهره مند شوید.

منبع : روش آشتی کردن که رابطه شما را بهبود می بخشد

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: روش آشتی کردن که رابطه شما را بهبود می بخشد. آخرین ویرایش: ژوئن 3, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=6121

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *