مهارت های ارتباطی | اهمیت انواع مهارت های ارتباطی

نوشته شده برای at 11:35 ق.ظ
232 0

مهارت های ارتباطی، اهمیت انواع مهارت های ارتباطی

انسان یک موجود اجتماعی است و همین امر باعث می شود تا فرد مهارت های ارتباطی لازم را کسب کند.

به طور کلی مهارت ارتباطی شامل دو نوع مهارت کلامی و غیرکلامی می شود و داشتن این مهارت ها در روابط بین فردی، کاری و تحصیلی و مکاتباتی بسیار لازم و ضروری می باشد. مهارت های ارتباطی را می توان یاد گرفت و با استفاده از تمرین و آموزش این مهارت ها را در خود تقویت کرد.

باید ارتباطات را به خوبی بشناسید زیرا در بسیاری از مواقع همین ارتباطات سبب آسیب می شود و در این شرایط شما باید درک عمیقی از فرآیند ارتباطات داشته باشید تا در جنبه های مختلف زندگی تان به طور مثبت از آن استفاده کنید و برای شما موفقیت آمیز باشند.

افرادی که نمی توانند با دیگران ارتباط موثری برقرار کنند به دلایل مختلفی مانند عدم اعتماد به نفس یا مشکلات دوران کودکی می باشد در این شرایط باید در جلسات مشاوره روانشناسی شرکت کنند تا ناتوانی افراد در عدم برقراری ارتباط ریشه یابی شود و برای حل آن راهکارهایی بیان شود.

در این مقاله به بررسی مهارت های ارتباطی و انواع آن می پردازیم.

مهارت های ارتباطی

مهارت ارتباطی به توانایی فرد برای انتقال اطلاعات به دیگران به صورت موثر و کارآمد می باشد، در صورتی که فرد مهارت ارتباطی را به صورت عمیق و کارآمد یاد بگیرد می تواند ارتباط بین فردی  و تجاری موفقیت آمیزی با دیگران داشته باشد، در نتیجه رضایت فرد از زندگی افزایش می یابد.

اولین مرحله برای ارتباط برقرار کردن با دیگران تولید اطلاعات می باشد و بعد از آن شخص راهی برای رساندن اطلاعات به دیگران پیدا می کند. توجه داشته باشید که فرآیند برقراری ارتباطات صحیح علاوه بر اطلاعات به شیوه انتقال اطلاعات هم بستگی دارد.

هر شخصی به شیوه خاص خودش از مهارت های ارتباطی استفاده می کنند تا اطلاعات را به دیگران انتقال دهد. در صورتی که مهارت های فرد بیشتر باشد و بتواند تسلط بهتری بر روی مهارت هایش داشته باشد به شیوه بهتری می تواند با دیگران ارتباط برقرار کند.

اهمیت افزایش مهارت های ارتباطی در زندگی

در صورتی که فرد مهارت های ارتباطی را فرا گرفته باشد می تواند ازدواج موفق، دوستی های پایدار، فرصت های شغلی بیشتر و پیشرفت هایی در زمینه های مختلف زندگی داشته باشد.

در صورتی که شما مهارت های ارتباطی تان را افزایش دهید، خواهید توانست در زمینه کاری به جایگاه های بالاتری برسید و تبدیل به مدیری موفق و ثروتمند شوید. هم چنین در ارتباط با دیگران اعتماد به نفس شما افزایش یافته و نسبت به خودتان به دید مثبت تری خواهید رسید.

اگر مهارت های ارتباطی در میان اعضای خانواده به ویژه در ارتباط با فرزندان افزایش یابد این ویژگی بر روی روابط شما تاثیر مثبت گذاشته و در شکل گیری خانواده سالم نقش بسیار مهمی  دارد.

برای این که ارتباط موثری با فرزندان خود داشته باشید بهتر است از مشاور خانواده کمک بگیرید و هم چنین با مشاوره روانشناسی در ارتباط باشید تا ارتباطات شما بهبود یابد.

انواع مهارت های ارتباطی کلی

مهارت های ارتباطی کلی چند نوع دارند که شامل موارد زیر می شوند:

  1. مهارت های انتقال پیام

مهارت انتقال پیام شامل مهارت ارتباط کلامی و ارتباط غیرکلامی می باشد، مهارت های کلامی شامل کلمات و جملات بیان شده و اصواتی می شود که به انتقال اطلاعات و معانی می پردازد. مهارت های غیرکلامی به زبان بدن مربوط می شود که چگونه فرد علاوه بر صحبت کردن با استفاده از حرکات بدن، چهره، طرز نشستن و ایستادن بر دیگران تاثیر بگذارد و از این طریق پیامی را به آن ها انتقال دهید.

  1. مهارت های دریافت پیام

مهارت هایی که از طریق آن ها پیام های مخاطب دریافت می شود به عنوان مهارت های دریافت پیام شناخته می شوند که شامل مواردی مانند مهارت های خوب گوش دادن، مشاهده با جزئیات و پاسخ دادن مدنظر است.

انواع مهارت های ارتباطی جزئی

مهارت های ارتباطی جزئی انواع مختلفی دارند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مهارت های ارتباطی بین فردی

برای این که در ارتباطات روزمره بتوانید عملکرد بهتری داشته باشید باید این مهارت های بین فردی را در خود پرورش دهید و به افزایش و تقویت مهارت بین فردی بپردازید که با استفاده از تقویت مهارت های انتقال و دریافت پیام صورت می گیرد. هم چنین برای این که مهارت ارتباطی را افزایش دهید باید به نکات زیر توجه داشته باشید تا بتوانید ارتباط موثر و صلح آمیزی با دیگران برقرار کنید.

در مرحله اول باید شنونده خوبی باشید و به صحبت های دیگران با دقت گوش دهید. این که بتوانید چه میزانی از پیام خود را به مخاطب برسانید به درک عمیق گفته های طرف مقابل تان بستگی دارد برای این که علاقه خود را به صحبت های دیگران نشان دهید باید سعی کنید از آن ها سوال بپرسید تا متوجه شوند به صحبت های آن ها گوش می دهید.

ه طور معمول افراد به سمت کسانی جذب می شوند که مشتاق به برقراری ارتباط با دیگران هستند و علاقه واقعی آن ها را نسبت به برقراری ارتباط می بینند به همین دلیل شما باید بتوانید این مهارت ها را فرا بگیرید و با توجه به ویژگی های زیر خودتان را فردی اجتماعی و جذاب نشان دهید. تا دیگران به سمت شما جذب شوند.

  • در هنگام ارتباط با دیگران سعی کنید لبخند بزنید و خوشرو باشید.
  • تماس چشمی یکی از موثرترین روش های برقراری ارتباط موثر می باشد سعی کنید در هنگام صحبت کردن تماس چشمی برقرار کنید.
  • درک دیدگاه های مختلف و شنونده بودن آن ها به روابط عمیق و دوستانه کمک بسیاری می کند.
  • سعی کنید در جمع ها نظر خود را بیان کنید و ابراز وجود نمایید و منفعل نباشید.
  • در مورد موضوعاتی که اطلاعات ندارید گزافه گویی نکنید و سعی کنید اطلاعات بروزی داشته باشید.
  1. مهارت های ارتباطی کاری

یکی از مهارت هایی که در زمینه کاری باید به آن توجه شود مهارت های ارتباطی کاری می باشد و برخی از مدیران شرکت های موفق مبالغی را برای آموزش مهارت های ارتباطی کاری برای کارمندان خود هزینه می کنند که باعث بهبود اخلاق کارکنان، تولیدات بیشتر، افزایش فروش و رضایت مشتری می شود.

برای این که ارتباط با کیفیتی در زمینه کاری داشته باشید باید تمام انرژی خود را بر روی درک مخاطبتان صرف کنید و برای به دست آوردن این مهارت باید به تقویت مهارت های کلامی و غیرکلامی بپردازید.

  1. مهارت های ارتباطی نوشتاری

در صورتی که بتوانید مهارت نوشتن خود را تقویت کنید این مسئله باعث می شود تا درک پیام های نوشتاری شما برای خواننده عمیق تر شود و تاثیر بیشتری بر روی خواننده بگذارد، ارتباطات نوشتاری شامل نامه ها، ایمیل ها، یادداشت ها و خبرنامه ها می شود و توجه داشته باشید که نوشته شما باید به شکل صحیح و درست بیان شود و مقدمه ای جذاب داشته باشد.

کلید ارتباط نوشتاری، مشخص کردن و وضوح هدف از انتقال پیام می باشد برای مثال می توانید از جمله ( در این نامه قصد دارم تا شما را از علاقه خودم به موضوع … آگاه کنم) استفاده کنید، استفاده از دستور زبان صحیح و مناسب، املای درست کلمات، لحن مکالمه از نکات مهم و قابل توجه می باشد که باید در ارتباط نوشتاری به آن دقت کرد و بر روی متن تاثیر گذار خواهد بود.

نکاتی برای افزایش مهارت های ارتباطی

  1. در هنگام ارتباط با دیگران به زبان بدن خود توجه کنید و به آن اهمیت دهید و سعی کنید از آن در جهت مثبت و تاثیرگذاری استفاده کنید به طور مثال دست به سینه ایستادن، نگاه کردن به اطراف و گوشی موبایل، نشان می دهد که تمایلی به صحبت کردن با طرف مقابل تان ندارید در این خصوص باید اطلاعات خود را در خصوص زبان بدن افزایش دهید.
  2. از واژه ها و اصوات تکراری مانند ( اوهوم یا اااا ) به صورت تکراری و بیش از اندازه استفاده نکنید، تکرار مداوم و زیاد آن ها باعث می شود سطح ارتباطات بیانی شما پایین آورده شود.
  3. همیشه سعی کنید در ذهن تان داستان و ماجرای خوبی برای تعریف کردن داشته باشید این کار باعث می شود تا ذهن فعالی داشته باشید و ذهن تان فعال تر شود و گفته های شما جذاب تر و متقاعدتر به نظر برسد.
  4. مخاطب خود را بشناسید و با هر کس متناسب با خودش ارتباط برقرار کنید.
  5. همیشه انتقال پیام ها در صورتی که به صورت مختصر و مفید باشد ( چه کلامی و چه غیرکلامی) بر روی مخاطب تاثیرگذار تر می باشد و مانع از خستگی شنونده می شود. هم چنین در صورتی که مهارت همدلی افزایش یابد باعث می شود تا تنش و اضطراب در روابط از بین برود.

مهارت های ارتباطی زوجین

بر اساس تحقیقات انجام شده زوجین موفق در زندگی مشترک، مهارت های ارتباطی  خوبی با یکدیگر دارند و به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و آن ها می توانند در زمان و مکان درست با یکدیگر حرف بزنند و حین بیان مشکلات و ناراحتی ها احترام یکدیگر را نگه می دارند و سعی می کنند رازها و مشکلات خصوصی شان را برای یکدیگر فاش نکنند.

یکی از اصول اساسی برای داشتن یک زندگی مشترک موفق و خوب تقویت مهارت های ارتباطی می باشد در این خصوص می توانید از مشاور خانواده کمک بگیرید تا بتوانید با همسرتان ارتباط موثر و خوبی برقرار کنید.

مهارت های ارتباطی کودکان

آموزش مهارت های ارتباطی به کودکان از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد زیرا شخصیت بچه ها انعطاف پذیر است و در صورتی که در دوران کودکی آموزش ببینند به راحتی مهارت های ارتباطی در شخصیت آن ها نهادینه می شود. کودکانی که مهارت های ارتباطی را نمی دانند در اجتماع با مشکلاتی رو به رو می شوند و به تدریج خجالتی و منزوی خواهند شد.

در این شرایط لازم است از روانشناس کمک بگیرید تا بتوانید مهارت های ارتباطی را به صورت صحیح به فرزندتان آموزش دهید، در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان خدماتی را به صورت حضوری و غیرحضوری ارائه می کند و از متخصصان با تجربه تشکیل شده است که در این خصوص شما را یاری می کند.

منبع : مهارت های ارتباطی | اهمیت انواع مهارت های ارتباطی

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: مهارت های ارتباطی | اهمیت انواع مهارت های ارتباطی. آخرین ویرایش: ژانویه 9, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=8346

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *