وابستگی زن به خانواده بعد از ازدواج

نوشته شده برای at مارس 28, 2022
262 0

وابستگی زن به خانواده بعد از ازدواج از دغدغه های بسیاری از مردان می باشد، زیرا وابستگی زنان به خاطر رفت و آمد بیش از حد به خانه پدری، عدم دلبستگی به زندگی زناشویی و از بین رفتن صمیمیت در میان زوجین شدت می یابد.

وابستگی زن به خانواده اش به دلایل بسیاری به وجود می آید اما در صورتی که به دلیل اختلال شخصیت خانم ایجاد شود در صورت وجود این مشکل حتما باید به روانشناس مراجعه کرد تا این اختلال مورد بررسی قرار گیرد.

با مراجعه به روانشناس و انجام برخی از راهکارها می توانید به کاهش وابستگی همسرتان کمک کنید، لازم به ذکر است که دریافت مشاوره خانواده برای بررسی هنجار یا ناهنجار بودن نوع ارتباط و یافتن راهی برای رسیدن به تعادل در زندگی مشترک لازم می باشد.

دلایل وابستگی زن به خانواده

برخی از زنان، حتی سال ها پس از ازدواج شان نمی توانند از محله مادری شان دل بکنند و ترجیح می دهند در نزدیکی خانه پدر و مادرشان زندگی کنند، این موضوع عاملی بسیاری از اختلاف ها و دعواها در میان زوجین می باشد.

این مشکلات زمانی بیشتر می شود که زن همچنان به زندگی در نزدیکی خانواده اش اصرار داشته باشد و  بدون این که به خواسته های همسرش توجه کند شرایط دلخواه خود را بر او تحمیل نماید.

در این شرایط ممکن است زن باعث به وجود آمدن مشکلات مالی در زندگی زناشویی شود، برای رفع این مشکل باید علل وابستگی زن به خانواده اش شناخته شده و مورد بررسی قرار گیرد.

  1. عدم ارتباط با افراد مختلف

برخی از زنان به خصوص زنانی که کمتر در اجتماع حضور دارند وابستگی بسیاری به خانواده شان دارند زیرا آن ها نتوانسته اند وابستگی و تعلقاتی با افراد غیر از خانواده داشته باشند و همین مسئله باعث به وجود آمدن مشکلاتی در میان زوجین می شود.

در واقع زندگی با شخصیت وابسته چالش های بسیاری به همراه خواهد داشت و مشکلاتی را به وجود می آورد.

  1. وابستگی زن به خانواده، نداشتن تجربه مستقل بودن

زنانی که به خاطر تحصیل یا کار زندگی مستقل را تجربه کرده اند و دور از خانواده بوده اند تا حدودی وابستگی به خانواده را مدیریت کرده و می توانند دور از خانواده زندگی و ازدواج نمایند.

در زمان گذشته زیاد استقلال زنان مورد توجه قرار نمی گرفت و مورد رضایت مردان نبود، زیرا زنان مستقل، کمتر تحت سلطه مردان قرار می گرفتند. اما امروزه استقلال مالی زنان و استقلال شخصیتی آن ها باعث شده که در زندگی زناشویی پیشرفت داشته باشد.

  1. تربیت خانواده

برخی از خانواده ها، به دلیل سبک های تربیتی یا شرایط فرهنگی، فرزندانی وابسته به خانواده تربیت می کنند، فرزندان این چنینی نمی توانند مستقل باشند و در تصمیم گیری شان استقلال نداشته و قدرت استدلال و منطق آن ها بسیار ضعیف می باشد.

این افراد در مورد مسائل خصوصی خود و همسرشان با خانواده صحبت کرده و قادر نیستند حد و مرز روابط شان را به خوبی مشخص کنند.

ویژگی های بیان شده عمدتا منفی هستند و نشانه وابستگی فرد می باشد و آن ها نمی توانند مشکلات روابط زناشویی شان را به خوبی مدیریت کنند.

  1. اعتماد به نفس پایین

یکی دیگر از دلایل وابستگی زنان به خانواده این است که اعتماد به نفس لازم برای همسری ندارد، برای این زنان، زندگی کنار همسر بسیار سخت می باشند و ترجیح می دهند در کنار خانواده شان زندگی کنند.

به همین دلیل آن ها نمی توانند از پس مسئولیت زندگی شان به درستی برآیند و از ترس تحقیر و شکست به خانواده شان پناه می برند.

اما زنانی که اعتماد به نفس بالایی دارند بیشتر ترجیح می دهند زندگی در مکان های جدید را تجربه کنند و یک زندگی هیجان انگیز داشته باشند، آن ها همیشه خواستار تغییر و تحول می باشند.

  1. نارضایتی از همسر

در بعضی از مواقع اگر انتظارات زنان از همسر برآورده نشود باعث نارضایتی همسر می شود، حتی ممکن است این نارضایتی به خاطر تصورات اشتباه زنان از ازدواج و تشکیل زندگی مشترک باشد که در این صورت باعث سرخوردگی و دلزدگی زناشویی آن ها می شود.

راه های کاهش وابستگی زن به خانواده

برای این که وابستگی زن به خانواده اش کاهش یابد اصلی ترین و بهترین راه صحبت با روانشناس متخصص زوج درمانی و خانواده درمانی می باشد. در این حالت درمانگران به خانم کمک می کنند تا با خانواده و زندگی جدیدشان سازگار شوند و به خوبی بتوانند در مورد اولویت همسر یا والدین  به یک انتخاب درست برسد.

البته توجه داشته باشید که وابستگی به خانواده و تعهد به آن بسیار شیرین و زیبا می باشد و در صورتی که این وابستگی بسیار شدید شود و بر روی زندگی زناشویی آن ها تاثیر منفی بگذارد و استقلال زندگی زناشویی را از بین ببرد، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

برخی از راهکارهای دیگر که می توان برای کاهش وابستگی زن به خانواده انجام داد در زیر بیان شده است که عبارتند از:

  1. صحبت همراه با احترام

اگر وابستگی زن به خانواده اش بسیار زیاد باشد و باعث نابسامانی و به وجود آمدن مشکلاتی در زندگی زناشویی شود مرد این حق را دارد تا از همسرش بخواهد خانه را کمتر ترک کند و بیشتر کنار همسرش باشد و وظایف زناشویی اش را به خوبی انجام دهد.

این درخواست ها زمانی نتیجه خواهد داد که گفتگو بر پایه عشق و احترام و مهربانی باشد و به زور و تحکم انجام نشود، چرا که در غیر این صورت دعوا و ناراحتی ایجاد می شود و مشکلاتی را برای هر دو طرف به وجود می آورد.

  1. به استقلال او کمک کنید

از همسرتان بخواهید برخی از تصمیم ها را به تنهایی بگیرد به خصوص تصمیم هایی که نیاز به فوریت دارد در این شرایط سعی کنید برای انجام تصمیمات او را تشویق کنید و قدرت استقلال را در او زنده نگه دارید و از این طریق به استقلال او کمک کنید.

  1. وابستگی زن به خانواده، آرامش فراموش نشود

متاسفانه بیشتر افراد از مهارت گفتگو موثر زوجین و مهارت های ارتباطی بهره کافی نبرده اند و زمانی که بحث شروع می شود نمی توانند منطقی حرف هایشان را بزنند و کار به دعوا می کشد، به احتمال زیاد بسیاری از این درگیری ها به خاطر دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی زن و شوهر می باشد.

در این شرایط با آرامش و صبوری به خانواده خود و همسرتان بفهمانید که به تنهایی از پس زندگی تان برمی آیید و می توانید آن را اداره کنید و در صورتی که آرامش خودتان را حفظ کنید می توانید از مشکلات خانوادگی پیشگیری نمایید.

  1. تهدید و تخریب ممنوع

زمانی که همسر خود را به قطع ارتباط با خانواده اش تهدید می کنید، عملا حل این مسئله را دشوارتر کرده اید، شما باید به همسرتان اجازه دهید خودش به این نتیجه برسد که ارتباط کمتر با خانواده به نفع خود و زندگی اش می باشد.

در صورتی که به خانواده همسرتان بی احترامی کنید باعث وخیم شدن اوضاع و شرایط می شود و از یکدیگر فاصله خواهید گرفت.

 

توجه داشته باشید که تحقیر خانواده، تحقیر خود فرد می باشد و زنی که به خانواده اش وابسته است نسبت به این موضوع بسیار حساس می باشد.

  1. وابستگی زن به خانواده، از روی لجبازی تصمیم نگیرید

در صورتی که شما هم مقابله به مثل کنید و مانند همسرتان به خانواده وابسته شوید صمیمیت میان شما و همسرتان به مرور از بین می رود و به مرور باعث بدتر شدن اوضاع خواهید شد و این رفتار نشان دهنده ناتوانی شما در مدیریت اوضاع و شرایط می باشد.

  1. نیازهای عاطفی همسرتان را تامین کنید

برخی از زنان ممکن است در مورد نیازهایشان کمتر صحبت کنند، اما مردان در این زمینه باید هوشیار باشند و به خوبی بتوانند نیاز اساسی زنان را تامین کنند.

در صورتی که زنان متوجه شوند که همسرشان به آن ها توجه می کند طبیعتا نیازش به توجه دیگران کمتر می شود. در بسیاری از اوقات وابستگی زن به خانواده اش به خاطر بی توجهی مرد به زن می باشد.

تاثیر خدمات روانشناسی بر درمان وابستگی زن به خانواده

بسیاری از افراد این نکات و اصول را رعایت می کنند اما باز هم وابستگی همسرشان به خانواده اش وجود دارد در این شرایط باید از روانشناس کمک بگیرید تا با بررسی شرایط و ریشه یابی علت وابستگی، به درمان آن بپردازد.

هم چنین روانشناس مهارت هایی را به شما آموزش می دهد که به بهبود روابط عاطفی تان کمک می کند، در این شرایط علاقه همسرتان به ماندن در خانه و کنار شما بودن افزایش می یابد .

در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان خدماتی را به صورت حضوری و تلفنی ارائه می دهند و در این زمینه یاری تان می کنند تا بتوانید رابطه صمیمی و خوبی با همسرتان داشته باشید.

منبع : وابستگی زن به خانواده بعد از ازدواج

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: وابستگی زن به خانواده بعد از ازدواج. آخرین ویرایش: مارس 28, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=8795

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *