استرس در افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا متفاوت است

استرس در افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا متفاوت است

679 0

یک مطالعه جدید CAMH نشان می دهد که شرایط تنش زا در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی بر مغز و بدن متفاوت است، در مقایسه با افرادی که بدون بیماری روانی یا افرادی که در معرض خطر ابتلا به سایکوز هستند، متفاوت است. رابطه بین دو ماده شیمیایی آزاد شده در هنگام استرس که یکی در مغز و دیگری در بزاق منتشر می شود ، در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی متفاوت است. کشفی که اخیرا در مجله Brain منتشر شده است، نکاتی درباره اینکه چگونه برای جلوگیری از اسکیزوفرنی به زودی اقدام کنند، ارائه شده است.

دکتر کریستین شیفانی، عضو هیئت تحریریه پژوهشگاه تصویربرداری در کمپبل خانواده روانپزشکی CAMH می گوید: “ما یک پاسخ استرس مختلط را در افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی بودند پیدا کردیم که در افراد سالم یا افرادی که در معرض خطر بالینی بالایی قرار دارند، به وجود می آیند.” موسسه تحقیقات سلامت و نویسنده اصلی این مطالعه هستند.

همانطور که اکثر افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا مبتلا به روانپریشی هستند، شناسایی تفاوت بین افرادی که در معرض خطر بالای روانپزشکی و افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی هستند، ممکن است در مورد شیوع اسکیزوفرنی و شیوه های پیشگیری از بروز آن، روشن شود.

دکتر رومیان میرراحی، متخصص بیماریهای بالینی در موسسه کمپبل ، CAMH نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: “واقعیتی که ما این پاسخ استرس را در افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا مشاهده می کنیم اما نه در افرادی که در معرض خطر ابتلا به سایکوز هستند، فرصتی برای مداخله در پیشگیری از اسکیزوفرنی است.” “ایجاد استراتژی فرصتی برای مقابله با استرس و ایجاد انعطاف پذیر می باشد.”

دکتر میقراحی تمرکز بر پیشگیری از روانپزشکی جوانان (FYPP) و برنامه تحقیقاتی در CAMH است که به شناسایی و درمان زودهنگام افراد 16 تا 35 ساله که در معرض خطر ابتلا به سایکوز هستند قرار دارد. کمک به مردم برای شناسایی منابع استرس و اتخاذ استراتژی های مقابله ای، تمرکز کلیدی در کار کلینیک است. ارزیابی تاثیر استراتژی های مدیریت استرس برای کاهش روان درمانی و ریسک اسکیزوفرنی، هدف پژوهش های آینده خواهد بود.

در مطالعه حاضر، این بینش جدید از بررسی دو فرستنده مهم شیمیایی  به نام دوپامین و کورتیزول که در افراد تحت فشار است. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است، یک ماده شیمیایی که سیگنال را از یک سلول مغز و یا نورون به دیگری منتقل می کند. در این مطالعه، محققان بر روی دوپامین آزاد شده در قشر پرفرانتال، منطقه ای که در جلوی مغز دخیل بود، شامل تنظیم احساسات بود. کورتیزول یک هورمون است که از غدد فوق کلیه آزاد می شود تا به بدن کمک کند که شرایط استرس زا را کنترل کند.

در افراد سالم، هر دو سطح دوپامین و کورتیزول به طور معمول هنگامی که افراد استرس را تجربه می کنند افزایش می یابد. این ارتباط بین انتشار دوپامین و انتشار کورتیزول در افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی بودند ظاهر نشد. دکتر مریم می گوید: “کورتیزول، هورمون استرس اصلی است، بنابراین این سیستم مبتنی بر نظارت بر تنش در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی را نشان می دهد.”

برای بررسی پاسخ به استرس، محققان از آزمون ریاضی استفاده کردند. در مرحله اول، شرکت کنندگان سوالات ریاضی را بر روی صفحه نمایش کامپیوتر بدون هیچ محدودیت زمانی پاسخ دادند در حالی که یک اسکنر انتشار پوزیترون (PET) یک تصویر از دوپامین در مغز خود را ایجاد کرد. در مرحله دوم آزمون استرس شرکت کنندگان پاسخ سوالات ریاضی تحت محدودیت زمان و در حالی که دریافت بازخورد منفی کلامی، همچنین در اسکنر PET موجود می باشد. نمونه های بزاق در هر دو مرحله برای اندازه گیری سطح کورتیزول جمع آوری شدند. این مطالعه شامل 14 نفر مبتلا به اسکیزوفرنیا، 14 نفر در معرض خطر بالینی بالینی روانپریشی و 12 نفر بدون بیماری روانی است.

یافته های این تحقیق بر روی تحقیقات قبلی دکتر مازیراحی در ناحیه دیگری از مغز، striatum است. دکتر مازیراحی می گوید: “تحقیقات قبلی ما نشان داده است افرادی که در معرض خطر بالای روانپزشکی هستند و افرادی که در مرحله اول روانپزشکی قرار دارند، غیرطبیعی هستند و یا باعث افزایش حجم آزاد شدن دوپامین در پاسخ به استرس در استریاتوم می شوند.”از آنجایی که قشر prefrontal در تنظیم مقررات انتشار دوپامین دخالت دارد، ما می خواستیم درک آنچه در مرحله قبل از striatum اتفاق می افتد”.

اما بر خلاف آنچه انتظار می رفت، محققان تفاوتهای قابل توجهی در میزان آزاد شدن دوپامین در قشر پیش از مواجهه در میان سه گروه شرکت کنندگان مشاهده نکردند. دكتر ميرقرائی می گوید: “یافته های ما در مورد افزایش میزان آزاد شدن دوپامین در استریاتوم، اما نه در قشر مغز، نشان می دهد سیستم های نظارتی مغز در هر دو گروه و افرادی كه مبتلا به اسكیزوفرنی می باشند در معرض خطر بالای روان درمانی هستند.”

منبع:

موارد ارائه شده توسط مرکز اعتياد و سلامت روان 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر دلارام رسولی مکرمی. تاپ نیوز: استرس در افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا متفاوت است. آخرین ویرایش: سپتامبر 1, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=3024

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *