اعتیاد و بیش فعالی، ارتباط بیش فعالی و اعتیاد چیست؟

نوشته شده برای at 11:19 ق.ظ
280 0

اعتیاد و بیش فعالی، ارتباط بیش فعالی و اعتیاد چیست؟

آیا اعتیاد و بیش فعالی با یکدیگر در ارتباط هستند و رابطه ای با یکدیگر دارند؟ کودکانی که بیش فعال هستند به خاطر شرایط خاصشان بیشتر مورد تنبیه و خشم والدین و اطرافیان قرار می گیرند، از نظر زیستی بیش فعالی باعث می شود تا مصرف مواد مخدر ناراحتی های این افراد را کاهش دهد.

افرادی که به بیش فعالی مبتلا هستند به دلیل پیش زمینه های زیستی و محیطی، احتمال اعتیاد آن ها در آینده نسبت به کودکان دیگر بیش تر می باشد، اما توجه داشته باشید که همه کودکان بیش فعال در بزرگسالی معتاد نمی شوند اما به دلیل حساسیت های موجود باید برای کاهش اعتیاد تمام جوانب را در نظر گرفت و اقدامات پیشگیرانه ای را انجام داد.

در ادامه این مقاله به بررسی ارتباط اعتیاد و بیش فعالی می پردازیم و راهکارهایی را برای کاهش این خطر در نظر می گیریم.

اعتیاد و بیش فعالی

پیش بینی قطعی آینده یک کودک به معنی بی تاثیر دانستن اختیار و شخصیت منحصر به فرد او می باشد، در این شرایط بر اساس تحقیقات انجام شده می توان نتایج همزمان شیوع اعتیاد و بیش فعالی افراد را گزارش داد و بر اساس مطالعاتی که انجام شده است اختلال بیش فعالی- نقص توجه شیوع ۴ تا ۵ درصدی در میان افراد دارد و از این میان تقریبا ۵۰ در صد از افراد درگیر علائم اعتیاد می شوند.

نیمی از افرادی که به ADHD مبتلا هستند دچار اعتیاد به الکل، نیکوتین و سایر مواد مخدر هستند البته با جدا کردن اعتیاد به نیکوتین تنها ۱۵ درصد از افراد  که به ADHD مبتلا هستند در آن ها وابستگی و اعتیاد به الکل یا مواد مخدر گزارش شده است، بر اساس گزارش های کیفی که صورت گرفته است استفاده از روش درمانی صحیح و رفتارهای مناسب خانواده ها باعث می شود تمایل فرد به اعتیاد کاهش یابد.

علائم بیش فعالی

اختلال نقص توجه و بیش فعالی از زمان کودکی به وجود می آید و دلایل متفاوتی برای آن ذکر شده است و توجه داشته باشید تمام افرادی که به بیش فعالی مبتلا هستند درگیر اعتیاد نیستند و در صورتی که در مورد فرزند بیش فعال خود دچار تردید شدید برای تشخیص درست و قطعی آن باید تست اعتیاد انجام دهید، کودکانی که بیش فعال هستند رایج ترین رفتارهای آن ها شامل موارد زیر می شود:

  • کودک بیش از حد پر جنب و جوش است.
  • رفتارهای تکانشی و ناگهانی دارد.
  • نمی تواند در صف بایستد و توانایی در صف ایستادن و انتظار کشیدن را ندارد.
  • به راحتی حواسش پرت می شود و نمی تواند تمرکز کند.
  • کارهای خطرناک انجام می دهد
  • به طور معمول وسط صحبت دیگران می پرد و برای او سخت می باشد تا منتظر تمام شدن حرف دیگران باشد.
  • به راحتی وسایل را جا می گذارد و یا فراموش می کند تا کارها را به درستی انجام دهد.
  • نظم و ترتیبی در زندگی اش وجود ندارد.

آیا داروهای بیش فعالی اعتیاد آورند؟

داروهای بیش فعالی به خصوص ریتالین برای افرادی که دارای بیماری نقص توجه و بیش فعالی هستند اعتیاد آور نمی باشد و باید این دارو مورد مصرف قرار گیرد و برای بهبود مشکلات و درمان بیش فعالی ضروری می باشد اما در صورتی که فرد دچار اختلالات مغزی می باشد اما ناشی از بیش فعالی نیست در این شرایط نباید از این دارو استفاده کند زیرا اعتیاد آور بوده و عوارض زیادی خواهد داشت.

اعتیاد و بیش فعالی، کودکان بیش فعال

کودکانی که به بیماری بیش فعالی مبتلا می شوند به دلیل جنب و جوش بیش از اندازه ای که دارند برای والدین و دیگران مشکلات بسیاری را به وجود می آورند به وجود آوردن مشکلات بسیار برای دیگران می تواند به سادگی فرد را به سمت شخصیت ضد اجتماعی و مواد مخدر مختلف به خصوص ماده مخدر گل سوق دهد، زیرا تحمل کردن پر تحرکی و عدم توجه کودکان برای اطرافیان دشوار می باشد.

 

والدین و اعضای خانواده نسبت به این بیماری آگاهی ندارند و به همین دلیل رفتارهای نادرستی با فرزندشان دارند، مواردی مانند تنبیه نادرست کودک، نادیده گرفتن مشکلات او و عدم اقدام برای درمان بیش فعالی فرد را نسبت به اعتیاد آسیب پذیرتر می کند.

نقش خانواده در اعتیاد و بیش فعالی

یکی از مهم ترین عواملی که باعث پیشگیری در اعتیاد می شود نوع برخورد صحیح خانواده با فرد بیمار می باشد، به عنوان مثال والدین باید بتوانند اختلال کودک را به موقع شناسایی کنند و برای درمان آن اقداماتی را انجام دهند.

در صورتی که این اختلال زودتر تخت درمان قرار گیرد از مشکلات و عواقب بروز اعتیاد به انواع مواد مخدر مانند تریاک، شیشه و حشیش و غیره جلوگیری خواهد شد، در ادامه این مقاله به راهکارهایی که برای والدین مناسب است اشاره کرده ایم که این راهکارها و روش ها می تواند در کاهش خطر ابتلا به اعتیاد در فرزندان موثر و مفید باشد.

شیطنت را با بیش فعالی اشتباه نگیرید

ابتدا باید اختلال بیش فعالی را به درستی بشناسید و بدانید که این اختلال با سرزندگی کودک متفاوت می باشد و توجه داشته باشی که شیطنت کودک را نباید به بیش فعالی تعبیر کنید.

خانواده و والدین برای تربیت کودک شان باید آگاهی های لازم و دقیقی در مورد علت شیطنت بچه ها داشته باشند و در صورتی که اطلاعات شما در مورد نشانه های بیش فعالی افزایش یابد، طرز برخورد با فرزندتان را یاد می گیرید و می توانید برخورد مناسبی با او داشته باشید.

مدرسه

کودکانی که به بیماری بیش فعالی مبتلا می شوند به طور معمول در مدرسه مشکلات زیادی دارند، ممکن است در کلاس درست نظم خود را به هم بزنند و به خوبی نتوانند فعالیت های خودشان را کنترل کنند، این کودکان علاقه ای به انجام تکالیف مدرسه شان ندارند و بیش تر در حال رویا پردازی می باشند و مشکلاتی برای درس خواندن آن ها ایجاد می کنند. این کودکان بیش از اندازه فراموش کار می باشند و بسیاری از اوقات وسایل را جا گذاشته و یا گم می کنند.

کودکان به علت موارد بیان شده توسط معلمان، مسئولین مدرسه و سایر دانش آموزان مورد شماتت و سرزنش قرار می گیرند و به مرور زمان اعتماد به نفس خود را از دست داده و در کنار اختلال بیش فعالی به اختلالات دیگری مانند افسردگی مبتلا می شوند و این مسئله علل گرایش فرد به اعتیاد در افراد بیش فعال می شود و این موقعیت فرد را به میزان زیادی نسبت به مصرف مواد آسیب پذیر  می کند.

به همین دلیل والدین باید نسبت به فرزند بیش فعالشان توجه ویژه ای داشته باشند و در انتخاب مدرسه او دقت بیشتری به عمل بیاورند و مشکل کودک را با معلمش در میان بگذارند.

تغذیه کودکان بیش فعال

بر اساس تحقیقات انجام شده تغذیه در بروز و بهبود بیش فعالی نتایج واضحی نداشته است اما با این حال متخصصان تغذیه توصیه می کنند که در تغذیه کودکان باید از مکمل های غذایی، امگا ۳ و کربوهیدرات های پیچیده که در مواد غذایی مانند سیب، گریپ فروت و پرتقال یافت می شود گنجانده شود زیرا این سبک تغذیه باعث می شود تا روند درمان با سرعت بیش تری انجام شود، به طور کلی هر چیزی که باعث بهبودی بیش فعالی شود به طور غیر مستقیم در کاهش خطر ابتلا به اعتیاد در فرزندان موثر می باشد.

آشنایی با مرکز مشاوره ستاره ایرانیان

مرکز مشاوره ستاره ایرانیان سابقه چندین ساله در ارائه خدمات درمانی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله خانواده، ازدواج، اعتیاد، جنسی، کودک، مشاوره شغلی، تحصیلی و غیره جز بهترین و جامع ترین مراکز روانشناسی  می باشد، این مرکز از متخصصین و مشاوران با تجربه تشکیل شده است و خدمات این مرکز در بالاترین سطح کیفیت می باشد.

مرکز ستاره ایرانیان خدماتی را به صورت اینترنتی و تلفنی برای مراجعین مهیا می کنند و در کمترین زمان ممکن در هر موقع از هر روز می توانند با متخصصان ارتباط برقرار کنند، هم چنین این مرکز به شما تضمین می کند تا مشکلات خود را در کمترین زمان ممکن انجام دهید و با استفاده از راهکارهایی از اعتیاد فرزندان و نوجوانان پیشگیری کنید.

سخن آخر

هر گونه اختلالی اگر به موقع درمان نشود پیامدهای جبران ناپذیری برای فرد و اطرافیانش خواهد داشت و بیش فعالی از اختلالاتی می باشد که در صورت عدم درمان باعث اعتیاد و سایر رفتارهای ناسازگار می شود در این شرایط رجوه به روانشناس اولویت می باشد مشاوران ستاره ایرانیان در این خصوص خدماتی را ارائه می دهند.

منبع : اعتیاد و بیش فعالی، ارتباط بیش فعالی و اعتیاد چیست؟

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: اعتیاد و بیش فعالی، ارتباط بیش فعالی و اعتیاد چیست؟. آخرین ویرایش: اکتبر 10, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=7445

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *