علائم اعتیاد به مواد مخدر، نشانه های اعتیاد به مواد مخدر

نوشته شده برای at اکتبر 9, 2021
318 0

علائم اعتیاد به مواد مخدر، نشانه های اعتیاد به مواد مخدر

در صورتی که علائم و نشانه های اعتیاد به مواد مخدر را بشناسید به شما کمک می شود تا فرد معتاد را به موقع از دام اعتیاد نجات دهید، امروز اعتیاد به مواد مخدر و پایین آمدن سن مصرف مواد، مسئله اعتیاد را به گستردگی و پیچیدگی همراه کرده است.

اما با توجه به این نشانه های اعتیاد به مواد مخدر در روزهای اول قابل تشخیص نیست اطرافیان دیر به این موضوع پی می برند و زمانی که تغییرات رفتاری، روانی و اجتماعی در فرد مصرف کننده به وجود آمد می توان از آن به عنوان زنگ خطر یاد کرد در ادامه این مقاله این نشانه ها را شناخته و بیشتر با آن آشنا می شویم.

علائم اعتیاد به مواد مخدر

گاهی تشخیص اعتیاد برای خود فرد سخت می شود در صورتی که فرد در مود علائم اعتیاد آگاهی نداشته باشد باعث می شود تا این مشکل را انکار کند و به مصرف آسیب زای خود ادامه دهد.

اولین علامت اعتیاد به مواد مخدر این است که بدن فرد نسبت به دوز مصرفی خود تحمل پیدا می کند و فرد برای آن به اثرات خوشایند دوز قبلی برسد باید میزان مصرف مواد مخدر را افزایش دهد به همین دلیل او میزان دوز را افزایش می دهد.

علاوه بر این فردی که به مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده است یعنی دچار وابستگی جسمی و روانی شدید شده است، این وابستگی باعث می شود تا فرد وقت و هزینه زیادی را صرف خرید مواد مخدر کند که در ادامه مقاله سایر علائمی که نشان دهنده اعتیاد به مواد مخدر می شوند را بیان می کنیم.

علائم جسمانی و روانی اعتیاد به مواد مخدر

  • ناتوانی در کنترل مصرف مواد مخدر
  • وسوسه و ولع شدید برای مصرف مواد مخدر
  • نوسانات رفتاری از سرخوشی به حالات عصبی و پرخاشگری
  • سرگیجه و عدم تعادل
  • تغییراتی در عادت های خواب فرد به وجود می آید و فرد دچار مشکلاتی نظیر کم خوابی و یا گرایش به خواب زیاد می شود.
  • آبریزش بینی
  • کاهش سطح عملکردی در تمام سطوح از جمله بهداشت فردی
  • ایجاد تغییراتی در سطح فعالیت فرد
  • گوشه گیر و انزوا نسبت به جمع های خانوادگی و سایر جمع ها
  • از میان رفتن تدریجی احساسات و عواطف پایدار با اطرافیان
  • فراموشی زیاد
  • دچار شدن به مشکلات مالی برای تهیه کردن مواد مخدر

علائم اجتماعی اعتیاد به مواد مخدر

زمانی که فرد به مواد مخدر اعتیاد پیدا می کند، این اعتیاد بر روی جنبه های اجتماعی و روابط بین فردی او تاثیر می گذارد، فرد مبتلا به اعتیاد علاقه ای به انجام فعالیت ها و معاشرت با دیگران ندارد و این مسئله باعث انزوا و تنهایی او می شود، هم چنین این افراد مقداری از نیاز مصرف شان را در محیط اطراف ذخیره می کنند تا در صورت نیاز به مصرف دسترسی راحتی به آن داشته باشند هم چنین فرد در محیط  خانواده، کار و تحصیل با مشکلات بسیاری رو به رو می شود.

توجه: البته باید افراد توجه داشته باشند که علائم و نشانه ها بسته به نوع مواد مخدر مصرف می تواند با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشد برخی از مواد مخدر مانند هروئین و یا حتی بوپرنورفین ( ب۲) اثرات شدیدتری بر روی فرد می گذارند، هم چنین توجه داشته باشید که این علائم ظاهری و رفتای الزاما در یک شخص معتاد مشاهده نمی شود.

تشخیص علائم اعتیاد در نوجوانان و جوانان

در سنین نوجوانی افراد تمایل بیشتری به مصرف مواد مخدر دارند و به میزان بیشتر در معرض خطر دچار شدن به اعتیاد به مواد مخدر می باشند زیرا آن ها تمایل دارند چیزهای جدید را تجربه کنند و ریسک پذیری آن ها نسبت به سن های دیگر بیشتر می باشد و با احتمال بیشتری به سمت گروه های دوستی پر خطر می روند.

تشخیص اعتیاد در نوجوانان کار دشواری است زیرا رفتار آن ها شباهت زیادی به ویژگی های طبیعی دوران نوجوانی دارد به همین دلیل باید والدین در مورد علائم اعتیاد به مواد مخدر از جمله قرص ترامادول و دراگون اطلاعاتی داشته باشند تا در صورت مشکوک شدن به اعتیاد نوجوانان هر چه سریع تر برای مشاوره ترک اعتیاد اقداماتی را انجام دهند.

 

در واقع قرص ترامادول توسط جوانان و نوجوانانی که مشغول به تحصیل هستند مورد استفاده قرار می گیرد و دراگوم برای رفع مشکلاتی از جمله زود انزالی مورد استفاده قرار می گیرد در این مواقع باید سعی کنید تا اقدامات هیجانی انجام ندهید و بیش از انجام هر اقدامی از وجود اعتیاد اطمینان داشته باشید.

علل گرایش به مواد مخدر و نشانه های رفتاری

گرایش به مصرف مواد مخدر در کلیه طبقات اجتماع از طبقه مرفه گرفته تا طبقه ضعیف به خاطر یک سازوکار می باشد، دلایل اصلی برای گرایش به مواد مخدر، کاهش و ضعف در ارزش های فردی و خلأ های عاطفی می باشد این افراد برای این که در زندگی شان به رضایت و رفاه برسند از مواد مخدر به عنوان یک جایگزین استفاده می کنند و بعد از مصرف مواد مخدر تغییرات و پاداش های زیستی در مغز آن ها ایجاد می کند و باعث کشش آن ها به سمت مواد و وابستگی آن ها به مواد مخدر می شود.

هم چنین مصرف مواد مخدر تغییرات در اعتماد به نفس، مهربانی و آرام بودن فرد ایجاد می کند به طوری که نواقص فرد پوشانده می شود، با توجه به شرایط فرد معتاد یاد می گیرد با مصرف مواد مخدر سریع تر به ارضای روانی برسد.

مواد مخدر خاصیت آرام بخشی دارند و این خاصیت باعث می شود آدم های مرفه به سمت مصرف مواد هدایت شوند این در حالی است که بعد از مدتی اعتیاد به مواد مخدر به آن ها آرامش نمی دهد بلکه باعث به وجود آمدن مشکلات جسمی، رفتاری و روانی در فرد می شود.

ساز و کار مواد مخدر در مغز و بروز علائم اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر باعث کاهش سطح عملکردی فرد می شود و هم چنین منجر به ترشح هورمون های شادی در مغز شده و چون این هورمون ها مجدد در مغز جذب می شوند آستانه تحریک مغزی فرد کاهش می یابد وبه مرور زمان بافت های مغز فرسوده می شود در این حالت مغز فرد معتاد قادر به تولید هورمون های مورد نیاز برای کنترل هیجانات نخواهد بود و فرد دچار زودرنجی، عصبانیت، تحریک پذیری و بی قراری های شدیدی می شود و این نشانه ها در مصرف موادی مانند شیره، تریاک و مورفین بیشتر مشخص می شوند و از این رو می توان با استفاده از این نشانه ها به اعتیاد فرد پی برد.

تغییرات مغزی به صورت تدریجی در فرد ایجاد می شود و در صورتی که از اعتیاد فرد بگذرد و وابستگی فرد به مواد مخدر بیشتر شود بازگشت پذیری او کاهش خواهد یافت به همین منظور قبل از آن که فرد در اعتیاد غرق شود باید برای درمان و ترک اعتیاد اقداماتی را انجام داد.

رفتارهای نادرست با فرد معتاد

جنگ و دعوا با فرد معتاد راحت ترین کاری است که می توانید انجام دهید اما باید توجه داشته باشید که این برخورد هیچ فایده ای ندارد و در صورتی که عزیز شما با بیماری اعتیاد درگیر شده است قدرت اراده خود برای مقابله با اعتیاد از دست داده است و در این حالت نقش خانواده در ترک اعتیاد از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد.

در این شرایط با کمک یک مشاوره خانواده کارهایی که می توانید برای ترک اعتیاد بیمارتان انجام دهید را مورد بررسی قرار دهید در این میان این کارها بهتر است رفتارهای زیر را انجام ندهید.

  • قهر کردن
  • دعوا کردن
  • سرزنش کردن
  • تحقیر کردن
  • معتاد را مسبب تمام بدبختی های خانواده دانستن

درمان و ترک اعتیاد

برای ترک اعتیاد به مواد مخدر روش های متفاوتی  وجود دارد که هر کدام از آن ها با توجه به فرد معتاد و ماده ای که مصرف می کند موثر و مناسب می باشد، اما می توان گفت تمام محققان به این نتیجه رسیده اند که رفتار درمانی موثرترین روش برای درمان اعتیاد می باشد.

در این روش درمانگر تغییراتی در نگرش فرد ایجاد می کند و به خوبی می تواند بیمار را از مصرف مواد مخدر باز دارد، هم چنین با کار کردن بر مقوله وسوسه می تواند فرد را از بازگشت مجدد به سمت مواد مخدر منصرف کند.

نکته ای باید به آن توجه شود این است که با کسی که اعتیاد به مواد مخدر دارد از روی خشم و عصبانیت با او برخورد نکنید و در این شرایط حتما از مشاوره ترک اعتیاد کمک بگیرید چون اقدام نا به جای شما ممکن است فرآیند ترک را سخت تر کند اما در صورتی که به صورت اصولی برای ترک اقداماتی را انجام دهید ترک راحت تری خواهید داشت.

منبع : علائم اعتیاد به مواد مخدر، نشانه های اعتیاد به مواد مخدر

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: علائم اعتیاد به مواد مخدر، نشانه های اعتیاد به مواد مخدر. آخرین ویرایش: اکتبر 9, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=7438

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *