پیامد ها و عوارض اعتیاد به مواد مخدر، از مواد مخدر ها بیشتر بدانید

نوشته شده برای at 6:48 ب.ظ
3695 0

پیامد ها و عوارض اعتیاد به مواد مخدر، از مواد مخدر ها بیشتر بدانید

پیامدهای مصرف مواد مخدر چیست؟ امروزه با وجود این که متخصصین، رسانه ها، تبلیغات شهری و غیره اطلاعات زیادی در مورد پیامد های و اثرات منفی اعتیاد می دهند اما با این حال کم نیستند بسیاری از افراد که به دلیل نا آگاهی و با تصورات مثبت از اثرات مواد مخدر به دام آن گرفتار می شوند.

مواد مخدر تمام جنبه های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و برای او پیامد های جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت اگر در مورد عوارض و پیامد های مصرف مواد مخدر آگاهی لازم را داشته باشد راحت تر می توانید در مورد ادامه مصرف و یا ترک آن تصمیم بگیرید.

مخدر ها چه موادی را شامل می شوند ؟

مواد مخدر که به مواد افیونی معروف هستند در کشور ایران شیوع مصرف بسیار بالایی دارند این مواد مستقیما از گیاه خشخاش به دست می آیند و یا در آزمایشگاه از طریق یک سری مواد شیمیایی تولید می شوند. مخدر ها شامل موادی مانند تریاک، شیره، سوخته تریاک، هروئین، مرفین، کدئین و ترامادول می شوند.

پیامد ها و عوارض اعتیاد به مواد مخدر

اکثر عوارض جسمی که به خاطر مصرف مواد مخدر به وجود می آیند به واسطه فعل و انفعالات شیمیایی که در بدن روی می دهد قابل پیش بینی می باشد و این عوارض در کوتاه مدت و بلند مدت تفاوت هایی با یکدیگر دارند، به همین دلیل آن ها را در دو بخش مختلف توضیح می دهیم . این عوارض در کوتاه مدت شامل موارد زیر می شوند:

  1. عوارض کوتاه مدت

  • ایجاد حالت تیرگی و ابهام در ذهن
  • احساس رخوت در بدن
  • بروز مشکلات تنفسی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • یبوست
  • سرگیجه و سردرد
  • خشکی دهان
  1. پیامد ها و عوارض اعتیاد به مواد مخدر در دراز مدت

زمانی که به صورت طولانی مدت مواد مخدر استفاده کنید به خاطر وابستگی و اعتیاد در بدن، عوارض و مشکلات جدی تری را ایجاد می کند این مشکلات موارد زیر را در بر می گیرد:

  • ضربان قلب نامنظم و افزایش خطر سکته قلبی
  • تجربه یبوست و درد های شکمی شدید
  • بروز اختلالات هورمونی
  • تضعیف استخوان ها
  • تجربه درد های نا مشخص
  • دچار شدن به اختلالات روحی – روانی مانند افسردگی

سایر پیامد های مصرف مواد مخدر

علاوه بر عوارض و پیامد های جسمی مصرف مواد مخدر با پیامد های دیگری نیز همراه می باشد که برخی از آن ها را در زیر شرح داده ایم:

  1. مشکلات اقتصادی خانواده

مصرف مواد مخدر با کارکرد فرد ارتباط مستقیمی دارد در صورتی که پدر خانواده که وظیفه تامین رفاه اقتصادی خانواده را بر دوش می گیرد درگیر مواد مخدر شود دیگر نمی تواند عملکرد شغلی خوبی داشته باشد و در نتیجه درآمدی نخواهد داشت و از سوی دیگر بخشی از درآمدش صرف خرید مواد مخدر خواهد شد و به همین دلیل وضعیت اقتصادی خانواده روز به روز بدتر خواهد شد و مشکلاتی اقتصادی در خانواده افزایش می یابد.

  1. ایجاد مشکل در روابط زناشویی

مواد مخدر در میل جنسی افراد تغییراتی را ایجاد می کند و ممکن است در اثر مصرف مواد مخدر میل جنسی در فرد کاهش یا افزایش یابد در هر دو صورت اختلالاتی در روابط زناشویی به وجود می آورد و زمانی که میل جنسی در فرد افزایش یابد احتمال دارد بعد از مصرف مواد مخدر دچار رفتار های پر خطر جنسی شود و در این صورت ممکن است به بیماری های مقاربتی دچار شود و یا این بیماری ها را به شریک جنسی خود انتقال دهد.

  1. پیامد های اجتماعی

مسلم است والدینی که معتاد هستند قادر نخواهند بود فرزندان سالمی را تربیت کنند و در نتیجه فرزندی با مشلات فراوان تحویل جامعه خواهند داد، همچنین ممکن است فرد با گذشت مدتی از مصرف مواد مخدر وضع اقتصادی او با مشکلاتی رو به رو شود و توان خرید مواد را نداشته باشد در این صورت برای تهیه مواد به فروشندگی مواد مخدر روی  می آورد و با مشکلات بسیاری رو به رو می شود.

پیامد ها و عوارض اعتیاد به مواد مخدر

نشانه های بروز اوردوز در مصرف مواد مخدر

مصرف مواد مخدر فعالیت سیستم عصبی مرکزی را کاهش می دهد و اگر به صورت زیاد مواد مخدر مصرف شود منجر به کاهش و یا حتی توقف تنفس در فرد مصرف کننده می شود و این مسئله باعث می شود تا جریان خون در مغز کاهش یابد و باعث مرگ فرد شود ، به طور معمول ایست تنفسی در شب اتفاق می افتد اما امکان بروز آن در سایر نقاط روز نیز وجود دارد.

افراد مسن و یا افرادی که سابقه آپنه تنفسی ( اختلال وقفه تنفسی در خواب)، مشکلات قلبی، ریوی و سایر مشکلات پزشکی را دارند اگر مواد مخدر مصرف کنند بیشتر در معرض آسیب و اختلالات تنفسی قرار می گیرند.

اگر مواد مخدر با سایر مواد اعتیاد آور ترکیب شود و یا به صورت همزمان با الکل و مواد محرک مصرف شود خطر اوردوز به میزان زیادی در فرد افزایش می یابد، نشانه ها و علائم اوردوز مواد مخدر شامل موارد زیر می شود.

  • احساس خواب آلودگی مفرط
  • بروز مشکل در نفس کشیدن
  • کاهش سرعت تنفس یا ایست تنفسی
  • خرناس یا خروپف کردن به دلیل وجود مشکل تنفسی
  • سرد شدن پوست بدن
  • شل شدن و تضعیف ماهیچه ها
  • کبودی و تیرگی پوست، لب و ناخن ها
  • از دست دادن هشیاری و رفتن به کما

هشدار هایی درباره اوردوز مواد مخدر

باید توجه داشته باشید که اگر مصر مواد مخدر از طریق تزریق صور گیرد احتمال اوردوز به میزان بسیار بالاتری وجود دارد، علاوه بر این برخی از مواد مخدر هستند که اگر به صورت کم مصرف شوند باعث اوردوز شده و برای فرد کشنده می باشند این مواد شامل فنتانیل و کارفنتانیل می باشند.

مصرف هروئین اکثرا به فنتانیل و کارفنتالین همراه می باشد و سریع در چند دقیقه ممکن است باعث مرگ فرد شود.

زمانی که فرد ترک کرده و دوباره مواد مصرف می کند احتمال اوردوز افزایش می یاید زیرا تحمل بدن نسبت به مواد مصرفی کاه

ش می یابد  و به همین دلیل اگر پس از یک دوره ترک احساس وسوسه و ولع شدیدی نسبت به مواد مخدر می کنید در اولین فرصت باید به روانشناس مراجعه کنید تا با ارائه راهکارهای عملی وسوسه های شما را برای مصرف مواد مخدر کاهش دهد و پیشگیری های لازم برای اعتیاد مجدد صورت گیرد.

منبع : پیامد ها و عوارض اعتیاد به مواد مخدر، از مواد مخدر ها بیشتر بدانید

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: پیامد ها و عوارض اعتیاد به مواد مخدر، از مواد مخدر ها بیشتر بدانید. آخرین ویرایش: اکتبر 19, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=7548

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *