صدا بیزاری

چگونه بر ترس از صداهای بلند غلبه کنیم؟

129 0

فونوفوبیا ترس غیرمنطقی از صداهای بلند است که نام آن از کلمات یونانی برای صدا ( phono ) و ترس ( phobos ) گرفته شده است.

به طور کلی، عادی است که مردم از صداهای ناگهانی یا بلند، مانند آتش بازی یا موسیقی که ناگهان بسیار بلند می شود، مبهوت شوند. اما افرادی که از فونوفوبیا رنج می برند دائماً در ترس از وقوع این صداها زندگی می کنند، بنابراین، فونوفوبیا به عنوان نوعی اختلال اضطرابی طبقه بندی می شود که در واقع با مسائل شنوایی ارتباطی ندارد.

هر صدا احساساتی را در درون ما برمی انگیزد. صداها چیزی فراتر از نویز هستند. انسان ها دنیا را از روی صدا درک می کنند. در واقع، گیرنده های گوش به مناطقی در مغز متصل هستند که شامل حافظه، احساسات، ترس و سطوح اولیه هوشیاری ما می شوند.

تفاوت ترس از صداهای بلند با اختلال پرشنوایی و عدم تحمل صدا

اختلال پرشنوایی و عدم تحمل صدا(Hyperacusis) مشکلی است که به دلیل مشکل در مرکز پردازش شنوایی و نحوه درک صداها رخ می دهد. بیماران مبتلا به هایپراکوزیس به سختی می توانند صدا را تحمل کنند که منجر به ناراحتی و درد شود. هایپراکوزیس دلیل مشخصی ندارد، اگرچه در برخی از موارد به نظر می رسد با اختلالات و مشکلات شنوایی مانند بیماری منیر و وزوز گوش مرتبط باشد. با این حال، به نظر می رسد که هیچ ارتباطی با آستانه شنوایی فرد ندارد حتی برخی از مبتلایان شنوایی کامل دارند.

بنابراین، تفاوت اصلی بین ترس از صدا بلند و هیپراکوزیس در این واقعیت نهفته است که فونوفوبیا یک نوع اختلال فوبیا است نه یک اختلال شنوایی.

نشانه های ترس از صداهای بلند

  • آیا ترس از صداهای بلند باعث می‌شود که هر بار که درب به صدا در می‌آید یا صدای بلند می شنوید از جا بپرید؟
  • آیا از رفتن به مکان ها یا رویدادهای خاص اجتناب می کنید زیرا ممکن است در معرض صداهای بلند ناگهانی قرار بگیرید؟
  • آیا ترجیح می دهید در خانه باشید و از شلوغی خارج از خانه دوری کنید؟

البته، هرکسی ممکن است در اثر یک صدای ناگهانی، بوم یا انفجار ناگهانی دچار شوک شود. یک فریاد باعث اضطراب و نگرانی بسیاری از افراد می شود. چنین صداهایی به ما هشدار می دهند که اتفاقی در حال رخ دادن است و حجم صدا باعث می شود ما بخواهیم فوراً تهدید یا خطر را برطرف کنیم.

اینها همه بخشی از سیستم های حفاظت بدن ما می باشد اما ترس از صداهای بلند واقعاً می تواند زندگی شما را محدود کند.

زندگی به ویژه زندگی مدرن ما پر از صدا است و بسیاری از آن ها ناگهانی، بلند و غیر منتظره اما کاملا بی ضرر هستند. ترس از چنین صداهایی می تواند شما را وادار کند که بیش از حد واکنش نشان دهید یا بخواهید فقط در خانه بمانید و پنهان شوید.

اکثر علائم فونوفوبیا با علائم دیگر اختلالات اضطرابی دیگر مرتبط می باشد که شامل موارد زیر می باشد:

  • میل به فرار
  • تعریق بیش از حد
  • وحشت
  • ضربان قلب نامنظم
  • سردرد
  • لرزش دست یا پا
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • درد معده
  • یخ زدن بدن

درمان فوبیا میسوفونیا یا صدابیزاری چیست؟

شما می توانید به راحتی به میسوفونیا یا صدابیزاری غلبه کنید. خوشبختانه، حتی فوبیا‌هایی که مدت‌هاست ادامه پیدا کرده اند نیز قابل درمان می باشند و می توانید به راحتی به آن ها غلبه کنید بنابراین دیگر لازم نیست این ترس را تحمل کنید.

  1. در برابر صدا بیش از حد محافظت نکنید

هر چه بیشتر از شنوایی خود محافظت کنید، ترس بیشتری نسبت به صداها پیدا می کنید. این ترس منجر به اجتناب بیشتر و افزایش تحریک نسبت به این صداها می شود. بنابراین اما اجتناب همیشه عاقلانه ترین رویکرد نیست.

  1. استرس خود را به حداقل برسانید

هر زمان که مضطرب یا برانگیخته می شوید حساسیت بیش تری پیدا می کنید بنابراین به هر روشی سعی کنید که استرس و اضطراب خود را به حداقل برسانید.

البته نمی توانید از شرعوامل استرس زا خلاص شوید، اما می توانید یاد بگیرید که نسبت به آن ها پاسخ منطقی داشته باشید.

3. هیپنوتراپی

هیپنوتیزم می تواند به شما کمک کند احساس آرامش بیش تری پیدا کنید و نسبت به صداهای بلند راحت تر باشید.

همانطور که در جلسات هیپنوتراپی شرکت می کنید، در زندگی خود بسیار آرام تر شوید  و شروع به احساس بسیار متفاوتی در مورد هر رویدادی که منجر به ایجاد ترس می شود پیدا می کنید.

به مرور می توانید وقایع را بدون اینکه مضطرب شوید به یاد بیاورید و دیگر از صداهای بلند اذیت نمی شوید.

  1. درمان شناختی رفتاری

جلسات گفتگو با درمانگر با هدف تغییر نحوه تفکر و رفتار بیمار در مواجهه با صداهای بلند انجام می شود. تغییر الگوهای منفی می تواند سطح اضطراب بیمار را کاهش دهد و به مرور باعث شود که فرد نگرش بهتری نسبت به خود و محیط پیدا کند.

یک از مطالعات اخیر نشان می دهد که درمان شناختی برای درمان فوبیا صدا شدید بسیار مفید باشد.

  1. مواجهه درمانی گروهی

مواجهه درمانی گروهی شامل قرار دادن تدریجی گروهی از افراد در همان اتاق در معرض صداهای بلندتر است. این واقعیت که آن ها در یک محیط امن هستند می تواند به کاهش ناراحتی آن ها کمک کند.

  1. تکنیک های آرام سازی

تمرینات تنفسی یا آرام سازی عضلانی می تواند به بیمار کمک کند تا کنترل احساسات خود را به دست آورد. این تمرینات به مرور باعث کاهش اضطراب فرد می شود.

روانشناس این تمرین ها را در جلسات به عنوان تکلیف به فرد درگیر فوبیا ارائه می دهد و به آن ها کمک می کند تا بر اضطراب خود غالب شوند.

  1. به مشاور مراجعه کنید

مشاور می تواند به طور تخصصی دلیل فوبیا شما را تشخیص و راه حل های اصولی برای درمان آن پیشنهاد کند بنابراین حتما برای درمان و تشخیص فوبیا خود به مشاور مراجعه کنید و از کمک او استفاده کنید تا روند درمان خود را سریع تر طی کنید.

بازنشر(Cite this article as):
گروه محتوایی دکتر آزمندیان. تاپ نیوز: چگونه بر ترس از صداهای بلند غلبه کنیم؟. آخرین ویرایش: اکتبر 1, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=11271

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *