در آزمایش با موش، کانابیدیل اثرات پایدار بر افسردگی را برای هفت روز نشان داد

در آزمایش با موش، کانابیدیل اثرات پایدار بر افسردگی را برای هفت روز نشان داد

903 0

داروهای ضد افسردگی تجاری به طور معمول دو تا چهار هفته طول می کشد تا تأثیر قابل توجهی روی یک بیمار افسرده داشته باشند. آنها در حدود 40٪ موارد نیز در معرض بی عارضه هستند. پیدا کردن داروهای جدید برای افسردگی که سریع عمل می کنند و تاثیرات ماندگارتری دارند، هدف تحقیقاتی است که دانشمندان برزیلی در دولت سائوپائولو در همکاری با همکاران دانمارکی انجام داده اند.

این مطالعه نشان داد که یک دوز کانابیدیول در موشهای صحرایی با علائم افسردگی بسیار موثر بود، علائم را در همان روز حذف کرد و اثرات مفید را برای یک هفته حفظ کرد.

یافته های تحقیقات پیشین نشان می دهد که کانابیدیول، جزء ساندویچ کانابیس، که اغلب برای تولید ماری جوانا استفاده می شود، پتانسیل درمانی در درمان افسردگی وسیع را در مدل های پیشین و انسان دارد.

نتایج این تحقیقات در یک مقاله در مجله مولکولی نوروبیولوژی منتشر شده توسط محققان گروهی تحت عنوان Sâmia Regiane Lourenço Joca، استاد دانشکده علوم دارویی Ribeirão Preto در دانشگاه سان پائولو (FCFRP-USP) در برزیل منتشر شده است.

اولین نویسنده آماندا جولیانا فروش است که دارای بورس تحصیلی PhD از بنیاد تحقیقات سائوپائولو – FAPESP است. این تحقیق توسط FAPESP از طریق یک پروژه موضوعی، توسط شورای ملی توسعه علمی و فن آوری برزیل (CNPq) و بنیاد تحقیقات دانشگاه آرهوس دانمارک پشتیبانی شد.

Francisco Silveira Guimarães، هماهنگ کننده پروژه FAPESP، که همچنین استاد دانشکده پزشکی Ribeirão Preto دانشگاه سان پائولو است (FMRP-USP)، تأکید می کند که کانابیدیل نه به علت اثرات وابستگی، و نه اثر روانگردان، تولید می کند، مگر اینکه از کارخانه ماری جوانا استخراج شود. او گفت: “مولکول اصلی روانگردان ماری جوانا، تتراهیدروکارانبینلین است که به نام THC شناخته می شود. برعکس، کانابیدیل، برخی از اثرات THC را مسدود می کند.”

روش شناسی

محققان آزمایشات را با استفاده از خطوط موش انجام دادند که به وسیله پرورش متقابل به منظور ایجاد علائم افسردگی انجام شد. تست ها و تجزیه و تحلیل رفتار در مجموع شامل 367 حیوان بود.

پنج آزمایش انجام شد. جکا، که همچنین یکی از استادان بازدید شده در دانشگاه اوهوش است، گفت: “ما حیوانات را به موقعیت های استرس مانند آزمون پیاده روی مجبور کردیم.”

قبل از آزمایش، برخی از حیوانات تزریق کانابیدیول با دوزهای 7، 10 و 30 میلی گرم بر کیلوگرم در محلول شور، و بقیه که در گروه شاهد بودند، فقط سالین دریافت کردند.

پس از 30 دقیقه، حیوانات به مدت پنج دقیقه در سیلندرهای با ارتفاع 25 سانتیمتر و قطر 17 سانتیمتر حاوی 10 سانتیمتر آب برای موشها و 30 سانتیمتر آب برای موشها قرار گرفتند.

” محقق با حمایت FAPESP گفت: عمق آب به دلیل اجتناب از شنا کردن آنها از پایه یا دم آنها محاسبه می شود که عمق آب آنها را مجبور می کند شنا کنند. آنها بعد از شنا به مدت کوتاهی شناور می شوند. غرق این رفتار شناور، زمانی که آنها شنا را متوقف می کنند، محرمانه محسوب می شوند.” آزمون تطبیقی ​​اجباری برای اندازه گیری اثر داروهای ضد افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا تمام داروهای ضد افسردگی شناخته شده مدت زمان بی حرکتی را کاهش می دهد و از این طریق طولانی شدن زمان شنا نیز کوتاه می شود. کاهش زمان بی حرکتی در این آزمون به عنوان رفتار” ضد افسردگی “تفسیر می شود.

محققان دریافتند که کانابیدیل اثرات ضد افسردگی حاد و پایدار را در موش ها نشان می دهد که به آزمایش شناور اجباری منتقل می شوند.

جکا توضیح داد: “با این حال، برای اطمینان از اینکه این نتیجه ناشی از افزایش حرکت ناشی از اثر روانشناسی است که باعث شد حیوانات به شدت شنا کنند، به عنوان مثال، ما یک آزمایش جداگانه برای کنترل فعالیت حرکتی انجام دادیم.”

“برای انجام این کار، ما از آزمایش میدان باز استفاده کردیم که شامل قرار دادن حیوان در یک عرصه جدید و اجازه آزادسازی محیط جدید است، در حالی که فعالیت حرکتی و اکتشافی آن ثبت شده است. گفته شده است که داروی دارای اثرات ضد افسردگی بالقوه است زمان بی حرکتی را کاهش می دهد و زمان شنا را در آزمایش شناور افزایش می دهد بدون افزایش فعالیت حرکتی در آزمایش میدان باز، نشان می دهد که اثرات مشاهده شده در آزمون شناور اجباری ثانویه به تغییرات غير اختصاصی در فعالیت حرکتی نیست. ”

ترمیم مدارهای عصبی

نتیجه گیری این بود که اثرات درمان با کانابیدیول سریعا عمل می کنند و پایدار می شوند و تا 7 روز پس از تزریق یک بار به حیوانات متعلق به مدل های مختلف افسردگی (از جمله مدل استرس و مدل حساسیت ژنتیکی) تجویز می شوند.

هفت روز پس از درمان، محققان افزایش تعداد پروتئین های سیناپسی در قشر پرفرانتال را مشاهده کردند، که به شدت با افسردگی در انسان ارتباط دارد. جکا گفت: “با توجه به این یافته ها، ما معتقدیم که کانابیدیل به سرعت مکانیزم های نوروپلاستیکی را می سازد که به تعمیر مدارهای عصبی که در افسردگی آسیب می رسند، کمک می کند.”

“هنگامی که ما مکانیزم های درگیر در این اثرات را مورد بررسی قرار دادیم، دریافتیم که درمان با کانابیدیل باعث افزایش سریع فاکتور نوروترفیک مغز شده یا BDNF، نوروتروفین می شود که نقش کلیدی در بقای عضلانی و نوروژنز دارد، تشکیل جدید یوكا گفت: “نورون ها را در مغز آنها و همچنین افزایش سیناپتوزیسم در قشر پیشانی این حیوانات را مشاهده کردیم.” Synaptogenesis تشکیل سیناپس بین نورون در سیستم عصبی مرکزی است.

“محقق FAPESP بودجه اشاره کرد: با این حال، عمل مفید کانابیدیول محدود به قشر پیشانی نیست. “در مطالعه جداگانه، ما نشان دادیم که اثرات کانابیدیول همچنین شامل مکانیزم های نوروپلاستی در هیپوکامپ، یکی دیگر از ساختار درگیر در نوروبیولوژی افسردگی است.”

طبق گفته یوكا، اگر مطالعات در انسان همچنین كانابیدیل را در درمان افسردگی مفید دانست، با توجه به این كه كانابیدیل در حال حاضر برای درمان بیماری ها یا اختلالات دیگر در انسان مورد استفاده قرار می گیرد، “این می تواند پیشرفت قابل ملاحظه ای در درمان افسردگی، به طور بالقوه به بیماران كمك كند که تا چندین هفته رنج می برند، اغلب با خطر خودکشی، تا زمانی که درمان شروع به کار کند. ”

مطالعات در انسان

محققان در حال حاضر به بررسی مکانیزم های دیگری که در اثر کانابیدیول تاثیر می گذارند و همچنین اثربخشی آن در مدل های حیوانی مقاومت به درمان های معمولی است.

“به عنوان مثال، ما در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا کانابیدیول نیز در بیمارانی که به درمان متعارف واکنش نشان نمی دهند، موثر است یا اینکه ترکیب آن با داروهای ضد افسردگی علائم آنها را بهبود می بخشد. در واقع، ما یک مقاله دیگر در مجله Progress in Neuro Joca گفت: «داروهای روانپزشکی و بیولوژیکی ، نشان می دهد که درمان با کانابیدیول، انتقال عصبی سروتونینیریک را در سیستم عصبی مرکزی تسهیل می کند و ترکیب آن با دوزهای پایین تر از داروهای ضد افسردگی مهارکننده بازدارنده سروتونین، یا SSRI ها، مانند فلوکستین، اثرات ضد افسردگی قابل توجهی را ایجاد می کند.

“بنابراین امکان وجود دارد که ترکیب کانابیدیول با SSRI ممکن است اجازه دهد که دومی در دوزهای پایین استفاده شود، شاید اثر عوارض جانبی آنها را در حالی که حفظ اثر درمانی از دوزهای بالاتر را دارد، کاهش دهد.”

بنابراین به گفته نویسندگان، کانابیدیل نه تنها یک ضد افسردگی سریعتر از داروهای معمول است، بلکه پاسخ به داروهایی که در ترکیب با آنها مصرف می شود را بهبود می بخشد.

“شواهد ما نشان می دهد که این اثرات بوجود می آیند با ایجاد تغییرات نوروپلاستی در قشر پیشانی و هیپوکامپ، که ساختار مغز درگیر در توسعه افسردگی است. از آنجا که کانابیدیل در افراد برای درمان بیماری های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد، ما معتقدیم که در انسان نیز می تواند مورد مطالعه قرار گیرد جکا گفت: درمان افسردگی در آینده نزدیک است.

منبع:

موارد ارائه شده توسط بنیاد برای حمایت تحقیقاتی از ایالت سائو پائولو 

بازنشر(Cite this article as):
سارا نظری مقدم. تاپ نیوز: در آزمایش با موش، کانابیدیل اثرات پایدار بر افسردگی را برای هفت روز نشان داد. آخرین ویرایش: سپتامبر 9, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=3362

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *