دکتر روانشناس تهران و درمان افسردگی

نوشته شده برای at 4:43 ب.ظ
405 0

دکتر روانشناس تهران و درمان افسردگی باید با تکنیک های مختلف درمانی آشنایی داشته باشد تا بتواند درمانی بدون عارضه و بهترین کارایی را انتخاب کند.

انواع افسردگی از نظر دکتر روانشناس تهران

افسردگی انواع متفاوتی کنید:

  • افسردگی شدید

این نوع افسردگی نسبت به افسردگی خفیف و متوسط کمتر دیده می شود ولی علائم شدیدی را به همراه دارد.

  • افسردگی آتیپیک

این نوع افسردگی زیر شاخه های افسردگی شدید است و علایم مخصوصی را دارد. این نوع افسردگی پاسخ خوبی به درمان می دهد ولی تشخیص به موقع آن ضروری است.

  • افسردگی خویی یا دیستایمی

افسردگی خویی نوعی افسردگی خفیف مزمن است که فرد در بیشتر روزها احساس افسردگی می کند ولی ممکن است که بیشتر روزها احساس خوبی داشته باشد.

 افسردگی چگونه درمان می‌شود؟

از آن جایی که افسردگی متفاوت است روش‌های مختلفی برای درمان وجود دارد اما شایع ترین روش های درمان افسردگی عبارتند انداز:

۵ روش اصولی درمان غیر دارویی افسردگی

درمان های غیر دارویی انواع مختلفی دارند و شامل موارد زیر می باشند:

  • درمان روان کاوانه

این نوع درمان متناسب با نظریه روانکاوی است و هدف آن این است که شخصیت بیمار تغییر پیدا کند در واقع روانکاوی به دنبال این نیست که نشانه ها را کاهش دهد بلکه با استفاده از تکنیک ها و روش های خاص باعث می شود که اعتماد بیمار بالا برود و بتواند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند این نوع درمان نیاز به زمان طولانی دارد.

  • رفتار درمانی

در این نوع درمان، به فرد افسرده رفتارهایی آموزش داده می شود در واقع این تکنیک به دنبال این است که عواملی که باعث شده که فرد افسرده شود کنار گذاشته شود و فرد احساس بهتری پیدا کند.

  • شناخت ‌درمانی

این روش درمانی به این صورت است که روی تفکر فرد تاثیر می گذارد در واقع فرد افسرده روی افکار ناکارآمد خود تمرکز می کند. منظور از افکار ناکارآمد این است که زمینه را برای غم و اندوهی فرد فراهم می کنند.

  • درمان بین فردی

این درمان روی روابط بین انسان‌ها تاکید می کند و به دنبال این است که عواملی که باعث افسردگی فرد شده را شناسایی و برطرف کند.

گاهی علت افسردگی ریشه در کودکی فرد دارد و درمان به فرد کمک می‌کند که جسارت و شجاعت لازم را پیدا کند.

  • خانواده درمانی

خانواده درمانی از رویکردهای اصلی نمی باشد ولی اگر خانواده تاثیر مهمی در شکل‌گیری افسردگی داشته باشد کمک بسیار مفیدی می کند به این شکل که در طول درمان فرایند ها و باورهای غلط خانوادگی اصلاح می‌شود.

راه های درمان افسردگی

وقتی فردی دچار افسردگی می‌شود احساس می کند که همیشه در تاریکی حبس شده و نمی تواند از آن فرار کند، اما شما باید بدانید که اگر بدترین نوع افسردگی را هم داشته باشید می توانید آن را درمان کنید.

افسردگی با هر شدتی جلوی موفقیت و پیروزی شما را می گیرد پس برای درمان و کمک به خود باید  هرچه سریع تر اقدام کنید.

استفاده از دارو درمان های روانشناختی و تغییر در سبک زندگی از راه های درمان افسردگی می باشد.

یادگیری راه های درمان افسردگی به شما کمک می‌کند که بدانید بهترین راه برای درمان کدام است. راه های درمان افسردگی زیاد است و به شما کمک می کند که شادی و نشاط به زندگی شما برگردد.

افراد دقیقا به یک نوع افسردگی مبتلا نمی‌شوند بنابراین یک نوع درمان برای تمام افسردگی ها مناسب نیست ممکن است که یک درمان برای فرد مناسب باشد و جواب دهد ولی همان نوع درمان برای شخص دیگر مناسب نباشد.

شما باید در مورد راه‌های مختلف آگاهی کسب کنید و متناسب با آن بهترین را انتخاب کنید.

متخصص درمان افسردگی

 نکات کلیدی در مورد درمان افسردگی

نکاتی که در ادامه بیان می شود در درمان افسردگی کمک زیادی به شما می کند و باعث می شود که سریع تر به درمان مورد نظر خود دست پیدا کنید.

تا جایی که می‌توانید در مورد افسردگی خود آگاهی کسب کنید، در ابتدا شما باید مشخص کنید که علت افسردگی چیست؟

شدت افسردگی هر چه بیشتر باشد درمان شما سخت تر می شود و باید درمان قوی‌تری انتخاب شود اما نگران نباشید زیرا به مرور می توانید افسردگی خود را با هر شدتی درمان کنید.

برای این ‌که بتوانید بهترین روش را برای درمان انتخاب کنید نیاز به زمان دارید شاید برای پیدا کردن بهترین درمان نیاز به آزمون و خطا باشد.

  • به دارو تکیه نکنید

درست است که مصرف دارو می تواند علائم افسردگی را کم و بهبود ببخشد ولی مصرف دارو برای درمان افسردگی در طولانی مدت مناسب نیست با استفاده از روش‌های دیگر می‌توانید به درمان بپردازید حتی درمان هایی مثل ورزش و معالجه نیز موثر هستند.

اگر هم از دارو استفاده می کنید حتماً آن را امتحان کنید و در سبک زندگی خود تغییراتی را ایجاد کنید.

  • پشتیبانی اجتماعی بگیرید.

اگر ارتباطات اجتماعی خود را گسترش دهید در مقابل افسردگی مقاوم خواهید شد  به دوستان و اطرافیان خود اعتماد کنید و به دنبال ارتباطات جدید باشید.

باید بدانید که درخواست کمک به معنای ضعف شما نیست و یا به معنای این نیست که شما به دیگران وابسته هستید شما می‌توانید با یک صحبت کوچک کمک بزرگی به خود کنید.

هر چه ارتباط شما با اطرافیان قوی‌تر باشد انزوا و افسردگی شما کاهش پیدا می‌کند اگر تحت فشار و استرس قرار گرفتید و احساس افسردگی کردید ارتباط خود را با رعایت مرزهای مشخص گسترش دهید این کار باعث می‌شود که استرستان کمتر شود.

  • تغییرات در سبک زندگی

اگر شما تغییراتی در سبک زندگی تان ایجاد کنید کمک بزرگی به درمان افسردگی می کنید گاهی تنها راه همین است حتی اگر شما به درمان های دیگری هم احتیاج داشته باشید.

اگر در سبک زندگی تغییراتی ایجاد کنید می‌توانید افسردگی را از زندگی حذف کنید.

از نظر دکتر روانشناس تهران ورزش می تواند داروی موثری برای درمان افسردگی باشد زیرا باعث تقویت سروتین،  آندورفین در بدن می شود  و همچنین سلول و اتصالات مغزی رشد می کند و خود می تواند دارویی برای درمان افسردگی باشد.

اگر شما روابط اجتماعی قوی داشته باشید و عواملی که باعث افسردگی می‌شود را کاهش  دهید می توانید از افسردگی دور شوید.

  • خوردن مواد غذایی مفید

تغذیه سالم می‌تواند باعث سلامت جسم و روح شما شود، حتی خوردن وعده های کوچک در طول روز هم باعث انرژی شما می شود.

به دنبال غذاهای شیرین و کربوهیدرات ها بروید، آن ها باعث تقویت روحیه و کاهش افسردگی شما می شوند.

  • خواب مناسب

خواب می تواند تاثیر زیادی در زندگی شما داشته باشد اگر شما خواب کافی نداشته باشید به مرور زمان می‌تواند زمینه را برای افسردگی فراهم کند.

برای درمان افسردگی راه های مختلفی وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • رفتار شناختی
  • میان فردی
  •  روان پویشی

گاهی اوقات از روش های ترکیبی نیز می توان استفاده می شود.

دکتر روانشناس تهران و درمان افسردگی می تواند رواش های مختلفی از جمله دارو درمانی داشته باشد.

بعضی از این درمان ها به شما کمک می کند که با استفاده از تکنیک ها و مهارت ها افکار منفی را کاهش دهید و به مبارزه با افسردگی بپردازید همچنین برخی از این تکنیک ها به شما کمک می کند که عوامل افسردگی را شناسایی کنید و آن هارا از بین ببرید.

یکی از مهم ترین علائم افسردگی این است که شما نمی توانید روی مشکلات خود تمرکز کنید.

رواندرمانی در درمان افسردگی

گاهی ممکن است هیچ کدام از علائم اصلی افسردگی در شما وجود نداشته باشد در این حالت روان درمانی بهترین روش درمان برای شما می باشد، روان درمانی به شما آموزش می دهد تا احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید و همچنین بتوانید جلوی بازگشت افسردگی را بگیرید.

برخی تکنیک ها به شما کمک می کند که جلوی افکار منفی را بگیرید.

از مهم ترین علائم افسردگی از نظر دکتر روانشناس تهران این است که فرد نمی تواند روی مشکلات خود تمرکز داشته باشد.

درمان های افسردگی به شما کمک می‌کند که به گذشته نگاهی بیندازید و ببینید که چه عواملی باعث افسردگی شما شده است و آن را از بین ببرید.

درمان گروهی برای معالجه افسردگی

وقتی صحبت از درمان افسردگی می‌شود شاید فکر کنید که منظور این است که با یک فرد درمانگر ملاقات کنید اما همیشه درمان اینگونه نیست.

در درمان افسردگی به صورت گروهی شما به صحبت های افرادی که مشکلاتی مشابه شما دارند گوش می دهید و از تجربیات آن ها استفاده می‌کنید در واقع می توانید از این افراد مشاوره بگیرید و انگیزه خود را بالا ببرید.

  • پیدا کردن دکتر روانشناس تهران

یکی از مهم ترین نکات در درمان افسردگی این است که شما درمانگر مناسبی برای خود انتخاب کنید که در تمام زمینه‌ها مراقب و پشتیبان شما باشد. راه های مختلفی برای پیدا کردن بهترین درمانگر وجود دارد.

شما می توانید از دوستان و خانواده در مورد بهترین درمانگر بپرسید همچنین می توانید از پزشک مورد اعتمادتان بپرسید و درمانگر مناسب را پیدا کنید.

۲۰ روش کاربردی برای کنترل و درمان افسردگی

یکی کارهایی که می‌توانید برای درمان افسردگی انجام دهید انجام ورزش و فعالیت های بدنی می باشد.

یکی از مهم ترین روش ها و در عین حال ساده ترین روش ها تغییر سبک زندگی می باشد حتی روش های دیگر هم با استفاده از تغییر سبک نتیجه بهتری خواهند داشت.

گاهی اوقات با تغییر سبک زندگی، دیگر نیازی به دیگر روش‌های درمانی نیست.

 از مهم ترین اقداماتی که می‌توانید در این زمینه انجام دهید:

  • به آنچه در اطراف تان می گذرد توجه نکنید و خوش باشید.

اگر به افسردگی مبتلا شدید نباید به اطراف خود توجه داشته باشید پس به اطراف توجهی نکنید و شاد باشید.

  • پر جنب و جوش باشید.

با غصه خوردن نمی‌توانید کاری را از پیش ببرید پس به بیرون از خانه بیاید و به کاری که دوست دارید بپردازید.

می ‌توانید بازی مورد علاقه خود را انجام دهید یا به دوست صمیمی خود سر بزنید.

  • خودتان را سرگرم کنید.

خودتان را مشغول کارهایی کنید که به آن ها علاقه دارید زمانی که شما ناراحت و افسرده هستید هیچ کاری برای شما لذت بخش نیست.

لیستی از کارهایی که به آن علاقه دارید تهیه کنید و یکی را انجام دهید.

  • هم صحبت پیدا کنید.

صحبت کردن با دیگران به شما کمک می کند که احساس خوبی داشته باشید پس بهترین دوستان را برای خود انتخاب کنید و با آن ها درد و دل کنید.

  • خوب گریه کنید.

اگر مشکلی داشتید که باعث گریه شما می شد راحت گریه کنید. گریه به شما کمک می کند تا راحت تر احساسات خود را بروز دهید.

  • علت افسردگی را پیدا کنید.

افسردگی خود را با دقت مورد بررسی قرار دهید و به دنبال برطرف کردن آن باشید ریشه آن را مشخص و سپس اقدامات لازم را انجام دهید.

  • تلاش کنید ولی واقع‌بین باشید.

اگر شما تمام تلاش و انرژی خود را در این زمینه گذاشتید ولی نتیجه نگرفتید کار را متوقف نکنید بلکه دوباره شروع کنید.

اگر شما اهداف نامشخصی را دنبال کنید افسرده خواهید شد.

  • ورزش کنید.

با توجه به آمار و تحقیقات ورزش می تواند تاثیر مهمی در غلبه بر افسردگی داشته باشد در واقع ورزش یکی از روش های است که باعث می شود حالات عصبی شما کاهش و بهبود یابد.

  • نقاشی بکشید.

برای اینکه احساسات خود را بیرون بریزید می توانید روی کاغذ آن را پیاده کنید مثلاً زمانی که احساس ناراحتی می کنید شروع به نقاشی کنید. استفاده از هر رنگی نشان دهنده چیزی است مثلاً رنگ قرمز دلالت بر عصبانیت، رنگ مشکی دلالت بر ناراحتی و رنگ خاکستری دلالت بر نگرانی دارد.

  • کار کسل کننده ای را در نظر بگیرید سپس آن را انجام دهید.

برای اینکه غم و غصه از یاد شما برود می توانید چیزی را در نظر بگیرید و به آن فکر کنید مثلاً می‌توانید کاشی‌های حمام را تمیز کنید.

  • مشغله خود را کم کنید.

در قرن بیستم مشغله ها کم نیست اگر شما فکر می کنید که علت افسردگی می تواند مشغله زیاد باشد می توانید آن ها را کم کنید و زمان بیشتری را برای استراحت و استحمام در نظر بگیرید.

  • تصمیم مهم نگیرید.

زمانی که شما به افسردگی مبتلا می شوید نمی توانید به خوبی همه چیز را تشخیص دهید پس زمانی که خواستید تصمیم مهمی بگیرید سعی کنید شرایط خوبی داشته باشید.

  • با دیگران با احترام رفتار کنید.

وقتی که شما ناراحت هستید می توانید ناراحتی خود را به راحتی به دیگران نشان دهید پس این کار را نکنید زیرا ممکن است دیگران هم به حال شما مبتلا باشند.

  • سراغ یخچال نروید.

زمانی که شما ناراحت و عصبانی هستید به سراغ خوردن نروید شاید همان لحظه برای شما خوب باشد ولی به مرور زمان باعث افسردگی شما می شود. هنگامی که دوست داشتید به خوردن بپردازید از خانه بیرون بزنید.

  • نزدیک فروشگاه نشوید.

ولخرجی زیاد شاید در لحظه باعث خوشحالی شما بشود اما به مرور زمان می تواند شما را به دردسر بیندازد.

  • بنویسید و بنویسید.

کاغذی بردارید و در مورد احساسات خود بنویسید هر چه را که می شنوید، می بینید و احساس می کنید بنویسید به این فکر نکنید که شاید نوشته های شما معنا و مفهومی نداشته باشند هر آنچه که نمی توانید با دیگران مطرح کنید را هم بنویسید در واقع همه چیز را روی کاغذ بریزید تا احساس راحتی کنید.

  • درباره افسردگی خود اطلاعاتی داشته باشید.

یکی از نکات مهم در مورد افسردگی این است که شما می بایست در مورد افسردگی خود اطلاعات کاملی داشته باشید شما باید بدانید که چه علائمی دارید آیا افسردگی شما به دلیل بیماری زمینه ای است یا خیر. اگر علت افسردگی، بیماری زمینه ای است که باید به دنبال درمان آن باشید.

  •  یکی از روش های درمان افسردگی کنترل استرس است.

سعی کنید تغییراتی را در زندگی خود ایجاد کنید تا بتوانید استرس خود را کنترل کنید و تا حدی آن را کاهش دهید اگر شما  استرس زیادی داشته باشید منجر به افسردگی خواهد شد، عواملی که باعث استرس شما می شود را کاهش و از بین ببرید.

بهترین روش برای درمان افسردگی چیست؟

شما می توانید از یک متخصص در زمینه افسردگی کمک بگیرید.

تحقیقات نشان می‌دهد که صحبت با یک روان درمانگر  از دیگر روش ها مثل درمان دارویی و ورزش موثرتر است.

روان درمانی به شما کمک می‌کند که به مشکلات غلبه کنید و احتمال بروز مجدد آن را از بین می رود.

اسکن مغزی به تعیین روش درمان افسردگی کمک می‌کند، اسکن های مغزی قسمت هایی از مغز را که به پردازش اطلاعات، احساسات و تغییرات ارتباطات عصبی مربوط می شود را مشخص می کند.

از اسکن های مغزی استفاده می شود تا عملکرد مغز قبل و بعد از درمان مورد بررسی قرار بگیرد.

تغییر عادات زندگی در درمان افسردگی بسیار موثر است.یکی از مهم ترین این عادات، خواب کافی می باشد به این دلیل است که خواب کافی موجب احساس خوب می شود و برای سیستم بدن و مغز بسیار موثر می باشد. خواب کافی بر سلامت بدن تاثیر می گذارد و موجب کاهش بیماری های مربوط به قلب و عروق می شود.

افسردگی باعث می شود فرد گوشه گیر شود و فعالیت خود در اجتماع را به حداقل برساند.اگر فرد در اجتماع فعال باشد باعث می شود استرس و غم و اندوه او برطرف و روحیه اش بهتر شود.

 بهترین راه برای کمک به فرد افسرده چیست؟

مراجعه به دکتر روانشناس تهران یکی از بهترین راه ها برای کمک به فرد افسرده است.

فردی که مبتلا به افسردگی می شود به تدریج علاقه به فعالیتش را از دست می دهد و شما باید او را به فعالیت ترغیب کنید. ورزش به صورت تیمی، کار کردن، و تغییر مکان در درمان افسردگی بسیار تاثیر دارند.

سوالات متداول

درمان افسردگی شدید در زنان چیست؟

افسردگی شدید در زنان انواع گوناگونی دارد که رایج ترین آن ها افسردگی بارداری و افسردگی پس از زایمان است.

درمان افسردگی خفیف چیست؟

ورزش هایی مانند یوگا و تمرین مثبت اندیشی برای درمان افسردگی خفیف مفید است.

درمان افسردگی با کدام گیاهان دارویی موثر است؟

دمنوش به این دلیل که موجب آرامش اعصاب و دوری از افکار منفی می شود بیشترین تاثیر را در درمان افسردگی دارد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر همه روش ها برای درمان افسردگی را استفاده کردید و تغییری مشاهده نکردید لازم است به تراپیست مراجعه کنید.

درصورت داشتن حداقل چهار مورد از موارد زیر حتما به تراپیست مراجعه کنید:

  • احساس ناراحتی
  • نگرانی
  • ناامیدی
  • بدبینی
  • گناه
  • به درد نخور بودن
  • بی پناهی
  • عدم لذت بردن از فعالیت های روزمره
  • اختلالات بی خوابی(بیخوابی ،زود بیدار شدن،خواب ماندن)
  • اختلالات گوارشی(نظیر کم و زیاد شدن اشتها و یا بی‌اشتهایی کمبود یا اضافه وزن)
  • کم شدن انرژی
  • خستگی زیاد
  • فکر کردن به مرگ یا خودکشی یا تلاش برای خودکشی
  • بی‌قراری
  • مشکل داشتن در تمرکز و به یاد آوردن اتفاقات

منبع : دکتر روانشناس تهران و درمان افسردگی 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: دکتر روانشناس تهران و درمان افسردگی. آخرین ویرایش: آوریل 15, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=5645

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *