روانکاوی اعتیاد چه کمکی به شما می کند؟

نوشته شده برای at اکتبر 18, 2021
336 0

روانکاوی اعتیاد چه کمکی به شما می کند؟

نظریات روانکاوی اعتیاد چطور گرایش به مصرف مواد را بیان خواهد کرد؟ یکی از نظرهای اصلی و زیر بنایی علم رواننشاسی، روانکاوی می باشد در این نظریه اطلاعات زیادی در مورد اختلالات روانی، علائم و روند درمان آن ها بیان شده است که در اختیار روان شناسان قرار می گیرد و در نظریه روانکاوی مفاهیم بسیاری بیان شده است که می توان به مفاهیم خودآگاه، ناخودآگاه، مراحل رشد جنسی اشاره نمود.

بسیاری از افراد از این مفاهیم استفاده می کنند تا بهتر بتوانند به علل گرایش و ابتلا به اعتیاد پی ببرند در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری در این مورد روانکاوی اعتیاد می پردازیم و هم چنین برای این که از این موضوع در اعتیاد استفاده کنید می تواند از خدمات مشاوره ترک اعتیاد کمک بگیرید تا راهنمایی های لازم را انجام دهند.

روانکاوی اعتیاد، اعتیاد از منظر مراحل رشد جنسی

فروید زمانی که می خواست نظریه خود را مطرح کند مراحل رشد جنسی را برای انسان تعریف نموند و در آن مراحل رشد دهانی، مقعدی، آلتی، نهفته و تناسلی را برای دوره های مختلف سنی ارائه نموده است و هم چنین هویت جنسی فرد در دوران کودکی شکل می گیرد و به تدریج در این دوران به تثبیت می رشد.

بر اساس نظریه فروید انرژی روانی در هر دوره بر روی منطقه خاصی از بدن اثر می گذارد و در هر کدام از مراحل بحران های مربوط به خودش را دارد و در صورتی که مسائلی که به این دوران ها مربوط می شود به درستی حل نشود انرژی روانی در همان دوران باقی خواهد ماند و فرد برای گذر از دوران و پیوستن به مراحل بعدی با مشکلاتی رو به رو می شود، به طور مثال روانکاوی اعتیاد را نمادی از حل نشدن تعارضات مرحله دهانی می داند.

اعتیاد، بازگشت به مرحله دهانی

مرحله دهانی اولین مرحله از رشد روانی و جنسی می باشد که زمانی که فرد متولد می شود تقریبا ۱۸ ماه از زندگی خودش را به مرحله دهانی می گذارد در این مرحله انرژی روانی بر روی دهان و نواحی اطراف آن متمرکز می باشد زیرا نیاز نوزاد در این مرحله بیشتر از طریق مکیدن پستان مادر رفع می شود.

در صورتی که نیازهای جسمانی و عاطفی نوزاد در این مرحله به درستی برآورده نشود و مادر نتواند به خوبی آن ها را ارضا کند و یا بالعکس مادر در برآورده شدن آن ها افراط نشان دهد در این هنگام کودک در این مرحله تثبیت شده و روند رشدی او با اختلالاتی رو به رو می شود و مشکلاتی برای کودک به وجود می آید.

این مشکل تا دوران بزرگسالی همراه فرد خواهد بود و به صورت های مختلفی خودش را نشان می دهد و روانکاوان معتقد هستند که این افراد در بزرگسالی بیش از حد به نیازهای دهانی توجه می کنند و به آن اهمیت می دهند آن ها با این رفتار به مرحله اول زندگی شان بازگشته اند و تعارض های درونی مربوط به این دوره را نشان می دهند افرادی که به مرحله دهانی علاقه بسیاری دارند می توانند به صورت های مختلفی مانند خوردن زیاد و افراطی، علاقه زیاد به نوشیدن، سیگار کشیدن، مصرف الکل و غیره نشان داده شود.

روانکاوی اعتیاد، تعارض میان ساختارهای روانی

فروید سه اصل را در ساختار روانی انسان مشخص می کند که به آن، نهاد، خود و فراخود می گویند. نهاد از همان ابتدای تولد همراه ما می باشد و نیازها و غرایز طبیعی که درگیر آن هستیم را برای ما یادآوری می کند و زمانی که در مسیر رشد قرار می گیریم خود  تشکیل داده می شود و برای رفع و ارضای نیازهای نهاد به واقعیت هایی که در محیط موجود می باشد توجه می کند.

در آخرین مرحله فراخود تشکیل داده می شود که در آن ارزش های اخلاقی و وجدان به وجود می آید و بر اساس بررسی های انجام شده اگر میان این سه ساختار تعارضاتی به وجود آید می تواند باعث بروز اختلال های رفتاری مانند اعتیاد در فرد شود.

اعتیاد و غلبه نهاد بر سایر ساختارهای روانی

در صورتی که فرد والدین سخت گیری داشته باشد که ارزش های اخلاقی بسیار سخت گیرانه ای را برای او در نظر بگیرد و یا در شرایطی قرار بگیرد که وجدانش تحت تاثیر قرار گرفته و فرد احساس گناه کند در این حالت فراخود به نهاد فشار می آورد باعث می شود تا احساسات استرس آور و اضطراب آوری در فرد به وجود آید و در این موقعیت خود تلاش می کند تا نقش میانجی گری داشته باشد و میان نهاد و فراهود تعادلی را ایجاد نماید و در صورتی که در این فرایند خود با شکست رو به رو شود فشارهای زیادی به وجود می آید که ممکن است دو راه را پیش روی فرد قرار دهد.

یکی از راه ها به این صورت است که فرد تسلیم وجدان خود شده است و یا کاملا آن را کنار می گذارد و به سمت راه هایی می رود تا لذت های آنی تجربه کند و نیازهای نهاد را حل نماید در صورتی که  افراد راه دوم را انتخاب می کنند به احتمال زیاد درگیر اعتیاد و مواد می شوند و باید نشانه های اعتیاد به مواد مخدر را در این افراد مورد بررسی قرار داد و آن ها را شناسایی کرد.

در واقع آن ها برای این که از فشارها رهایی یابند و اضطراب ها را فراموش کنند و از قید و بندها آزاد شوند به اعتیاد روی می آورند، برای آن که موضوع اعتیاد را درک کنید و از ابتلا شدن به آن رهایی یابید باید با متخصص در این زمینه کمک بخواهید و مشورت های لازم را با او انجام دهید تا با استفاده از اصول علمی درگیر اعتیاد نشوید.

روانکاوی اعتیاد؛ درمان اعتیاد به روش روانکاوی

روانکاوی اولین رویکرد در روانشناسی می باشد که توسط زیگموند فروید پایه گذاری شده است در این رویکرد از روش خاصی استفاده می شود که به عنوان تداعی آزاد برای درمان مورد استفاده قرار می گیرد، تداعی آزاد به معنی صحبت کردن صریح می باشد به گونه ای که هیچ سانسوری بر روی مطالب ایجاد نشود و باعث می شود تا درمانگر با ذهن ناخودآگاه خود با مراجع در ارتباط باشد و با تفسیرهایی که بیان می شود بتواند بینش جدیدی از زندگی را در اختیار فرد قرار دهد.

امروزه پیروان مکتب فروید از رویکردهای جدیدی استفاده می کنند و در بسیاری از مبانی نظری با فروید هم عقیده می باشند اما روش های درمانی آن ها ممکن است متفاوت باشد زیرا روان تحلیل گرهای نوین تلاش می کنند تا در درمان نقش فعال تری داشته باشند برای مثال در رویکرد روان پویشی درمانگر سعی می کند تنها به عنوان متخصص پشت سر بیمار ننشیند بلکه مانند سایر درمانگران ارتباطی رو در رو با فرد برقرار می کند و تلاش می کند تا تعارض هایی که در زندگی فرد به وجود آمده است را مورد بررسی قرار دهد و به حل آن ها بپردازد.

این روش درمانی برای معتادانی که به اختلالات شخصیتی مزمن دچار هستند و مشکلات حل نشده ای از زمان گذشته دارند مناسب می باشد و به وسیله این رویکرد به حل مشکلات آن ها کمک می شود تا به صورت ریشه ای مورد حل قرار گیرد و در نتیجه فرد می تواند ریشه های اعتیاد را به درستی شناسایی کند و از این روش به درمان پایدار برسد و آن را حل نماید.

روانکاوی اعتیاد و استفاده از هیپنوتیزم تراپی

یکی از روش هایی که در درمان اختلالات روانشناختی مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از هیپنوتیزم می باشد که به کارهای روانکاوانی مانند فروید بر می گردد امروزه از این روش درمانی برای ترک اعتیاد به سیگار، الکل و مواد استفاده می کنند و در روش هیپونیتزم تراپی، درمانگر سعی می کند تا فرد در حالتی نیمه هشیار قرار بگیرد و تکانه های اصلی موثر در گرایش مواد را مورد بررسی قرار می دهد و در مورد آن ها کاوش کند.

افرادی که تلقین پذیری بالایی دارند به خوبی می توانند از این روش استفاده کنند و از آن ها بهره ببرند به طوری که با القاهایی که از طرف درمانگر انجام می شود فرد کم کم تمایل خود را به مصرف مواد از دست می دهد، اما با توجه به مطالب بیان شده روش اصلی برای روان درمانی اعتیاد، هیپنوتیزم تراپی نمی باشد و روش های دیگری مانند رویکرد شناختی رفتاری در اولویت قرار دارد و به همین دلیل از هیپنوتیزم تراپی به عنوان گزینه ای مکمل در فرایند ترک استفاده می کنند تا فرد بتوانند راحت تر اعتیاد را کنار بگذارد.

روانکاوی اعتیاد در مقابل سایر درمان های روان شناختی

امروزه برای ترک اعتیاد درمان های متفاوت و متنوعی وجود دارد که نسبت به روانکاوی از کارایی بیشتری برخوردار می باشند که می توان به روش هایی مانند مصاحبه انگیزشی، روان درمانی فردی به روش شناختی رفتاری، گروه درمانی و خانواده درمانی اشاره نمود در روش شناختی رفتاری که به صورت گسترده برای درمان اختلالات روانشناختی مورد استفاده قرار می گیرد، افکار فرد به عنوان منشا تمامی هیجانات و رفتارهای ناسالم شناخته می شود. و اقدامات لازم برای درمان آن صورت می گیرد.

در نتیجه درمانگر تلاش می کند تا افکاری که مرتبط با رفتارهای پرخطر می باشد را شناسایی کند و با چالش کشیدن آن رفتارها به فرد کمک می کند تا درمان شود و افکار سالم تری را جایگزین آن رفتارها کند و هم چنین با ارائه کردن راهکارهای رفتاری فرد می تواند مسائلی که باعث به وجود آمدن وسوسه در مسیر ترک شود را غلبه کرده و بتواند ترک ثابت و پایداری داشته باشد.

برای درمان اعتیاد از روش هایی که مرتبط با روانکاوی می باشد استفاده می شود و این روش ها نقش کمکی دارند و به وسیله آن ها می توان اثرات درمانی را افزایش داده و به فرد کمک می کند تا به سهولت بیشتری مسیر خود را ادامه دهد و ترک اعتیاد را به خوبی به پایان برساند.

منبع : روانکاوی اعتیاد چه کمکی به شما می کند؟

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: روانکاوی اعتیاد چه کمکی به شما می کند؟. آخرین ویرایش: اکتبر 18, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=7535

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *