روش های ترک سیگار

نوشته شده برای at آوریل 20, 2022
289 0

 روش های ترک سیگار بر اساس اخرین تحقیقات روز. 

بر اساس تحقیقات انجام شده ۷۰ درصد از سیگاری ها تمایل به ترک سیگار دارند، اما چرا همه مصرف کنندگان برای ترک سیگار هیچ اقدامی انجام نمی دهند و تنها ۶ تا ۳۰ درصد از افراد موفق به ترک طولانی مدت سیگار می شوند؟

در واقع ترک سیگار آسان است و افراد بسیاری موفق به ترک آن شده اند اما چیزی که در این روند اهمیت دارد ترک سیگار به طور کامل و همیشگی می باشد. اعتیاد به مصرف سیگار مشکل و سخت اما قابل درمان می باشد.

برای این که ترک سیگار موفقیت آمیزی داشته باشید بابد به عوامل زیادی مانند جنبه های جسمی و روانی توجه کرد و همه جوانب را باید مورد بررسی قرار داد.

احتمال شکست در این راه زیاد است اما بالاخره می توانید راه پیروزی را پیدا کنید و مطمئن باشید در صورتی که اصولی و درست تصمیم بگیرید می توانید ترک موفقیت آمیزی را پیش رو داشته باشید.

اگر هنوز تصمیم به ترک سیگار نگرفته اید و یا با چند بار ترک باز هم شکست خورده اید بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

تصمیم گیری برای ترک سیگار

اولین و مهم ترین قدم برای ترک سیگار، تصمیم گیری برای ترک آن می باشد. اهمیت این مرحله در روزهای آتی که سختی ترک و غلبه بر وسوسه بعد از ترک است نشان داده می شود. برای این که بتوانید تصمیم درستی در این خصوص بگیرید و انگیزه لازم برای ترک داشته باشید بهتر است به راهکارهای زیر توجه نمایید.

مهم ترین مرحله برای ترک سیگار، انگیزه لازم برای ترک می باشد که یکی از عوامل موفقیت این کار است به همین دلیل باید با عوارض سیگار کشیدن آشنا شوید تا بتوانید در این خصوص تصمیم درستی بگیرید.

مزایا و معایب مصرف و ترک سیگار

می توانید جدولی بسازید که شامل چهار ستون باشد و در آن مزایا و معایب ترک و مزایا و معایب مصرف آن را یادداشت نمایید. در این مقاله می خواهیم سیگار کشیدن و سیگار نکشیدن را به صورت بی طرفانه مورد مقایسه قرار دهیم.

سیگار کشیدن معایب بسیاری دارد که برخی از آن ها عبارت اند از:

  • احتمال دارد باعث سرطان شود و عمر شما را کوتاه کند.
  • سیگار و مواد مخدر باعث سرطان و بیماری های قلبی و تنفسی می شود.
  • سیگار و دخانیات باعث از بین رفتن زیبایی ظاهری پوست و لبها و دندان ها می شودو
  • بوی نامطبوع سیگار اطرافیان را آزار می دهد و باعث اعتراض اعضای خانواده و شاید دوستانتان شود.
  • به خاطر تنگی نفس امکان ورزش و فعالیت های بدنی را از شما می گیرد.

از مزایای مصرف سیگار می توان به آرام کردن و افزایش تمرکز در کارها اشاره نمود اما در صورتی که آن را ترک کنید مزیت های بسیاری خواهد داشت و از بسیاری از بیماری ها پیشگیری می شود.

هم چنین تاکید اطرافیان و خانواده را به همراه دارد، با ترک سیگار می توانید با انرژی و توان بیشتری به فعالیت و ورزش بپردازید. البته ترک سیگار سختی های خودش را دارد و در مواقعی که دچار اضطراب و عصبانیت می شوید باید به دنبال راه دیگری به جز سیگار باشید و یا ممکن است در تمرکزتان اختلال ایجاد کند و دچار مشکل شوید.

بعد از نوشتن معایب و مزایا از صفر تا صد به هر کدام امتیاز بدهید و در آخر جدول تان را کامل کنید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید، توجه داشته باشید که امتیاز کدام کفه بیشتر از دیگری می باشد.

چیزهایی را که به دست می آورید مرور کنید

در صورتی که تصمیم به ترک سیگار گرفتید، لیستی از مزایای ترک و معایب مصرف تهیه نمایید و آن را هر روز برای خودتان مرور نمایید. این روش به شما کمک می کند تا با وسوسه و سختی های ترک به خوبی کنار بیایید و با آن ها رو به رو شوید.

هم چنین سعی کنید اهداف و ارزش های خود را در زندگی بنویسید. این سوال را از خودتان بپرسید که آیا سیگار کشیدن به اهداف و ارزش های شما کمک می کند؟

به طور مثال اگر دوست دارید خانواده سالم و شادی داشته باشید کدام انتخاب، شما را به هدفتان نزدیک می کند و توجه داشته باشید که خطرات سیگار تنها برای شما نیست بلکه اعضای خانواده و کودکان در معرض مضرات دود سیگار قرار می گیرند، دود سیگار تاثیرات بدی بر روی فرزندان به خصوص نوزادان دارد.

آیا توانایی ترک سیگار را دارم؟

باید توجه داشته باشید که ترک هر اعتیادی کار سخت و دشواری می باشد و احتمال برگشت اعتیاد بسیار زیاد است بنابراین نیاز به مراقبت و استفاده از کمک های روانشناختی به صورت بلندمدت دارد.

البته بسیاری از افراد هستند که به وسیله روش های درمانی و با کمک گرفتن از متخصص توانسته اند به مدت طولانی سیگار را ترک کنند و آن را کنار بگذارند. در نتیجه شما هم اگر بخواهید، می توانید.

پس سعی کنید روش های مناسب خود را پیدا کنید تا در این زمینه موفق شوید و ترک آسان تری داشته باشید، یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید استفاده از جایگزین سیگار می باشد.

برای ترک سیگار چه کنم؟

برای ترک سیگار روش های درمانی جسمی و غیر جسمی بسیاری وجود دارد و هم چنین ار انواع داروهای شیمیایی و گیاهی، روش های تغذیه و ورزش، روش های روانشناختی و گروه درمانی برای ترک سیگار استفاده می کنند. البته انتخاب بهترین روش به شرایط بدنی، شرایط روحی و شخصیتی خودتان بستگی دارد.

پس باید در انتخاب روش کمی تحمل کنید و بهترین را انتخاب نمایید و توجه داشته باشید برای انتخاب بهترین روش ترک سیگار باید موانع سیگار را پیدا کنید و برای رفع آن اقداماتی را انجام دهید.

در این شرایط باید از متخصص کمک بگیرید وبا روانشناس و روانپزشک مشورت کنید تا ترک موفقیت آمیزی داشته باشید و بهترین مشاوره را دریافت نمایید در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان خدماتی را به صورت تلفنی و حضوری ارائه می دهند.

 

ترک سیگار؛ ناگهانی یا تدریجی؟

ترک ناگهانی روشی است که در آن به طور یکباره سیگار را ترک می کنید و از تاریخ مشخصی دیگر به سمت سیگار نمی روید و آن را به طور کامل کنار می گذارید. البته استفاده از این روش و یا ترک تدریجی سیگار به جنبه های روانی و شخصیتی شما بستگی دارد.

برای این که بهترین انتخاب را داشته باشید و بتوانید در این خصوص تصمیم درستی بگیرید تا کمترین فشار و آسیب را تحمل کنید لازم است از روانشناس متخصص کمک بگیرید تا در این خصوص شما را راهنمایی کند، هم چنین برای آگاهی بیشتر در مورد مضرات سیگار توصیه می شود مطالعه داشته باشید تا بتوانید راحت تر با ترک آن کنار بیایید.

روش های جسمانی ترک سیگار

نیکوتین اما بدون سیگار

یکی از روش های جسمی ترک سیگار، استفاده از ماده جایگزینی نیکوتین (NRT) می باشد که از طریق راه های دیگری به جز سیگار استفاده می شود، این روش از ساده ترین راه ها می باشد زیرا ماده نیکوتین که ماده اصلی اعتیادآور سیگار است از بدن شما گرفته نمی شود و تنها از شر دود سیگار خلاص می شوید.

به طور مثال استفاده از موادی مانند چسب ها، آدامس ها و اسپری های نیکوتین از محصولاتی هستند که در بازار وجود دارند. هم چنین سیگار الکترونیکی هم یکی از روش های موثر می باشد که باید آگاهی خود را در مورد معایب و مزایای آن افزایش دهید.

داروهای ترک اعتیاد

روش دیگر استفاده از داروهایی مانند بوپروپیون و وارنیکلین می باشد که متخصصان برای ترک سیگار آن را تجویز می کنند. این دارو بر روی مغز تاثیر می گذارد و وسوسه مصرف سیگار را کاهش می دهد و از لذت دوباره مصرف کردن سیگار جلوگیری می کند.

البته به صورت خودسرانه نباید از این دارو استفاده کرد و حتما باید توسط پزشک تجویز شود.

امروزه استفاده از داروهای گیاهی بسیار تبلیغ می شود اما چون در این خصوص تحقیقات علمی کافی صورت نگرفته است و هم چنین به دلیل نداشتن استانداردهای خاص اعتماد چندانی به آن نیست و ممکن است برای فرد خطرناک باشد.

احتمال این که بعد از ترک سیگار دچار مشکلات تنفسی شوید بسیار زیاد است در این شرایط باید زیر نظر پزشک متخصص و با تجربه باشید تا مراقبت های بعد از ترک به خوبی انجام شود.

روش های روانی و اجتماعی ترک سیگار

استفاده از روان درمانی و تکنیک های روان شناختی

درمان های روانشناختی مدونی برای ترک سیگار و انواع مواد مخدر اعتیادآور طراحی شده است که همه آن ها بر اساس تحقیقات علمی انجام شده است. بسیاری از این برنامه ها روش ها و تکنیک های مشابهی می باشند که یکی از آن ها تکنیک های کنترل محرک می باشد.

فردی که تصمیم به ترک سیگار می گیرد ممکن است بعد از ترک دچار وسوسه شود اما این وسوسه بی دلیل نمی باشد و ممکن است فرد به خاطر محرک های بیرونی و درونی دچار وسوسه شود و دوباره به سمت مصرف سیگار کشیده شود.

روانشناسان به این محرک ها راه انداز می گویند، متخصصان در جلسات روان درمانی و روانکاوی اعتیاد به شما کمک می کنند تا بتوانید بهترین راه اندازها را شناسایی کنید و بتوانید به خوبی وسوسه های مصرف مجدد را کنترل کنید.

یکی دیگر از تکنیک های روان شناختی که برای درمان ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می گیرد، جایگزین کردن پاسخ می باشد.

در برخی از مواقع راه اندازها را نمی توان کنترل کرد اما می توان از رفتار دیگری به جای سیگار کشیدن بعد از این راه اندازها انجام دهید تا بدن شما بتواند به طور تدریجی این رفتار را جایگزین سیگار کشیدن کند. در این شرایط کارهایی مانند آدامش جویدن، نوشیدن مایعات، تنفس عمیق، آرمیدگی عضلانی و یا ورزش کردن می تواند مفید باشد.

هم چنین از روش های دیگری مانند ذهن آگاهی و بیوفیدبک و آموزش به خانوده و دوستان در زمان ترک سیگار استفاده می شود تا بتوانند فرد را همراهی کنند و ترک موفقیت آمیزی داشته باشد.

گروه های خودیاری

شناخته ترین گروه های خودیاری گروه های دوازده قدمی می باشد. این گروه از افرادی تشکیل شده است که همگی عادت رفتاری مشترکی داشته و توانسته اند در این گروه عادت خود را ترک کنند.

گروه دوازده قدمی برای مصرف الکل، مخدرها، پرخوری و موارد دیگر وجود دارد که در ایران گروه NA یا گروه مواد مخدری های گمنام از همه معروف تر می باشند.

برای نیکوتینی ها در ایران گروه مخصوصی به نام NicA وجود دارد. در صورتی که در این گروه ها عضو شوید می توانید ترک راحت تری داشته باشید و ترک مصرف تداوم بیشتری داشته باشد.

درمان های خانگی ترک سیگار

به طور کلی تغییر در سبک زندگی می تواند برای درمان اعتیاد موثر باشد و این مسئله بر مصرف سیگار هم اثر می گذارد و از این قاعده مستثنی نیست.

برای این که سیگار را ترک کنید باید جو خانه مناسب باشد و افراد به راحتی به سیگار دسترسی داشته باشند. اگر فرد دیگری در منزل سیگار می کشد برای کمک به فردی که در حالت ترک است از کشیدن سیگار در مقابل او خودداری کنید.

نوشیدن آب و ورزش کردن برای پاکسازی بدن بعد از ترک مفید می باشد. متخصصان در این شرایط برای این که فرد با ضعف و بی حالی رو به رو نشود و خطر دیگری سلامتی او را تهدید نکند مولتی ویتامین هایی از جمله ویتامین C، A ,  و E را تجویز می کنند.

علاوه بر این مصرف مواد دیگری مانند زنجبیل، آب انگور، شیر موز طبیعی، انواع مرکبات و آجیل ها توصیه می شود که می تواند برای فرد مفید باشد و بدن او را تقویت کند.

بعد از ترک سیگار چه باید کرد؟

به طور معمول بعد از ترک سیگار و کاهش نیکوتین در بدن اضافه وزن به سراغ شما خواهد آمد که در این صورت باید رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید و هم چنین از مصرف مواد الکلی خودداری کنید.

زیرا مصرف الکل باعث می شود نیاز بدن شما به مصرف سیگار افزایش یابد و دوباره تمایل به مصرف سیگار داشته باشید یا منجر به اعتیاد به الکل شود. در این شرایط مشکل جدیدی برای شما به وجود آمده است و باید برای ترک الکل تلاش نمایید.

زمانی که سیگار مصرف می کنید بدن شما دچار فقر ویتامین می شود به همین دلیل باید بعد از ترک مصرف ویتامین ها را جدی بگیرید زیرا کمبود ویتامین ها سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کرده و سلامتی شما را تهدید می کند.

هم چنین از لحاظ روان شناختی علائم قطع مصرف مانند اضطراب، تحریک پذیری، اختلال در تمرکز و مشکلات خواب به سراغ شما می آید که لازم است برای این که دوباره به سمت مصرف سیگار کشیده نشوید و مشکلات شما کاهش یابد از مشاور کمک بگیرید و به طور منظم از او راهنمایی بخواهید تا بتوانید ترک موفقیت آمیزی داشته باشید

منبع : روش های ترک سیگار

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: روش های ترک سیگار. آخرین ویرایش: آوریل 19, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=8971

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *