عفونت گوش در کودکان

نوشته شده برای at 7:50 ب.ظ
251 0

عفونت گوش در کودکان ( علل، علائم و درمان عفونت گوش کودک)

عفونت گوش در کودکان یک مشکل رایج می باشد که والدین با آن رو به رو می شوند و بیماری هایی مانند آنفولانزا، آلرژی و سرماخوردگی را به وجود می آورد، این مشکل بیشتر در سنین ۳ تا ۶ سال اتفاق می افتد و با نشانه هایی مانند افزایش دمای بدن و تب، تخلیه مایعات از گوش و مشکلاتی در خواب کودک همراه می باشد. در بیشتر اوقات این مشکل جدی نمی باشد و با مراقبت های کوچک و ساده و یا درمان های خانگی درست می شود، در ادامه این مقاله به بررسی علائم و نشانه های عفونت گوش می پردازیم تا برای درمان آن اقداماتی را انجام دهیم.

عفونت گوش در کودکان

عفونت گوش در کودکان معمولا نوعی التهابی در قسمت گوش میانی می باشد که این عفونت توسط باکتری ها به وجود آمده است و پشت پرده گوش اتفاق می افتد، یکی از مشکلات معمول برای بزرگسالان و کودکان، عفونت گوش می باشد که امری شایع است و این عفونت بیش تر در سنین ۳ تا ۶ سال اتفاق می افتد و در این زمینه مطالعات بسیاری انجام شده است و از هر ۶ کودک ۵ کودک حداقل یک بار در طول عمرشان عفونت گوش میانی را تجربه کرده اند که به آن اوتیت مدیا گفته می شود.

علائم عفونت گوش در کودکان

عفونت گوش می تواند در سه شکل متفاوت اتفاق بیفتد که هر کدام از آن ها علائم و نشانه های خاص خودشان را دارند، در ادامه مقاله هر یک را به طور جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

عفونت گوش حاد

یکی از رایج ترین عفونت گوش اوتیت مدیا حاد می باشد، در این نوع عفونت گوش میانی دچار عفونت و تورم شده است و مایع گوش پشت پرده صماخ جمع می شود و این شرایط باعث می شود تا فرد در ناحیه گوش احساس درد داشته باشد و هم چنین علاوه بر درد ممکن است کودک دچار افزایش دمای بدن و تب شود.

عفونت گوش افیوژن

این نوع عفونت در مشخصه اصلی آن مایع پشت پرده صماخ جمع می شود و احتمال دارد این عفونت هیچ گونه مشخصه ای نداشته باشد و بعد از یک دوره باعث به وجود آمدن عفونت حاد شود، با مراجعه به پزشک می توان با استفاده از ابزار های معاینه از وجود تجمع مایع گوش باخبر شد و درمان های دارویی متناسب با این وضعیت را دکتر تجویز می کند.

عفونت گوش مزمن

در این وضعیت مایع گوش برای مدت طولانی در گوش میانی باقی می ماند و احتمال دارد بدون وجود هیچ گونه عفونتی مجددا در این ناحیه جمع شود، وضعیت عفونت گوش در کودکان شایع است و مبارزه کردن با عفونت گوش امری دشوار می باشد و می تواند بر روی شنوایی فرد آسیب هایی وارد کند.

چگونه از وجود عفونت گوش در کودکان باخبر شویم؟

در بسیاری از موارد عفونت گوش در زمانی اتفاق می افتد که کودک نمی تواند صحبت کند و حرف بزند و به طور واضح مشکل خود را برای والدین نمی تواند بیان کند که دچار درد در ناحیه گوش می باشد، به همین دلیل باید نشانه ها و رفتارها را در نظر بگیرید تا زودتر با این مسئله آشنا شوید و برای درمان اقدامات لازم را انجام دهید.

  • دست زیاد زدن به گوش یا کشیدن گوش
  • لجبازی کردن بی دلیل کودک و گریه های شدید داشتن
  • بروز مشکلات در خواب کودک
  • تخلیه مایعات از گوش
  • ناتوانی کودک در حفظ تعادل خود
  • بروز مشکلات شنیداری و پاسخ ندادن کودک به محرک های شنوایی
  • افزایش دمای بدن و تب ( این مورد در کودکان و نوزادان بیشتر دیده می شود.)

علل بروز عفونت گوش

عفونت گوش می تواند به خاطر عوامل باکتریایی یا ویروس های مختلف باشند و بیشتر به خاطر بیماری های مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی به وجود می آید و در این حالت لوله های استاش نقش بسیار مهمی دارند تا باعث به وجود آمدن عفونت در گوش شوند.

این لوله گوش میانی را به پشت حلق متصل می کند و باعث می شود تا در هنگام سرماخوردگی فرد دچار عفونت حلق و گلو شود زیرا این عفونت از طریق شیپور استاش به گوش میانی منتقل داده می شود و باعث می شود تا نواحی گوش را درگیر کند. همچنین برخی از والدین بعد از سوراخ کردن گوش فرزندشان نگران عفونت آن می باشند.

چه عاملی کودکان را در برابر عفونت گوش آسیب پذیرتر می کند؟

فاکتورهای بسیاری وجود دارد که باعث می شود که کودک در برابر عفونت گوش میانی آسیب پذیر شود و مشکلاتی برای او به وجود آید، از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • سن زیر ۵ سال، در واقع کودکان کمتر از ۵ سال لوله های استاش کوچکتری نسبت به افراد دیگر دارند و به همین دلیل بیشتر در معرض خطراتی مانند عفونت گوش می باشند.
  • سابقه بروز هر گونه آلرژی در کودک
  • قرار گرفتن در معرض دود سیگار، زیرا دود سیگار باعث شده است تا در لوله های استاش التهاباتی به وجود آید و به همین دلیل باعث می شود تا احتمال بروز عفونت در فرد افزایش یابد.
  • تغذیه نکردن کودک از شیر مادر، زیرا شیر مادر حاوی ماده ای به نام آنتی بادی می باشد که از بدن فرد در برابر عفونت ها محافظت می کند و کودکانی که با شیرخشک تغذیه می کنند به دلیل این که از این فاکتور محروم هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به به انواع عفونت ها از جمله عفونت گوش قرار می گیرند.

درمان عفونت گوش در کودکان

اگر کودک با وجود عفونت گوش بی قراری نکند و یا دچار تب نشود در این صورت پزشک معمولا ۲۴ تا ۴۸ ساعت صبر می کند و علائم را در نظر می گیرد که آیا این علائم و نشانه ها به خودی خود بهبود می یابد یا خیر. در صورتی که عفونت گوش پایدار بماند پزشک دارویی را تجویز می شود تا درمان آن به درستی انجام شود، درمان دارویی متفاوت می باشد و در همه موارد یکسان نیست و با توجه به مشکل و علائم مشاهده شده در کودک، نوع عفونت متفاوت خواهد بود.

به طور مثال در صورتی که فرد علائم زیر را مشاهده کند آنتی بیوتیک را تجویز می کند و باید به این نکته توجه داشته باشید که برای کودکان زیر شش سال به طور سر خود نباید از دارو استفاده کنید زیرا باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای کودک می شود و حتما باید در این زمینه با پزشک مشورت کنید.

درمان های خانگی برای بهبود عفونت گوش در کودکان

علاوه بر این که برای درمان عفونت از درمان های دارویی استفاده می کنند می توانید از توصیه های عمومی هم استفاده  کنید تا به کاهش گوش درد فرزندتان کمک کند و باعث شود تا بهتر تسکین یابد.

استفاده از کمپرس آب گرم

اگر کمپرس آب گرم را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی گوش کودک قرار دهید تا حد زیادی باعث می شود تا درد او کاهش یابد و بی قراری های فرزندتان کمتر شود.

استفاده از استامینوفین با مشورت پزشک

برای کودکانی که سن آن ها از ۶ بالاتر است می توانید از استامینوفن کودک استفاده کنید و در صورتی که کودک تب و درد زیادی را تجربه کرد باید با متخصص سلامت تماس بگیرید و در این زمینه از او کمک بخواهید و در صورتی که او صلاح دانست از این دارو استفاده کنید، استامینوفن هم به عنوان مسکن استفاده می شود و هم تب کودک را کاهش می دهد.

دادن مایعات بیشتر به کودک

باید سعی کنید در دورانی که کودک تان به عفونت گوش دچار شده است به او مایعات بیشتری بدهید، این کار باعث می شود تا لوله استاش باز شود و تخلیه مایعات تجمع یافته پشت پرده گوش راحت تر انجام  شود.

تغذیه کردن کودک با شیر مادر

اگر فرزندتان در سنین شیرخواری می باشد و امکان شیر دادن به صورت طبیعی برای شما مقدور می باشد سعی کنید از شیر مادر به او بدهید زیرا در آن آنتی بادی وجود دارد و باعث می شود مقاومت بدن فرزندتان افزایش یابد و به مبارزه با عفونت ها کمک می کند و تا حد امکان از دادن شیر خشک به کودکتان پرهیز کنید.

منبع : عفونت گوش در کودکان

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: عفونت گوش در کودکان. آخرین ویرایش: جولای 7, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=6572

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *