علل کودک آزاری

نوشته شده برای at 1:39 ب.ظ
275 0

علل کودک آزاری، پیشگیری از کودک آزاری

اگر والدین با دلایل و علل کودک آزاری اشنا باشند تا حد زیادی می توانند نسبت به این اتفاق پیشگیری های لازم را انجام دهند، هر رفتاری که باعث آزار و اذیت کودک در هر بعد از وجود او اعم از روحی، عاطفی، جسمی، جنسی و غیره شود به عنوان کودک آزاری تعریف می شود و این رفتار های می تواند از جانب والدین، نزدیکان، معلمان و سایر افراد به وجود آید.

هم چنین کودک آزاری معمولا به دلایل شرایط خانوادگی، فردی و اجتماعی به وجود می آید و عوارض بسیار زیادی برای کودک و خانواده به همراه دارد، در بعضی مواقع شدن فشار بر روی کودک و والدین به قدری زیاد می باشد که مسائلی مانند خودکشی و قتل را ممکن است به همراه داشته باشد.

در این مقاله به بررسی موضوعاتی که باعث کودک آزاری می شود می پردازیم تا والدین با به دست آوردن آگاهی های لازم بتوانند پیشگیری های لازم را انجام دهند.

علل کودک آزاری

عوامل کودک آزاری را می توان به ۴ دسته تقسیم بندی کرد، والدین با به دست آوردن اطلاعات لازم در این زمینه می توانند علاوه بر محافظت از فرزندتان به نکات تربیتی بیشتر اهمیت داده و فرزندان را از این عوامل دور نگه دارند.

در ادامه این مقاله به چهار علت اصلی که باعث کودک آزاری می شود اشاره می کنیم.

  1. شرایط خانوادگی

یکی از مهم ترین عوامل کودک آزاری شرایط خانواده می باشد که در ابعاد مختلف می تواند زمینه ساز آسیب هایی بر روی کودکان شود، این شرایط شامل موارد زیر می باشد.

  • زمانی که که در خانواده یکی از والدین حضور نداشته طلاق گرفته یا فوت شده باشد و یا یکی از والدین ازدواج دوم کند کسی حضور ندارد تا از کودک پشتیبانی کند و در این صورت حمایت کافی از کودک صورت نمی گیرد و کودک بیش از هر کودک دیگری در معرض خطرات کودک آزاری قرار می گیرد، خانواده در این امر بسیار اهمیت دارد و وجود آن باعث امنیت برای کودک می باشد.
  • در خانواده هایی که استرس و اضطراب بر روی والدین و کودک زیاد می باشد احتمال کودک آزاری بسیار زیادی است، زیرا بزرگ تر ها تحت فشار هستند و احتمال دارد بدرفتاری بسیاری با کودک شان داشته باشند.
  • هم چنین عواملی مانند انتظارات غیر واقعی از کودک، نداشتن آگاهی لازم از مراحل رشد کودک و نداشتن رفتار موثر والدین با کودک می تواند بر روی کودک اثر منفی بگذارد و باعث کودک آزاری شود و این عوامل شرایطی را برای کودک ایجاد می کند که دائما تحت فشار روحی قرار بگیرند.
  • والدین زمانی که مهارت های لازم برای فرزند پروری را ندارند، در این صورت والدین نسبت به رفتار های خود آگاهی لازم را ندارند و نمی دانند که چه آسیب هایی را به فرزندشان وارد می کنند و در این زمان از نظر روحی و روانی آسیب هایی به کودک وارد می شود که برای پیشگیری از این مشکل باید والدین آموزش های لازم در این خصوص را کسب کنند.
  • از عوامل دیگر که مربوط به خانواده است و باعث کودک آزاری می شود می توان از طلاق، اعتیاد، تحصیلات والدین، جمعیت خانواده، بیماری های روانی، جسمی و اختلافات خانوادگی اشاره کرد.
  1. شرایط خود کودک

کودکانی که از نظر جسمی دارای ناتوانی هستند و نیاز به مراقبت های بهداشتی دارند بیش تر احتمال دارد مورد آزار و اذیت قرار بگیرند. در این موارد باید حمایت و مراقب بیشتری از کودک صورت گیرد و از جمله این ناتوانی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معلولیت ذهنی :

زمانی که کودک دچار ناتوانی ذهنی است احتمال دارد که قادر نباشد از خود مراقبت کند و در این زمینه ناتوان و ضعیف باشد.

  • اختلالات کودکان :

گاهی اوقات در کوکان اختلالات روانی وجود دارد که باعث می شود بیشتر مورد خشونت دیگران قرار گیرند، مانند زمانی که کودک دچار بیماری بیش فعالی می باشد و به دلیل این که برنامه تربیتی درستی نداشته اند مشکلات آن ها باقی مانده و گاهی اوقات بیشتر می شود.

  • کودکان با شرایط خاص:

والدین، نسبت به کودکانی که نامشروع هستند و یا به طور نا خواسته متولد شده اند دیگری دارند. رفتاری های ناپسندی که والدین با فرزندشان انجام می دهند می تواند باعث بروز خشونت و کودک آزاری شود، گاهی اوقات کودکان از نظر جسمی سالم می باشند اما دشواری های رفتاری خاصی دارند و یا والدین آن ها ، کودکان را غیر طبیعی می دانند.

  • سایر علل کودک آزاری به دلیل شرایط کودک:

بعضی موارد کودک احتمال دارد به علت شرایط خود مورد کودک آزاری قرار بگیرند، بعضی از این شرایط عبارت اند از بدخلقی، بی اختیاری ادرار یا مدفوع، عادات غذایی نامناسب، ابتلا به بیماری های مکرر و در بعضی موارد ظاهر فیزیکی بد و بد قیافه بودن می باشد.

  1. دلایل کودک آزاری، شرایط و فرهنگ جامعه

قوانین، فرهنگ، هنجارها و موقعیت های جغرافیایی یک جامعه می تواند بر میزان جرائم و نوع خشونت های به وجود آمده اثر بگذارد، در جوامعی که خشونت های سازمان یافته مانند جنگ یا انواع آسیب های اجتماعی زیاد می باشد و بی عدالتی و نابرابر های اجتماعی وجود دارد و در جوامعی که مواردی مانند خشونت در سطح جامعه ، رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی پذیرفته شده باشد و سازمانی برای حمایت از کودکان قوانین مشخص و معینی وجود نداشته باشد، میزان کودک آزاری افزایش می یابد، همچنین عوامل دیگری مانند شرایط اقتصادی، مشکلات محیط آموزشی، فقدان نظارت بر مراکز نگهداری کودک، ضعف در باورهای دینی از جمله عوامل اجتماعی می باشد که بر ایجاد این معضل اجتماعی تاثیر می گذارد.

در فرهنگ، جوامعی که خانواده ها و کودکان به دلیل ترس از دیدگاه افراد دیگر نمی توانند از افراد خطاکار شکایت کنند میزان کودک آزاری افزایش می یابد و والدین باید به کودکان اطلاعات لازم را بدهند و با تربیت جنسی کودک خود آن ها در مقابل چنین افرادی آگاه کنند و در کنار آن ها به رشد کودک خود نیز اهمیت دهند.

 

  1. علل کودک آزاری، افراد کودک آزار

افرادی که کودک آزاری را انجام می دهند همیشه بیمار روانی نمی باشند. بر اساس مطالبی که در این مقاله ذکر شده است به عوامل متعدی بستگی دارد که باعث بروز کودک آزاری در افراد می شود اما گاهی اوقات کودک آزاری توسط افرادی صورت می گیرد که دارای مشکلات و اختلالاتی هستند این اختلالات عبارت اند از اختلالات شخصیت، اختلال در کنترل تکانه، سادیسمی ها و افرادی که خود در کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

همچنین زمانی که کودک آزاری جنسی صورت می گیرد احتمال وجود کژکاری ها و نابهنجاری های جنسی در افرادی که سوء استفاده گر هستند بیشتر می شود.

پیشگیری از کودک آزاری

با توجه به آن که کودک آزاری دلایل متعددی دارد والدین برای حفظ امنیت فرزندشان می توانند اقدامات پیشگیرانه ای را انجام دهند آن ها می توانند با مراجعه به مشاوره کودک، راه ها و روش های صحیح آموزش جنسی کودک را فرا بگیرند و از این طریق به کودک شان یاد دهند که چطور در مقابل کودک آزاری و کودک آزاری جنسی محافظت کنند.

همچنین خانواده می توانند استرس و اضطراب را در محیط خانه کاهش دهند و از کودک شان حمایت کنند در این صورت تا حد زیادی کودک از آزار و اذیت قرار گرفتن در امان خواهد بود و احتمال مورد آزار قرار گرفتن آن ها کاهش می یابد، همچنین والدین می توانند از افراد خاطی شکایت کنند و پیگیری های لازم را انجام دهند در این صورت تا حد زیادی شرایط برای افرادی که تصمیم به کودک آزاری دارند سخت خواهد شد.

منبع : علل کودک آزاری

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: علل کودک آزاری. آخرین ویرایش: می 11, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=5874

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *