فعالیت مغز هشدار می دهد علیه خرید سهام

فعالیت مغز هشدار می دهد علیه خرید سهام

533 0

با وجود انتظارات بلند مدت سود، بسیاری از مردم از سرمایه گذاری پول خود در فرم های ظاهری خطرناک سرمایه گذاری خجالت می کشند. چرا؟ دانشمندان دانشگاه بون با همکاران خود از ایالات متحده آمریکا و سوئیس در حال حاضر مدل هایی را ایجاد کرده اند که رفتار خرید سهام واقعی را برای اولین بار قابل فهم می سازد. محققان داده های اجتماعی، اقتصادی، روانشناختی و علوم اعصاب را به شیوه ای نوین ترکیب می کنند. مشخص شد که مناطق قشر “ساحلی قدامی” در میان افرادی که سهام ندارند بیشتر فعال هستند. در معامله گران با تجربه سهام، فعالیت این منطقه مغز پایین تر بود. نتایج در مجله Scientific Reports ارائه خواهد شد .

دانشمندان مجموعا 157 مرد مذکر را در سن 29 تا 50 سال بررسی کردند. اسکندر نیکلاس هوسلر، دانشجوی دکتری مرکز مطالعات اقتصاد و علوم اعصاب (CENs)، در این مقاله توضیح می دهد: “در این گروه سنی می توانیم فرض کنیم که همه شرکت کنندگان حداقل تجربه ای با سرمایه گذاری های مالی داشته اند و تصمیمات آنها واقع گرایانه تر است.” دانشگاه بن با محدود کردن مطالعه به شرکت کنندگان مرد، اثرات خاص جنسیتی حذف شدند.

شرکت کنندگان برای اولین بار به پرسشنامه های وضعیت اقتصادی خود پاسخ دادند (آیا شما بدهی دارید؟)، رفتار سرمایه گذاری آنها (آیا شما خودتان سهام را می پردازید؟) و تمایل آنها به ریسک (چگونه با توجه به سرمایه گذاری های مالی شما در معرض خطر قرار می گیرید)؟ سپس آنها یک اسکن مغناطیسی رزونانس مغناطیسی (fMRI) را تحت آزمایش قرار دادند در حالی که بارها و بارها به این سوال پاسخ دادند: آیا باید یک اوراق قرضه امن خریداری کنم یا شاید دو برابر سود با سهام داشته باشم؟ پس از تصمیم گیری با فشار دادن یک دکمه، نتیجه ی سهام نمایش داده می شود و در نهایت این آزمایش بعدا به شرکت کنندگان پرداخت می شود. برای انجام یک ارزیابی کافی آماری از نتایج، هر یک از گزینه ها توسط شرکت کنندگان 96 بار تکرار شد.

آزمایش نشان داد که یک ساختار مغز به طور خاص نقش مهمی ایفا کرد: “جزیره قدام”، که در هر دو نیمکره قشر مغزی یافت می شود. هر دو نوع چپ و راست این ناحیه مغز خصوصا زمانی فعال شدند که یک فرد آزمایشی با ریسک پذیری بیشتر دکمه خرید سهام را فشار داد. هوسلر می گوید: “قشر ساحلی قدامی، مانند یک نشانه توقف عمل می کند و از این رو در برابر تصمیم های خطرناک هشدار می دهد.” با این حال، این ساختار به طور قابل ملاحظه ای کمتر در افرادی که قبلا در بعضی مواقع زندگی خود را از سهام خریداری کرده بودند، کمتر از افراد معمولی است که به طور کلی از خطرات مالی دور هستند.

در مقابل، بین خریداران سهام و سرمایه گذاران معمولی تفاوت کمی وجود داشت، زمانی که تجارت سهامشان منجر به سود قابل توجهی شد. هوسلر می گوید: “نگرش نسبت به تصمیم های خطرناک و کمتر مخاطره آمیز نشان دهنده یک رابطه قوی تر با رفتار واقعی نسبت به نتایج پاداش است.” دو عامل برای این نگرش اهمیت اساسی دارد: خوش بینی به خطر و تحمل خطر. افراد با خوش بینی بیشتر در معرض خطر کاملا مطمئن هستند که سرمایه گذاری در سهام منجر به سود بالا می شود. کسی که از هیجان تصمیمات خطرناک برخوردار است، تحمل بالایی دارد. هر دو عامل نیز نقش مهمی در رابطه بین “جزیره قدامی” و خرید سهام در زندگی واقعی بازی می کنند. در اینجا، آنها به عنوان یک واسطه بین فعالیت مغز و رفتار تجاری سهام واقعی عمل می کنند.

مدل های محاسبه شده توسط دانشمندان نشان داد که علاوه بر عوامل اقتصادی شناخته شده مانند درآمد و تحصیلات، خوش بینی و ریسک تحمل به طور خاص تاثیر عمده ای بر تصمیمات خرید سهام دارد. پروفسور دکتر برند وبر، رئیس مرکز اقتصاد و علوم اعصاب دانشگاه بون و نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: “چیز هیجان انگیز در مورد مطالعه ما این است که آزمایشات آزمایشگاهی را با رفتار در زندگی واقعی ترکیب می کند.” “ما می توانیم نشان دهیم که جمع آوری داده های روانشناختی و علوم اعصاب به ما کمک می کند تا رفتار روزمره را بهتر درک کنیم.”

پروفسور دکتر کاملیا م. کوهن از مدرسه کسب و کار کنن-فلجر دانشگاه کارولینای شمالی (ایالات متحده آمریکا) نیز در انتشار این مقاله شرکت کرده است. الکساندر نیکلاس هوسلر دو ماه با دانشمند چپل هیل به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخت. دکتر سارا رودروف، که اکنون در دانشگاه برن (سوئیس) کار می کند، به طور قابل توجهی در توسعه مطالعه و جمع آوری داده ها در دانشگاه بن فعالیت داشت. این مطالعه توسط موسسه فرانکفورت برای مدیریت و تنظیم ریسک (FIRM) تأمین شد.

منبع

Alexander N. Häusler, et al, 2018. Preferences and beliefs about financial risk taking mediate the association between anterior insula activation and self-reported real-life stock trading. Scientific Reports, 2018; 8 (1) DOI: 10.1038/s41598-018-29670-6

بازنشر(Cite this article as):
دکتر دلارام رسولی مکرمی. تاپ نیوز: فعالیت مغز هشدار می دهد علیه خرید سهام. آخرین ویرایش: آگوست 12, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=2093

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *