مشاوره پس از طلاق | آرامش تان را دوباره به دست بیاورید

نوشته شده برای at 8:08 ب.ظ
398 0

طلاق از جمله پدیده هایی است که می تواند سبب تجربه احساسات ناخوشایندی در فرد شود و زندگی فرد را برای مدتی مختل کند، در این مقاله به روش های مشاوره پس از طلاق و فواید آن می پردازیم.

معمولا افراد زمانی تصمیم به جدایی می گیرند که از ادامه زندگی بسیار درمانده شده باشند و قصد نجات و رهایی خود را داشته باشند به همین دلیل برخی از افراد از اینکه توانسته اند طلاق بگیرند ممکن بسیار خوشحال  و خرسند باشند اما با این حال در پس این تجربه احساس خوشحالی، فرد ممکن است احساسات متناقضی را تجربه کند و برای سازگاری با شرایط بعد از طلاق مشکل داشته باشد که همین امر لزوم مشاوره پس از طلاق را نشان می دهد.

اقدامات بعد از طلاق

فردی که کار مشاوره پس از طلاق را انجام می دهد، فردی متخصص در این امر است و می تواند به شما کمک کند دیدی واقع گرایانه نسبت به شرایط پیدا کنید و بتوانید مسیر و اهداف خودتان را مشخص کنید.

همچنین افرادی که در جریان زندگی مشترک و همینطور روند طلاق خود دچار آسیب شده اند نیاز شدید به مشاوره پس از طلاق دارند. بنابراین می توانیم بگوییم که مشاوره پس از طلاق کاربردهای زیادی دارد که از جمله این کاربردها می توان به درمان و ترمیم آسیب های پس از طلاق، چگونگی آغاز زندگی جدید بعد از طلاق، چگونگی ارتباط با فرزند همسر سابق، زندگی بعد از طلاق برای زن و مرد، چگونگی کسب موفقیت پس از طلاق، رفع دلتنگی بعد از طلاق، اقدامات بعد از طلاق و برگشت بعد از طلاق توافقی، اشاره کرد که در ادامه مقاله هرکدام از این موارد را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.

  • درمان و ترمیم آسیب های پس از طلاق

افراد از نظر داشتن ظرفیت روانی برای مقابله با بحران های زندگی از جمله طلاق، تفاوت زیادی با یکدیگر دارند، از طرفی برخی از افراد قبل از وقوع طلاق دچار مشکلات و اختلالات روانی از جمله اختلالات اضطرابی و افسردگی هستند و همین امر می تواند زمینه ساز ایجاد و بروز مشکلات بسیار بیشتری بعد از طلاق شود، به همین دلیل لزوم مشاوره پس از طلاق برای چنین افرادی کاملا احساس می شود. بنابراین افرادی که دارای ظرفیت روانی بالایی نیستند و بعد از طلاق دچار آسیب های متعدد روانی می شوند طبیعتا نیازمند مراجعه به روانشناس و ترمیم و درمان آسیب های پس از طلاق هستند.

  • چگونگی آغاز زندگی جدید پس از طلاق

همانطور که اشاره شد طلاق می تواند باعث شود افراد احساسات متناقض زیادی را تجربه کنند و تجربه این احساسات متناقض از روز بعد از طلاق شروع می شود، احساسات مثبت و منفی و احساس سردرگمی از شایع ترین حالت های بعد از طلاق است. در ابتدا ممکن است شرایط برای فرد شبیه به یک کابوس باشد و فرد نتواند این تغییر را در زندگی اش بپذیرد، از زندگی پیش روی خود نیز بترسد و نگران این باشد که مبادا نتواند به تنهایی از پس زندگی بربیاید و اگر فرد نتواند با این احساسات منفی خود کنار بیاید.

ممکن است برای فرار از واقعیت دست به هر کاری بزند و به روابط جنسی پرخطر، اعتیاد و رفتارهای هیجانی روی بیاورد، احساس گناه و اندوه پس از طلاق نیز از دیگر احساساتی است که افراد ممکن است بعد از طلاق خود تجربه کنند. بدیهی است که داشتن چنین احساسات و تفکراتی مانع از داشتن دیدی واقع گرایانه در زندگی می شود و باعث می شود که فرد نتواند زندگی جدیدی را بعد از طلاق برای خود شروع کند، فردی که چنین احساساتی را تجربه می کند نیاز است که حتما به لزوم مراجعه به مشاوره پس از طلاق توجه کند و آن را در اولویت قرار دهد تا بتواند به کمک مشاور از احساسات متناقض خود رهایی یابد و راه حل های چگونگی آغاز زندگی جدید پس از طلاق را آموزش ببیند.

  • چگونگی ارتباط با فرزند همسر سابق

یکی از بزرگترین چالش هایی که طلاق به همراه خود دارد مشکلات مربوط به فرزندان طلاق است. اگر که والدین در جریان طلاقشان حواسشان به رفتارشان نباشد و رفتاری آگاهانه با فرزند خود نداشته باشند می توانند زمینه بروز بسیاری از آسیب ها را در فرزندانشان ایجاد کنند، بنابراین چگونگی رفتار و ارتباط با فرزند و همچنین نحوه توضیح دادن این شرایط به آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

از طرفی برخی از والدین از بچه به عنوان اهرم فشار برای همسر خود استفاده می کنند و اجازه نمی دهند که فرزندشان ملاقات های منظمی با دیگر والد خود داشته باشد که این مسئله نیز می تواند آسیب زیادی به کودک وارد کند.

counseling after divorce

مشاوره پس از طلاق می تواند به افراد در مورد نحوه درست برقراری ارتباط با فرزند، در دوره پس از طلاق کمک کند و همچنین در مورد چگونگی توضیح دادن پدیده طلاق به فرزندان، اطلاعات کافی در اختیار والدین قرار دهد تا کودکان بتوانند فهم واضح و مشخصی را از طلاق به دست بیاورند.

همچنین مشاور می تواند توضیحات و هشدارهای لازم را به والدین در مورد عدم محیا بودن شرایط ملاقات منظم با دیگر والد ارائه دهد و آن ها را متقاعد کند که کودک هم به پدر نیاز دارد و هم به مادر و محروم شدن از ملاقات هر کدام از این دو می تواند مشکلات عدیده بسیاری را برای کودک در آینده بوجود بیاورد.

از طرفی کودکان، بعد از طلاق والدینشان ممکن است پرخاشگر، افسرده و منزوی شوند و یا اینکه از والدی که مدتی از او فاصله داشته دوری کنند و با او ارتباط برقرار نکنند، مشاوره پس از طلاق می تواند به والدین کمک کند تا بتوانند رفتارهای آسیب رسان فرزندشان را کاهش دهند و به والدین کمک کند تا بتوانند با فرزند خود ارتباط موثر برقرار کنند.

زندگی بعد از طلاق برای زن

تبعات طلاق برای زنان و مردان متفاوت است و اگر که افراد نتوانند سازگاری خود را بالا ببرند هرکدام به نحوی از طلاق آسیب می بینند، البته بسته به بافت فرهنگی و ارزشی هر جامعه ای پیامدهای طلاق متفاوت است، در برخی از جوامع ممکن است طلاق پیامد زیادی نداشته باشد و در برخی از جوامع ممکن است این پیامدهای منفی بیشتر باشد و گاهی به دلیل فشارهای اجتماعی و نگاه مردسالارانه، زندگی بعد از طلاق برای زنان سخت تر است.

از جمله مشکلاتی که زنان بعد از طلاق دارند مشکلات اقتصادی است، البته در حال حاضر که بسیاری از خانم ها شاغل شده اند این مشکل تا حدی رفع شده است اما مستقل شدن بانوان و شاغل بودن آن ها در مورد قشر زیادی از خانم ها صدق نمی کند و بسیاری از خانم ها ممکن است بعد از ازدواج کار خود را رها کرده باشند یا اینکه از ابتدا شاغل نبوده باشند و از نظر اقتصادی متکی به همسر خود بوده اند که در این صورت طلاق می تواند مشکلات اقتصادی زیادی برای آن ها بوجود بیاورد که در این شرایط اگر زن صاحب فرزند باشد و تمایل داشته باشد که فرزندش را نزد خودش نگه دارد ممکن است به دلیل ترس از فشار اقتصادی و مشکلات مالی از این خواسته خود بگذرد و مجبور شود از فرزندش دوری کند که همین مسئله می تواند فشار روانی حاصل را دو چندان کند.

از طرفی به طور کلی با توجه به قانون حاکم در ایران حضانت فرزند با پدر است و تصمیم گیرنده اصلی در مورد حضانت فرزند پدر می باشد و در این شرایط گاهی برخی از مردان زنان خود را مجبور می کنند تا مهریه شان را ببخشند و در عوض حضانت فرزندشان را بر عهده بگیرند، کاملا قابل تصور است که گیر کردن در چنین شرایطی چه فشاری را می تواند روی زن وارد کند.

از طرفی در بسیاری از محیط های اجتماعی و کاری به زنی که از همسر خود جدا شده است دید بدی دارند و بسیاری به دنبال سو استفاده از خانم ها هستند و همین امر فشار وارد شده به خانم ها را دو چندان می کند و به دلیل همین دید بدی که ممکن است در جامعه نسبت به زن طلاق گرفته وجود داشته باشد برخی از خانواده ها شرایط سختی را برای دختر خود بعد از طلاق ایجاد می کنند و سعی می کنند او را بیشتر محدود کنند، بدیهی است که خارج شدن از یک محیط پرتنش و وارد شدن به یک محیط پرفشار و محدود می تواند اثرات نامطلوب روانشناختی زیادی روی فرد داشته باشد.

تمام فشارهای موجود از جمله مشکلات مالی و اقتصادی، عدم امنیت اجتماعی، فشارهای وارده از سمت خانواده و غیره می تواند در ذهن فرد این تصور را ایجاد کند که برای رهایی از این مشکلات نیاز است که مجددا ازدواج کند، اما واقعیت این است که بسیاری از خانم ها بعد از طلاقشان دید بسیار منفی نسبت به جنس مخالف و زندگی مشترکشان پیدا کرده اند و تمایلی به ازدواج مجدد ندارند اما به دلیل مشکلاتی که با آن ها روبرو هستند گاهی مجبور به ازدواج اجباری و یا انتخاب عجولانه می شوند که طبیعتا چنین انتخابی می تواند ریسک زیادی داشته باشد و گاهی منجر به این شود که فرد در ازدواج مجدد خود نیز دچار شکست شود.

اما با وجود تمام مشکلات احتمالی که برای خانم ها وجود دارد برخی سازگاری بیشتری دارند و مشکلات کمتری را تجربه می کنند که عوامل فردی، خانوادگی و شرایط اقتصادی فرد در تجربه کمتر مشکلات تاثیر زیادی دارد، برخی از افراد نیز نسبت به ترس های درونی خود و شرایط نامساعد روانی خود آگاهی دارند و سعی می کنند که از همان ابتدا به مشاور مراجعه کنند. مشاور در کاهش مشکلات و پیامدهای بعد از طلاق نقش بسیار پررنگی دارد و افرادی که بلافاصله بعد از طلاق جلسات مشاوره ای خود را شروع کنند به احتمال بیشتری با طلاق خود سازگار می شوند.

هرچقدر زن در زندگی قبلی خود بیشتر تحت فشار و آسیب قرار گرفته باشد و هرچقدر که حمایت های محیطی و خانوادگی فرد کمتر باشد لزوم مراجعه به مشاور برای سازگاری با طلاق بیشتر است. مشاور می تواند به فرد کمک کند تا راحت تر بتواند زندگی خود را از سر آغاز کند و به حالت طبیعی و نرمال خود برگردد.

زندگی بعد از طلاق برای مردان

مردان نیز ممکن است بعد از طلاق فشار زیادی را متحمل شوند. گاهی نیز به دلیل تصور غالب که مردان کمتر از زنان آسیب می بینند ممکن است نسبت به مردان بی توجهی صورت بگیرد و مرد حمایت عاطفی کافی را از سمت خانواده و اطرافیان خود دریافت نکند، از طرفی مردان نسبت به خانم ها برون ریزی احساسی کمتری دارند و به همین دلیل نسبت به خانم ها کمتر درخواست کمک از اطرافیان می کنند و همین امر می تواندفشار روانی زیادی را به آن ها وارد کند، به طوری که برخی از تحقیقات نشان داده اند که مردان بعد از طلاق به احتمال بیشتری دچار افسردگی شوند.

مشکلات مهریه و نفقه نیز می تواند برای برخی از مردان فشار زیادی را ایجاد کند و همین امر احساس شکست مالی را به آن ها بدهد و سبب شود که مرد احساس کند که هر چقدر که از ابتدا تلاش کرده است نابود شده است و دیگر نمی تواند زندگی راحتی داشته باشد.

مردانی که حضانت فرزندشان را بر عهده دارند، در بسیاری از مواقع در نگهداری از فرزند خود دچار درماندگی می شوند و حتی در صورت ازدواج مجدد نگرانی ها و مشکلاتی در مورد سازگاری یا عدم سازگاری همسر جدید و فرزندشان را دارند و همه این موارد می تواند فشار روانی زیادی را به مرد وارد کند. بدیهی است که با وجود مشکلاتی که بعد از طلاق متوجه مرد است نیاز به مشاوره پس از طلاق برای اینکه فرد بتواند مجدد زندگی خود را از سر بگیرد و بهتر بتواند مشکلات پیش روی خود را مدیریت کند، احساس می شود.

  • کسب موفقیت بعد از طلاق

مشاور می تواند به فرد کمک کند به جای تمرکز بر مشکلات و شرایط غیر قابل کنترل، پتانسیل ها و استعدادهای خود را شناسایی کند و با تمرکز بر توانایی های خود بتواند موفقیت بیشتری را بعد از طلاق، تجربه کند.

  • رفع دلتنگی بعد از طلاق

درست است که زن و مرد به دلیل مشکلاتی که با یکدیگر داشته اند تصمیم به جدایی گرفته اند، اما آن ها مدتی را با یکدیگر زندگی کرده اند و قطعا که در طول این مدت نسبت به هم دلبسته و وابسته شده اند و طبیعی است که زن یا مرد یا هردو بعد از طلاق احساس دلتنگی کنند، اما این احساس دلتنگی نباید باعث شود که فرد احساس درماندگی و شکست بکند بلکه نیاز است که فرد بتواند احساسات خود را به خوبی مدیریت کند و مغلوب آن ها نشود که مشاور می تواند در این امر کمک زیادی به فرد بکند.

  • اقدامات بعد از طلاق و برگشت بعد از طلاق توافقی

گاهی نیز پیش می آید که افراد بعد از طلاق، تصمیم به برگشت به زندگی مجدد خود می گیرند و تمایل به آشتی کردن دارند که گاهی چنین تصمیمی می تواند بسیار خوب باشد، اما باید توجه کرد که زن و مرد هرچقدر هم برای برگشت به زندگی سابق خود مصمم باشند نیاز است که به این مسئله توجه کنند که وجود برخی از مشکلات سبب جدایی آن ها شده است و اگر زن و مرد عجولانه، احساسی و بدون توجه به مشکلات سابق خود، زندگی مشترک خود را مجددا از سر بگیرند بعد از مدتی دوباره دچار مشکل می شوند. بنابراین حل کامل مشکلات قبل از برگشت به زندگی اهمیت زیادی دارد که این امر حتما باید با کمک مشاور صورت بگیرد تا زن و مرد بتوانند با آمادگی کامل به زندگی قبلی خود بازگردند.

تمامی موارد شرح داده شده، لزوم مراجعه به مشاور را در حین طی کردن روند طلاق و بعد از آن نشان می دهد که نیاز است افراد نسبت این امر توجه ویژه ای نشان دهند و نسبت به آن غافل نشوند، افراد باید بدانند که طلاق با وجود مشکلات و چالش هایی که به دنبال دارد پایان زندگی نیست و اگر با رفتار آگاهانه همراه باشد نه تنها آسیبی به افراد وارد نمی کند بلکه می تواند زمینه رشد افراد را فراهم کند، رشدی که در زندگی سابق متوقف شده بود و در حال حاضر موانع آن برداشته شده است.

اگر که درگیر روند طلاق هستید و احساس سردرگمی و ناامیدی می کنید و گاهی نیز احساساتی را تجربه می کنید که برایتان ناشناخته و مبهم هستند و اگر در روند زندگی بعد از طلاق خود دچار مشکل شده اید می توانید به مشاوران متخصص و مجرب مرکز مشاوره ستاره ایرانیان مراجعه کنید و از خدمات روانشناختی این مرکز بهره مند شوید.

منبع : مشاوره پس از طلاق | آرامش تان را دوباره به دست بیاورید

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: مشاوره پس از طلاق | آرامش تان را دوباره به دست بیاورید. آخرین ویرایش: جولای 28, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=6790

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *