نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر | واکنش در برابر انتقاد همسر

نوشته شده برای at 5:49 ب.ظ
208 0

نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر، واکنش در برابر انتقاد همسر

در طول زندگی نحوه پاسخ دادن به انتقادات همسر برای بسیاری از خانم ها و آقایان به چالش های بزرگی تبدیل می شود. بعضی از انتقاد ها به جای این که برای بهبود رابطه استفاده شود برای تخریب طرف مقابل مورد استفاده قرار می گیرد و در کنار آن برخی افراد نیز ظرفیت کمتری در برابر پذیرش انتقاد اطرافیان از خود نشان می دهند.

این موضوع به ویژه در میان زوجین حساسیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

بسیار اهمیت دارد که چطور به انتقادات همسرتان پاسخ دهید زیرا پاسخ شما می تواند تاثیرات بسیاری در بهبود و یا تضعیف ارتباط شما داشته باشد و میزانی که همسرتان احساس کند شما به خواسته های او اهمیت می دهید او به نیاز های شما توجه بیشتری خواهد کرد.

اما در صورتی که احساس کردید همسرتان صرفا با هدف تخریب شخصیت و بی توجهی به ارزش های شما انتقاد می کند در این صورت بهتر است برای حل مشکلتان از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

انتقاد کردن و اهمیت آن

انتقاد کردن به معنی بیان کردن نقاط قوت و ضعف طرف مقابل می باشد به طوری که هدف آن از انتقاد بهبود عملکرد فرد است. با توجه به این که زوجین معمولا نزدیک ترین رابطه را با یکدیگر دارند در این شرایط می توان گفت که همسر شما بهترین فردی می باشد که می تواند شما را مورد قضاوت قرار دهد و از شما انتقاد کند.

در صورتی که شما و طرف مقابلتان با اصول انتقاد کردن آشنا باشید و به طور درست بتوانید به انتقاد همسرتان پاسخ دهید در این صورت انتقاد ها می تواند تاثیر مطلوبی بر روی عملکرد هر دوی شما داشته باشد و همچنین به طرف مقابلتان نشان می دهد که شما برای گفته های او ارزش و احترام قائل هستید.

در صورتی که نسبت به انتقادهای طرف مقابلتان بی توجه باشید در این هنگام باعث ناراحتی و دلخوری او می شوید و مشکلاتی برای هر دو شما به وجود می آید.

نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر

در بسیاری از اوقات این سوال برای ما پیش می آید که به انتقاد های همسرم چطور باید پاسخ دهم که رابطه ما دچار مشکل نشود؟ در بسیاری از اوقات ما برای تغییر رفتار خود دلیل موجهی نداریم و می ترسیم اگر این موضوع را با همسرمان در میان بگذاریم باعث ناراحتی او شویم.

بسیاری از افراد در برخورد با انتقاد همسرشان ناراحت شده و در مقابل سخنان طرف مقابل جبهه می گیرند. این در حالی است که احتمال دارد در اعماق قلبشان انتقاد ها را باور داشته باشند. به همین دلیل ما در این بخش با راهکارهایی رو به رو می شویم که بتوانیم به صورت صحیح با انتقاد های همسر برخورد کنیم و پاسخ درستی به آن ها بدهیم.

احساسات خود را کنترل کنید

معمولا روانشناسان خانواده توصیه می کنند که برای صحبت کردن با همسرتان به شرایط زمان و مکانی او توجه کنید تا بتوانید با تمرکز بیشتری به صحبت های یکدیگر گوش دهید، در نتیجه نخستین شرط برای بیان و همین طور شنیدن انتقادها این است که موقعیت مناسب و با آرامشی را انتخاب کنید تا بتوانید به دور از هیجانات با یکدیگر صحبت کنید.

اگر احساس می کنید زمانی که با طرف مقابل تان صحبت می کنید دچار احساسات منفی مانند خشم و ناراحتی می شوید در این حالت باید با استفاده از چند نفس عمیق آرامش خود را حفظ کنید و به مدتی کوتاه بحث را متوقف کنید تا به شرایط روحی مطلوبی دست یابید.

نخستین اصل در نحوه پاسخ گویی به انتقادات همسرتان این است که خودتان را در شرایط روحی مناسبی قرار دهید زیرا عصبانیت و غمگین بودن شما می تواند یک واکنش نامناسب و اشتباه به انتقادات طرف مقابل داشته باشد.

یکی از راهکارهایی که در این زمینه می تواند برای شما مفید باشد و از آن استفاده کنید.

این است که باور داشته باشید که انتقادات صرفا به برخی از رفتار شما مربوط می شود و شامل تمامی شخصیت شما نیست، افرادی که معمولا در برابر انتقادات به سرعت ناراحت می شوند به طور معمول آن ها را به معنای بد یا ضعیف بودن خود می پندارند و به همین خاطر به سرعت نسبت به انتقادها واکنش نشان می دهند.

نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر، به انتقادها بیاندیشید

هنگامی که همسرتان از شما انتقاد می کند نیازی نیست در همان لحظه به صحبت های او پاسخ دهید بلکه از او تشکر کنید و به او این اطمینان را بدهید که روی حرف هایش فکر خواهید کرد و بعد در فرصت مناسب به انتقاد های همسرتان با دقت فکر کنید و به انتقادش توجه کنید.

آیا صحبت های او را باور دارید؟ آیا همسرتان به دنبال بهبود شرایط شما می باشد یا صرفا با انتقاد کردن می خواهد شما را آزارده کند یا رفتارتان را مطابق میل خودش کند؟ در صورتی که انتقاد او را قبول دارید و آن را به حق می دانید سعی کنید رفتار تان را تغییر دهید و برنامه ریزی لازم برای تغییر رفتار خود داشته باشید.

در غیر این صورت با او راجع به تصوراتتان صحبت کنید و برای بهتر شدن اوضاع و شرایط از متخصص کمک بگیرید.

دیدگاه های خود را بیان کنید

در صورتی که با انتقاد های همسرتان موافق نیستید سعی کنید در یک فضای آرام و دوستانه با او صحبت کنید و دلایل خود را بیان کنید و حرف های طرف مقابل تان را بشنوید و تلاش کنید دیدگاه های خود را با آرامش بیان کنید و در مورد آن ها صحبت کنید همچنین از جبهه گیری و داشتن رفتار های تدافعی بپرهیزید.

در نتیجه به این موضوع توجه داشته باشید که شما مجبور به تغییر رفتار خود نمی باشید و در صورتی که با صحبت های همسرتان قانع نشده اید می توانید این موضوع را برای او توضیح دهید تا با دیدگاه های یکدیگر آشنا شوید.

نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر، دلخوری هایتان را بیان کنید

در ارتباط با نحوه برخورد با انتقاد همسر در شرایطی که احساس می کنید که او صرفا با انتقاداتش به دنبال تخریب شما می باشد و بر خلاف انتظاری که او از شما دارد شخصیت خودش انتقاد پذیر نیست در این صورت باید در موقعیت مناسب از دلخوری های خود با او صحبت کنید و آن چه در ذهنتان می گذرد را با او در میان بگذارید.

در بسیاری از موارد ناراحتی و سوء تفاهم هایی که در میان شما ایجاد شده است با صحبت کردن بر طرف خواهد شد و در صورتی که احساس می کنید از صحبت کردن با او به نتیجه مورد نظرتان نرسیده اید در این صورت باید از یک زوج درمانگر کمک بگیرید تا راهکارهای لازم را در اختیار شما قرار دهد و بتوانید ارتباط بهتری با دیگران برقرار کنید.

نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر، رفتارهای اشتباه

تلافی نکنید

رفتار های تلافی جویانه را کنار بگذارید اگر به انتقادات همسرتان بی توجه باشید به دلیل این که نسبت به خواسته های شما بی توجه بوده است یا بی دلیل از او انتقاد کنید به خاطر این که شما را مورد انتقاد قرار داده است در این صورت این رفتار به نفع زندگی شما نمی باشد بلکه مشکلاتی بیشتری در زندگی تان ایجاد خواهد کرد.

بحث کردن را کنار بگذارید

برای برخی از زوجین جلسه صحبت کردن به میدان جنگ تبدیل می شود و آن ها با یکدیگر بسیار جر و بحث می کنند و گاهی اوقات همسرتان به خاطر انتقادی که نسبت به او مطرح شده است تلاش می کند تا به شما ثابت کند همین شکل از برخورد یا رفتار ها به مراتب بدتر از آن در شخصیت خود شما وجود دارد.

در بسیاری اوقات انتقاد کردن باعث خواهد شد تا دلخوری های قدیمی و حل نشده مجددا سرباز کند و اختلافات میان شما و همسرتان گسترش یابد و اگر شما از روش های مدیریت هیجان استفاده کنید در این صورت از این قبیل رفتار ها دوری خواهید کرد و هیجانات خود را به درستی کنترل می کنید.

رازدار باشید

هرگز انتقادهایی که همسرتان از شما کرده و یا موضوعاتی که باعث دلخوری در میان شما و همسرتان شده است را هرگز با دیگران به خصوص خانواده خود و خانواده همسرتان در میان نگذارید.

خانواده ها نسبت به فرزندشان حساس هستند و معمولا پذیرش ضعیفی در این زمینه ها دارند و در بسیاری موارد احتمال دارد تا علیه زندگی مشترکتان شما را مورد تحریک قرار دهند.

منبع : نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر | واکنش در برابر انتقاد همسر

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر | واکنش در برابر انتقاد همسر. آخرین ویرایش: ژانویه 18, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=8415

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *