مقابله با دروغگویی همسر

نوشته شده برای at 8:09 ب.ظ
464 0

دروغگویی همسر مشکلی است که بسیاری از زوج ها از آن رنج می برند. دروغ گویی همسر باعث از بین رفتن اعتماد و صمیمیت بین زوجین می شود. در این مقاله به راه های تشخیص و درمان این مشکل پرداخته شده است.

شاید در ابتدا برای شما سخت باشد که بفهمید همسر شما فردی دروغ گو است یا خیر؟

زوج های بسیاری از دروغ گویی همسر رنج می برند.

شما باید ابتدا بفهمید علت دروغگویی همسرتان چیست و چه زمانی همسرتان به شما دروغ می گوید؟

شما می توانید به دروغگویی همسرتان پاسخ دهید. اما اگر او به دروغگویی ادامه داد می توانید از راهکارهایی که در ادامه توضیح داده شده است کمک بگیرید.

تحلیل روانی دروغ گفتن چیست؟

دروغ گویی یکی از مسائلی است که در همه دین ها نفی شده است و همه معتقدند کسی که دروغ می گوید دشمن خداست، اما به مرور زمان این رفتار در افراد عادی می شود و روی تمام روابط افراد تأثیر می‌گذارد.

 این رفتار، رفتاری کاملاً نادرست است و روی فرد تاثیر منفی می گذارد و به مرور زمان اطرافیان نمی توانند به فرد اعتماد کنند.

وقتی فرد در زندگی مشترک دروغ بگوید زندگی را به نابودی می کشاند.

دروغگویی به این معنا نیست که فرد قصد آسیب رساندن به دیگران را دارد اما ممکن است با دروغ گفتن تاثیر نامناسبی روی دیگران بگذارند.

ممکن است افراد به دلایل مختلف دروغ بگویند، مثلاً برای اینکه خود را ثابت کند، جلوی تنبیه پدر و مادر را بگیرند و نظر مثبت دیگران را جلب کنند دروغ می گویند.

چه افرادی بیشتر دروغ می گویند؟

افرادی که  احساس حقارت می کنند و نمی‌خواهند دیگران متوجه ضعف آن ها شوند بیش تر دروغ می‌گویند.

 چرا برخی افراد بر این باور هستند که دروغشان مصلحتی است و مشکلی ندارد؟

زیرا این افراد می‌خواهند عذاب وجدان کمتری داشته باشند. برخی افراد خود را با این مسئله توجیه می‌کنند که دروغ مصلحتی است ولی دروغ مصلحتی بدترین نوع دروغ است زیرا ما به این رفتار عادت خواهیم کرد و اسم هر کاری را مصلحت می گذاریم.

چه افرادی بیشتر دروغ می گویند؟

افرادی که علاقه ای به قانون ندارند و احساس حقارت می کنند برای اینکه کسی از حقارت آن ها آگاه نشود دروغ می‌گویند.

اصلاً مگر دروغ مصلحتی می شود؟

نه دروغ مصلحتی وجود ندارد.

اگر افراد به بلوغ فکری نرسیده باشند از این بهانه استفاده می کنند. این رفتار به مرور زمان باعث می شود که اطرافیان حرف های فرد را باور نکنند و هیچ اعتمادی به او نداشته باشند.

دروغگویی چه تاثیری بر رابطه زناشویی می گذارد؟

دروغ گویی باعث می شود که ما دیگر نتوانیم به شریک زندگی مان اعتماد کنیم.

زندگی با فرد دروغگو بسیار سخت است، وقتی همسرتان به شما دروغ می‌گوید و شما به او واکنش نشان می دهید کم کم دروغ در او درونی می شود و بعد از مدتی شما اعتماد خود را از دست می دهید و حتی ممکن است در برابر او عصبانی و خشمگین شوید.

 برخی خانم ها علت دروغگویی همسرشان را متوجه نمی شوند و با وجود صداقتی که دارند نتیجه ای عکس می بینند.

مقابله با دروغگویی همسر

 تشخیص دروغگویی همسر

  • به زبان بدن او دقت کنید.

برخی افراد معتقدند که دروغ زبان بدن خاص خود را دارد، اگر شما بتوانید حالت های بدنی خاص او را پیدا کنید تشخیص آن به راحتی است.

مثلا اگر افراد هنگام صحبت کردن بینی خود را زیاد بخارانند نشان دهنده دروغگویی او است یا مثلاً ممکن است برای پنهان کردن دروغ خود حرکاتی مثل بستن دهان یا دست گذاشتن روی چشمان و بینی داشته باشند، همچنین افراد دروغ گو به طور مستقیم به شما نگاه نمی کنند.

  • به تن صدای آن ها گوش دهید.

به حرف‌های همسرتان گوش کنید فردی که دروغ می گوید گفتاری متفاوت دارد مثلاً ممکن است در هنگام صحبت کردن مکث طولانی یا لکنت داشته باشد.

  • به کلمات انتخابی و زبان او توجه کنید.

ممکن است همسر شما برای توجیه دروغگویی از کلمات زیادی استفاده کند.

طبق مطالعات انجام شده افرادی که دروغ می گویند بیشتر از قسم استفاده می کنند، همچنین ممکن است نفر سومی را وارد گفتگو کنند تا کمی بحث منحرف شود.

روش مقابله با همسر دروغگو

پایه و اساس هر زندگی اعتماد است اگر زن و مرد نتوانند به یکدیگر اعتماد کنند، زندگی برای آن ها سخت می شود و به مرور زمان در روابط عاطفی آن ها سردی و فاصله ایجاد می شود.

حس بدی است اگر شما در زندگی با همسرتان صداقت نداشته باشید و به شما دروغ بگویند اگر همسرتان به شما دروغ می گوید، طبیعی است که عصبانی شوید و عکس‌العمل تندd داشته باشید اما با این کار به نتیجه نخواهید رسید بلکه باید این مشکل را از ریشه برطرف کنید.

  • خودتان را مقصر بدانید

گاهی اوقات علت دروغگویی همسر خود فرد است.

در هنگام دروغ نحوه برخورد شما تاثیر گذار خواهد بود. اگر شما به همسرتان سخت بگیرید او مجبور به دروغگویی می شود مثلاً اگر واکنش تندی نسبت به رفتار همسرتان نشان دهید و باعث دعوا و جنجال شوید او بیش تر دروغ می‌گوید.

یعنی همسر برای حفظ آرامش و دوستی از دروغ گفتن استفاده می کند. بنابراین بهتر است شما شرایطی را ایجاد کنید که از صادق بودن پشیمان نشود.

اگر شما هم فردی باشید که دروغ می گویید باید اول خودتان این رفتار را ترک کنید و در هیچ شرایطی به همسر خود دروغ نگویید.

  • چشم بر بعضی دروغ ها ببندید.

اگرچه دروغ رفتاری اشتباه است اما ممکن است در طول زندگی با آن مواجه شویم.

برای اولین قدم باید به نوع دروغ توجه داشته باشیم به اینکه در طول رابطه چه مقدار دروغ شنیده ایم. هیچ وقت بر اساس یک دروغ همسر خود را دروغگو ندانید.

گاهی زن و مرد دروغ های کوچکی به یکدیگر می گویند که تاثیر زیادی در زندگی آن ها نخواهد داشت مثلاً ممکن است که همسرتان به شما بگوید که قصد رفتن به خانه مادرش را دارد ولی به جای رفتن به خانه مادر به خانه دوستش برود.

 ممکن است شما از این رفتار ناراحت شوید اما مشکل بزرگی در زندگی شما ایجاد نخواهد کرد. هر چی دروغ بزرگ تر باشد تاثیر بیشتری در زندگی شما خواهد کرد.

  • نگاه تان را تغییر دهید.

دست خودتان است که تا چه حدی به طرف مقابل اجازه دهید به شما دروغ بگوید گاهی رفتار خود فرد باعث دروغگویی طرف مقابل می شود و این می تواند در دروغگویی شما و همسرتان تاثیر گذار باشد.

مثلا ممکن است همسرتان به شما بگوید که فلان ساعت در خانه است ولی دقیقاً همان ساعت به خانه نیاید. شاید همسرتان متوجه شده باشد که زمان درستی را برای به خانه رسیدن نگفته است، ولی تلاش می‌کند همان ساعتی که به شما گفته به خانه بیاید.

اما تلاش او کافی نیست و ممکن است حرف او دو تا شود شما به این مسئله می ‌توانید از دو زاویه نگاه کنید، اول اینکه شاید به درستی نمی تواند زمان را مدیریت کند و برنامه ریزی درستی ندارد و دوم اینکه شاید همسر شما فردی دروغ گو است و برای شما ارزش قائل نیست.

  • گفت و گو کنید.

گفت و گو یکی از مهم ترین راه حل ها است. شما می توانید در مورد این مسئله با همسر خود صحبت کنید شما همچنین واکنش او را پیش بینی کنید.

اگر شما نتوانید رفتارهای همسرتان را پیش بینی کنید یعنی در مقابل رفتارهای او نتوانید واکنش مناسبی نشان دهید گفت و گوی مفیدی نخواهید داشت.

شما در این روش واکنش های همسر خود را حدس می زنید و در مقابل این واکنش ها جواب های مناسب را پیدا می کنید و دست پر به سمت او می روید. با این روش می ‌توانید در برابر هر سوال و پاسخ، جوابی آماده داشته باشید.

در واقع شما می دانید چه رفتار و عکس العملی داشته باشید و بهترین تصمیم برای شما چیست. شما باید خود را آماده هر حقیقتی کنید تا در موقع شنیدن پاسخ غافلگیر نشوید.

احتمال دارد همسرتان دلایلی را بگوید که شما آن ها را قبول کنید ولی حتی به آن دلایل هم راضی به شنیدن دروغ نباشید.

با همسرتان صحبت کنید و به او کاملا واضح بگویید که در چه زمینه های نمی تواند دروغ بگوید و شما بابت دروغ گفتنش در آن زمینه ها او را نمی بخشید. بعد از این گفتگو صبور باشید تا بتواند به راستگویی در همه زمینه ها عادت کند.

به هیچ عنوان اشتباهات گذشته او را به او یادآور نشوید و به او اجازه تغییر بدهید

  • با همسرتان پیش روانشناس بروید

اگر همسرتان به دروغگویی عادت کرده است پیش روانشناس بروید تا تحت درمان قرار بگیرد و این عادت را ترک کند، این عادت دروغگویی همسرتان می تواند منجر به اضطراب و افسردگی شما شود.

برای شما خیلی خوب است که بدانید انگیزه همسرتان از دروغ گفتن چیست؟

افراد به سه دلیل دروغ میگویند:

  • پنهان کردن مسئله ای از دیگران
  • بهتر نشان دادن خود به دیگران
  • صدمه به دیگران

 

چند توصیه به کسانی که با دروغ همسرشان رو در رو می شوند:

  • به همسرتان حس امنیت بدهید.

اگر همسرتان به علت سخت گیری، حساسیت بی مورد و کنترل شدید یا موارد دیگر مجبور به گفتن دروغ شده است احتمالا ترجیح داده است که برای حفظ آرامش و شخصیت خود دروغ بگوید تا مورد توهین قرار نگیرد.

اگر علت دروغ گفتن همسرتان ایجاد حس آرامش است بهتر است که  طوری رفتار کنید که او ترسی از راست گفتن نداشته باشد.

او را سرزنش نکنید و روابط خود را با او آنقدر صمیمی کنید که تبدیل به دو دوستی شوید که دروغی بین آن ها نیست.

  • بعضی از دروغ هارا نادیده بگیرید.

همه می دانیم که دروغ عادتی ناپسند است اما واقعیت این است که بعضی اوقات مجبور به قبول این حقیقت که دروغ وجود دارد هستیم. اگر از همسرتان دروغی می شنوید که تاثیری در ادامه رابطه تان ندارد از آن چشم پوشی کنید.

نادیده گرفتن دروغ های کوچک و بی اهمیت باعث حفظ آرامش در زندگی می شود. اما دروغ در زمینه هایی مثل میزان تحصیلات، رابطه های پنهانی و درجه شغلی می تواند منجر به لطمه به رابطه میان زن و شوهر بشود‌.

  • بررسی فضای دروغ گفتن همسر

هنگامی که متوجه دروغ گفتن همسرتان شدید، سعی کنید به مسئله ای که همسرتان راجع به آن به شما دروغ گفته است فکر کنید تا به انگیزه عدم صداقت آن پی ببرید.

با این کار عواملی مثل نق زدن، ترس از انتقاد و یا احساس سرزنش از سمت شما که می تواند علت دروغ گفتن باشد به راحتی قابل تشخیص می شود.

  • از دروغ گفتن همسر خود شرمگین نباشید.

به این موضوع توجه داشته باشید که همسرتان خودش مسئول دروغ های خودش است و خودش باید راجع به این مسئله شرمنده باشد نه شما.

درست است که در یک رابطه بالغ افراد عیب های یکدیگر را می پوشانند اما این مسئله راجع به دروغگویی کمی تفاوت دارد.

فراموش نکنید که دروغگویی یک انتخاب است و هیچ کس کسی را مجبور به دروغ گفتن نمی کند.

  • با آزادی و صداقت رفتار کنید

اگر شما به خاطر دروغگویی با همسرتان قهر کنید نمی توانید عادت او را از بین ببرید، حتی با این کار باعث می شوید  همسرتان از شما دور تر شود.

بلکه باید با آرامش و صمیمیت با او صحبت کنید، می‌توانید به او بگویید می دانم این مسئله باعث نگرانی تو شده و همین مسئله مانع گفتن حقیقت می شود اما الان بهترین زمان برای شفاف کردن موضوع است. هرگز نباید از جملات و کلماتی مثل تو دروغگو هستی استفاده کنید و همسر خود را متهم کنید.

  • در مورد دلایل دروغگویی با او صحبت کنید.

به همسرتان اجازه دهید در مورد کارها و رفتارهایی که باعث دروغگویی او شده است صحبت کند اگر همسر شما در مورد مسائل شخصی دروغ می گوید از او بخواهید برای برطرف کردن مشکل به مشاور مراجعه کند.

  • با همسرتان گفت و گو کنید

اگر حس می کنید که اعتمادی به همسر خود ندارید و نمی توانید به راحتی با آن کنار بیایید با همسرتان صحبت کنید اما قبل از صحبت کردن واکنش های او را پیش بینی کنید و بعد شروع به صحبت کنید زیرا اگر در مورد مسئله ای  از قبل فکر نکرده باشید نمی توانید به درستی پاسخ دهید و گفت و گوی مفیدی داشته باشید.

  • برخورد با دروغگویی همسر

برای همسر خود موضوع را روشن کنید. به او بگویید هرگز با دروغگویی کنار نمی آیید. زمانی را برای شفاف کردن موضوع به همسرتان بدهید. او را تشویق به راستگویی کنید به او بگویید دروغ گفتن تاثیرات منفی زیادی روی زندگی شما می گذارد.

این سوالات را از خود بپرسید آیا همسرم به من دروغ می گوید؟ آیا می توانم به راحتی به همسرم اعتماد کنم؟

پاسخ به این سوالات مشخص می کنند آیا همسر شما فردی دروغگو است یا خیر؟

دروغگویی همسر می تواند با اختلال شخصیتی او در ارتباط باشد. این موضوع را به راحتی با گفت و گو می‌توان حل کرد و باید از کمک مشاور استفاده کرد.

منبع : مقابله با دروغگویی همسر

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: مقابله با دروغگویی همسر. آخرین ویرایش: مارس 14, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=5533

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *