عواقب دروغ گفتن در رابطه| آیا همسرم به من دروغ می گوید؟

نوشته شده برای at 7:26 ب.ظ
295 0

دروغ گفتن سراسر ضرر خواهد بود. شاید بتواند یک رابطه دوستانه را برای همیشه خراب کند، شاید آینده شغلی شما را به خطر بیندازد و یا شاید زندگی مشترک را از هم بپاشد.

نکاتی در این باره که بد نیست بدانیم:
اگر احتمال می دهید کسی در حال دروغ گفتن به شما است به این موارد توجه کنید تا زود قضاوت نکنید.
۱)همیشه پایه و اساس هر حرفی را بسنجید.
۲)همیشه به یاد داشته باشید که تشخیص فریب ۲ نوع خطر در بر دارد.

باور کردن دروغ_ باور کردن حقیقت یعنی امکان دارد  هنگامی که شک کردید کسی راست می گوید یا در حال دروغگویی است دچار تشخیص اشتباهی می شوید. پس باید آگاهانه و با تمرکز عمل کنید.
۳)ندیدن نشانه های دروغ دلیل راست بودن حرف ها نیز نمی تواند باشد، البته علائم دروغگویی نیز همیشه بیانگر دروغ فرد نیست، بسیاری اوقات با اینکه افراد در حال راستگویی هستند دروغگو به نظر می آیند.

۴)پیش فرض های قبلی که نسبت به فرد داشتید را در مغز خود پیدا کنید.
البته باید ترتیبی صورت دهید تا این قضاوت ها بر نتیجه گیری های شما تاثیری نگذارد.
مثلا وقتی نسبت به آن فرد احساس حسادت کردید نباید او را دروغگو بخوانید.

سرنخ های مشترک میان صداقت و دروغگویی

در این قسمت قصد داریم سرنخ هایی را به شما معرفی کنیم که دروغگویی فرد را به شما ثابت کنند. البته صد در صد نمی توان به آن ها اتکا کرد اما شما را به هدف نزدیک تر خواهند کرد.

این سرنخ ها کدام هستند؟
۱)کش دادن صحبت و به بیراهه کشاندن آن
۲)مکث و وقفه انداختن بین کلمات به عبارتی حرف های برنامه ریزی نشده
۳)تپق زدن و خطاهای گفتاری بسیار
۴)دستپاچه شدن چهره و جسم فرد

توجه داشته باشید که تمام موارد بالا ممکن است ویژگی های رفتاری یک نفر نیز باشند.

عوارض جسمانی دروغ بر بدن انسان

شاید گمان نمی کردید که دروغگویی جسم شما را نیز تحت الشعاع قرار دهد!
مثلا در این باره می توان گفت وقتی کسی حرف دروغی از دهان خود خارج می کند بلافاصله در مغز او هورمون کورتیزول آزاد می شود و چند دقیقه بعد، حافظه سعی می کند تا هم قسمت راست و هم قسمت دروغ ماجرا را به یاد بیاورد که بسیار سخت خواهد بود.
ضرب المثل دروغگو کم حافظه است صحت این قضیه را نشان می دهد.

احساس اضطراب بعد از دروغگویی

احساس استرس بعد از دروغگویی یکی دیگر از عواقب جسمی و روانی دروغگویی است.
در این حالت فرد نسبت به دروغ هایی که به اطرافیان گفته نگران و مضطرب می شود.
در بعضی مواقع فرد دروغ گو سعی می کند از این به بعد با کسی که به او دروغ گفته با مهربانی بیشتری رفتار کند یا اینکه تصمیم بگیرند بر عکس این قضیه اتفاق بیفتند.
گاهی اوقات نیز فرد در مقابل دروغ گویی خود بهانه تراشی می کند مثلا می گوید: من به این دلیل به او دروغ گفتم چون‌ او مرا قبلا به فلان کار مجبور کرده بود.
استرس های ناشی از دروغ گویی می تواند مشکلات جسمی زیادی برای شما به وجود بیاورد.
مشکلات فشارخون و سردردهای شدید یکی از مشکلات از این قبیل هستند. گاهی اوقات دروغ گویی سیستم گوارشی افراد را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.
ابتلا به اسهال، یبوست، هضم نشدن غذا و اسپاسم عضلانی و غیره در نتیجه دروغگویی فرد را دچار مشکل خواهد کرد.
طبق یک پژوهش در نوتردام که درباره عواقب دروغگویی بوده، نتایج زیر به دست آمده است.
در این پژوهش ۱۱۰ نمونه به صورت داوطلبانه مورد بررسی قرار گرفته و از میان آن ها نصف آن ها پذیرفتند که از این به بعد دروغ نگویند و نصف آن ها هیچ واکنشی نشان ندادند.
در آخر ۱۰ هفته گروهی که قرار بود دروغ نگویند۵۴ درصد کمتر دچار خستگی و پیچیدگی های ذهنی شده بودند و ۵۶ درصد کمتر به بیماری های جسمی مثل سردرد، سرگیجه و دل درد و مشکلات گوارشی مبتلا شده بودند.

از کجا متوجه شوم همسرم به من دروغ می گوید؟

صداقت داشتن یکی از موارد مهمی است که به هنگام ازدواج به داشتن آن توجه ویژه ای داریم. در نتیجه ی صداقت افراد به همدیگر اعتماد می کنند. البته اعتماد کردن به آسانی نیست. از دست رفتن آن می تواند طی چند ثانیه اتفاق بیفتند. هیچ کسی تمایل ندارد با یک شخص دروغگو در رابطه باشد حتی کسی که به اصطلاح خودش دروغ مصلحتی می گوید هم آدم قابل اعتمادی نخواهد بود. در ادامه بیشتر به مسئله دروغ گویی خواهیم پرداخت.

دروغ در رابطه

وقتی دو نفر با هم رابطه عاطفی برقرار می کنند پس از مدتی به هم اعتماد می کنند. این اعتماد تا زمانی که همدیگر را فریب ندهند باقی خواهد ماند. همه انسان ها از شنیدن دروغ متنفر هستند. دروغ گفتن مثل افتادن در یک چاه عمیق است و بیرون آمدن از آن بسیار بسیار سخت است. در واقع می توان اینطور گفت که گفت یک دروغ، دروغ های دیگر را به دنبال خود می آورد و همین امر موجب ایجاد بدگمانی و بیماری پارانویا میان زوجین می شود.

خیانت تنها رابطه جنسی نامتعارف نیست. گاهی اوقات دروغگویی و پنهان کاری هم می تواند خیانت به همسر حساب شود. متخصصان این حوزه معتقد هستند اگر دائما در حال دروغ شنیدن از همسر خود هستید باید در رابطه با این موضوع تصمیمی جدی اتخاذ کنید.

دلایل عمده دروغ گفتن در رابطه

معمولا انسان از سن ۲ سالگی به بعد می آموزد تا درباره مسائل مختلف به اطرافیان خود دروغ بگوید‌. شاید والدین تصور کنند این قبیل دروغ ها اقتضای سن کودک است. در آینده مشکلی ایجاد نخواهد شد اما اگر این دروغ ها تحت بررسی قرار نگیرند و ممکن است با سن کودک بزرگتر و بیشتر شوند.
دروغ گفتن دلایل مختلفی دارد. برخی از این دلایل عبارتند از:
۱)تلاش برای حفظ احساسات‌ شخص متقابل
۲)پیشگیری از دعوا یا خجالت
۳)ترس از طرد شدن توسط اطرافیان
۴)ترس از واکنش اطرافیان
۵)ترس از رو شدن موضوعی که از بقیه پنهان شده
۶)کنترل وضعیت فعلی و ترس از متشنج شدن آن
۷)تلاش برای خوب جلوه دادن خود
۸)تمایل به تغییر در شکل رابطه

از کجا متوجه شوم همسرم به من دروغ می گوید؟

با شناسایی این نشانه ها می توانید متوجه شوید همسر شما نیز قصد دروغ و پنهانکاری دارد یا خیر البته توجه داشته باشید که این نشانه ها احتمالی هستند و قطعیتی نخواهند داشت. برخی از این موارد عبارتند از:
۱)فرار از تماس های چشمی و نگاه کردن به طرفین وقتی در حال صحبت کردن با او هستید.
۲)ناهماهنگی زبان بدن و حالات چهره
۳)انکار پشت سر هم اتهاماتی که بر او وارد می شود
۴)دست به سینه شدن فرد و انداختن پا بر روی پا
۵)ساختن ژست تدافعی
۶)رفتار کردن غیر عادی مثل شخصی که سلامت روان ندارد
۷)عدم استفاده از ضمایر به هنگام صحبت کردن
۸)شانه بالا انداختن
۹)بازی کردن با موها
۱۰)توضیح بیش از حد انتظار
۱۱)حالت خمیده و افتاده گرفتن
۱۲)حرکات دست بیش از اندازه
۱۳)آرامش داشتن بیش از حد طبیعی
۱۴) بالا و پایین کردن تن صدا و استفاده نا متعارف از کلمات
۱۵)جلوگیری از لمس همسر حین صحبت کردن

جلوگیری از دروغ گفتن در رابطه

یک دروغ و یا پنهان کاری می تواند اعتمادی که سال های سال ساخته شده را تخریب کند. صداقت یکی از مهم ترین ارکان زندگی مشترک است و عدم آن می تواند رابطه زوج را به نابودی بکشاند. وقتی یک فرد تصمیم می گیرد دروغ بگوید باید این را بداند که عمر رابطه شان طولی نخواهد کشید.
اگر تمایل دارید رابطه خود را با همسر خود حفظ کنید و آن را به بهترین شکل ممکن در آورید سعی کنید دروغ و خیانت را کنار بگذارید تا همسر شما با خیال راحت به شما اعتماد کند.

اگر قصد دارید دروغ گویی را برای همیشه کنار بگذارید موارد زیر می تواند به شما کمک کند:
۱) سعی کنید به شریک زندگی خود اعتماد کنید
بعضی اوقات افراد دروغ می‌گویند چون به شریک زندگی خود اعتمادی ندارند. اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید چون می ترسید افراد با شما مخالفت کنند بهتر است رویه خود را تغییر دهید. نسبت به واکنش های همسر خود اعتماد کنید. البته اگر دوست دارید رابطه تان ادامه دار باشد و به پایان نرسد!

2) قابل اعتماد باشید

هر دوی شما باید افراد مطمئن و قابل اعتمادی باشید. اگر حس می کنید تضمینی نیست که به نسبت همسر خود خیانت نکنید، بهتر است هیچ وقت سعی نکنید در رابطه ی عاطفی ای وارد شوید.

3) تا ۵ بشمارید و به سرعت حقیقت را به همسر خود بگویید

اگر کاری انجام داده اید که تمایل دارید آن را از همسر خود پنهان کنید تا شماره ۵ در وجود خود بشمارید و بعد همه حقیقت را به او اعتراف کنید. طی آن ۵ ثانیه خود را برای اعتراف این حقیقت آماده خواهید کرد. شما با این کار به همسر خود  حس اعتماد را هدیه می‌کنید. اگر سعی کنید حقیقت را از همسر خود پنهان کنید شرایط از وضع فعلی هم بدتر خواهد شد.

4) سعی کنید با شریک زندگی خود همدلی کنید

وقتی هوس کردید دروغ جدیدی به همسر خود بگویید برای چند دقیقه هم که شده خود را به جای او تصور کنید. آیا خود شما دلتان می خواهد جای او باشید و دروغ بشنوید؟ آن هم از شریک زندگی تان! دوست دارید خیانت ببینید؟
با این کار متوجه می شوید مورد خیانت و دروغ واقع شدن چه بی اندازه دردناک است و ممکن است همین دلسوزی شما را از این عمل زشت بازدارد

5) تلاش کنید تا دروغگویی را از سبک زندگی خود به کل حذف کنید

اگر حس می کنید دروغ گفتن برای شما به یک عادت تبدیل شده می توانید ان را به کل از روش زندگی خود حذف کنید. این کار در وهله اول به نفع شما خواهد بود زیرا به شما کمک می‌کند انسان بهتر و مفیدتری باشید.

عواقب سنگین و جبران ناپذیر دروغ گویی به همسر

معمولا اکثر زوج ها تمایل دارند رابطه عاشقانه خود را به بهترین شکل ممکن حفظ کنند اما گاهی اوقات خود زوجین با بعضی کارهای ناشایست مانند دروغ گویی اعتماد موجود در رابطه را تخریب می کنند و رابطه را به پایان می رسانند.
دروغ گفتن ممکن است به بهانه های مختلفی انجام پذیرد اما به هر دلیلی باشد توجیه پذیر نخواهد بود.
دروغ گویی از زمره مشکلاتی است که به هیچ‌وجه قابل چشم پوشی نیست زیرا هیچ اتفاقی از افراد دروغ گو بعید نیست.

عواقب دروغ گفتن در رابطه

به نظر شما زوجین به چه دلایلی به هم دروغ می گویند؟

اولین دلیلی که به ذهن هر کس می رسد، حس حسادت است که آنان را مجاب می کند که دروغ بگویند.
دومین دلیل که کمی هم عجیب به نظر می رسد عادت است! برخی افراد عادت کرده اند که درباره هر چیزی دروغ بگویند و آن قدر این کار تکرار شده که بعضی اوقات بی اختیار این‌ کار را می کنند. این مسئله اصلا قابل چشم پوشی نیست و بهتر است هر چه سریعتر برای رفع آن اقدام شود.
بعضی اوقات نیز ممکن است افراد برای حفظ منافع شخصی خود دروغ بگویند.

عوارض دروغ گفتن به همسر

از بین رفتن اعتماد همسر

با دروغ گفتن اعتماد همسر شما از بین می رود حتی اگر به گفته خودتان فقط یک بار به او دروغ گفته باشید زیرا به تمام حرکات شما از این لحظه به بعد بدبین خواهد شد. اگر اعتماد همسرتان برای شما اهمیت دارد از دروغ گویی جدا پرهیز کنید.

احترام بینتان از بین می رود

وقتی شما به همسر خود دروغ می‌ گویید در واقع شخصیت خود را در نظر او تخریب می کنید. زندگی مشترک بدون وجود احترام معنی ای نخواهد داشت پس نباید اعتماد را خدشه دار کنید.

بی اعتنایی همسر از عوارض دروغ گفتن به همسر

وقتی یکی از زوجین مدام از دیگری دروغ و پنهان کاری ببیند نسبت به سخنان و رفتارهای او بی اهمیت خواهد شو. مسلما هیچ کس دوست ندارد با بی اعتنایی های همسر خود مواجه شود‌.

منبع : عواقب دروغ گفتن در رابطه| آیا همسرم به من دروغ می گوید؟ 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: عواقب دروغ گفتن در رابطه| آیا همسرم به من دروغ می گوید؟. آخرین ویرایش: نوامبر 14, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=7782

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *