تست روانشناسی صداقت + آزمون دروغ های مصلحت آمیز

نوشته شده برای at 10:00 ب.ظ
422 0

تست روانشناسی صداقت و آزمون دروغ های مصلحت آمیز به شما کمک می کند تا خود و همسرتان را مورد ارزیابی قرار دهید. سپس پاسخ تشریحی برای شما ذکر شده است تا با انواع دروغ آشنا شوید.

پرسشنامه دروغگویی

باید قبول کنیم که تمام افراد کم و بیش دروغ می گویند، بیش تر دروغ ها در قرار اولین برای این است که افراد خود را بهتر از چیزی که هستند نشان دهند. بیش تر دروغ ها مصلحت آمیز هستند و گفته می شوند تا باعث جلوگیری از دعوا و درگیری شوند.

در اغلب موارد انسان ها ترجیح می دهند یک روایت تحریف شده شیرین را به جای یک دروغ تلخ بپذیرند.

با خودتان صادق باشید، آخرین باری که دروغ گفتید کی بوده؟ شاید عملا دروغی را بیان نکرده باشید اما اجازه داده باشید که دیگری در باور اشتباه خود باقی بماند و شاید تنها کمی حقیقت را تغییر داده باشید. شخصیت شما چیست؟

آیا تاکنون خود را متقاعد کرده اید که دروغ کوچک ضرری ندارید؟آیا اعتقاد دارید که همیشه و در هر شرایطی باید حقیقت را بیان کرد؟

اگر دوست دارید پاسخ سوالات بالا را بدانید آزمونی که در ادامه طرح می شود را انجام دهید و به سوالاتی که پرسیده شده است پاسخ دهید:

آیا تا کنون در موقعیت های زیر قرار گرفته اید، اگر پاسخ شما مثبت است یک علامت کنار آن ها زده و در انتها آن ها را جمع کنید:

  • اگر مجبور بودید یا نفعی برایتان داشت به دروغ لبخند می زدید و اظهار شادی می کردید حتی اگر از درون ناراحت و عصبی باشید.
  • موهای جلوی سرتان را بلند می کنید و هنگام شانه زدن با آن قسمت جلو و کم موی سرتان را می پوشانید.
  • گاهی به دروغ و به بهانه سردرد و میگرن از جلسات و ملاقات ها فرار می کنید.
  • هر وقت دیر به جایی می رسید به دروغ بهانه ای جور می کنید.
  • هنگامی که با همسر خود در حال دعوا هستید کمی حقایق را تغییر می دهید تا برنده دعوا باشید.
  • بارها پیش آمده است که به دیگران گفته اید حالتان خوب است درحالی که خوب نیستید.
  • نمره کمی در مدرسه گرفته اید و معلم از شما خواسته است که والدینتان زیر آن را امضا کنند اما شما امضای آن ها را جعل می کنید و اصلا به آن ها اطلاع نمی دهید.
  • در کودکی برای مادرتان شعری در وصف خوبی های او آماده کرده بودید اما در درون احساس می کردید او زنی بداخلاق و بی رحم است.
  • گاهی دوست دارید تا قد کوتاه خود را بلند جلوه دهید.
  • اگر کسی سن شما را بپرسد با مهارت از پاسخ دادن طفره می روید و یا سن حقیقی خود را بیان نمی کنید.
  • در مصاحبه های شغلی در مورد توانایی های خود غلو می کنید تا خودتان را بهتر از چیزی که هستید نشان دهید.
  • هنگامی که نزدیکان یا دوستانتان در مورد همسرتان می پرسند از خوبی های او می گویید ولی در حقیقت همسر خود را قبول ندارید و حتی ممکن است از او متنفر باشید ولی ترجیح می دهید ظاهر سازی کنید.
  • همیشه موهای خود را رنگ می کنید تا تارهای سفید خود را پنهان کنید و خود را جوان تر نشان دهید.
  • هنگام فروش ماشین “فراموش می کنید” به خریدار بگویید که موتور ماشین مشکل دارد.
  • اگر کسی به شما هدیه بدی بدهد به ظاهر از او تشکر می کنید و سعی می کنید خود را هیجان زده نشان دهید.
  • هنگامی که خانه دیگران می روید حتی اگر از دست پخت آن ها لذت نبرید به دروغ می گویید که بسیار خوشمزه بوده.
  • هنگامی که در اینترنت با دیگران صحبت می کنید در مورد مشخصات خود دروغ می گویید.
  • وقتی دوستان یا نزدیکانتان لباس جدیدی می خرد حتی اگر از آن خوشتان نیاید به دروغ از آن تعریف می کنید.
  • در گذشته به کودکان گفته اید که ننه سرما واقعی است.
  • همیشه ارایش می کنید و از ناخن و مژه مصنوعی استفاده می کنید و ترجیح می دهید با چهره طبیعی خودتان دیده نشوید.
  • هنگامی که خانه خود را می فروشید فراموش می کنید به خریدار در مورد همسایه های بد و صدای اتوبات توضیح دهید.

تست روانشناسی صداقت + آزمون دروغ های مصلحت آمیز

ارزیابی تست دروغ

حال تعداد علامت ها را بشمارید و هر کدام از مطالب زیر که به امتیاز شما مربوط است را مطالعه کنید.

صفر تا پنج امتیاز

شما فوق العاده هستید و حتی تن به کوچک ترین دروغ ها هم نمی دهید. البته ما فرض می کنیم که تمام پرسش ها را با صداقت پاسخ داده اید و همین طور هم هست.

البته نمی توان گفت این امر باعث موفقیت شما می شود زیرا این که تمام واقعیت را به دیگران بگویید از شما فردی بی سیاست می سازد که همیشه همه مسائل را بازگو می کنید و این امر نه به نفع شما نه به نفع اطرافیان شماست.

به طور مثال بسیاری از اوقات دیگران واقعا نظر شما را نمی خواهند بلکه فقط می خواهند نظر آن ها را تاکید کنید و اگر حقیقت را بگویید از شما بسیار دلخور و ناراحت می شوند.

در حقیقت آن ها دوست دارند حقیقت همانی باشد که آن ها دوست دارند بشنوند. البته این بدین معنی نیست که باید دروغ بگویید فقط می توانید مقداری از رک بودن خود کم کنید و به احساسات دیگران نیز اهمیت بدهید.

شش تا چهارده امتیاز

وضعیت شما بسیار خوب است یعنی هرگز از عمد و به قصد آزار دیگران دروغ نمی گویید، با این کار شما خودتان را بهتر جلوه می دهید و به دیگران نیز دروغ نمی گویید.

به خاطر داشته باشید که دروغ مصلحت آمیز نباید بیش از اندازه شود زیرا در آن صورت شما متهم به فریبکاری می شوید اما هیچ کس از فردی که به میزبان خود توهین می کند و از غذای او ایراد می گیرد خوشش نمی آید. بنابراین باید همین طور به صورت متعادل پیش بروید.

پانزده تا بیست امتیاز

شما می توانید یک دروغگو بسیار ماهر باشید. می توان گفت که شما همیشه به دروغ های مصلحتی متوسل می شوید و از آن ها برای خود یک سپر بلا می سازید.

احتمالا در کودکی برای فرار از تنبیه به مادر، پدر و معلم خود بسیار دروغ می گفتید و این موضوع برای شما به یک عادت تبدیل شده است.

بنابراین باید مواظب باشید این روش می تواند عواقب بدی را به همراه داشته و شما را به دردسر بیندازد، اغلب اوقات دروغ ها را می توان به راحتی تشخیص داد مثلا صدای فرد تغییر می کند، پایین را نگاه می کند، دست خود را مدام بالا می آورد و موارد دیگر.

هرچقدر دروغی که می گویید بزرگ تر باشد احساساتی هم که نشان می دهید بیش تر می شود و بیش تر احتمال دارد که خودتان را لو دهید.

بنابراین به شما توصیه می شود که به مرور سعی کنید از دروغ مصلحتی فاصله بگیرید زیرا این نوع دروغ به سرعت تبدیل به انواع دیگر دروغ می شود و ممکن است دیگر کسی به شما اعتماد نکند و آسیب ببینید.

انواع دروغ ها

دروغ ها بر چهار دسته اند:

  • دروغ های مصلحت آمیز
  • دروغ های سودمند و مفید
  • دروغ های مغرضانه و بدخواهانه
  • دروغ های گمراه کننده

دروغ های مصلحت آمیز به ما کمک می کنند تا از ناراحت کردن دیگران، توهین به آن ها و بیان حقایق تلخ دوری کنیم. کسی از این نوع دروغ استفاده می کند که سعی دارد به دیگران کمک کند. به طور مثال کسی که در جنگ جهانی چندین فرد یهودی را در خانه خود پناه داد و به سربازان نازی دروغ گفت از دروغ های مصلحت آمیز استفاده کرد زیرا جان بسیاری از انسان های بیگناه را نجات داد.

حتما در فیلم ها مشاهده کرده اید که به کودکانی که پدر و مادر آن ها فوت کرده اند به طور موقت می گویند که والدینشان زنده هستند تا با روانشناس کودک مشورت کنند و درد و رنج زیادی را در آن لحظه بر آن ها تحمیل نکنند.

دکتران بسیاری به مریضان سرطانی وعده بهبودی می دهند تا امیدوار شوند. همه این دروغ ها از افراد یک قهرمان می سازد نه یک دروغگو.

بدترین نوع دروغ، دروغ گمراه کننده است،

در این شرایط فرد دروغگو  با این دروغ به قربانیان خود صدمه وارد می کند یا از آن ها سوء استفاده می کند. دروغ های گمراه کننده دو دسته می شوند:

  • کتمان و پنهان کاری
  • جعل و تحریف

در کتمان کردن فرد ممکن است واقعا دروغی نگفته باشد اما  با مخفی کردن و بازگو نکردن حقیقت از صداقت فاصله گرفته است. این نوع بی صداقتی کاملا عمدی است.

دروغ های مغرضانه و بدخواهانه برای ایجاد درد و آسیب زدن به دیگران استفاده می شود به طور معمول افراد ثروتمند و موفق هدف این دروغ ها قرار می گیرند. حتما در روزنامه های زرد به تیترهایی از این دست برخورده اید. روزنامه نویسان به خوبی می دانند که این موضوعات حقیقت ندارد ولی از این تیترها برای جلب مشتری استفاده می کنند.

شایعه ها نیز در این دسته قرار می گیرند و آسیب های زیادی به آبرو و شهرت دیگران می زنند، متاسفانه نتیجه آن ها معمولا دائمی و همیشگی است.

شایع ترین نوع دروغ، خودفریبی است.

خودفریبی باعث می شود فرد سیگار بکشد، مواد مصرف کند و روابط جنسی پرخطر را تجربه کند زیرا یک ادم منطقی هیچ وقت به این کار ها دست نمی زند.

هرچه به دیگران نزدیک تر باشید دروغ گفتن برای شما سخت تر می شود. به طور مثال دروغ گفتن به همسر سخت تر است دروغ گفتن به یک غریبه است. برای همین معمولا افراد از دروغ گفتن به نزدیکان خود دوری می کنند.

نکته بسیار مهم در مورد افراد دروغگو این است که هیچ گونه دلبستگی به کسی ندارند و همین امر دروغ گفتن را برای آن ها آسان می کند.

دروغگویی در مردان و زنان

زن ها معمولا باور دارند که مردها بیش تر دروغ می گویند و اگر پای صحبت های آن ها بنشینید، بیان می کنند که همسرشان معمولا دروغگو است و قابل اعتماد نیست. اما تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مردان و زنان به یک اندازه دروغ می گویند و تنها موضوع دروغ آن ها متفاوت است.

زن ها بیش تر دروغ می گویند که حال دیگران را خراب کنند اما مردها دروغ می گویند تا خود را بهتر از چیزی که هستند نشان دهند، زنان دروغ می گویند تا رابطه خود را حفظ کنند ولی نمی توانند در مورد احساسات خود دروغ بگویند.

مردها بیش تر دوست دارند در مورد توانایی ها و خاطرات خود غلو کنند و این کار را دروغ نمی دانند. این ها تفاوت دروغ میان زنان و مردان است. زن ها به راحتی می توانند از ظاهر کسی تعریف کنند ولی در ذهن خود او را زشت بدانند ولی این کار در مردان کم تر دیده می شود.

اگر نظر مردی را در مورد لباسی بپرسید و او از آن خوشش نیاید ممکن است جواب ندهد، بحث را منحرف کند، یا با کلمات ساده فقط بگوید”بد نیست”.

زنان در شناسایی دروغ مردان تبحر دارند البته گاهی هم اشتباه می کنند و با این کار خود را به دردسر می اندازند.

به طور کلی می توان گفت زنان نیز به اندازه مردان دروغ می گویند.

از آنجایی که زنان هوش بالایی در معنا کردن حرکات، اشاره ها و تغییر حالت چهره دارند به راحتی می توانند دروغ مردان را متوجه شوند. بنابراین نمی توان گفت مردان بیش تر دروغ می گویند تنها دست مردان بیش تر رو می شود.

کلام آخر مرکز مشاوره ستاره

به خاطر داشته باشید که انسان موجودی اجتماعی است و نمی تواند بدون دیگران به حیات خود ادامه دهد. دروغ مصلحتی می تواند به مرور باعث لطمه به اعتماد اطرافیان شما شود. ممکن است قصد شما تنها کمک به آن ها باشد ولی با زیاده روی در این کار به آن ها و خودتان آسیب وارد می کنید.

از طرف دیگر اگر احساسات دیگران را در نظر نگیرید و تنها به دنبال حقیقت باشید به مرور اطرافیان خود را از دست می دهید و دیگر کسی نظر شما را نمی پرسد و با شما معاشرت نمی کند.

بنابراین نکته ای که در اینجا قابل توجه است اهمیت تعادل است. اگر شما تعادل را حفظ کنید هیچ وقت به مشکل بر نمیخورید و می توانید روابط خود را به شکل درستی مدیریت کنید، به خاطر داشته باشید که باید تا جایی که می توانید کم از دروغ حتی از نوع مصلحتی آن استفاده کنید و تا جایی که می توانید باید سعی کنید واقعیت را بیان کنید.

منبع : تست روانشناسی صداقت + آزمون دروغ های مصلحت آمیز

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: تست روانشناسی صداقت + آزمون دروغ های مصلحت آمیز. آخرین ویرایش: آوریل 12, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=5625

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *