کم آبی بدن

کم آبی بدن

225 0

کم آبی بدن

کم آبی بدن (Dehydration) به معنای عدم وجود مقدار کافی آب در بدن است. بهترین راه برای غلبه بر کم آبی نوشیدن قبل از تشنگی است. اگر تشنه هستید، در حال حاضر کمی کم آب شده اید و این می تواند علائمی مانند سردرد، خستگی، سرگیجه و موارد دیگر را ایجاد کند. کم آبی بدن می تواند منجر به بیماری های تهدید کننده زندگی مانند گرمازدگی شود.
سوالات زیر پاسخ داده شده است:
  • کم آبی بدن چه عوارضی دارد 
  • کم آبی بدن را چگونه درمان کنیم 
  • کم آبی بدن و تپش قلب 
  • درمان سریع کم آبی بدن
  • کم آبی بدن و تنگی نفس 
  • برای درمان کم آبی بدن چه بخوریم 
  • آزمایش کم آبی بدن
  • کم آبی بدن و درد کلیه

بررسی اجمالی

کم آبی چیست؟

هوای گرم افکار نسیم خنک اقیانوس، چرت زدن در بانوج و نوشیدن یک لیوان بلند لیموناد را با خود به همراه دارد. حالا تصویر ذهنی آن لیموناد را حفظ کنید زیرا تابستان نیز زمانی است که باید مراقب کم آبی بدن بود: کمبود آب کافی در بدن، به ویژه در سلول ها و رگ های خونی. حتی از دست دادن اندکی، به اندازه 1.5 درصد از آب بدن، می تواند علائمی ایجاد کند. این علائم می تواند به سادگی یک سردرد خفیف باشد یا کم آبی بدن می تواند منجر به یک بیماری تهدید کننده زندگی مانند گرمازدگی (هیپرترمی) شود.

پاسخ طبیعی بدن شما به هیدراتاسیون ناکافی تشنگی است. شما باید بلافاصله با نوشیدن مایعات – ترجیحا آب – به تشنگی پاسخ دهید. برای جلوگیری از تشنگی به اندازه کافی آب بنوشید! آب کالری صفر دارد!

 

آب برای بدن شما چه می کند؟

بین 55 تا 78 درصد بدن شما از آب تشکیل شده است. نوزادان تازه متولد شده حدود 78 درصد آب، نوزاد یک ساله 65 درصد، مردان بالغ حدود 60 درصد و زنان بالغ حدود 55 درصد هستند. مغز شما از 73 درصد آب تشکیل شده است و قلب شما نیز همینطور. استخوان های شما 31 درصد آب، ماهیچه ها و کلیه ها 79 درصد و پوست شما 64 درصد است. 83 درصد آب ریه های شما را تشکیل می دهد.

آب کمک می کند:

  • کمک به هضم و دفع مواد زائد
  • مفاصل خود را کار کنید. آب آنها را روان می کند.
  • بزاق (که باید بخورید) درست کنید.
  • مواد شیمیایی بدن خود را متعادل کنید. مغز شما برای ایجاد هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی به آن نیاز دارد.
  • اکسیژن را به تمام بدن خود برسانید.
  • استخوان های خود را بالشتک کنید.
  • دمای بدن خود را تنظیم کنید.

به عنوان یک ضربه گیر برای مغز، نخاع و اگر باردار هستید، جنینتان عمل کنید.

آب برای بدن شما مهم است، به خصوص در هوای گرم. از گرمای بیش از حد بدن شما جلوگیری می کند. هنگام ورزش، عضلات شما گرما تولید می کنند. برای جلوگیری از سوختن، بدن شما باید از شر آن گرما خلاص شود. راه اصلی دفع گرما در هوای گرم از طریق تعریق است. همانطور که عرق تبخیر می شود، بافت های زیر را خنک می کند. تعریق زیاد سطح آب بدن را کاهش می دهد و این از دست دادن مایعات بر عملکرد طبیعی بدن تأثیر می گذارد. آب بخور!

آیا هیپوولمی و کم آبی بدن یکی هستند؟

نه، این اصطلاحات به معنای یکسان نیستند. هیپوولمی شرایط بسیاری را تعریف می کند که در آن حجم مایع خارج سلولی کاهش می یابد. کم‌آبی بدن می‌تواند یکی از چندین علت هیپوولمی باشد، اما چیزی شبیه به آن نیست.

آیا کم آبی و هیپرناترمی یکی هستند؟

نه. مجدداً، کم آبی بدن می تواند علت هیپرناترمی باشد، اما این یک چیز نیست.

علل احتمالی

چه چیزی باعث کم آبی بدن می شود؟

کم آبی زمانی اتفاق می افتد که به اندازه کافی آب نمی نوشید، یا زمانی که به سرعت آب از دست می دهید، به عنوان مثال، عرق کردن، استفراغ و/یا اسهال. برخی از داروها مانند دیورتیک ها (قرص های آب) می توانند منجر به افزایش ادرار و کم آبی بدن شوند.

چه کسانی در معرض خطر کم آبی هستند؟

هر کسی اگر مراقب خودش نباشد و آب ننوشد ممکن است دچار کم آبی شود. با این حال، نوزادان و کودکان ، به ویژه زمانی که بیمار هستند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند زیرا ممکن است نتوانند تشنگی خود را اعلام کنند. بر میزان مایعاتی که فرزندانتان دریافت می کنند نظارت کنید.

افراد مسن نیز در معرض خطر بیشتری هستند. ذخایر مایع بدن آنها کاهش می یابد و توانایی بدن آنها برای گفتن تشنگی به آنها به خوبی کار نمی کند. این بدان معناست که آنها آب زیادی در بدن خود حمل نمی کنند و نمی توانند به راحتی تشخیص دهند که چه زمانی تشنه هستند. اگر مراقب یک فرد مسن هستید، به خصوص فردی که ممکن است مشکلات حافظه داشته باشد، به طور مکرر به آنها نوشیدنی بدهید. حتی اگر آنها یک عفونت ناراحت کننده مانند عفونت ادراری ( عفونت دستگاه ادراری ) را تحمل کنند، باز هم نیاز به مصرف مایعات دارند.

علائم کم آبی بدن چیست؟ کم آبی چه حسی دارد؟

اگر مشکوک هستید که خود یا شخص دیگری به شدت کم آب شده اید، فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

علائم کم آبی بدن عبارتند از:

  • سردرد، هذیان، گیجی.
  • خستگی (خستگی).
  • سرگیجه، ضعف، سبکی سر.
  • خشکی دهان و/یا سرفه خشک.
  • ضربان قلب بالا اما فشار خون پایین.
  • از دست دادن اشتها، اما ممکن است هوس قند.
  • پوست برافروخته (قرمز). پاهای متورم گرفتگی عضلات.
  • عدم تحمل گرما، یا لرز.
  • یبوست.
  • ادرار تیره رنگ (ادرار). رنگ ادرار شما باید شفاف و کم رنگ باشد.

بهترین راه برای غلبه بر کم آبی نوشیدن قبل از تشنگی است. اگر تا بعد از تشنگی صبر کنید، در حال حاضر دچار کم آبی شده اید.

کم آبی از چه راه های دیگری بر من تأثیر می گذارد؟

کم آبی بیش از آنچه انتظار دارید انجام می دهد. اگر نه تنها از نظر جسمی (به علائم ذکر شده در بالا توجه کنید)، بلکه از نظر روحی و روانی نیز بر شما تأثیر می گذارد. اگر کم آب هستید، ممکن است احساس کنید:

تاثیرات ذهنی:

  • سردرگم.
  • مثل اینکه یادت نمیاد

تاثیرات عاطفی:

  • لعنتی.
  • مشتاق.

توجه داشته باشید که این علائم ممکن است در فردی که زوال عقل دارد بدتر باشد .

کم آبی چه تاثیری بر مغز دارد؟

هیدراتاسیون شدید رگ های خونی مغز را کوچک می کند. هنگامی که سطح مایعات به اندازه کافی در مغز شما وجود ندارد، بر حافظه و هماهنگی شما تأثیر می گذارد.

کم آبی چه تاثیری بر قلب دارد؟ آیا کم آبی باعث فشار خون بالا می شود؟

وقتی آب کمتری در خون شما وجود دارد، قلب شما باید سخت‌تر کار کند.

کم آبی چگونه بر کلیه ها تأثیر می گذارد؟

یک فرد به طور متوسط حدود شش یا هفت بار در روز ادرار می کند. اگر کم آب هستید، ممکن است کمتر ادرار کنید. این به این دلیل است که آب کمتر در خون باعث می‌شود کلیه‌ها ادرار را نگه دارند.

آیا کم آبی باعث گرفتگی عضلات می شود؟

از دست دادن الکترولیت ها مانند سدیم و پتاسیم می تواند باعث گرفتگی عضلات شود. آنها از طریق تعریق (تعریق) دفع می شوند. اگر از دست دادن مایعات شما به دلیل تعریق، استفراغ یا اسهال زیاد است، آب بنوشید، اما یک نوشیدنی ورزشی نیز بنوشید تا الکترولیت های خود را دوباره پر کنید.

آیا داروها می توانند باعث کم آبی بدن شوند؟

داروهای دیورتیک، که برای درمان نارسایی قلبی و فشار خون بالا تجویز می شوند، می توانند خطر کم آبی بدن را افزایش دهند.

آیا کم آبی بدن باعث تنگی نفس می شود؟

تنگی نفس از علائم کم آبی بدن نیست. با این حال، ممکن است همراه با کم آبی بدن باشد. به عنوان مثال، ممکن است در بیرون از خانه در زیر نور آفتاب داغ ورزش کنید و به دلیل کمبود آب دچار کم آبی شده و همچنین از تمام فعالیت ها احساس تنگی نفس کنید.

مراقبت و درمان

کم آبی چگونه تشخیص داده می شود؟

فراموش نکنید که اگر احساس تشنگی می کنید، در حال حاضر دچار کم آبی شده اید. این ساده ترین راه برای تشخیص نیاز به مایعات بیشتر است.

تست های آزمایشگاهی نیز می توانند کم آبی بدن را تشخیص دهند. آزمایشات شامل:

  • غلظت کم سدیم ادرار
  • افزایش اسمولالیته سرم پلاسما این میزان غلظت برخی از ذرات در پلاسمای خون شما را اندازه گیری می کند.
  • کراتینین بالا. این کار عملکرد کلیه را آزمایش می کند.
  • افزایش نیتروژن اوره خون این نیز به عملکرد کلیه مربوط می شود.

سطوح کم آبی بدن چیست؟

کم آبی را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • خفیف. فقط باید مایعات بیشتری را به صورت خوراکی (از راه دهان) مصرف کنید. آب بنوشید، اما در صورت تعریق قابل توجه یا کاهش مایعات ناشی از استفراغ و اسهال، مایعات را با نوشیدنی حاوی الکترولیت جایگزین کنید. بعد از پنج یا 10 دقیقه باید احساس بهتری داشته باشید.
  • در حد متوسط. کم آبی متوسط نیاز به IV (هیدراتاسیون داخل وریدی) دارد. شما این را در مراقبت های فوری، اتاق اورژانس یا بیمارستان دریافت خواهید کرد.
  • شدید _ اگر علائم کم آبی بدن شما شدید است به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید. با 911 تماس بگیرید یا به اورژانس بروید.

اگر به یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مراجعه می‌کنید، آن‌ها متوجه می‌شوند که در چه سطحی هستید تا درمان شما را تعیین کنند.

کم آبی چگونه درمان می شود؟

آب بنوشید. همچنین می توانید هیدراتاسیون خود را با کیسه های آبرسانی خوراکی افزایش دهید – پودرهایی که با آب خود مخلوط می کنید.

چه مدت طول می کشد تا علائم پس از مصرف آب متوقف شود؟

ممکن است شاهد بهبود علائم کم آبی در عرض 5 تا 10 دقیقه باشید.

چگونه از کم آبی بدن جلوگیری کنم؟

دقیقا چقدر آب نیاز دارید؟ این به وزن، سن، سطح فعالیت، سن، آب و هوای محیط و عوامل دیگر بستگی دارد. افراد مبتلا به دیابت، بیماری قلبی، فیبروز کیستیک و سایر شرایط ممکن است نیاز به احتیاط داشته باشند. مقدار آب مورد نیاز شما می تواند به آب و هوا و لباسی که می پوشید نیز بستگی داشته باشد. اگرچه توصیه استاندارد هشت لیوان آب در روز است (حدود 2.2 لیتر یا 2.3 لیتر در روز برای یک زن بالغ و حدود 3 لیتر یا 3.2 لیتر در روز برای یک مرد بالغ)، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا میزان مناسب آن را تأیید کند. شما.

میزان مایعات مصرفی خود را پیگیری کنید. در طول روز، از جمله هنگام غذا، آب بنوشید. از نوشابه، الکل و نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید. یکی از راه‌های اطمینان از هیدراته شدن مناسب، بررسی ادرار است. اگر شفاف، کم رنگ یا کاهی رنگ باشد، اشکالی ندارد. اگر هوا تاریک تر از آن است، به نوشیدن ادامه دهید!

برای جلوگیری از کم آبی بدن، افراد فعال – افرادی که ورزش می کنند یا ورزش می کنند – باید حداقل 16 تا 20 اونس مایعات را یک تا دو ساعت قبل از فعالیت در فضای باز بنوشند. پس از آن، زمانی که بیرون هستید، باید هر 10 تا 15 دقیقه شش تا 12 اونس مایعات مصرف کنید. پس از اتمام فعالیت، باید بیشتر بنوشید. چقدر بیشتر؟ برای جایگزینی چیزی که از دست داده اید: حداقل 16 تا 24 اونس دیگر.

کدام نوشیدنی ها بدن را آبرسانی می کنند و کدام نوشیدنی ها آب بدن را کم می کنند؟

برخی از نوشیدنی ها در پیشگیری از کم آبی بهتر از سایرین هستند. اگر قصد دارید در یک فعالیت با شدت کم یا متوسط، مانند پیاده روی تنها یک ساعت یا کمتر، فعال باشید، آب تمام چیزی است که نیاز دارید. اگر قصد دارید بیشتر از آن ورزش کنید، یا اگر پیش‌بینی می‌کنید بیش از چند ساعت زیر نور خورشید باشید، ممکن است بخواهید با نوعی نوشیدنی ورزشی آب بدن خود را تامین کنید. اینها نه تنها مایعات، بلکه الکترولیت هایی مانند سدیم و پتاسیم را نیز جایگزین می کنند که از طریق تعریق از بین می روند. سدیم و پتاسیم زیاد یا کم در بدن می تواند باعث ایجاد مشکل شود. گرفتگی عضلات ممکن است به دلیل کمبود الکترولیت ها باشد.

نوشیدنی های الکلی و کافئین دار، مانند قهوه، چای و کولا، برای هیدراتاسیون بهینه توصیه نمی شوند. این مایعات تمایل دارند آب را از بدن بیرون بکشند و باعث کم آبی بدن شوند. آب میوه و نوشیدنی‌های میوه‌ای ممکن است کربوهیدرات زیاد، سدیم خیلی کم داشته باشند و ممکن است معده شما را ناراحت کنند.

هیدراتاسیون کافی فعالیت های تابستانی شما را ایمن تر و لذت بخش تر نگه می دارد. یک پارچ آب اضافی در یخچال نگه دارید و لیموترش تازه، لیمو ترش، خیار یا نعناع را برای طعم دادن به آن اضافه کنید.

چگونه خود و عزیزانم را وادار به نوشیدن آب بیشتر کنم؟

  • یک بطری آب با خود حمل کنید. آن را پر نگه دارید!
  • به جای نوشیدنی های شیرین، از جمله در وعده های غذایی، آب را انتخاب کنید.
  • طعم را اضافه کنید. یک تکه لیمو یا لیمو ممکن است آن را خوشمزه تر و سرگرم کننده تر کند! شما همچنین می توانید چند مخلوط نوشیدنی طعم دار را امتحان کنید، اما مراقب شکر باشید!
  • غذاهایی بخورید که دارای آب زیاد هستند. بسیاری از سوپ ها، میوه ها و سبزیجات با این توصیف مطابقت دارند.
  • اگر دوست ندارید همزمان مقدار زیادی آب بنوشید، سعی کنید دوزهای کمتری را در طول روز پخش کنید.

چه زمانی با دکتر تماس بگیرید

چه زمانی باید در مورد کم آبی با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرم؟ کم آبی در چه مرحله ای خطرناک است؟

مقدار آب مورد نیاز روزانه به عوامل زیادی بستگی دارد، بنابراین بهتر است با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید تا دقیقاً تعیین کنید که چقدر شما را سالم نگه می دارد.

در صورت احساس تشنگی همیشه بلافاصله آب بنوشید. به یاد داشته باشید – اگر احساس تشنگی می کنید، در حال حاضر کم آب شده اید. ممکن است شاهد بهبود علائم کم آبی در عرض 5 تا 10 دقیقه باشید.

اگر فکر می کنید علائم کم آبی شما شدید است، در جستجوی کمک دریغ نکنید! کم آبی بدن می تواند به سنگ کلیه ، نارسایی کلیه و گرمازدگی ، همه بیماری های تهدید کننده زندگی کمک کند. اگر علائم کم آبی شدید یا گرمازدگی (به زیر مراجعه کنید) فوراً به اورژانس مراجعه کنید:

  • دمای 103 درجه فارنهایت یا بالاتر.
  • انقباض عضلانی.
  • پوست قرمز، داغ و خشک.
  • حالت تهوع.
  • نبض سریع.
  • تشنج.
  • عدم تعریق.
  • گیجی، تغییر وضعیت ذهنی، گفتار نامفهوم.
  • سرگیجه.
  • غش، از دست دادن هوشیاری.
  • توهمات
بازنشر(Cite this article as):
گروه محتوایی دکتر آزمندیان. تاپ نیوز: کم آبی بدن. آخرین ویرایش: آوریل 20, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=9010

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *