خاصیت روان شناسی رنگ ها و گلها بر زندگی

461 0

روان شناسی رنگ ها و تاثیرات آن ها بر روی انسان دارد. خاصیت روان شناسی رنگ ها و گلها  می دانید؟ رنگ در زندگی یک فرد در همه جنبه ها و زمینه های مختلف زندگی مانند: ادبیات، هنر، علوم اجتماعی و روانشناسی، مادی گرایی و اخلاقی و غیره ظاهر می شود.

تعریف رنگ ها با توجه به زمینه ای که در آن ها استفاده می شود متفاوت است، هنرمندان، نقاشان و آنهایی که درزمینه رنگ و چاپ کار می کنند، رنگ ها را به عنوان جوهر و اجزای مختلف تعریف می کنند.

اما طبیعت گرایان، آنها آن را به عنوان اشعه های رنگی تعریف می کنند که در نتیجه فرآیند تجزیه و تحلیل نور هنگام دریافت در شبکیه چشم حاصل می شود

 یعنی این اثر فیزیولوژیکی است که ناشی از وجود ماده رنگی یا اشعه ها و نورهای مختلفی است که چشم دریافت می کند و تجزیه و تحلیل آن در مرکز بینایی مغز از طریق سیستم عصبی می باشد.

در این مقاله می خواهیم تاثیر رنگ ها از جمله رنگ لباس ها رنگ محیط، دکوراسیون، معماری و … را بر روان افراد بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

روان شناسی رنگ ها

معنای رنگ ها در روان شناسی رنگ ها 

از زمان های بسیار قدیم، انسان از رنگ های استخراج شده از گیاهان در کارهای هنری، لباس و پوشاک، وسایل خانه، بناها و معماری و… استفاده کرده است،

که به نوبه خود زندگی درونی و روانی فرد را به تصویر می کشد و احساسات، ارزش ها، وابستگی ها و تمایلات او را بیان می کند، رنگ ها به صورت نمادین زندگی، مرگ، خوشبختی، رحمت و بی رحمی معنا می شوند.

اما در عصر حاضر، بسیاری از مطالعات اخیر ثابت کرده اند که رنگ ها تاثیر زیادی بر سلول های انسانی دارند.

همانطور که هر رنگ دارای یک موج نوری خاص است و دارای طول مشخصی است که از رنگی به رنگ دیگر متفاوت است، هر موج اثری دارد که بر روی سیستم عصبی و وضعیت روانی فرد تاثیر گذار است.

خاصیت روان شناسی رنگ ها بر زندگی

تاثیرات رنگ ها بر روان انسان | خاصیت روان شناسی رنگ ها و گلها 

مطالعات روانشناختی روانشناسان ثابت کرده است که رنگ ها فقط امواج نور و ارتعاشات نیستند.

بلکه تاثیرات بسزایی دارند که در اعماق روح انسان ظاهر می شوند. برخی از آن ها مثبت هستند که بیانگر راحتی، عشق، لذت و شادی هستند، در حالی که موارد منفی علاوه بر تاثیر واضح آن ها بر روحیه و سلامتی، احساس اضطراب، آشفتگی، غم و نفرت را برمی انگیزد.

در حالی که از دوران باستان در تمدن هایی مانند فراعنه، تمدن یونان، هند و چین از رنگ ها برای درمان استفاده می شده است. اخیرا برخی از مراکز متخصص درمانی در زمینه رنگ درمانی فعالیت می کنند.

از آنجا که برخی تعارضات در تفسیر معنای یک رنگ در یک دوره از زمان و دوره های دیگر وجود دارد، طبقه بندی های بسیاری وجود دارد که بعد روانشناختی برخی از رنگ ها را توضیح می دهد.

رنگ ها را به طور کلی به چهار رنگ اصلی تقسیم می کنند: (قرمز، آبی، سبز و زرد).

  • رنگ آبی بیانگر ذهن، تفکر، هوش و خرد است؛
  • رنگ زرد بیانگر احساسات، خلاقیت، اعتماد به نفس و عزت نفس است؛
  • رنگ قرمز بیانگر ابعاد جسمی، قدرت، شجاعت است؛
  • رنگ سبز تعامل و تعادل بین همه رنگ های قبلی، راحتی و نوسازی را نشان می دهد.

انواع رنگ ها و مفهوم روانشناختی آن ها

با توجه به اهمیت روانشناختی رنگ و تاثیرات مثبت روانشناختی رنگ ها، در زمینه های مختلف زندگی، استفاده از آن ها در معماری اقامتگاه ها، بیمارستان ها و ساختمان های آموزشی به سرعت رواج یافته است.

با توجه به علاقه ای که بسیاری از دانشمندان به انجام مطالعات علمی و تحقیقاتی روی بررسی مفهوم رنگ ها داشتند، رنگ ها به چند دسته تقسیم می شوند:

 

رنگ سفید

رنگ سفید رنگی است که نشان دهنده خلوص، شادی و آرامش است و فردی که (گروه پزشکان و همه کسانی که در زمینه پزشکی هستند)

از ویژگی های روانشناختی رنگ سفید بهره مند شود احساس راحتی، امید، خوش بینی و بهبودی را در روح بیماران ایجاد می کند، زیرا سفید یک رنگ روشن است که در همه رنگ ها و امواج خاصیت انعکاس دارد و تاثیر موثری در روند آرامش اعصاب دارد.

و حتی اثبات شده است که در زندان ها و موسسات روانپزشکی در درمان و تسکین حملات عصبی بیش از حد اثر گذار است.

 

رنگ سیاه |خاصیت روان شناسی رنگ ها و گلها 

سیاه یک رنگ تیره و مات است که هیچگونه موج رنگی روی خود را منعکس نمی کند. این رنگ تمام طیف نورهایی را که به آن معطوف می شوند جذب می کند، که باعث ایجاد رمز و راز به شخصیت فرد می شود و رنگ سیاه در بیشتر موارد مالیخولیایی را نشان می دهد

و در بسیاری از کشورها به عنوان وسیله ای برای عزاداری و ابراز ناراحتی در نظر گرفته می شود، با این حال، استفاده از آن در کنار رنگ سفید در انواع هنرها بسیار زیبا است،

زیرا منجر به ایجاد تضادی هنری می شود که زیبایی بصری را القا می کند و برخی از محققین معناهای دیگری از رنگ سیاه را ذکر کردند. مانند پیچیدگی، ایمنی و شایستگی.

رنگ قرمز

رنگ قرمز رنگ آتش، خون و انقلاب است، علاوه بر این رنگی است که به طور کلی عواطف و احساسات شدید را نشان می دهد،

علاوه بر قدرت، نشاط، فعالیت و استقامت، و همچنین برای بیان حالت های عصبانیت و خطر استفاده می شود، همانطور که در چراغ راهنمایی می بینیم و این یک رنگ است که به عنوان یک کاتالیزور برای افزایش روند تنفس عمل می کند،

این رنگ ضربان قلب را افزایش می دهد، و یک رنگ چشم نواز است که به سرعت توجه را به خود جلب می کند و یکی از گرمترین رنگ هاست.

رنگ آبی

آبی رنگ آسمان و دریا است، که افق گسترده و بزرگی را نشان می دهد، که به انسان احساس راحتی می دهد، زیرا یک رنگ آرام و شفاف است و توانایی ایجاد فضای تفکر را دارد و به آرامش محیط کمک می کند

همچنین می تواند حکمت و دوستی را نشان دهد، و با رنگ سفید در بیان صلح، عشق و هماهنگی مشترک است و به طور کلی برای روح انسان یک رنگ مورد علاقه است، باعث آرامش اعصاب می شود، علاوه بر این به طور خودکار سطح فشار خون و سرعت تنفس را کاهش می دهد.

رنگ زرد | خاصیت روان شناسی رنگ ها و گلها 

این رنگ خورشید و طلا است و گرم می باشد زیرا گرمای نور را بیان می کند، و یک رنگ زیبا و جذاب است که ویژگی های روانشناختی آن مقاومت در برابر بیماری های عصبی می باشد.

رنگ زرد با طول موج نسبی آن مشخص می شود. با وجود اینکه یک محرک عاطفی قوی است و دارای تاثیرات بسیاری بر روح انسان است، این تاثیرات با توجه به درجات آن متفاوت است،

در درجه متوسط آن به بالا بردن روحیه کمک می کند، و همچنین اعتماد به نفس و خوش بینی را افزایش می دهد، و در درجات پررنگ ممکن است آزار دهنده و نامطلوب باشد. مانند برانگیختن احساس ترس، تنش و اضطراب.

رنگ سبز

رنگ سبز در وسط دایره رنگ بین آبی و زرد قرار دارد، این مکان باعث می شود، آرامش رنگ آبی و گرمای رنگ زرد را دارا باشد. بنابراین، اگر خنک تر شود و به تدریج به سمت آبی حرکت کند،

نقش آن در احضار آرامش و تفکر ظاهر می شود و اگر به سمت زرد حرکت کند، تاثیر آن در تحریک شادابی و احساس خوش بینی و گرما ظاهر می شود، زیرا یک رنگ راحت برای چشم است.

با تاثیر رنگ ها در رفع خستگی آشنا شویم

در این مطلب به فواید استفاده از رنگ ها و درمان رنگ ها برای بیماری های مختلف اشاره شده است، این درمان به نام رنگ درمانی شناخته می شود پس حتما این مطلب را مطالعه کنید تا نیروی فوق العاده رنگ ها را بشناسید.

رنگ درمانی روشی است که در آن از هماهنگی رنگ ها برای درمان استفاده می شود، بر اساس این روش رنگ انرژی است و بدن از میدان های انرژی تشکیل شده است، این روش با تحریک سیستم عصبی، بر کمبود انرژی و خستگی جسمی و ذهنی ناشی از آن غلبه می کند.

خاصیت روان شناسی رنگ ها و گلها بر زندگی

 

مدت ها قبل از اینکه علم متوجه فواید درمانی اشعه ماورای بنفش و مادون قرمز شود، درمانگر های طبیعی از رنگ ها برای درمان بیماران استفاده می کردند، بقراط، فیلسوف یونانی، گفته است انسان باید میان جسم و روح هماهنگی برقرار کند، امروزه پزشکی طبیعی و رنگ درمانی بر پایه توزیع متعادل انرژی استوار است.
اثر رنگ ها در رفع خستگی

رنگ به عنوان درمان !

یک جلسه رنگ درمانی، در اتاقی تاریک با اسلایدهای رنگی، لامپ های رنگی یا یک پروژکتور ساده اسلاید انجام می شود، نورهای رنگی به بخشی یا تمام بدن شخص تابیده می شود، فرد درمان شونده باید راحت باشد و بر نوری که به او تابیده می شود تمرکز کند، نور ممکن است با الگویی خاص یا مداوم تابیده شود، استفاده از آبی که در معرض نور خورشید بوده است،

روش ساده و ارزانی برای تابش رنگ به بدن است، آبی که در داخل یک مخزن رنگی، حداقل یک ساعت در معرض نور خورشید بوده است، امواج انرژی آن رنگ را جذب می کند، با همین روش می توانید شکر یا روغن در معرض نور خورشید قرار گرفته تهیه کنید.

قدرت رنگ ها :

تمامی رنگ ها بر اساس ویژگی های خود اثرات درمانی دارند و هر رنگی برای بیماری خاصی کاربرد دارد، که در اینجا به برخی از رنگ ها و فواید آنها برای بیماری های مختلف اشاره می کنم.

قرمز : این رنگ سیستم گردش خون را فعال می کند، باعث تحریک یادگیری و تمرکز می شود، قدرت و ثبات را بیشتر می کند، برای مقابله با خستگی در بدن به خصوص زمانی که دچار خستگی عمومی هستید ایده آل است.

توصیه می شود از رنگ قرمز در اتاق مطالعه برای رسیدن به تمرکز و خلاقیت استفاده کنید، همچنین به هنگام نوشتن، خواندن یا هر فعالیت مغزی که موجب خستگی می شود توصیه می شود.

نارنجی : برای خستگی عصبی مفید است، باعث ارتقای وضعیت روحی و سرخوشی می شود، اگر زندگی ساکتی دارید، از این رنگ در محیط اطراف برای تحریک قدرت، اراده، بالا رفتن روحیه و تمایل برای برخاستن و حرکت کردن در محیط اطراف استفاده کنید.

زرد : این رنگ باعث شل شدن عضلات و کاهش اضطراب می شود، در مواقعی که بدبین یا ناراضی هستید کمک کننده است.

سبز : موجب تولید سلول ها در بدن، شل شدن عضلات و کاهش خستگی بینایی می شود، فشارها و حالت پرخاشگری را تخفیف می دهد و خوش بینی را تقویت می کند، این رنگ برای تخفیف آلارم و دردهای بدن موثر است و رنگی ایده آل برای اتاق استراحت است.

آبی : این رنگ آرامش و راحتی ایجاد می کند، به غلبه بر ترس کمک می کند، ماساژ زیر نور آبی به تخفیف درد و حصول نتیجه فوری و سریع کمک می کند، برای رهایی از خستگی مفید است و تاثیر دیگر درمان ها مثل ماساژ را دو چندان می کند.

بنفش : بدن را پاک سازی می کند، به دفع سموم و بهبود جریان اکسیژن در خون کمک می کند و فعالیت های مغزی را تحریک می کند، باعث افزایش جریان خون در مغز می شود، قدرت شهود را زیاد می کند،

این رنگ برای محیطی که باید در آن سخت کار کنید و از قوای مغزی خود استفاده کنید بسیار مناسب است زیرا استرس و فشار را کاهش می دهد.

سفید : سیستم ایمنی را تقویت می کند، موجب تولید انرژی مثبت و روحیه خوب می شود، سایر شعاع های رنگی را توانمند تر می کند، بهترین رنگ برای محیط داخل خانه است که باعث آرامش روح و انرژی زایی مداوم می شود.
تاثیر رنگ ها در رفع خستگی

رنگ های مخصوص چاکراها را بشناسیم !

روش های مشرق زمین برای قرن ها، چاکراها را به عنوان مراکز انرژی در نظر گرفته اند، هر چاکرا با یک رنگ خاص در ارتباط است که با کاربرد آن در آن نقطه انرژی طبیعی بدن متعادل می شود.

  • چاکرای روی سر : رنگ بنفش
  • چاکرای چشم سوم (در مرکز پیشانی) : نیلی
  • چاکرای گلو : فیروزه ای، آبی و آبی آسمانی
  • چاکرای قلب : سبز
  • چاکرای قفسه سینه : زرد
  • چاکرای غدد فوق کلیوی : قرمز
  • چاکرای سیستم تولید مثل : پرتقالی

پس سعی کنید از این رنگ ها برای پوشش خود استفاده کنید تا بدن متعادل و پر انرژی ای داشته باشید.

رنگ ها را در زندگی خود بگنجانید !

آگاهی از اثرات رنگ ها موجب می شود تا از آنها در زندگی روزمره استفاده کنید، به این ترتیب انرژی حیاتی را وقتی خسته اید فعال می کنید، استفاده از رنگ ها بستگی به خلاقیت و سلیقه شخصی شما دارد، در اینجا بعضی از کاربردهای آنها را آورده ایم :

دیوارهای خانه را با نقاشی های رنگی تزیین کنید، لباس های مختلف، لامپ های فیلتره که رنگ های متفاوت منعکس می کنند، وسایل تزیینی و زیورآلات مختلف از سنگ ها یا کریستال های رنگی استفاده کنید،

انتخاب غذاها بر اساس رنگشان را در برنامه غذایی خود بگنجانید، نقاشی هایی از مناظر یا دیدن مناظری که رنگ های خاص در آنها غالب هستند را در محیط خانه استفاده کنید.

 

دستور تهیه آب غنی شده | خاصیت روان شناسی رنگ ها و گلها 

مقداری آب را در یک بطری با رنگی که نیاز دارید بریزید، می توانید از یک بطری شفاف که با کاغذ رنگی پوشیده شده است نیز استفاده کنید، آب را در معرض نور خورشید از صبح تا غروب قرار دهید،

سپس آن را در یک جای تاریک نگه دارید، از این آب برای درمان مشکلات مختلف استفاده می شود، می توانید از این آب روزی سه قاشق غذاخوری ترجیحا قبل از غذا یا در طول صبحانه استفاده کنید، بچه ها می توانند روزی دو قاشق از آن بخورید تا سیستم بدنشان قوی و متعادل شود.

با تاثیرات مثبت گل درمانی بر بدن آشنا شویم

این روزها پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن سرعت زندگی، استرس همه ما را به شدت زیاد کرده است. سر و صدای ماشین ها، ترافیک های سنگین شهری، ساعات زیاد کاری همه از عواملی هستند که نمی گذارند ما شاد باشیم. این که ما از این خشکی و خستگی زندگی کم کنیم به خود ما بستگی دارد.

با هم به سراغ یک موجود کوچک فراموش شده و زیبا می رویم تا نقش آن را در شاد شدن مان بررسی کنیم.

گل درمانی :

25 خرداد را روز گل نامیده اند. این بهانه ای شد تا به این نعمت خداوندی بیشتر فکر کنیم. طبیعت راهی آسان برای حفظ و ارتقای سلامت روان، پیش روی ما گذاشته است.

گل ها می توانند تاثیر آنی بر روی حس خوشنودی وارد کنند. گل ها تاثیر مثبت و طولانی بر حال و هوای اشخاص می گذارد و موجب برقراری رابطه صمیمی و برقرار کردن ارتباط می شود

و علم هم ثابت کرده است که گل نه تنها ما را از آن چه تصور می کنیم، شادتر می کنند، بلکه تاثیر قوی و مثبتی در افزایش احساس آسایش ما دارند.

تاثیرات مثبت گل درمانی بر بدن

چینی ها از قدیم به قدرت گل در درمان دردها اعتقاد داشتند. در سال های اخیر، صحت این موضوع از نظر علمی ثابت و مشخص شده، انسان ها می توانند از گل ها برای فراخواندن قدرت ها و احساسات خود استفاده کنند، راز شفابخش بودن گل ها و تاثیر بر احساسات و حالات انسان، رنگ آن هاست، به چند مثال توجه کنید :

  • افزایش انرژی با گل سرخ
  • اعتماد افزایش اعتماد و صمیمیت با زنبق بنفش
  • افزایش هوشیاری با آفتاب گردان
  • خواب راحت با گل استکانی آبی
  • آرامش با گل آهار سبز
  • جلوگیری از آلرژی با گل داوودی نارنجی
  • یاس بنفشه و غلبه بر استرس

گل درمانی یکی از اعضای خانواده طب است، گر چه این شیوه درمان در ایران چندان شناخته شده نیست،

اما مزایای بسیاری برای افرادی که از آن استفاده می کنند دارد. با گل درمانی می توان سلامت روحی فرد را به او باز گرداند و به این ترتیب از طریق درمان روحی، درمان جسمی نیز صورت می پذیرد.

این شیوه درمانی غالبا همراه با طب سوزنی فوق العاده خوب جواب می دهد.

تاثیرات مثبت گل درمانی | خاصیت روان شناسی رنگ ها و گلها 

گل درمانی می تواند فرد را از استرس، غم، نا امیدی، احساس گناه و سرزنش، شک و تردید، عدم اعتماد به نفس، بی حوصلگی، حسادت و بد بینی نجات دهد. گل ها کاملا سالم و بدون عوارض بوده و در واقع یک معجزه الهی هستند که با خود شعور الهی به همراه دارند.

گل ها می توانند افراد سخت گیر و منتقد را به انسان هایی انعطاف پذیر و مهربان، انسان های خسته را به انسان هایی پر انرژی و افراد غمگین و مضطرب را به انسان هایی شاد و شجاع تبدیل کنند.

امروزه آلودگی هوا بوی گل ها را از بین برده، محققان بر این عقیده اند در هوای پاکیزه بوی گل ها تا هزار متر دورتر توسط مشام بسیاری از حیوانات و حشره ها قابل تشخیص است.

در صورتی که این مقدار در هوای آلوده تا دویست هزار متر دورتر هم نمی رسد و به سختی توسط انسان استشمام می شود و به همین دلیل به نظر می رسد در هوای آلوده بوی گل ها از بین می رود.

گل ها را معمولا در جاهایی قرار داده که همه بتوانند آن را ببینند، مانند سرسرا، اتاق نشیمن، اتاق غذا خوری. گل ها نمادی برای تقسیم خوشی ها هستند و برای کسانی که وارد اتاق می شوند، احساسات مثبت به ارمغان می آورند و فضا را بیش از پیش دعوت کننده و خودمانی می کنند.

  • مقاله روانشناسی رنگ ها pdf
  • زبان رنگ ها
  • تست روانشناسی رنگ ها
  • چهار رنگ شخصیت شناسی
  • شخصیت رنگ قرمز
  • روانشناسی رنگ ها در تبلیغات
  • خصوصیات افرادی که رنگ سفید را دوست دارند
  • خواص عطر گل نرگس
  • خواص گل نرگس در طب اسلامی
  • خواص عطر گل مریم

منبع: عطارک

بازنشر(Cite this article as):
گروه محتوایی دکتر آزمندیان. تاپ نیوز: خاصیت روان شناسی رنگ ها و گلها بر زندگی. آخرین ویرایش: ژانویه 13, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=5129

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *