حرکات دست | روان شناسی حالت دست

نوشته شده برای at 10:36 ق.ظ
265 0

حرکات دست| روان شناسی حالت دست

آیا می دانید که نحوه حرکات دست می تواند حاوی پیام های مختلفی باشد و پیام هایی را برای طرف مقابل داشته باشد؟ افراد در حین برقراری ارتباط، اطلاعات زیادی را به صورت غیرکلامی به یکدیگر منتقل می کنند.

حرکات چشمی، بیانات چهره ای، حرکات بدن مانند حرکات دست ها همگی می توانند پیام های مهمی را به طرف مقابل انتقال دهند، هم چنین آن ها پیام های بسیاری در مورد تمایل فرد به ارتباط، میزان اعتماد به نفس، وضعیت خلقی و بسیاری از موارد این چنین را در اختیار طرف مقابل قرار می دهند.

در این شرایط اگر در مورد روانشناسی دست، آگاهی داشته باشید می توانید مهارت های ارتباطی خود را افزایش دهید  در ادامه این مقاله به بیان نکاتی در این باره می پردازیم که مطالعه آن می تواند برای شما مفید باشد.

توجه به روانشناسی حرکات دست چه فایده ای دارد؟

زمانی که شما با دیگران ارتباط برقرار می کنید مغزتان به صورت خودکار از دست هایتان استفاده می کند تا احساسات و افکارتان را به فرد مقابل انتقال دهد، در این شرایط دست هایتان، نگفته هایی را که بیان نکرده اید را به دیگران انتقال می دهد.

در صورتی که آگاهی خود را در مورد زبان بدن و حرکات دست ها افزایش دهید می توانید با دیگران ارتباط موفقی داشته باشید و این مسئله کلید برقراری ارتباط موفق شما با دیگران خواهد بود.

اگر زمانی طرف مقابل تان افکارش را پنهان کند دست های او پیغام هایی را برای او می فرستد که می تواند حقیقت را بیان کند، در صورتی که نسبت به این پیام ها آگاهی داشته باشید واکنش و عکس العمل های بهتری را می توانید از خودتان نشان دهید.

برای این که در این زمینه مهارت های بیشتری را کسب کنید باید ابتدا از خودتان شروع کنید و در موقعیت های مختلف به حرکات و حالات دست هایتان توجه داشته باشید.

حرکات دست را بشناسید

در این مقاله حرکات و حالات دست که افراد در موقعیت های مختلف از خود نشان می دهند را بیان می کنیم و پیام هایی که هر کدام از حرکات منتقل می کند را مورد بررسی قرار می دهیم.

  1. حرکات دست در زمان دست دادن

نحوه دست دادن دیگران با شما، می تواند احساسات طرف مقابل را در مورد شما آشکار کند، وقتی طرف مقابل تان با کفت دست به طور کامل دست شما را لمس می کند، این پیغام را می رساند که به ارتباط با شما علاقه مند است و دوست دارد رابطه اش را با شما حفظ کند و احساس آشنایی می کند.

دست دادنی که فرد تنها با انگشتان خود دست شما را لمس می کند نشان دهنده علاقه کمتر و حتی در مواردی راحت نبودن در آن موقعیت می باشد. هم چنین دست های سرد و خمیده نشان دهنده این است که طرف مقابل تنش های بسیاری را تجربه کرده است.

البته توجه داشته باشید که این امر لزوما به خاطر حضور شما نمی باشد بلکه ممکن است فرد شرایط سختی را تجربه کرده باشد و در این موقعیت با مسائل مختلفی رو به رو باشد.

  1. گرفتن کف دست ها رو به پایین

وقتی فرد در زمان صحبت کف دستش را به سمت پایین نگاه می دارد نشان دهنده اعتماد به نفس بالای او می باشد، اگر چه این حالت ممکن است خشکی و انعطاف ناپذیری او را نشان دهد.

 

اگر کف دست ها رو به پایین با انگشت های کشیده باشد، نشان دهنده احساساتی مانند قدرت طلبی، تسلط و نادیده انگاری می باشد.

در صورتی که شما با این طور فردی رو به رو هستید که در زمان صحبت کردن دست هایش را به این شکل نگه می دارد به طور غیرمستقیم به شما می گوید که عقایدش قابل تغییر نمی باشد و شما باید با او کنار بیایید و رویکرد خودتان را عوض کنید.

  1. گرفتن کف دست ها رو به بالا

گرفتن کف دست به سمت بالا به طور معمول اثر مثبتی بر روی دیگران می گذارد، در صورتی که فرد با دست های باز و رو به بالا به دیدار شما می آید نشان دهنده میزان بالایی از پذیرش، اعتماد به نفس و تمایل به ارتباط است.

  1. گذاشتن دست روی قلب

زمانی که فرد دستش را روی قلبش می گذارد در واقع به شما می گوید که تمایل به پذیرفته شدن و مورد اعتماد قرار گرفتن دارد.

توجه داشته باشید که گذاشتن دست بر روی قلب نشان دهنده صداقت فرد نیست، بلکه این پیام را منتقل می کند که تمایل دارد حرف هایش را باور کنید، در واقع او با این عمل می خواهد نشان دهد که حرف هایش از قلبش نشات می گیرد.

  1. قرار دادن دست در حالت اشاره

صحبت کردن در صورتی که فرد دستش را به صورت اشاره بگیرد، نمادی از قدرت نمایی او می باشد به طور معمول معلمان هنگام حرف زدن با دانش آموزان و والدین همین امر و نهی کردن فرزندشان از این حالت استفاده می کنند.

گرفتن دست در حالت اشاره یک حالت تهاجمی و عصبی را نشان می دهد و استفاده از این حالت مودبانه نمی باشد، زمانی که می خواهید فردی را قانع به انجام کاری کنید باید به جای استفاده از این حالت، از کل دست خود استفاده نمایید.

  1. قرار دادن دست ها در پشت بدن

زمانی که دست ها را در پشت بدن قرار می دهید نشان دهنده اعتماد به نفس بالا می باشد، این حالت به طور معمول در مردان بیشتر دیده می شود.

زمانی که فرد دست ها را در این حالت قرار می دهد، طرف مقابل کمتر احساس راحتی می کند زیرا قرار دادن دست ها در پشت بدن به دیگران این حس را می دهد که در حال بررسی کردن می باشد.

  1. معنای حرکات دست های بسته و شکستن انگشت ها

بستن دست ها  و شکست انگشتان از ژست های آرامش بخش برای فرد می باشد، فردی که این حرکات را انجام می دهد به طور معمول از موقعیتش راضی نیست و یا از چیزی می ترسد و عصبی است، او با این کار قصد آرام کردن خودش را دارد.

در صورتی که فرد مقابل تان با انگشتان در هم تنیده در حال صحبت کردن است این هشدار را به شما می دهد که اضطراب زیادی دارد، در این شرایط باید به گونه ای واکنش نشان دهید که از اضطراب و استرس او کاسته شود.

  1. حرکات دست، گذاشتن دست ها در جیب

دست ها در جیب گذاشته شده نشان دهنده عدم تمایل، عدم اعتماد و بی میلی فرد می باشد، برای این که بتوانید با این افراد ارتباط برقرار کنید ابتدا باید اعتماد و علاقه طرف مقابل را جلب کنید تا بتوانید گفتگو خوبی داشته باشید.

  1. گره کردن مشت ها

یکی از پیام های بسیار مهم و رایج که در زمان مشت های گره کرده افراد دریافت می شود، وجود خشم و پرخاشگری قریب الوقع در فرد مقابل می باشد. در صورتی که فرد از این حرکات استفاده می کند اما در حال بیان کردن کلام مهمی می باشد نشان دهنده اقتدار کافی در او می باشد.

  1. کنار زدن پرده خیالی!

اگر دقت کنید متوجه می شوید که برخی از افراد در هنگام صحبت کردن گاهی با دو دست خود حرکتی را انجام می دهند که انگار در حال کنار زدن چیزی مانند پرده خیالی هستند.

این حرکت نشان دهنده این است که فرد می خواهد موضوعات گذشته را کنار بگذارد و در مورد موضوعات جدیدی حرف بزند. زمانی که می خواهید موضوعات و رویدادهای منفی گذشته را به دست فراموشی بسپارید و حرف های جدید و تازه ای بزنید، استفاده از این حرکات می تواند تاثیر کلام شما را افزایش دهد.

  1. حرکات دست، حرکت رو به بالا و پلکانی دست ها

شاید شما هم به این موضوع توجه کرده باشید که برخی از افراد به خصوص سخنرانانی که حول محور کارآفرینی یا مسائل انگیزشی حرف می زنند بیشتر اوقات دست های خود را به گونه ای به سمت بالا حرکت می دهند به طوری که انگار در حال ساخت یک پلکان هستند.

این حرکات مفاهیمی مانند رشد و ترقی را در ذهن طرف مقابل تداعی می کند. در صورتی که می خواهید به دیگران نشان دهید که می توانید در مسیر مورد نظر پیش رفته و پیشرفت کنید، استفاده از حرکات دست می تواند به تکمیل حرف های شما کمک کند و در این شرایط برای شما کمک کننده باشد.

  1. اشاره کردن با کف دست

اگر می خواهید در زمان صحبت یا سخنرانی کسی را مورد مخاطب قرار دهید بهتر است دست خود را به سمت طرف مقابل قرار دهید.

 

به طور که کف دست شما باز باشد و سعی کنید با انگشت اشاره توجه فرد را به خودتان جلب نکنید، زیرا این عمل باعث می شود تا فرد احساس بهتری نسبت به شما داشته باشد و بتواند راحت تر با شما ارتباط برقرار کند.

  1. رو شدن دست ها

اگر دقت کرده باشید زمانی که فرد می خواهد در مورد موضوعی اعتراف کند یا چیزی را برای مخفی کردن ندارد، دست های خود را به صورت زاویه ی حدود ۴۵ درجه رو به بالا نگه می دارد، او با انجام این حرکت به صورت ناخودآگاه، این پیام را منتقل می کند که می خواهد رو راست باشد و حرف هایش را صادقانه بیان کند.

  1. حرکات دست، برج ساختن به کمک انگشتان!

بسیاری از سخنوران و سیاست مداران حرفه ای در هنگام صحبت در مورد ایده هایشان، انگشتان خود را به گونه ای در مقابل یکدیگر قرار می دهند که انگار در حال ساختن برج هستند.

این حرکت نشان دهنده نوعی هوش، ذکاوت و تسلط روی ایده های مطرح شده می باشد و آن را به شخص مقابل انتقال می دهد. سعی کنید هرگز در استفاده از این حرکات افراط نکنید زیرا بسیاری از افراد در این خصوص آموزش های لازم را دیده اند و استفاده از این مورد برای آن ها نخ نما شده است.

  1. تکان دادن سریع یا نامنظم دست ها در حین صحبت

برخی از افراد عادت دارند در هنگام صحبت کردن دست های خود را با سرعت زیاد و بدون هدف خاصی به طور مکرر تکان دهند، این حرکت اضافی ممکن است بر روی ذهن طرف مقابل اثر بگذارد و ذهن او را به هم بریزد و احساس تنش و بی قراری در فرد به وجود آورد.

در صورتی که شما عادت به انجام این چنین حرکاتی دارید باید سعی کنید در خانه رو به روی آینه بایستید و صحبت کردن با طمانینه بیشتر و با حرکات هدفمند دست را تمرین کنید.

  1. داشتن حرکات پراکنده دست در حین گفت و گو

بسیار مهم است که به دامنه حرکات دست های خود دقت کرده و ببینید در چه فضایی تکان می دهید، در زمان سخنرانی بهتر است دامنه حرکات دست های شما از بدنتان فراتر نرود، زیرا این امر بر روی ذهن مخاطب اثر می گذارد و باعث حواس پرتی او می شود و اجازه نمی دهد دیگران تمرکز کافی بر روی حرف های شما داشته باشند.

  1. گرفتن کف دست ها رو به مخاطبین

افرادی که در زمان سخنرانی دست های خود را باز کرده و کف دست هایشان را به سمت مخاطب قرار می دهند، نوعی حس وقار، بزرگی و تسلط را به دیگران منتقل می کنند. در صورتی که احساس آرامش کرده و چنین پیام هایی را به مخاطب منتقل کنید می توانید از این حرکات استفاده کنید، برای شما بسیار کمک کننده می باشد.

  1. حرکات دست، باز کردن بازوها

زمانی که می خواهید حس وحدت و یگانگی را در میان خود تقویت کنید باید بازوهای خود را به گونه ای باز کنید که انگار در حال آغوش گرفتن مخاطبین خود هستید و این مسئله بسیار تاثیر گذار می باشد، این حرکات به دیگران نشان می دهد که آن ها جزئی از خودتان هستند و از این طریق شما به دنبال حس همبستگی می باشید.

  1. گرفتن کف یک دست رو به فرد مقابل

اگر در حین گفت و گو کف یکی از دست های طرف به سمت شما است به این معنی است که می خواهد شما را متوقف کند و از این طریق کمی آرام تان کند. اما در زمان انجام این کار سعی کنید این کار را با ملایمت بیشتری انجام دهید تا فرد مقابل احساس بی اعتنایی، طرد شدن یا مورد تهاجم قرار گرفتن نکند.

  1. زدن پشت دست به کف دست دیگر

برخی از افراد در حین صحبت با دیگری پشت دست خود به کف دست دیگر می کوبند، این حرکت صدایی را ایجاد می کند و به طور غیر مستقیم به طرف مقابل می گوید که بیشتر گوش کرده و یا دقت بیشتری را به خرج دهد.

با این وجود این حرکات در برخی از افراد حس عصبانیت و تنش را به وجود می آورد و بسیار اهمیت دارد که این حرکات را با احتیاط بیشتری انجام دهید و زیاد از این حرکات استفاده نکنید.

سخن آخر

در صورتی که آگاهی خود را در مورد حرکات دست افزایش دهید در هنگام برخورد با دیگران بهترین تاثیر را بر روی آن ها می گذارید.

هم چنین در این شرایط می توانید از روانشناس کمک بگیرید تا در این مهارت و تبحر کافی به دست آورید، در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان خدماتی را به صورت حضوری و تلفنی ارائه می دهد این مرکز از کادری مجرب و متخصص تشکیل شده که پاسخ گوی مراجعین می باشد.

منبع : حرکات دست | روان شناسی حالت دست

 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: حرکات دست | روان شناسی حالت دست. آخرین ویرایش: فوریه 20, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=8661

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *