مکانیسم همانند سازی فرافکنانه | تعریف همانند سازی فرافکنانه از زبان فروید

نوشته شده برای at 1:22 ب.ظ
246 0

مکانیسم همانند سازی فرافکنانه، تعریف همانند سازی فرافکنانه از زبان فروید

مکانیسم همانند سازی فرافکنانه چیست و چه عملکردی بر روی سطح روان فرد می گذارد؟ مکانیسم های دفاعی مفاهیمی می باشد که زیگموند فروید در نظریه روانکاوی به آن اشاره کرده است.

بر اساس گفته های فروید وظیفه مکانیسم های دفاعی محافظت از ایگو در برابر تنش ها و اضطراب های به وجود آمده می باشد که توسط ساختارهای اید و سوپرایگو به خودآگاه انسان وارد می شود.

در این زمینه روانشناسان پسا فرویدی با گسترش نظریه روان کاوی مکانیسم های دفاعی بیشتری را مطرح کرده اند که می تواند به مواردی مانند ملانی کلاین و مکانیسم همانند سازی فرافکنانه اشاره کرد.

برای آن که در این زمینه اطلاعات جامع تری را به دست آورید و با این مکانیسم و عملکرد آن آشنا شوید مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید.

مکانیسم همانند سازی فرافکنانه، تاریخچه مکانیسم های دفاعی

مفهوم مکانیسم های دفاعی برای اولین بار توسط زیگموند فروید پدر علم روانشناسی مطرح شده است، در این خصوص فروید ساختار روان را به ۳ قسمت به نام های اید، ایگو و سوپر ایگو تقسیم کرده است، اید منشا تمامی این امیال، تکانه ها و غرایز ابتدایی می باشد.

در مقابله ایگو وظیفه دارد تا امکاناتی که مربوط به واقعیت می شود تا بر عهده بگیرد و در نهایت سوپر ایگو مسئول سنجش اخلاقی بودن اعمال می باشد و به نوعی به عنوان جانشین والدین در ذهن ناخودآگاه انسان عمل می کند. میزان سلامت روان و کیفیت آن به عملکرد ایگو بستگی دارد.

ایگو باید بتواند بین ساختار اید و سوپر ایگو میانجی گری کند و تعادل میان آن ها برقرار کند برای این کار ایگو از راه حل های مختلفی استفاده می کند که به کار بستن مکانیسم های دفاعی یکی از مهم ترین آن ها می باشد، مکانیسم های دفاعی واکنش هایی هستند که از خودآگاه ما در برابر اضطراب و تنش ها محافظت می کنند و به ایگو اجازه فروپاشی نمی دهند.

در این خصوص فروید ۱۰ مکانیسم دفاعی ابتدایی را مطرح کرده است که از جمله می توان به مواردی مانند سرکوب، انکار، فرافکنی، جا به جایی و همانند سازی اشاره نمود در ادامه نظریه پردازان پسافرویدی سعی کرده اند این مفاهیم و نظریه ها را بسط دهند تا مفاهیم جدیدتری را به وجود آورند.

در این راستا ملانی کلاین با ارائه تئوری خود مکانیسم های دفاعی جدیدی مانند همانند سازی فرافکنانه را مطرح کرده است.

مکانیسم همانند سازی فرافکنانه چیست؟

در همانند سازی فرافکنانه فرد در ابتدا ویژگی هایی که ناخوشایند و غیر قابل هضم می باشد و در خودش وجود دارد را به فردی دیگر نسبت می دهد.

به عنوان مثال هنگامی که شخص خودش خشمگین می باشد این ویژگی ها درون دیگران می بیند و احساس می کند آن ها عصبانی و خشمگین می باشند و در صورتی که این شخص به گونه ای رفتار کند که دیگران را به عصبانی شوند و رفتار پرخاشگرانه ای داشته باشند به این وضعیت همانند سازی فرافکنانه می گویند.

به عبارت دیگر در همانند سازی فرافکنانه فرد به گونه ای رفتار می کند که دیگران بر اساس فرضیات او عمل می کنند و در نهایت باعث شده است آن چه در ذهنش بوده مهر تایید زده شود و باعث می شود فرد مقابل واکنش نشان دهد.

تفاوت مکانیسم همانند سازی فرافکنانه با فرافکنی

ملانی کلاین همانند سازی فرافکنانه را مطرح کرده است و در حقیقت این مکانیسم بسط مفهوم فرافکنی می باشد و تنها یک تفاوت جزئی دارد در فرافکنی فرد تنها امیال و احساسات ناخوشایند خود را به دیگری نسبت می دهد.

به عنوان مثال زمانی که از حسادت رنج می برد دائما دیگران را به حسادت متهم می کند و آن ها را حسود خطاب می کند و با این ویژگی آن ها را می شناسد، اما در صورتی که فرد دچار همانن سازی فرافکنانه شده باشد.

 

به گونه ای عمل می کند که ویژگی های  مذکور در فرد مقابل دیده شود، در واقع همانند سازی فرافکنانه موضوع برون فکنی شده را به فرد تحمیل می کند. در این خصوص می توانید از روان درمانی استفاده کنید و از مکانیسم های پخته تری استفاده نمایید.

تاثیر مکانیسم همانند سازی فرافکنانه در ارتباطات بین فردی

مکانیسم همانند سازی فرافکنانه معطوف به دیگران می باشد و در صورتی که بیش از حد از این مکانیسم استفاده شود باعث به وجود آمدن مشکلاتی در روابط بین فردی می شود.

در این شرایط افراد حس می کنند از جانب فردی که از این مکانیسم استفاده می کنند به رفتار خاصی متهم می شوند  و آن ها به قدری تحت فشار قرار می گیرند که مجبور می شوند این رفتار را در خود نشان دهند.

در این حالت امکان به وجود آمدن اختلاف و تعارض در میان آن ها وجود دارد و برای این که شرایط بهبود یابد باید از روانشناس متخصص در حیطه روانکاوی یا سایر رویکردهای روان تحلیلی کمک بگیرید تا در خصوص این مکانیسم ها واکنش خوبی داشته باشید.

منبع : مکانیسم همانند سازی فرافکنانه | تعریف همانند سازی فرافکنانه از زبان فروید

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: مکانیسم همانند سازی فرافکنانه | تعریف همانند سازی فرافکنانه از زبان فروید. آخرین ویرایش: فوریه 18, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=8653

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *