مکانیسم دفاعی پیش بینی | تعریف مکانیسم پیش بینی و ارتباط آن با اضطراب

نوشته شده برای at 1:29 ب.ظ
255 0

مکانیسم دفاعی پیش بینی، تعریف مکانیسم پیش بینی و ارتباط آن با اضطراب

مکانیسم دفاعی پیش بینی چه نوع مکانیسمی می باشد و چگونه به انسان کمک می کند تا اضطراب و استرس خود را حفظ کند؟

پیش بینی به واکنشی گفته می شود که در آن فرد از نظر ذهنی یک رویداد استرس زا را برای خود پیش بینی کرده است و با ترفند ها و روش های مختلف می خواهد خود را برای مواجهه با آن آماده نگه دارد افرادی که به اختلالات اضطرابی مبتلا هستند بیش از دیگران درگیر این نوع مکانیسم می شوند.

در ادامه این مقاله توضیحات کاملی در مورد مکانیسم پیش بینی ارائه می دهیم و اطلاعات دقیق تری را در این زمینه بیان می کنیم تا اطلاعات شما در مورد این مکانیسم افزایش یابد و با آن آشنا شوید.

مکانیسم دفاعی پیش بینی؛ آشنایی با مکانیسم های دفاعی

برای آن که بتوانید با مکانیسم پیش بینی آشنا شوید و بهتر آن را درک کنید ابتدا باید با مفاهیمی مانند مکانیسم دفاعی بدن آشنا شوید این مفهوم برای اولین بار در نظریه روان کاوی فروید( پدر علم روان شناسی) مطرح شده است.

بر اساس این نظریه ساختار روان انسان از ۳ بخش تشکیل شده است که شامل اید، ایگو و سوایگو می شود.

اید مسئول برقراری انرژی و تمایل امیال یا غرایز ابتدایی می باشد و سوپرایگو به بررسی این غرایز بر اساس معیارهای اخلاقی  و اجتماعی می پردازد و ایگو یا همان خود میان این دو ساختار تعادل ایجاد می کند و اجازه نمی دهد تا تعارضات باعث به وجود آمدن تنش و اضطرب بیش از اندازه در خود آگاه فرد شوند.

و ایگو برای این که این تعادل را برقرار کند از راهکارها و روش های متفاوتی استفاده می کند که مکانیسم دفاعی نمونه ای از آن ها می باشد و در این خصوص فروید و پسا فرویدی ساز و کارهای دفاعی بسیاری را بیان کرده است که مکانیسم پیش بینی نمونه ای از آن ها می باشد که در این مقاله به توضیح آن می پردازیم.

مکانیسم دفاعی پیش بینی چیست؟

پیش بینی نوعی واکنش دفاعی ناخودآگاه می باشد که فرد قبل از این که با رویداد های استرس زا رو به رو شود پیش های مقابله با این رویداد را انجام می دهد تا با روش های گوناگون بتواند خود را برای مواجهه با این رویداد آماده کند.

برای نمونه شخصی را در نظر بگیرید که فوبیای دندان پزشکی دارد و قبل از آن که به پزشک مراجعه کند به خودش دلداری می دهد که این کار دردناک نمی باشد و قبلا هم این کار را انجام داده و هیچ اتفاقی برای او نیفتاده است.

به همین دلیل قبل از مواجه با آن چه که او را آزار می دهد به صورت ناخودآگاه سعی می کند با پیش بینی کردن به روشی خود را آرام کند و آرامشش را حفظ نماید.

مکانیسم دفاعی پیش بینی و مشکلات اضطرابی

مکانیسم های دفاعی همگی در جریان رشد برای این که از انسان در برابر تنش ها و اضطراب ها محافظت کند به وجود می آید و جلوی آسیب ها را می گیرد و اگر به صورت افراطی از این مکانیسم ها استفاده شود باعث به وجود آمدن مشکلات روان رنجوری می شود و به عبارت دیگر می تواند نشانه ای از اختلالات روان شناسی را در فرد به وجود آورد.

 

به عنوان مثال افرادی که به اختلالات اضطرابی مبتلا هستند بیش از دیگران از این ساز و کار دفاعی استفاده می کنند، زیرا این افراد در مورد آینده تصورات ناراحت کننده ای دارند و احتمال دارد برای این که آرامش خودشان را حفظ کنند و آرام باشند راه حل های کوتاه مدتی مانند مکانیسم دفاعی پیش بینی را در نظر بگیرند و از آن استفاده کنند.

سخن آخر

بر اساس مطالبی که بیان شده است اگر به صورت افراطی از مکانیسم دفاعی از جمله مکانیسم دفاعی پیش بینی استفاده شود برای فرد آسیب رسان می باشد.

به در بلند مدت به فرد کمکی نمی کند تا با استرس ها و اضطراب هایش کنار بیاید و در این هنگام فرد برای این که سلامت روان خود را حفظ کند و وضعیت روانی خوبی  داشته باشد باید از متخصص روان شناس کمک بگیرد.

در این شرایط درمانگر به شما کمک می کند تا در زندگی به طور سالم با ترس ها و نگرانی های خود مواجه شوید و برای این که ذهن آرامی داشته باشید از روش های کارآمد و خوبی استفاده کنید.

امروزه روش هایی مانند درمان روان پویشی و درمان شناختی رفتاری به صورت موثر بیان می شوند و به شما کمک می کنند تا اختلالات اضطرابی را درمان کنید و بتوانید با استرس مختلف سازگاری بیشتری داشت باشید.

منبع : مکانیسم دفاعی پیش بینی | تعریف مکانیسم پیش بینی و ارتباط آن با اضطراب

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: مکانیسم دفاعی پیش بینی | تعریف مکانیسم پیش بینی و ارتباط آن با اضطراب. آخرین ویرایش: فوریه 17, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=8647

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *