آیا میدانید پرخاشگری چیست؟

نوشته شده برای at 2:41 ب.ظ
241 0

آیا میدانید درمان پرخاشگری چیست؟

پرخاشگری چیست؟

پرخاشگری رفتاری است که باعث آزار و اذیت و درد می شود و این رفتار ممکن است آسیب های جسمانی و عاطفی به دنبال داشته باشد.

در برخی از اوقات افراد به خاطر فشارهای زندگی و کاری، عصبانی و پرخاشگر می شوند که این امر طبیعی می شود و در صورتی که به طور مکرر باشد باشد به پزشک مراجعه کند تا مورد درمان قرار گیرد.

علت و درمان پرخاشگری 

گاهی اوقات در موقعیت هایی قرار می گیریم که روی خود فشار بسیاری حس می کنیم و این مسئله باعث آزردگی و اذیت ما می شود و در این شرایط مجبور هستیم پرخاشگری را در پیش گیریم.

در این شرایط شاید ندانیم کدام رفتار مناسب می باشد و کنترل کردن رفتار بسیار سخت شود.

البته پرخاشگری فقط در زمانی که فرد تحت فشار است صورت نمی گیرد بلکه ممکن است فرد هدف انتقام و تحریک کردن دیگری رفتارهای پرخاشگرانه ای را از خود نشان دهد.

پرخاشگری رفتاری نیست که تنها نسبت به دیگران داشته باشیم بلکه خودمان هم گاهی اوقات رفتارهای پرخاشگرانه نسبت به خود داریم و با خودمان مهربان نیستیم.

انواع پرخاشگری چیست؟

  1. بیان کننده
  2. تهاجمی
  3. آشکار
  4. منفعل
  5. منفعل تهاجمی

دلایل پرخاشگری چیست؟

افراد ممکن است به خاطر یادآوری خاطرات گذشته و یا تجربیات سخت و منفی گذشته رفتارهای پرخاشگرانه ای از خودشان نشان دهند.

هم چنین در شرایطی که دچار استرس و ناامیدی می شود ممکن است رفتار پرخاشگرانه ای از خود نشان دهید.

پرخاشگری دلایل بسیاری دارد که در زیر نمونه هایی از آن را بیان می کنیم:

  1. وضعیت سلامت روحی
  2. وضعیت سلامت جسمانی
  3. محیط تحصیل و کار
  4. ساختار و محیط خانواده
  5. عوامل اجتماعی – اقتصادی و فرهنگی
  6. رفتارهای اطرافیان
  7. تجربیات و خاطرات زندگی

پرخاشگری و خشونت چه تفاوتی دارند؟

به طور معمول از دو واژه پرخاشگری و خشونت به جای یکدیگر استفاده می کنند اما این دو واژه با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

خشونت یعنی استفاده کردن از نیروی بدنی با هدف آسیب رساندن به دیگری و تخریب و آسیب رساندن به اموال، اما پرخاشگری ره رفتارها و احساسات عصبی و پرخاشگرانه گفته می شود که لزوما رفتار فرد خشن نمی باشد.

فردی که یک اقدام خشونت آمیز انجام می دهد به احتمال زیاد رفتار پرخاشگرانه ای از خود نشان می دهد.

اما شخصی با ماهیت تهاجمی لزوما اقدامات خشونت آمیزی انجام نمی دهد. عصبانیت می تواند همراه با درگیری کلامی و فیزیکی باشد در برخی از مواقع حمله ممکن است به قصد دفاعی باشد و به نیت آسیب رسیدن به فرد دیگر صورت نگیرد.

پرخاشگری نیاز انسان

بر اساس مطالب بیان شده با معنی پرخاشگری آشنا شدید و توجه داشته باشید که عصبانیت همیشه مضر و زیان آور نمی باشد و در صورتی که از حد تعادل خارج نشود و هدف از آن تسلط پیدا کردن بر مشکلات زندگی باشد برای زندگی افراد سودمند و ضروری می باشد.

قرار دادن حد و مرز برای پرخاشگری مضر و سودمند مقداری سخت می باشد، کودکی که در برابر بزرگترها سرکشی می کند پرخاشگر است.

اما همین رفتار او نشان دهنده انگیزه استقلال طلبی او می باشد و مستقل شدن یک امر ضروری است و باعث با ارزش شدن او می شود هدایت می کند. در نتیجه تشخیص مرز مضر و سودمند بودن پرخاشگری دشوار است.

رفتارهای پرخاشگرانه چیست؟

  • طعنه زدن
  • توهین کردن
  • داد و فریاد
  • تهدیدهای لفظی
  • پیام و تماس های تلفنی تهدید آمیز
  • توهین کردن
  • رفتارهای تهدید آمیز

چه عواملی می تواند بر پرخاشگری اثر بگذارد؟

  1. عوامل جسمانی: عواملی مانند زوال عقل، مصرف الکل و مواد مخدر، صرع، روان پریشی، و صدمات مغزی با ناهنجاری می تواند باعث پرخاشگری شود.
  2. عوامل بیولوژیکی: مردان بیشتر از زنان در معرض پرخاشگری جسمی هستند و بر اساس نظر محققان زنان کمتر در معرض پرخاشگری جسمی قرار می گیرند.

 

زنان بیشتر از اشکال غیر جسمی مانند پرخاشگری رابطه ای، پرخاشگری کلامی و طرد شدن اجتماعی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و مشکلاتی را برای آن ها به وجود می آورند.

  1. عوامل محیطی: نحوه پرورش یافتن فرد می تواند در شکل گیری پرخاشگری او نقش بسیاری داشته باشد.

بر اساس آزمایش عروسک معروف  Boboاز بندورا نشان می دهد که در سنین پایین تر کودکان می توانند با تاثیر پدری از محیط پرخاشگری را یاد بگیرند، کودکانی که یک ویدئو کلیپ را تماشا کردند که در آن بزرگسالان رفتارهای پرخاشگرانه ای نسبت به عروسک Bobo داشتند، کودکان هم زمانی فرصتی برای آن ها ایجاد شد این رفتارها را تقلید می کردند و آن ها انجام می دادند.

اهداف  و علت پرخاشگری چیست؟

پرخاشگری با اهداف بسیاری همراه می باشد که برخی از آن ها عبارت اند:

  • واکنش در مقابل درد و رنج
  • برای تهدید کردن و ترساندن دیگران
  • رقابت کردن با دیگران
  • برای نشان دادن خصومت با شخصی
  • انتقام گرفتن و خشم داشتن نسبت به کسی
  • برای ادعای تسلط داشتن

عوارض پرخاشگری چیست؟

عصبانیت ممکن است به خاطر بیماری های روانی یا جسمانی باشد و در این شرایط باید فرد به متخصص مراجعه کند و مراجعه نکردن به پزشک متخصص می تواند عوارض بیشتر و جبران ناپذیری در فرد ایجاد کند که در زیر نمونه های از آن ها را بیان کرده ایم:

  • خودکشی و خشونت
  • مصرف بیش از اندازه الکل و دارو
  • خودزنی و آسیب رساندن به خود
  • ایجاد اختلال در محیط کار، مدرسه، خانه و محیط های اجتماعی

درمان و علت پرخاشگری چیست؟

برای این که عصبانیت خودتان را درمان کنید باید از روانپزشک متخصص کمک بخواهید او با استفاده از روش های مختلف به شما کمک می کند تا عصبانیت خودتان را از بین ببرید.

  1. روان درمانی:

پزشک شما ممکن است برای درمان و علت پرخاشگری شما از روان درمان استفاده کند به طور مثال، درمان شناختی رفتاری  (CBT)می تواند برای درمان کردن عصبانیت کمک کننده باشد .

در این شرایط شما باید یاد بگیرید که رفتارهای خود را به چه شکلی کنترل کنید، این می تواند به شما در ایجاد مکانیزم های مقابله ای کمک کند، هم چنین می تواند به شما کمک کند عواقب عملکردتان را به خوبی درک کنید.

روش های دیگری مانند گفتگو درمانی و صحبت کردن نیز کارایی دارند و از این طریق می توانید علت عصبانیت خودتان را پیدا کنید، هم چنین به شما کمک می کند تا احساسات منفی تان را کاهش دهید و سعی کنید احساسات مثبت و شادی داشته باشید.

  1. تجویز دارو:

در برخی از موارد پزشک برای درمان پرخاشگری داروهایی را تجویز می کند، به عنوان مثال می تواند داروهای ضد صرع مانند فنی توئین و کاربامازپین را برای شما تجویز کند و اگر به بیماری هایی مانند آلزایمر، اسکیزوفرنی یا اختلال دو قطبی مبتلا هستید ممکن است داروهایی را برای شما تجویز کند که تثبیت کننده خلقی باشند.

هم چنین ممکن است شما را ترغیب کند تا به مصرف مکمل های اسید چرب امگا ۳ بپردازید و سعی کنید از آن ها استفاده کنید.

توجه داشته باشید که برنامه درمانی شما بستگی به دلیل پرخاشگری تان دارد، از آن جا که رفتارهای پرخاشگرانه متفاوت است برنامه درمانی برای هر فرد ممکن است تفاوت داشته باشد.

  1. تغییر سبک زندگی:

برای این که پرخاشگری خود را درمان کنید باید علت اصلی و ریشه آن را شناسایی کنید، این کار باعث می شود تا در مورد تجربیات و موضوعاتی که باعث می شود احساس پرخاشگری کنید با دیگران حرف بزنید و احساس های پرخاشگرانه خود را بشناسید.

هم چنین یاد می گیرید با به وجود آوردن تغییراتی در سبک زندگی یا شغل می توانید از شرایطی که باعث تحریک پرخاشگری شما می شود جلوگیری نمایید.

هم چنین می توانید با کمک استراتژی هایی که مناسب با شرایط نا امید کننده برای شما ایجاد شده است کنار بیایید و زمانی که در آن موقعیت قرار گرفتید از آن شیوه استفاده نمایید، به عنوان مثال می توانید یاد بگیرید چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنید بدون این که پرخاشگر شوید.

سخن پایانی

در این مقاله درمان و علت پرخاشگری را مورد بررسی قرار دادیم و بیان کردیم پرخاشگری می تواند نشات گرفته از مشکلات جسمی، روانی و یا ژنتیک باشد، و در صورتی که افراد پرخاشگر می شوند می توانند به خودشان یا دیگران آسیب های جسمی و روحی وارد کنند.

هم چنین نمونه هایی از رفتارهای پرخاشگرانه را بیان کردیم و تفاوت میان عصبانیت و خشونت را مورد بررسی قرار دادیم.

پرخاشگر بودن قابل درمان می باشد و اگر خودتان یا یکی از اعضای خانواده به این مشکل دچار شده است می تواند به پزشک مراجعه کرده و با استفاده از روش های درمانی مورد درمان قرار گیرد.

منبع : آیا میدانید پرخاشگری چیست؟

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: آیا میدانید پرخاشگری چیست؟. آخرین ویرایش: ژانویه 31, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=8507

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *